2018-05-28, 22:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Osäker var tråden ska placeras. Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta? Vad tycker ni? Jag tycker det är konstigt att många ser det som en självklarhet att frihetsberöva människor utan att ha en aning om hur det egentligen känns.

Eller också avskaffas rösträtten för alla fångar. Så som det ju funkar i flera delstater i USA. Iaf inte en sämre idé än din, och nog iaf bättre fungerande än att ta ifrån rösträtten från alla de som *bidrar* till att samhället ska fungera. Du är ju helt galen.
Citera
2018-05-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Eller också avskaffas rösträtten för alla fångar. Så som det ju funkar i flera delstater i USA. Iaf inte en sämre idé än din, och nog iaf bättre fungerande än att ta ifrån rösträtten från alla de som *bidrar* till att samhället ska fungera. Du är ju helt galen.

Och ex-fångar, som återigen i Amerika! Ett mycket bekvämt medel för staten att göra sig kvitt en del obekväma grupper i allmänna val! I Sverige skulle det nog leda till avsevärt lägre röstetal för SD, och inte mig emot..!
Citera
2018-05-28, 23:03
Medlem
Cemsers avatar
Jag har bott på semesterhotel så jag vet precis hur det är att sitta i svenskt fängelse.
Citera
2018-05-28, 23:26
Medlem
Citat:
Fast nu är det ju så att straff utdelas av staten, vilket av sig styrs av folket.
Inte som att staten har något att säga om ditt förhållande med Patrik eller Felicia.
Och hur hade du tänkt att ”staten” eller ”folket” skulle kunna ha erfarenhet av att sitta i fängelse? Menar du att bara före detta kriminella ska kunna utdöma fängelsestraff? I så fall, får en före detta kriminell då bara utdöma ett så långt fängelsestraff som denne själv har varit med om? Du måste utveckla dina tankar innan vi har någonting att ta ställning till.

Vad handlar förresten rubrikens ”rösträtt” om? Hela rubriken verkar separerad från ditt inlägg.
Citera
2018-05-28, 23:32
Medlem
Som-Gjutens avatar
Jag hade gärna sett hur detta hade praktiserats med tanke på hur många som förespråkar dödsstraff

Det blir en trevlig karamell att suga på nu under natten!
Citera
2018-05-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Och hur hade du tänkt att ”staten” eller ”folket” skulle kunna ha erfarenhet av att sitta i fängelse? Menar du att bara före detta kriminella ska kunna utdöma fängelsestraff? I så fall, får en före detta kriminell då bara utdöma ett så långt fängelsestraff som denne själv har varit med om? Du måste utveckla dina tankar innan vi har någonting att ta ställning till.

Vad handlar förresten rubrikens ”rösträtt” om? Hela rubriken verkar separerad från ditt inlägg.

Får man rösta och styra staten som har kraft att frihetsberöva, då bör man ha upplevt hur det känns. Vad är det du inte förstår?
Citera
2018-05-29, 00:35
Medlem
toydolls avatar
Innan man börjar fajtas med TS kan man skumma igenom några av hans andra trådar. De är lite underhållande men man inser snabbt att det inte är någon ide att ens försöka argumentera mot.

För att hålla mig till topic tycker jag det är en dum ide.
Ska det krävas av en VD att ha provjobbat alla yrken som finns i företaget? Visserligen en ganska bra ide men du förstår nog varför det inte är rimligt.
Citera
2018-05-29, 00:57
Medlem
Citat:
Hej

Osäker var tråden ska placeras. Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta? Vad tycker ni? Jag tycker det är konstigt att många ser det som en självklarhet att frihetsberöva människor utan att ha en aning om hur det egentligen känns.

Jag håller inte alls med dig, jag skall aldrig sitta i något fängelse.
Citera
2018-05-29, 01:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta?

Självklart.
Precis lika rimligt som det är att gå ut i krig och döda människor innan man själv har upplevt hur det är att vara död.
Citera
2018-05-29, 01:33
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Hej

Ja, det bör man. På inget sätt behöver man uppleva något för att ha en grundläggande förståelse för vad det innebär. Människan är en empatisk varelse som kan sätta sig in i hur situationer och hur andra människor upplever något. Naturligtvis är det viss skillnad på att faktiskt uppleva något själv. Men överlag förstår vi andras känslor. Vi gråter på film, vi kan känna oss rörda i vardagen när någon berättar något för oss.

Du tangerar det som är en stor politisk utbredd filosofi - identitetspolitiken. Dragen till sin spets innebär den att man kan egentligen inte alls förstå hur andra har det. För att inse hur det är att leva som fängelsekund eller diskriminerad minoritet måste man vara det själv. Enligt mig har den synen på världen gjort stor skada och den utmanar hela den gemenskap som det västerländska samhällsbygget vilar på. Accepterar man identitetspolitiken är alla människor isolerade öar som egentligen är obegripliga inför varandra. I en värld präglad av identitetspolitik har jag har svårt att se att man skulle få något meningsfullt gjort annat än att hela tiden förklara för varandra hur något upplevs. Eller som i ditt exempel, att man testar allt litegrann för att förstå lite om hur det är.
Citera
2018-05-29, 07:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det underlättar om rubriken motsvarar inlägget.

Gammal rubrik: Alla bör uppleva fängelse innan de får rösträtt.
Ny rubrik: Bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

/Mod
Citera
2018-05-29, 08:40
Medlem
Citat:
Får man rösta och styra staten som har kraft att frihetsberöva, då bör man ha upplevt hur det känns. Vad är det du inte förstår?
Eftersom du snarstucket och motvilligt, om alls, svarar på frågor är det ogörligt att ta ställning till din fundering.
Varför skapar du en tråd om du inte fullt ut är villig att kommunicera kring dina funderingar?
Vill du bara ha en snabb bekräftelse på hur genial du är?
I don’t think so... Det är nämligen som du själv skriver: Du ”fick en ganska simpel tanke”.
Over and out.
Senast redigerad av Redax 2018-05-29 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in