2018-05-28, 13:36
Medlem
JustZlatans avatar
En av Sveriges mest kända författare handlar det om. Vem har bott på Malta i några år och sen flyttat hem igen? Jan Guillou, Björn Ranelid?

https://www.svt.se/kultur/bok/svensk...r-skatteverket
Citera
2018-05-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En av Sveriges mest kända författare handlar det om. Vem har bott på Malta i några år och sen flyttat hem igen? Jan Guillou, Björn Ranelid?

Jens Lapidus?
Citera
2018-05-28, 13:56
Medlem
Passepartouts avatar
Personen behöver inte ha bott på Malta, det står endast "utomlands".
Citat:
Här hade denna berättelse kunnat vara slut, men det är vad som händer med pengarna efteråt som gör att Paradisförfattaren sticker ut från mängden. Under åren pengarna strömmar in i Malta-bolagen befinner sig författaren utomlands. Men efter några år återvänder hen till Sverige, och börjar då tömma bolagen i Malta i form av utdelningar.

Liza Marklund?

Citat:
Liza Marklund lämnade rampljuset – och begravde sin bästsäljande karaktär Annika Bengtzon. Nu, efter att ha spenderat lång tid på en ö i Stilla havet, är deckardrottningen tillbaka med en ny bok.
https://www.expressen.se/noje/liza-m...-hon-tillbaka/

Edit: Hon drog sig tillbaka 2015.
Citera
2018-05-28, 13:59
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Personen behöver inte ha bott på Malta, det står endast "utomlands".

Liza Marklund?

https://www.expressen.se/noje/liza-m...-hon-tillbaka/

Edit: Hon drog sig tillbaka 2015.

Liza Marklund var den första jag tänkte på. Hon har bott i Marbella några år.
Citera
2018-05-28, 14:00
Camilla Läckberg kanske? Hon verkar ju både slug och hispig.

*Spekulerar bara då jag inte vet*

Annars vore rätt kul om den gamla rättrådige vänstersympatisören Jan Guillou är den skyldige.
Citera
2018-05-28, 14:07
Medlem
Gissar på Liza Marklund eller Camilla Läckberg.

Eftersom författaren inte hängs ut med bild och namn kan vi vara säkra på att personen inte röstar på SD samt att personen inte är en vit svensk man då media älskar att hänga ut dessa. Personen måste vara en PK-kvinna.
Citera
2018-05-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Det är inte alls svårt att starta upp ett bolag på Malta och eftersom Malta liksom Sverige är ett EU-land är det inga som helst problem att bosätta sig där om man så vill, men det är inte alla som har ett Malta bolag som är bosatta på just Malta!
Citera
2018-05-28, 14:15
Medlem
Passepartouts avatar
Personen slår ifrån sig genom att beskriva sig som en mycket liten fisk. Marklund är nära vän med fisken (valfri storlek), Thomas Bodström.

Citat:
”Jag är usel på ekonomi. Andra sköter det åt mig. Vilket naturligtvis inte innebär att jag går fri från moraliskt ansvar”, skriver Paradisförfattaren i sitt svar.

Hur ser du på den moraliska aspekten i allt detta?

”Moral är gråskalig. Naturligtvis var det ekonomiskt fördelaktigt att ha ett bolag på Malta, annars skulle jag aldrig ha fått rådet och aldrig tagit det. I den mån jag betett mig moralisk/ekonomiskt tvivelaktigt, vill jag hävda att jag i så fall är en mycket liten fisk i en tämligen grumlig damm”.

Edit: Naturligtvis vet jag inte om det är Marklund, spekulerar bara.
Senast redigerad av Passepartout 2018-05-28 kl. 14:18.
Citera
2018-05-28, 14:17
Medlem
JagSerUfos avatar
Ser inget problem med det hela? Om personen inte bott i Sverige utan rest runt under åren så varför skulle man då vilja köra pengarna via ett Svenskt bolag med ett av världens högsta skattetryck. Så länge som man håller sig till lagen borde väl det vara ok eller?
Citera
2018-05-28, 14:19
Medlem
kraftfoders avatar
"Hen" används i nyheten inte som något "PK-korrekt-begrepp" i sammanhanget, utan för att mörka könet (minska risken för att vi ska gissa rätt), och inget annat.

(Stieg Larsson och Astrid Lindgren är "frikända av naturliga skäl"..)
-Nåväl, jag gissar på någon av våra kvinnliga deckarförfattarinnor med tanke på att de tjänar mycket bra-bra med pengar OCH inriktar sina tankegångar "hela tiden" på att fundera på brott..

(Jag vill dock inte spekulera i namn, än så länge..)
Citera
2018-05-28, 14:23
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Ser inget problem med det hela? Om personen inte bott i Sverige utan rest runt under åren så varför skulle man då vilja köra pengarna via ett Svenskt bolag med ett av världens högsta skattetryck. Så länge som man håller sig till lagen borde väl det vara ok eller?

Tydligen är det en kombination av att personen bodde i Sverige, och underlät att redovisa inkomsten.

Citat:
Första året i Sverige landar siffran på 9 miljoner kronor, andra året 3,6 miljoner och tredje året 2,4 miljoner, innan bolagen på Malta avvecklas helt. Men under samma period redovisas författaren ingen av utbetalningarna på sammanlagt 15 miljoner för Skatteverket, trots att vederbörande numera är skriven i Sverige.

– Är man bosatt i Sverige är man skattskyldig för alla inkomster, oavsett om de kommer från utlandet eller Sverige. Då ska man också deklarera dem i Sverige. Har man betalat skatt i annat land kan man möjligen få avräkning för den skatten, säger Tomas Algotsson, enhetschef på Skatteverket, om vad som gäller för utdelningar från företag utomlands.

– Det kan vara ett skattebrott om det rör sig om pengar som har underlåtits att betalas i Sverige, fortsätter han.
Citera
2018-05-28, 14:25
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stocktown
Gissar på Liza Marklund eller Camilla Läckberg.

Eftersom författaren inte hängs ut med bild och namn kan vi vara säkra på att personen inte röstar på SD samt att personen inte är en vit svensk man då media älskar att hänga ut dessa. Personen måste vara en PK-kvinna.

Ja båda dessa kärringar är väl handhjärta sossar? det ökar ju risken för att individen är en dubbelmoralist och egoist/natcissist i grund och botten dvs såna som smiter från skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in