2018-05-25, 23:41
Medlem
Som topic. Man kör motorväg, och det är vägarbete. Två filer blir en.

Varför är folk helt efterblivna när man ska gå ihop till samma fil? Vissa byter in i filen när det är 2000m kvar, vissa gör det när det är 0m kvar och däremellan finns folk som byter hursomhelst.
Det enda rätta är att lägga sig i den filen med kortast kö, och inte byta filjävel förrens man är framme där två filer blir en. Och då kör en bil från höger och sen en från vänster osv. Hur jävla svårt ska detta vara att förstå? Detta är blixtlåsprincipen. Inte lägga sig i höger körfält 1000m innan och sen tuta ilsket för folk kör i vänsterfilen. På det sättet kommer det aldrig vara någon struktur i kön.

Så, hur upplever ni detta? Blev lack på detta innan idag och kunde inte släppa det
Citera
2018-05-25, 23:54
Medlem
blodigdiarres avatar
Jag tror jag vet svaret på det. Trots att de har körkort så hoppas de att det på något sätt ska uppenbara sig en körskolelärare bredvid dem som kommer säga åt dem hur de ska göra. Men så gör det inte det, utan de förstår att de måste tänka och fatta beslut på egen hand. Att tänka och agera själv är en förmåga som jag kategoriserar som fornminnen. De flesta utgår i från att någon annan gör det åt dem.
Citera
2018-05-26, 00:06
Medlem
Sherpas avatar
Håller med dig TS, folk är dumma i huvudet
Jag gör som du, men jag brukar köra ganska långsamt i vänsterfilen när det är kö i höger för att inte "provocera" men fattar inte varför folk inte väntar tills filerna går ihop? Annars finns det ju ingen punkt för filbyte och då sker det överallt istället.
Citera
2018-05-26, 00:20
Medlem
insidelights avatar
Så här tänker jag och jag tror många andra gör det med. Folk ser typ 200 meter längre fram att, ojjj titta det är ett hinder i min fil. Men jag har inga bilar framför mig och i filen jag måste byta till längre fram är det packat med bilar. Så vaaad gör idioten då??? jo hen kör som faan i 200 meter och stannar vid hindret. Hen förväntar sig att folk som haft en bra framförhållning och planerat sin färd genom att svänga in i rätt fil långt innan hindret och därmed behövt köa, bara ska släppa fram denne. Ja inte fan skulle jag släppa in puckot. Nej där får du stå och vänta, som vi andra har fått göra i kön.
Om folk lärde sig att planera sin körning, så funkar blixtlåsprincipen. Och det blir flyt i trafiken. Men det kommer aldrig hända. Den sista idioten är inte född.
Citera
2018-05-26, 00:31
Medlem
Det varnas i god tid innan och ändå måste TS köra ända fram för att sedan preja sig in i kön?
En kö där folk kanske har stått i 5-10 minuter.
Varför tror TS att han är bättre än alla andra? Varför är din tid viktigare?
Ställ dig sist i köjäveln.
Hur svårt ska det vara?

Enda anledningen till att du vill åka i vänsterfil är för att du ser vilken jävla lång kö det är i högerfilen.
Må du få punktering i spöregn.
Citera
2018-05-26, 00:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag har börjat som lastbilarna o ligga mellan filer så ingen kommer om. Sedan släpper jag alla när vi närmar oss hindret. Orkar inte tramsa med det där längre.
Jag kommer fram oavsett även om de bakom hittar tutan.
Citera
2018-05-26, 01:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Som topic. Man kör motorväg, och det är vägarbete. Två filer blir en.

Varför är folk helt efterblivna när man ska gå ihop till samma fil? Vissa byter in i filen när det är 2000m kvar, vissa gör det när det är 0m kvar och däremellan finns folk som byter hursomhelst.
Det enda rätta är att lägga sig i den filen med kortast kö, och inte byta filjävel förrens man är framme där två filer blir en. Och då kör en bil från höger och sen en från vänster osv. Hur jävla svårt ska detta vara att förstå? Detta är blixtlåsprincipen. Inte lägga sig i höger körfält 1000m innan och sen tuta ilsket för folk kör i vänsterfilen. På det sättet kommer det aldrig vara någon struktur i kön.

Så, hur upplever ni detta? Blev lack på detta innan idag och kunde inte släppa det

Folk är idioter när det gäller blixtlås. Underligt att de ens kan stänga gylfen och motsvarande.

Man fyller filerna fram till hindret, ser till att hålla avstånd (minst tre billängder) och blixtlåsar sedan ihop vid hindret. Svårare är det inte.

Som om jag skulle bry mig om ifall någon blockerar två filer, tutar som ett klappmongo, ligger kloss mot bilen framför och vägrar släppa in. Det är bara att köra om (även om man bryter heldraget), tuta dubbelt tillbaka och trycka sig in.
Citera
2018-05-26, 01:09
Medlem
happilappis avatar
För att folk är egoistiska.
Citera
2018-05-26, 01:12
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag har börjat som lastbilarna o ligga mellan filer så ingen kommer om. Sedan släpper jag alla när vi närmar oss hindret. Orkar inte tramsa med det där längre.
Vad duktig du är. Du låter riktigt nöjd med dig själv. Psyko.
Citera
2018-05-26, 07:33
Medlem
Kan förstå att det är jobbigt när man ligger i kön och så kommer en dåre o kör förbi alla. sen ska plötsligt folk släppa in han.
Citera
2018-05-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Lastbilarna gör så av en anledning som heter säkerhet. Man stänger filen så att inte små privatbilister skall kunna slingra sig mellan på insidan och sedan bli klämd mellan hinder och lastbil. Så fort en lastbil lämnar plats är det alltid någon idiot till privatbilist som skall trycka sig mellan.

Sedan kan det också vara så att en personbil inte ens är 2m bred medan en lastbil kan vara 2,5m bred. Många vägarbetsfiler är smalare än så och då behöver lastbilen ta av den andra filen för att inte dra med sig betongsuggor, koner och skyltar som av någon anledning sticker ut i filen.
Citera
2018-05-26, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det varnas i god tid innan och ändå måste TS köra ända fram för att sedan preja sig in i kön?
En kö där folk kanske har stått i 5-10 minuter.
Varför tror TS att han är bättre än alla andra? Varför är din tid viktigare?
Ställ dig sist i köjäveln.
Hur svårt ska det vara?

Enda anledningen till att du vill åka i vänsterfil är för att du ser vilken jävla lång kö det är i högerfilen.
Må du få punktering i spöregn.
Om din princip ska fungera så gäller detatt alla tar högerfilen direkt, vilket naturligtvis aldrig kommer inträffa. Inse att det som är mest rättvist är att om man har två lika långa köer och en bil från varje kö får köra varannan gång på en bestämd plats, dvs längst fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in