Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 22:42
  #121
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag har blivit varnad ett antal ggr för att argumentera med dig så tänker inte ens bemöda mig att svara.
Vad har räddnigsfordon med topic att göra? Svara på frågan istället.
Citera
2018-06-24, 22:43
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Vilken värld? Jag bor i Sverige och inte i tex Tyskland. Här i Sverige kör folk på ett sätt och i Tyskland på ett annat sätt varför är det fel?
För att det finns bra och dåliga sätt att köra på...
Anledning till att följderna inte blir katastrofal i sverige är de förhållandevis lilla antalet bilar vi har - men skala upp antalet så skall du upp problemet.
Din teori fungerar om man gör det extremt orealistiska antagandet att vägen är en oändlig raksträcka utan på eller avfarter där bilar bara kan släppas på i ena änden - men så ser inte ett vägNÄT (ett nät förutsätter mer än en väg) ut. En längre kö kommer blckera fler påfarter - varje påfart är ju i sin tur sammanbunden med en avfart från en annan väg som kommer korka igen för att både avfart och påfart blockeras. Ju fler påfarter desto fler perifera vägar som korkar igen. Halvera kön och du minskar problemen.
Citera
2018-06-25, 09:16
  #123
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Tills jag får böter eller en tillsägelse kommer jag fortsätta stoppa upp i den filen där kön inte är, vilket som sagt ännu inte hänt på 12år.


Oerhört korkat beteende att leka Polis i trafiken! Man borde återkalla ditt körkort!

En bekant blev hindrad just på detta vis när dom var på väg till BB...
Skiter väl jag i sa föraren av bilen som hade stoppat upp trafiken...

Med följd att min bekant och hans sambo fick föda barn i baksätet på bilen.
Citera
2018-06-25, 12:29
  #124
Medlem
Jag tycker att vi i Sverige är förhållandevis duktiga på detta ändå. I alla fall om man jämför med många andra länder. Efter trafikkaossemestrar i USA tycker jag nog dessutom att vi är bland de bästa i världen.
Citera
2018-06-25, 12:43
  #125
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Tycker ändå det funkar bra i Stockholm. Vet ej hur det är i andra städer.
Citera
2018-06-25, 12:57
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Oerhört korkat beteende att leka Polis i trafiken! Man borde återkalla ditt körkort!

En bekant blev hindrad just på detta vis när dom var på väg till BB...
Skiter väl jag i sa föraren av bilen som hade stoppat upp trafiken...

Med följd att min bekant och hans sambo fick föda barn i baksätet på bilen.

Om det är så akut att du behöver ta dig fram snabbt finns ambulans som är utrustad för att begära fri väg. Du får inte bryta mot trafikbestämmelserna oavsett om du har en gravid kvinna i bilen eller ej.
Citera
2018-07-04, 20:51
  #127
Medlem
SoderortFTWs avatar
Det här känns mest som ett problem på glesare motorvägar med någon typ av temporärt arbete eller en olycka. På mer trafikerade vägar som permanent har filer som går ihop fungerar det hyfsat, iaf i Stockholm.

Det jag tycker är absolut märkligast med det här är med folk som vägrar släppa in folk som använt vänsterfilen hela vägen fram. Ni har alltså tillräckligt mycket tid för att spendera 10 min i en stillastående högerfil när det finns en tom vänsterfil att fortsätta nån kilometer i, men att släppa förbi en enda bil i slutet, det går inte. "Woäh din tid är inte viktigare än min".
Citera
2018-07-04, 21:38
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Det här känns mest som ett problem på glesare motorvägar med någon typ av temporärt arbete eller en olycka. På mer trafikerade vägar som permanent har filer som går ihop fungerar det hyfsat, iaf i Stockholm.

Det jag tycker är absolut märkligast med det här är med folk som vägrar släppa in folk som använt vänsterfilen hela vägen fram. Ni har alltså tillräckligt mycket tid för att spendera 10 min i en stillastående högerfil när det finns en tom vänsterfil att fortsätta nån kilometer i, men att släppa förbi en enda bil i slutet, det går inte. "Woäh din tid är inte viktigare än min".

Kanske för att det ofta är samma typ av bilar som väljer att köra om oavsett trafikläge och hastighet och förutsätter att man blir insläppt i högerfilen, typiskt sett på en 2+1 väg, det spelar ingen roll om övrig trafik kör i hastigheten +10 km, det finns de som måste om och utgår från att alla andra får anpassa sig. I köfallet så är det väl inte så konstigt om man har uppfattningen att man inte bör fylla upp bägge filerna utan kör efter principen att filen längst till höger skall användas om inte annat är påkallat
Citera
2018-07-04, 21:48
  #129
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Kanske för att det ofta är samma typ av bilar som väljer att köra om oavsett trafikläge och hastighet och förutsätter att man blir insläppt i högerfilen, typiskt sett på en 2+1 väg, det spelar ingen roll om övrig trafik kör i hastigheten +10 km, det finns de som måste om och utgår från att alla andra får anpassa sig. I köfallet så är det väl inte så konstigt om man har uppfattningen att man inte bör fylla upp bägge filerna utan kör efter principen att filen längst till höger skall användas om inte annat är påkallat

Vi pratar inte 2+1 här. Att köra om på 2+1 vid kö är dumt. Det skapar bara en extra konfliktpunkt, dvs ett extra filbyte.

Situationen som TS vill lyfta är annorlunda. Där handlar det inte om att bilarna i västerfilen skapar fler filbyten, utan det handlar om VAR filbytet (i singular) kommer att ske. Antingen skapar man en onödigt lång kö som blockar diverse påfarter och avfarter genom att byta till höger alldeles för tidigt, eller så utnyttjar man vägens fulla kapacitet och sätter filbytet i anslutning till att filerna faktiskt går ihop och skapar på så vis kortare kö.
Citera
2018-07-23, 22:36
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Som topic. Man kör motorväg, och det är vägarbete. Två filer blir en.

Varför är folk helt efterblivna när man ska gå ihop till samma fil? Vissa byter in i filen när det är 2000m kvar, vissa gör det när det är 0m kvar och däremellan finns folk som byter hursomhelst.
Det enda rätta är att lägga sig i den filen med kortast kö, och inte byta filjävel förrens man är framme där två filer blir en. Och då kör en bil från höger och sen en från vänster osv. Hur jävla svårt ska detta vara att förstå? Detta är blixtlåsprincipen. Inte lägga sig i höger körfält 1000m innan och sen tuta ilsket för folk kör i vänsterfilen. På det sättet kommer det aldrig vara någon struktur i kön.

Så, hur upplever ni detta? Blev lack på detta innan idag och kunde inte släppa det
Det är för att jag är viktigare och har mer bråttom än dig.
Citera
2023-09-11, 00:15
  #131
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att det finns bra och dåliga sätt att köra på...
Anledning till att följderna inte blir katastrofal i sverige är de förhållandevis lilla antalet bilar vi har - men skala upp antalet så skall du upp problemet.
Din teori fungerar om man gör det extremt orealistiska antagandet att vägen är en oändlig raksträcka utan på eller avfarter där bilar bara kan släppas på i ena änden - men så ser inte ett vägNÄT (ett nät förutsätter mer än en väg) ut. En längre kö kommer blckera fler påfarter - varje påfart är ju i sin tur sammanbunden med en avfart från en annan väg som kommer korka igen för att både avfart och påfart blockeras. Ju fler påfarter desto fler perifera vägar som korkar igen. Halvera kön och du minskar problemen.
Precis vad jag skrev i den nyare tråden, och ändå opponerade du dig. Att nyttja båda filerna är en fördel om kön är så lång att det blockerar påfarter, avfarter och korsningar långt bak.

Men det är långt ifrån alltid det som är fallet. Och vad är fördelen då?

Och som du säger så är det väldigt annorlunda i Tyskland med många fler bilar. Kan det vara så att vad som är optimalt beror på hur mycket bilar det är?
Citera
2023-09-11, 12:37
  #132
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Det här känns mest som ett problem på glesare motorvägar med någon typ av temporärt arbete eller en olycka. På mer trafikerade vägar som permanent har filer som går ihop fungerar det hyfsat, iaf i Stockholm.

Det jag tycker är absolut märkligast med det här är med folk som vägrar släppa in folk som använt vänsterfilen hela vägen fram. Ni har alltså tillräckligt mycket tid för att spendera 10 min i en stillastående högerfil när det finns en tom vänsterfil att fortsätta nån kilometer i, men att släppa förbi en enda bil i slutet, det går inte. "Woäh din tid är inte viktigare än min".
De som resonerar så betraktar de som kör förbi hela kön som någon som tränger sig före. Tycker inte att det är så märkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback