2018-05-21, 10:34
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Detta skiljer sig inte principiellt från Hitlers påstående "alla judar är inte onda, de har i genomsnitt medfödda instinkter som förstör samhället".

Genom att anta kritikers "psykologiska motiv" går det att immunisera vilken bullshit som helst mot kritik och kalla den för en "beskrivning av verkligheten".
Åter igen så undrar jag då vad alternativen är.

Ska vi sluta prata om menstruationscyklar och att män har ~10% mer muskelmassa än kvinnor samt en kroppsform som lättare accelererar lemmar? Ska vi sluta prata om kvinnor och mäns reproduktiva förmågor samt vad som händer med en kvinnas kroppskemi medan den skapar liv? Ska vi i alla dess former förbjuda vetskap som berör biologiska skillnader? Ska vi få känna till biologiska skillnader men bara låta staten få uttrycka dem under ordnade former?

Jag förstår hur du tänker men jag kan inte se värdet i det (bortom teori och teoretiska hot) eller för den delen att farhågorna är befogade. Och vart slutar din formel? - för det finns givetvis mer än dessa skillnader som är värda att ta upp samt fler på ingång när vetenskapen bryter mark, varav mycket kan tänkas beskrivas som "ont" av någon galning.

Jag anser att vi ska förhålla oss till verkligheten, bilda oss om den och ta ansvar för den verklighet vi personligen förkroppsligar, det är mitt receptet. Du ser uppenbarligen ett annat recept och nu... efter upprepade frågor om det... är det dags att du presenterar ditt recept och inte enbart menlösa invändningar.
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-21 kl. 10:53.
Citera
2018-05-21, 10:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
This is now, when Ipsi know hen fucked up.

Inget nytt att feminister inte är konsekventa. Någonstans..... Bara se att hen vägrar svara en simpel fråga från mig. Hen gör defacto skillnad på män och kvinnor och har de facto olika standarder på könen.
Därav att hen undviker frågan och ställer motfrågor istället.
Den där jämställdheten lyser verkligen med sin frånvaro när förväntningen är det totalt motsatta beroende på vilket kön vi pratar om.
Citera
2018-05-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Väldigt intressant - det verkar vara lite tabu att prata om män som utsätts för våld av kvinnor och/eller män som våldtas! Jag har inte sett några sådana studier, men skulle definitivt vilja läsa mer!

Nu, "merapi" är jag inte den som vill vara den där som kör "vad var det jag sa"... men efter diskussionen vi hade i en annan tråd där du klankade ner på mig ganska hårt när jag sa att en klapp på rumpan inte är jämförbart med våldtäkt. Jag fick precis en vibb om att du gjorde precis samma sak, fast emot att män kan råka ut för "småsaker".

Men jag har varit där själv, alltså med en kvinna som betett sig riktigt, riktigt illa... och... well, jag kan absolut föreställa mig att det är vanligare än vad man tror.

EDIT:
Jag hittade:
https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2014-05-09-brott-i-nara-relation---lika-mellan-konen-men-grovre-mot-kvinnor.html
https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html

jepp den länken var det jag tänkte på, den första.

ja, det är nog kanske inte tabu, lite för starkt ord för vår del av världen, men klart inte enligt normen att tänka sig män som blir slagna/ våldtagna etc.
Så definitivt ett område kvar att forska i och skapa åtgärder kring.

Sen minns inte jag vad du nu hänvisar till för debatt, jag har för många debatter igång och dessutom lite för lika för att minnas detta.
men! jag tro du missförstått något rejält för nej jag skulle inte förneka att det är skillnad mellan klapp på rumpan och våldtäkt. Däremot ev.? skulle jag förneka att det första inte ska kallas för
sexuella trakasserier, eller ingå under en huvudrubriken: manligt förtryck/ kränkande beteende mot kvinnor..det som var problemet?

Sen gällande partnervåld och våld generellt.

Våld kan utövas av flera skäl ex:
- Förtryckande syfte
- Försvar
- Personlig frustration/ misslyckande

När man formulerar teorier kring det första så bygger detta på fakta/ iakttagelser gällande mängd/ riktning/ konsekvenser på gruppnivå.

Kvinnor är en grupp som inte har en tradition/ historia av förtyckande våld mot män.
det betyder inte att där inte kan finnas individer som utövar förtryckande våld, fysiskt eller psykiskt
mot män som är kvinnor i en relation ex. Men nu lever den absoluta majoriteten män inte med detta underliggande "normativa" grupphot kring att de riskerar att blir rejält fysiskt skadade av en kvinna i buskarna baserat på denna kvinnas "hat" för honom som kön. Sorry men nej. Men detta hot lever kvinnor med över hela världen.
Kvinnor mördas av manliga partners/ av främmande män i buskarna/ av sexpartners ( bland de mest dödliga yrket i välden är prostitution ex.) / av sina fäder, bröder, kusiner samt söner i ett vidrigt antal. Män mördas i regel av andra män (i betydligt mer vidrigt antal)
DET är skillnaden.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-21 kl. 10:54.
Citera
2018-05-21, 10:52
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Är du själv emot sådant självförsvar som leder till att någon dör om det är en kvinna?

Eller vad är ditt problem?
Eller man? (Själva pudelns kärna)
Nej.

Den rätten har jag rätt till enligt lag.

Den som ger sig på mig ska vara väl medveten om att jag försvarar mig.
Det är så vi sållar bort okynnesattacker och "stor hund, liten hund-lekar".

Men jag har inte rätt att använda mer våld än situationen kräver och det är väldigt sällan nån slår tillbaka med syftet att döda, utan det vanligaste är att den slagne ramlar och slår i huvudet, eller rullar ner för trappor eller liknande och "det" borde de ha tänkt på innan de gav sig på folk.

Så länge jag inte slår först reserverar jag min självklara rätt att slå tillbaka.
Citera
2018-05-21, 10:55
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Därför att kvinnor lyssnar gratis på andra kvinnor, stöttar och följer med till polis, sjukhus och domstol helt gratis. Peppar när det känns svårt.

Män skulle kunna ge varandra precis samma stöd.
Nej de gör de inte. De har en budget på 100 miljoner och chefen har en lön på 50 000 i månaden.
Citera
2018-05-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jepp den länken var det jag tänkte på, den första.

ja, det är nog kanske inte tabu, lite för starkt ord för vår del av världen, men klart inte enligt normen att tänka sig män som blir slagna/ våldtagna etc.
Så definitivt ett område kvar att forska i och skapa åtgärder kring.

Sen minns inte jag vad du nu hänvisar till för debatt, jag har för många debatter igång och dessutom lite för lika för att minnas detta.
men! jag tro du missförstått något rejält för nej jag skulle inte förneka att det är skillnad mellan klapp på rumpan och våldtäkt. Däremot ev.? skulle jag förneka att det första inte ska kallas för
sexuella trakasserier, eller ingå under en huvudrubriken: manligt förtryck/ kränkande beteende mot kvinnor..det som var problemet?

Sen gällande partnervåld och våld generellt.

Våld kan utövas av flera skäl ex:
- Förtryckande syfte
- Försvar
- Personlig frustration/ misslyckande

När man formulerar teorier kring det första så bygger detta på fakta/ iakttagelser gällande mängd/ riktning/ konsekvenser på gruppnivå.

Kvinnor är en grupp som inte har en tradition/ historia av förtyckande våld mot män.
det betyder inte att där inte kan finnas individer som utövar förtryckande våld, fysiskt eller psykiskt
mot män som är kvinnor i en relation ex. Men nu lever den absoluta majoriteten män inte med detta underliggande "normativa" grupphot kring att de riskerar att blir rejält fysiskt skadade av en kvinna i buskarna baserat på denna kvinnas "hat" för honom som kön. Sorry men nej. Men detta hot lever kvinnor med över hela världen.
Kvinnor mördas av manliga partners/ av främmande män i buskarna/ av sexpartners ( bland de mest dödliga yrket i välden är prostitution ex.) / av sina fäder, bröder, kusiner samt söner i ett vidrigt antal. Män mördas i regel av andra män (i betydligt mer vidrigt antal)
DET är skillnaden.

Klart det är tabu! Det finns ju såklart en kultur som säger att mannen ska vara stor och stark liksom. Därmed finns ju en otrolig skam kring att ha blivit utsatt för något, och "i synnerhet av en kvinna" (ja, jag tycker själv det låter lite patetiskt att skriva så - men det finns definitivt, underförstått, en sådan kultur - även i Sverige).

Yes, jag pratade om en relativisering av grova, sexuella övergrepp när nu en klapp på rumpan ska klassas som just ett sådant - när det kan vara så mycket annat än just ett övergrepp.

Classic feminism; Inte ens i en diskussion kring män som utsätts för våld av kvinnor lyckas man hålla sig till ämnet - utan ska istället ta på sig kungakronan som "mest utsatt". Suck!
Citera
2018-05-21, 10:59
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Gör det som fungerar på män då istället för att tjata på feminister.
Har någon försökt säga att det råder en gynocentrism i Sverige?
Har någon sagt att feminister ABSOLUT INTE står för något som ens liknar jämställdhet?

I så fall är dina inlägg i den här tråden väldigt talande exempel för att de har helt rätt.
Du har absolut noll intresse för empati för män och deras frågor. Och du vill ha all uppmärksamhet på kvinnors frågor, även i tråden som handlar om att män och kvinnor får lika mycket stryk hemma för enkelhets skull, fast verkligheten är att män får mer både stryk och ovett hemma enligt den största forskningen som finns på området.
Citera
2018-05-21, 11:03
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Färre än nitton kvinnor och två män 2016-2017 alltså. (Varav en man dödats av en annan man)

Nej, 13 kvinnor under den tidsperioden. 19 är väldigt gamla uppgifter.
Citera
2018-05-21, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MercuryMan94
Till och börja med så har man inte samma behov som kvinnor då det kommer till dessa frågor.

Att du säger att män kan ge varandra stöd visar bara att du är ute efter att ställa grupper emot varandra.

Vad händer med de kvinnor som inte har några bekanta? Kvinnor som inte har några kvinnliga vänner? Ska vissa individer ha utökade rättigheter endast på grund av vad som finns i deras byxor?

Om du svarar ja på den frågan så är du sexist, och då känner jag att våra två värdegrunder inte riktigt sammanstrålar.

Som jag har påpekat i mitt tidigare exempel så finns det en mängd saker som män har ansvarat för under historien som samtliga kvinnor åtnjuter utan att reflektera över.

Men då det kommer till att jämnt fördelat statliga medel, då tycker vissa kvinnor inte att män har rätt till samma stöd som de.

Måste faktiskt säga att jag tycker att det är visar på en för mig, vidrig människosyn så som vissa argumenterar här inne.
Kvinnor som inte har några vänner kan vända sig till kvinnojouren.

Där finns det kvinnor som arbetar gratis för att hjälpa utsatta kvinnor, ge råd, följa med till polisen, peppa att fullfölja en skilsmässa o s v. Den verksamheten belastar inte staten med ett öre.

Naturligtvis kan män ge varandra samma stöd.

Eller vilket stöd som nu funkar på män.
Citera
2018-05-21, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Nej, 13 kvinnor under den tidsperioden. 19 är väldigt gamla uppgifter.
Siffran kommer från Socialstyrelsens dödsfallsutredning ar 2016 -2017.
Citera
2018-05-21, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Eller man? (Själva pudelns kärna)
Nej.

Den rätten har jag rätt till enligt lag.

Den som ger sig på mig ska vara väl medveten om att jag försvarar mig.
Det är så vi sållar bort okynnesattacker och "stor hund, liten hund-lekar".

Men jag har inte rätt att använda mer våld än situationen kräver och det är väldigt sällan nån slår tillbaka med syftet att döda, utan det vanligaste är att den slagne ramlar och slår i huvudet, eller rullar ner för trappor eller liknande och "det" borde de ha tänkt på innan de gav sig på folk.

Så länge jag inte slår först reserverar jag min självklara rätt att slå tillbaka.
Fast det räknas inte som självförsvar bara för att den ena i ett slagsmål slog först.
Citera
2018-05-21, 11:23
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Fast det räknas inte som självförsvar bara för att den ena i ett slagsmål slog först.
Det är definitionen på självförsvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in