2018-05-29, 15:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Haha. De är rätt mycket ändå med alla gröt också .
Aptiten för mig är bra efter träning.
Citera
2018-05-30, 10:08
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Aptiten för mig är bra efter träning.

Men ändå varför inte slänga in fett i den där gäggan . Lite nötter eller nått?
Citera
2018-05-30, 11:05
Medlem
Citat:
Det är individuellt, träna när du känner att du kan prestera som bäst. För mig personligen är det direkt på morgonen, tränar fastande, fungerar utmärkt för mig, medan andra föredrar att ha ätit något 2-3 timmar innan eller tränar senare på dagen. Hitta det som passar dig och håll dig till det. Ät gärna näringsrik kost i tillräckligt mängd, proteinet bör ligga på runt 1.6-2.2 g/kg. Är du helt nybörjare så finns det ett utmärkt schema i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101. Där hittar du information om upplägget och svar på frågor.
Tar du en proteindrink eller liknande innan morgonträningen eller kör du helt fastande?
Citera
2018-05-30, 15:30
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av righthererightnow
Tar du en proteindrink eller liknande innan morgonträningen eller kör du helt fastande?

De finns en annan kille som pratar om protein han stor som ett hus hävdar att de är helt meningslöst att äta mer än 40 gram protein på engång eftersom kroppen ändå inte kan tillgodogöra sej de då.
Citera
2018-05-30, 15:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men ändå varför inte slänga in fett i den där gäggan . Lite nötter eller nått?
Jag äter relativt snålt med fett och högt kolhydratsintag generellt, och lunch/middag innehåller mer fett för min del, frukosten föredrar jag fettsnål. Även om det är lite fett från osten.
Citat:
Ursprungligen postat av righthererightnow
Nej, helt fastande. Tar ett glas vatten innan.
Citat:
De finns en annan kille som pratar om protein han stor som ett hus hävdar att de är helt meningslöst att äta mer än 40 gram protein på engång eftersom kroppen ändå inte kan tillgodogöra sej de då.
Kroppen tar upp mer än så, vart 40 gram protein kommer ifrån är att en större dos än så stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer. Detta gäller i anslutning till träning om man tränat flera muskelgrupper, annars "räcker" 20-25 gram protein för att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-05-30 kl. 15:43.
Citera
2018-05-30, 15:48
Medlem
Citat:
Då pratar han i nattmössan.
Om du tänker efter hur ineffektivt det är och hur naturen faktiskt funkar.
Behöver isbjörn äta protein var 3e timme för att väga 500kg+ med en stor del muskler?
Svar nej!
Äter du säg 500gram kött så kommer det för det första ta längre tid att bryta ner än 250gram kött.
Citera
2018-05-30, 17:34
Medlem
Citat:

Men han började träna i början på 90 talet? var inne med den typen av tänk då och mycket från den tiden är seglivat. Säkert mycket bra som vi gått miste om också.
Citera
2018-05-30, 20:20
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Då pratar han i nattmössan.
Om du tänker efter hur ineffektivt det är och hur naturen faktiskt funkar.
Behöver isbjörn äta protein var 3e timme för att väga 500kg+ med en stor del muskler?
Svar nej!
Äter du säg 500gram kött så kommer det för det första ta längre tid att bryta ner än 250gram kött.

Jag vet inte köpen den logiken proteinsynten pågår väll även om du inte ätit protein den närmsta tiden? Dvs du mycket väll bygga muskler även om du inte ätit protein på ett dygn bara du tillför energi i form av kolhydrater eventuellt fett också.

Jag tror inte att man behöver stora doser på engång i anslutning till träning för att protein syntesen ska sätta igång. De finns helt enkelt byggstenar för att bygga muskler i kroppen hela tiden sen töms de lagret och man måste tillföra mer byggstenar (inte nödvändigtvis i anslutning till träning) och då kan kroppen inte tillgodogöra sej mer än 50 gram eller nått resten förbränns som energi de va de han sa i alla fall. Jag tycker de låter rimligt.

Angående isbjörnar så finns de faktiskt inga kolhydrater i Arktis . Så de mesta en isbjörn äter dvs fett och protein blir helt säkert energi.
Citera
2018-05-30, 20:27
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Jag äter relativt snålt med fett och högt kolhydratsintag generellt, och lunch/middag innehåller mer fett för min del, frukosten föredrar jag fettsnål. Även om det är lite fett från osten.

Jag vill ju inte kritisera din mathållning men ändå. Nu börjar jag tycka de där med 6 skogaholmslimpor låter rätt rimligt .

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Men han började träna i början på 90 talet? var inne med den typen av tänk då och mycket från den tiden är seglivat. Säkert mycket bra som vi gått miste om också.

Ja tänk en stor kille som tränar och ska få all energi från kolhydrater särskilt fullkorn de måste ju bli enorma mängder med tanke på alla fibrer osv! Fett däremot är extremt energi tätt.

Kollade på historieätarna dom verkade äta enorma mackor även i andra sammanhang på café osv och i princip leva på pasta. Äter nästan aldrig sånt skälv. Jag skulle nog må illa om jag åt så mycket kolhydrater.
Citera
2018-05-30, 20:43
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag vet inte köpen den logiken proteinsynten pågår väll även om du inte ätit protein den närmsta tiden? Dvs du mycket väll bygga muskler även om du inte ätit protein på ett dygn bara du tillför energi i form av kolhydrater eventuellt fett också.

Jag tror inte att man behöver stora doser på engång i anslutning till träning för att protein syntesen ska sätta igång. De finns helt enkelt byggstenar för att bygga muskler i kroppen hela tiden sen töms de lagret och man måste tillföra mer byggstenar (inte nödvändigtvis i anslutning till träning) och då kan kroppen inte tillgodogöra sej mer än 50 gram eller nått resten förbränns som energi de va de han sa i alla fall. Jag tycker de låter rimligt.

Angående isbjörnar så finns de faktiskt inga kolhydrater i Arktis . Så de mesta en isbjörn äter dvs fett och protein blir helt säkert energi.
Det är inte bara det protein du äter som används i muskeluppbyggnaden, majoriteten är nedbrutet protein som återanvänds. 20-40 gram protein stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt, även om allt detta inte används i uppbyggnaden. Styrketräning stimulerar i sig proteinsyntesen, men är du helt fastande så kommer denna stimulans inte vara tillräcklig för att vända proteinbalansen till positiv, det gör den först när aminosyror finns att tillgå.

Så upp mot 40 gram protein stimulerar proteinsyntesen maximalt vid ett intag, att tillföra mer gör inget just i det avseende. Och anledningen till att man tar en stor dos är för att höga nivåer av aminosyror i blodet signalerar anabolism och uppbyggnad.

http://www.mdpi.com/2072-6643/10/2/180/htm

Citat:
Jag vill ju inte kritisera din mathållning men ändå. Nu börjar jag tycka de där med 6 skogaholmslimpor låter rätt rimligt .
Ingen fara om du kritiserar, det gör mig inget. Kosten är ju högst individuell och jag både mår och presterar bäst på högt kolhydratsintag, relativt vad man tycker är högt givetvis.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-05-30 kl. 21:00.
Citera
2018-05-30, 21:18
Medlem
Citat:

Beror helt på det dagliga intaget.
Finns de som kör warrior diet dvs de äter allt 1 gång om dagen och är muskelösa.
Funkar så länge man inte är alltför stor.
Främsta orsaken till att bodey builders äter ofta är för att det blir svårt att få i sig tillräckligt om man inte delar upp det.
12 000 för säg Brian shaw, 7000 för Gunde i perioder, blir svårt med en måltid.

Äter du säg en kycklingfilé och tränar 2 timmar senare så har du ju aminosyror som frigörs i tarmen under tiden du tränar.

Sjävklart finns det kolhydrater i Arktis?
De äter ju hela sälen! Men ja större delen av energin de får i sig är fett självklart.

Men tar vi vargar i Sverige så kan det gå 1 vecka mellan varje måltid ändå är de muskulösa.
Samma med lejon eller varför inte krokodiler som kan gå månder mellan varje måltid och ändå vara muskelösa.
Det vore ju som sagt väldigt ineffektivt om människor behövde protein ofta för att bygga muskler med tanke på hur vi levede som jägare och samlare.
Människan kan gå 2-3 dagar innan kroppen går i svältläge.
Därför funkar 5/2 bra för många för att få ner det genomsnittliga kalorie intaget sett över en vecka .
Citera
2018-05-31, 06:19
Medlem
Citat:

Nej, helt fastande. Tar ett glas vatten innan.

Kroppen tar upp mer än så, vart 40 gram protein kommer ifrån är att en större dos än så stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer. Detta gäller i anslutning till träning om man tränat flera muskelgrupper, annars "räcker" 20-25 gram protein för att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt.
Intressant. Tror du att du förlorar någonting på att inte inta till exempel en proteindrink innan passet? Kör du bara styrka eller även cardio under morgonpasset? Om du kör Cardio, kör du HIIT eller mer steady state?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in