Citat:
Ursprungligen postat av
EUmigrant
Vad jag förstår det så bodde han i Storbritannien fram till han återvände till Sverige. Bolaget på Malta var en del i ett populärt upplägg för skatteplanering vid den tiden. Om ägaren till bolaget inte var bosatt på Malta var det minimal företagsskatt (5% om jag minns rätt) sedan gällde det att bo i ett land där det var minimal skatt på utdelning från bolaget och på det sättet gick det att nästan helt slippa betala skatt för intäkter. Men i det här fallet verkar det som att rådgivaren har missat detaljen att man fortfarande ska betala skatt för utdelningen där man har skattehemvist, för det har väl varken gjorts i Storbritannien eller Sverige om jag förstår det rätt.
Ah, Storbritannien; tack för rättelsen! Och som du säger så verkar det knappast som att han betalat skatt på utdelningen där heller.
Och för de som säger att hovrätten missat, notera gärna att alla inblandade är överens om punkt 1-6, dvs inte ens Nesser förnekar att det gjorts fel i och med att utdelningen inte skattats för någonstans, det är inte där problemet ligger. Nesser hävdar att felet var av rent misstag, men inte att felet inte skett.