Citat:
Ursprungligen postat av
2britter
Vad är det för utdelning från bolaget som det skrivs om? Ursäkta min okunskap. Hur har den utdelningen uppstått?
Mycket kortfattat: Nessers företag på Malta hade tjänat in massa pengar på hans författarskap. Innan han flyttade tillbaka till Sverige från Storbritannien var tanken att avveckla företaget, och därför skulle pengarna delas ut först. När det sker måste såklart utdelningen beskattas, och det ska göras i landet man bor i. Nu fördröjdes avvecklingen så Nesser han flytta tillbaka till Sverige innan det var klart, och därför skulle han ha betalat skatten i Sverige men det gjordes aldrig.
Det här är alla överens om, Skatteverket och Nesser.
Striden är om det var medvetet att skatten inte betalades. Skatteverket hävdar att det var så, eller åtminstone att Nesser borde varit medveten om att det skulle gjorts och därför borde reagerat på att det inte hände. Nesser hävdar att han litade på att hans revisor (som också dömdes i fallet) fixade allt som hade med skatter att göra, och att det borde räcka att han i efterhand betalar de miljoner i skatt som han var skyldig att betala.
Vad som jag tycker är lite skumt är att det aldrig framgått att skatten betalats i Storbritannien. Om tanken var att ta avveckla företaget innan flytt borde det också ingått i planen att betala skatten där, men det gjorde man inte (som det verkar). För mig verkar det definitivt som om tanken aldrig varit att betala skatt, och eftersom företaget var på Malta skulle ju normalt vare sig engelska eller svenska Skatteverket fått reda på det hela om inte uppgifterna läckt ut. Om det sen var revisorn som planerade det så, om revisorn var komplett okunnig (dvs inte visste att utdelningar ska beskattas vilket låter väldigt konstigt), eller hur mycket Nesser visste går såklart att diskutera, vilket den här tråden visar 🙂