Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-01, 10:36
  #37
Medlem
happilappis avatar
Självklart. För även om båda har upplevet straffet kommer dom uppleva det annorlunda.
Citera
2018-06-01, 15:42
  #38
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Som t.ex "sockärringar". Det vore ju intressant om det i deras utbildning låg ett obligatoriskt moment som innebar att leva på existensminimum (försörjningsstöd) under en viss tid. Jag tror definitivt det skulle bli en rejäl ögonöppnare för många.

Sockärringar, kärringar på Arbetsförnedringen, på FK, på Transportstyrelsen etc. borde få uppleva vad det innebär att vara fattig, att tvingas söka jobb där inga finns, att tvingas arbeta när man är sjuk, att bli av med sitt körkort endast grundat på någons godtycke etc etc etc
Citera
2018-06-01, 17:34
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta?

Ja det tycker jag och det är ett KRAV att kunna göra det.

För vad är alternativet om vi skulle starta från scratch.
Citera
2018-06-01, 19:51
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Osäker var tråden ska placeras. Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta? Vad tycker ni? Jag tycker det är konstigt att många ser det som en självklarhet att frihetsberöva människor utan att ha en aning om hur det egentligen känns.

Läs lite om Plato, väldigt intressanta monologer som han har angående straff både enskilt samt publikt, alltså avrättningar etc.

Men läsningen är lite komplex om man är allt för emotionell, eller rättare sagt vänstervriden på ett destruktivt sätt där man är den där stereotypiska "toleranta" individen, som brukar säga - alla är lika värda.

Men utifrån mitt perspektiv när man läst på sig lite, samt fått upplevelser som ställer en mot väggen så tycker jag att det är essentiellt med ett straff/belöningssystem som uppmanar ett rättfärdigt beteende istället för ett misantropiskt eller filantropiskt beteendemönster.
Citera
2018-06-01, 19:56
  #41
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Osäker var tråden ska placeras. Men fick en ganska simpel tanke, bör man få utdela straff om man inte själv upplevt straffet?

T.ex. är det verkligen rimligt att vilja se en person bakom galler om man själv inte har en riktig referenspunkt för detta? Vad tycker ni? Jag tycker det är konstigt att många ser det som en självklarhet att frihetsberöva människor utan att ha en aning om hur det egentligen känns.


Påföljden fängelse, eller annan typ av förvaring, dvs. att låsa in någon, har inte något att göra med hur det upplevs av GP ifråga. Inlåsningen gör man för att skydda resten av samhället mot GP som uppenbarligen av olika anledningar inte kan respektera samhället och andra människor, och fråntas därför sina rättigheter att leva i frihet så att resten av populationen kan fortsätta leva i frid och fröjd.

Inlåsningen i sig är egentligen ett problem för samhället, som kostar en jädra massa pengar, men eftersom vi inte är barbarer (med undantag av vissa länder och delstater i t.ex. USA), så tillåter vi ändå människor, som av olika anledningar inte kan respektera sina medmänniskor, att leva, om än inlåsta.


Eller som min storebror, som är 8 år äldre än mig, lärde mig ganska tidigt i livet, "Är man dum i huvudet så får kroppen lida"...

__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-06-01 kl. 20:03.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback