• 1
  • 2
2018-05-28, 22:03
Medlem
Hej

Osäker var tråden ska placeras. Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta? Vad tycker ni? Jag tycker det är konstigt att många ser det som en självklarhet att frihetsberöva människor utan att ha en aning om hur det egentligen känns.
Citera
2018-05-28, 22:05
Medlem
Trunsheoss avatar
Sådana som du borde få helicopter rides. På detta sätt kläcker ni inte fler korkade idéer.
Citera
2018-05-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trunsheos
Sådana som du borde få helicopter rides. På detta sätt kläcker ni inte fler korkade idéer.

Skönt argument där
Citera
2018-05-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Osäker var tråden ska placeras. Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta? Vad tycker ni? Jag tycker det är konstigt att många ser det som en självklarhet att frihetsberöva människor utan att ha en aning om hur det egentligen känns.

Eller borde varje GM ska utsättas för det brott han utsatte sitt offer för?
Citera
2018-05-28, 22:11
Bannlyst
Bland det mest korkade jag läst. Sur för att du suttit inne?
Citera
2018-05-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Bland det mest korkade jag läst. Sur för att du suttit inne?

Nej. Men det är en intressant filosofisk ide.
Citera
2018-05-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Eller borde varje GM ska utsättas för det brott han utsatte sitt offer för?

Det låter intressant! Öga för öga! Tand för tand!

Eller ett öga för en tand till och med?
Citera
2018-05-28, 22:18
Medlem
Detta går ju att tillämpa på ett oändligt antal frågor. Ska man ha rätt att göra slut med någon om inte någon har gjort slut med en själv? Ska man få utföra abort på någon om man inte själv har genomgått abort? Så att man vet hur det känns? Nej, det fungerar inte.
Citera
2018-05-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Detta går ju att tillämpa på ett oändligt antal frågor. Ska man ha rätt att göra slut med någon om inte någon har gjort slut med en själv? Ska man få utföra abort på någon om man inte själv har genomgått abort? Så att man vet hur det känns? Nej, det fungerar inte.

Fast nu är det ju så att straff utdelas av staten, vilket av sig styrs av folket.
Inte som att staten har något att säga om ditt förhållande med Patrik eller Felicia.
Citera
2018-05-28, 22:43
Medlem
Grailguns avatar
Olika människor känner olika starka känslor, påstår jag. Bara för att en snäll person fått testa fängelse så vet han inte hur det skulle kännas för en känslolös smutsmänniska för det.
Citera
2018-05-28, 22:47
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Det hade faktiskt varit bra. I praktiken så är det inte genomförbart. Men visst hade straffen nog blivit mer rättvisa.
Citera
2018-05-28, 22:49
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Ett straff är väl menat med att inte kännas bra, de flesta kan nog sätta sig in i sitsen att inte kunna röra sig fritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in