2018-05-26, 09:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
Kan förstå att det är jobbigt när man ligger i kön och så kommer en dåre o kör förbi alla. sen ska plötsligt folk släppa in han.

Det är ju de som på en flerfilig väg ligger i en enda kö som är dårar. Gör man som jag skrev ovan så fungerar det.
Citera
2018-05-26, 09:41
Medlem
tempeZZts avatar
I grund och botten handlar allt om att hålla avstånd. Höll alla rejält avstånd skulle alla köbildningar i stort sett försvinna. Det är inte svårare än så.
Citera
2018-05-26, 12:13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Vad duktig du är. Du låter riktigt nöjd med dig själv. Psyko.
Visst är jag? O ditt problem med det är?
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Lastbilarna gör så av en anledning som heter säkerhet. Man stänger filen så att inte små privatbilister skall kunna slingra sig mellan på insidan och sedan bli klämd mellan hinder och lastbil. Så fort en lastbil lämnar plats är det alltid någon idiot till privatbilist som skall trycka sig mellan.

Sedan kan det också vara så att en personbil inte ens är 2m bred medan en lastbil kan vara 2,5m bred. Många vägarbetsfiler är smalare än så och då behöver lastbilen ta av den andra filen för att inte dra med sig betongsuggor, koner och skyltar som av någon anledning sticker ut i filen.
Jojo. Men det funkar även med en personbil.
Men som jag skrev som inte klappmongot jag citerade ovan är ju att man måste släppa in de som är framför.
Senast redigerad av Provocative2.0 2018-05-26 kl. 12:16.
Citera
2018-05-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Om din princip ska fungera så gäller detatt alla tar högerfilen direkt, vilket naturligtvis aldrig kommer inträffa. Inse att det som är mest rättvist är att om man har två lika långa köer och en bil från varje kö får köra varannan gång på en bestämd plats, dvs längst fram.

Nej, det finns alltid fåntrattar som tycker att deras tid är mer värd och som kommer att trängas. Du är ett exempel.
Det kommer heller aldrig att hända att det blir två lika långa köer bredvid varandra. De flesta inser att den ena filen går in i den andra och kommer i god tid planera sin körning.
Således kommer den fil som går in i den andra, ha en kortare kö.

Jag brukar alltid försöka ligga så nära framförvarande som jag kan, så ingen jävel ska kunna komma emellan.
Alternativ så ligger jag mitt i vänsterfilen och blockar så ingen kan åka om.

Det mest rättvisa är först in först ut. Kösystem med en jävla kö.
Citera
2018-05-26, 19:26
Medlem
Gardiennes avatar
Jag är inte säker på att jag förtstått situationen. Men om man vet att ena filen upphör om 2000m så borde man söka sig snarast möjligt till den fil som fortsätter. Man kan ju inte susa förbi de i den fortsättande filen och förvänta sig att kunna tränga in i kön längre fram. Något enda rätta finns inte då det rätta endast beror på vad man har för premisser. Handlar det om att komma först fram och utan att ta hänsyn så kör man förbi och tränger sig in. Handlar det om att vara smidig så söker man första bästa lucka så att man inte behöver börja tränga in sig i en full kö senare.
Citera
2018-05-26, 20:23
Medlem
miikoss avatar
Det är ju meningen att man ska använda både filerna fram till hindret för att sedan köra varannan förbi hindret.

Men oftast går de flesta in i en fil tidigt, och någon kör snabbt förbi och prejar sig in.

Eller så ligger man i två filer, men istället för varannan, så vågar en inte köra, och släpper förbi flera, de i den kön passar då på att köra.

Kapacitetsmässigt så är ju två filer så mycket som möjligt bättre.
Citera
2018-05-26, 21:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är ju meningen att man ska använda både filerna fram till hindret för att sedan köra varannan förbi hindret.

Men oftast går de flesta in i en fil tidigt, och någon kör snabbt förbi och prejar sig in.

Eller så ligger man i två filer, men istället för varannan, så vågar en inte köra, och släpper förbi flera, de i den kön passar då på att köra.

Kapacitetsmässigt så är ju två filer så mycket som möjligt bättre.
Ju närmare hindret sammanvävningen sker, desto längre blir stilleståndet längre bak i kön. Om två nästintill stillastående köer ska köra varannan bil så tar det tvärstopp. Som sagts tidigare, avståndet mellan fordonen är viktigast, då behöver det knappast stoppa upp alls, bilarna i vänsterfilen går tillfälligt in i luckan i god tid, passerar hindret och går sedan tillbaka till vänsterfilen eller släpper avstånd till framförvarande.

De förbannade vänsterfilsblåsarna som ska tränga sig in borde belönas med en 3" påle i röven! Lastbilschaffissarna har fattat att det flyter bättre med EN fil förbi hindret och ser därför till att hålla vänsterfilen ren från Audi, BMW och Volvo-idioter.
Citera
2018-05-26, 21:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ju närmare hindret sammanvävningen sker, desto längre blir stilleståndet längre bak i kön.

I helvete heller.

Håller alla avstånd och hastighet långt innan sammanvävningen märks inte ens sammanvävningen. Det är det som är blixtlåsprincip.

99,9% av bilförarna kan och förstår dock tyvärr inte detta.
Citera
2018-05-26, 21:36
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ju närmare hindret sammanvävningen sker, desto längre blir stilleståndet längre bak i kön. Om två nästintill stillastående köer ska köra varannan bil så tar det tvärstopp. Som sagts tidigare, avståndet mellan fordonen är viktigast, då behöver det knappast stoppa upp alls, bilarna i vänsterfilen går tillfälligt in i luckan i god tid, passerar hindret och går sedan tillbaka till vänsterfilen eller släpper avstånd till framförvarande.

De förbannade vänsterfilsblåsarna som ska tränga sig in borde belönas med en 3" påle i röven! Lastbilschaffissarna har fattat att det flyter bättre med EN fil förbi hindret och ser därför till att hålla vänsterfilen ren från Audi, BMW och Volvo-idioter.
Du är ta mig fan dum på riktigt. Om det finns två filer ska båda användas. Psyko.
Citera
2018-05-26, 21:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I helvete heller.

Håller alla avstånd och hastighet långt innan sammanvävningen märks inte ens sammanvävningen. Det är det som är blixtlåsprincip.

99,9% av bilförarna kan och förstår dock tyvärr inte detta.
Ja, OM det fungerar som det är tänkt, att alla håller avstånd och vänsterfilen snabbt och enkelt gör en höger-vänstermanöver precis vid hindret så är detta givetvis optimalt, men som du säger så fattar större delen av förarna inte detta, utan när kön uppstår så krymps avstånden till en meter och den jäveln som står till vänster ska fan inte in före mig!
Därför anser jag att det är bättre att i god tid gå ihop i en kö och kan på så sätt hålla god fart förbi hindret.
Citera
2018-05-26, 21:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ja, OM det fungerar som det är tänkt, att alla håller avstånd och vänsterfilen snabbt och enkelt gör en höger-vänstermanöver precis vid hindret så är detta givetvis optimalt, men som du säger så fattar större delen av förarna inte detta, utan när kön uppstår så krymps avstånden till en meter och den jäveln som står till vänster ska fan inte in före mig!
Därför anser jag att det är bättre att i god tid gå ihop i en kö och kan på så sätt hålla god fart förbi hindret.

Eftersom det är så att OM det fungerar så kör jag som OM det ska fungera. Någon gång ska väl idioterna lära sig.

Inte fan tänker jag vara en sån som vidimerar felaktigt beteende genom att medverka i idioters beteende, vilket leder till långsamhet.
Citera
2018-05-26, 21:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Du är ta mig fan dum på riktigt. Om det finns två filer ska båda användas. Psyko.
Ja, som sagt, om folk lärde sig att hålla avstånd skulle det inte vara något problem. Problemet blir när högerfilen har ett avstånd mellan fordonen på mindre än en billängd och vänsterfilen ska tränga sig in, då tar det stopp. Ett stopp på fem sekunder blir till minuter längst bak i kön. Det är alltid bättre att en kö rör sig, även om det är jävligt sakta, än att det tar stopp, även om det bara är för ett fåtal sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in