2020-11-23, 15:36
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Skämtar du nu eller?? Du efterlyser fakta men själv kan du vräka ur dej vad som helst tydligen. Vart i FUP står det att mannen i soffan låg och väntade på sin tur?? Och vart i FUP står det att E kom in rummet när LW hade samlag med en man??. FAKTA är att när E kom in i huset så upptäckte hon en man sovande i soffan. FAKTA när E öppnade dörren till sitt rum så såg hon att LW och en man låg i hennes säng som förövrigt disponerades av LW när E sov hos sin far. Eftersträva inte fakta av andra när du inte kan uppfylla det kravet själv.

Usch nu mår jag dåligt utav Jokermannens kommentar ! ...citat: låg och väntade ...WTF ! gjorde den väl inte ,antar att denne person av hänsyn till de två turturduvorna som kände intresse för varandra gjorde att den andre karlen ansåg sig vara en god vän som soffer på soffan ,ta mej tusan !

Varför smutskastas allt som är omkring min kompis L*ena ??

JAG BLIR F-N FÖRBENAD PÅ DET HÄR !!
Citera
2020-11-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Usch nu mår jag dåligt utav Jokermannens kommentar ! ...citat: låg och väntade ...WTF ! gjorde den väl inte ,antar att denne person av hänsyn till de två turturduvorna som kände intresse för varandra gjorde att den andre karlen ansåg sig vara en god vän som soffer på soffan ,ta mej tusan !

Ja, han borde skämmas ögonen ur sig nu. Blir också förbannad. Det finns ingenting som rättfärdigar SDs mord på LW hur gärna vissa än vill ha LW som en föraktlig människa. Incels som skriver kan jag tänka. De som kände henne, du bland annat, kände henne som en rar och trevlig människa med många vänner. Att LW hade ett stort bekräftelsebehov kan vi konstatera - men det innebär inte att man har rätt att släpa henne i smuts och rulla henne i lera och fjäder. Det ÄR fruktansvärt.
Citera
2020-11-23, 16:27
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

Ja jag blir jävligt förbannad själv, Men dessa avarter är inte värda att slösa energi på. Du som fick glädjen av att ha Lena som en vän i en allt för kort tid i ditt liv kan bara fortsätta att vårda minnet av Lena och försöka att inte ta åt dej så mycket av vad dessa incel skriver för dynga om Lena. Dom förstår helt enkelt inte bättre. Nej nu väntar vi på mars -21. Månaden som SD byter cacher mot första dagen på sitt fängelsestraff.
Citera
2020-11-23, 17:51
Medlem
Jag har svårt att förstå den eviga diskussionen om SD:s dator, huruvida den är tillräckligt utredd eller ej. Åklagaren har fört fram att det inte går att avgöra om aktiviteten var användarinitierad eller systeminitierad. Ur åklagarsynpunkt är datoraktiviteten därför inget alibi för SD och jag kan inte se att TR har dragit den slutsatsen heller. Om försvaret hävdar annorlunda (vilket de inte gjort) så är det väl försvarets sak att visa att åklagaren har dragit fel slutsats.
Citera
2020-11-23, 18:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Obfuskering är ett billigt sätt att skydda mjukvaran men det finns ju hur mycket expertis på området som helst vad gäller de-obfuskering och ”reverse engineering”.

Nu har vi inte sett underlagen de kikat på så man får väl tro att de gjort sitt bästa då.

För den som undrar kan obfuskering t.ex användas när någon skickar med kod i mejl och den ska vid en första anblick se harmlös i. Vid de-obfuskering kan länkar till ryska hemsidor och annat skit dyka upp.

Kryptering är också en form av obfuskering och då börjar det bli knivigt.

Antagligen har de stött på obfuskering som de bara blir matta av. Ingen idé lägga resurser på det och därav ”undersökningen avbryts”.

Enligt uppgifter på nätet:

”Google Docs är ett perfekt exempel på säkerhet genom obfuskering.”

Google använder Closure Compiler för obfuskering m.m. Med den avancerade inställningen kan koden bli mer eller mindre oläslig.

Finns hur många verktyg som helst som kan deobfuskera kod. Bara att klistra in script så ”översätter” programmet.

Slutligen, det obfuskering ofta gör är att förlänga tiden det tar att tolka javascript osv. Alltså det som polisen insåg. Det skulle ta tid. Lite löjligt ändå när deobfuskering är kodsäkerhet ABC. Men som sagt det kanske såg lite för rörigt ut.

Du tycks veta vad du pratar om. Är det något vi kan hjälpa dig med från förundersökningen? Eller har du redan kollat underlaget där? Du kan skicka PM, så får du min mail, om du behöver något från förundersökningen.

#TeamÅsaHiding

Smått och gott:

Den leende psykopaten.mp4

https://forumfiles.com/B2Zax8F5o2/De...psykopaten_mp4

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-11-23, 18:26
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har svårt att förstå den eviga diskussionen om SD:s dator, huruvida den är tillräckligt utredd eller ej. Åklagaren har fört fram att det inte går att avgöra om aktiviteten var användarinitierad eller systeminitierad. Ur åklagarsynpunkt är datoraktiviteten därför inget alibi för SD och jag kan inte se att TR har dragit den slutsatsen heller. Om försvaret hävdar annorlunda (vilket de inte gjort) så är det väl försvarets sak att visa att åklagaren har dragit fel slutsats.

Exakt! Inte ens försvaret har tagit upp det. Och då vet vi ändå att de går ner i detalj i paniken, typ:

"SD behövde inte mörda LW, eftersom han har ett eget bankkort". Rena elitnivån på den.

Dumt att lägga energi på det. Finns inget som tyder på att försvaret har kallat in något expertvittne från FB, heller.

Och OM händelsen är gjord av en människa, så kan det vara vem som helst. Alternativt det jag hävdat i hundra år: En laptop som öppnat sig lite (glappat till) när man kastat lite med ryggsäcken. Har hänt mig hundra gånger, så varför skulle det inte kunna hända SD EN gång?

#TeamÅsaHiding

Smått och gott:

Citera
2020-11-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Du tycks veta vad du pratar om. Är det något vi kan hjälpa dig med från förundersökningen? Eller har du redan kollat underlaget där? Du kan skicka PM, så får du min mail, om du behöver något från förundersökningen.

#TeamÅsaHiding

Smått och gott:

Det vete tusan om jag gör haha! Tack det ska jag ha i åtanke. Jag söker mycket i tråden för att komma ikapp. Det mesta har vänts och vridits på men jag försöker se med lite nya ögon om man jämför med många veteraner här som gjort ett hästjobb på många sätt annars.

Ville bara försöka förklara lite närmare varför polisen gav upp på 23:34 aktiviteten. För det var det de gjorde. De hade kunnat undersöka närmare som de själva skriver i rapporten. Så därför skiter både åklagarna och försvaret i det. Polisen orkade helt enkelt inte med det jobbet. Många ärenden på hög osv.

Mer IT-forensik får vi nog inte se mer av vad gäller den detaljen i hovrätten. Istället får åklagarna gasa lite med att en dator kan vara med, inplastad eller ej, privat eller ej, på SD:s otaliga äventyr utomhus. I domen ansåg de ju att det var ”orimligt” men fotobevis finns ju.
Senast redigerad av Avel 2020-11-23 kl. 19:08.
Citera
2020-11-23, 20:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Tack! Ingen mer fråga men mer en reflektion efter att ha kikat runt lite.

En browser kan ju hämta först från cache, sen från network (webservern) men sen även filer i ”fallback” när den försöker ladda sidan.

Fallback som det kallas i Application Cache är alltså filer som sparats i cache men som ska visas på ”hemsidan” om sajten försöker ladda men tappat internet.

Beskrivs i länken nedan så här som exempel:

”Bart Simpson would tell you that you need to be online (for example), and yet for the vast majority of web experiences you get a ‘Dino’ (see chrome://dino).”

Text och funktioner, i t.ex Google Docs då, visas då m h a fallbackfiler. .html, .js osv osv.

Cache Manifest i Application Cache är filen som styr hur och när ladda cache, network eller fallback.

Service worker verkar vara det ”nya” Application Cache. Stabilare.

Ska inte röra till det här men vill poängtera att det inte bara hämtas filer från ”cache” (lokalt) eller ”network” (webservern) utan då från dessa ”offline”(fallback) om datorn förlorat internetkopplingen. Offline/fallback filerna sparas på cache första gången browsern hämtar en sidas filer.

Om filen/filerna runt 23:34 var fallback för att visa en offlinesida eller ej är bortanför min kunskap.

Frågan fortfarande hur de laddades isf. Kan ju finnas timers för timeout och skit bland filerna/funktionerna i offline/fallbackfilerna som aktiveras men det är väl ett långskott.

Tappar browsern networkfiler från servern så kan ju i princip en hel likadan sida laddas upp från cache eller en enstaka eller flera filer från fallback m h a Service Worker (eller Application Cache.) Allt beroende på om det finns inställningar för reload på nåt sätt i browsern. Eller motsvarande funktioner i själva fallbackfilerna då.

Så fallbackfiler är min amatörmässiga take på att något kan ha hänt när laddades från cache även om Google Docs och Chrome var offline.

För den som vill bli än mer förvirrad eller klokare så beskrivs Service Worker här och ett exempel på online resp offlinesida:

https://paul.kinlan.me/offline-fallback-page-with-service-worker/

Så här kan koden se ut:

För den som vill doktorera vidare och gå lika vilse som jag:

https://web.dev/offline-fallback-page/

(Jag la särskilt intresse på ”automatic reconnection attempt countdown” och de demo av offlinesidor som finns i texten)
Den här tanken var mer sofistikerad än det vi kunnat läsa i fup. Nu har jag testat offlineläget och kollat Chrome Cache Records, inga automatiska refresh/uppdateringar/omladdningar av webbsidan motsvarande 23.34 görs dock.
Citera
2020-11-23, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Här får SD frågor om han visste att Lena hade andra sexuella relationer med män. Jag uppfattar det som att SD blir uppriktigt förvånade. Eller spelar han bara för att de inte ska tro att han blivit svartsjuk?

Och hur går det här ihop med att han ska ha coachat Lena med andra relationer? Och det går inte heller ihop med att Lena faktiskt har undanhållit sanningen för honom, med tanke på den "överenskommelse" de hade om att hon skulle berätta för honom om någon relation övergick till en intim sådan.

Jag undrar om Lena undanhållit sanningen för SD om hur hennes relation till JH var, eftersom jag uppfattat det som att hon till andra sagt att det var hon som var mer intresserad och han lite mer svårflörtad. Eller är det också ett kort som SD drar upp för att visa att han inte är svartsjuk?

A 147 s. 615

"FL I: Du säger här till Lisa att.. om ni träffar någon ny?
MT: Mm.
FLI: Träffa inte Lena .. börja inte hon träffa nån ny kille? Våren 2018?
MT: Nej (ohörbart) J*immy H*olmkvist eller så ... näe ...
FLI: Vadå nej?
MT: Ah dom .. dom hade kontakt mycket kontakt och gjorde mycket saker ihop och .. sov hos
varandra ..
FLI: Mm.
615
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 16:00 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Eh och han .. ville mer..
FL 1: Men hade hon nån sexuell relation ( ohörbart)?
MT: Det är jag i princip hundra procent säker på att hon inte hade
"

s. 676

"FLI: Okej .. vad anser du att. .. vilken relation Lena och Jimmy hade vid den här tiden, vid
Norge-resan där? Vad hade dom för relation? Vad sa Lena till dig?
MT: Att dom hade funnit varandra väldigt nära och kom väldigt bra överens .. eh ... att han var
förälskad i henne och att hon inte bemötte dom känslorna riktigt .. men att dom hade
jätte-jättemycket kontakt ..
FL I: Hade dom nått sexuellt?
MT: Hon har inte berättat att dom hade det så jag har inget skäl att tror ju det men det vet
jag inte ..
FL I: Skulle hon ha berättat det? Hade ni sån relation?
MT: Hon .. hon berätta om andra i alla fall så .. jag .. jag vet inte.
FLI: Jimmy säger ju i förhör att .. att dom hade ju sex Lena och han den 6 maj 2018 och då
var dom på väg och bli ett par.
MT: Okej.
FL I: Är det nånting som du känns vid?
MT: Det förvånar mig en smula .. men .. det får vara mellan dom.
FL2: Ah det här .. protokollet ah vi prata om det här när vi har tagit trosor i beslag från Lena.
FL2: Berätta ( ohörbart) tio par trosor från Lena i nio av dom så finns ju Lenas dna och alla
tio paren är ju tagna från badrum och tvättkorg är använda.
FL2: Eh och som jag delgav då så är det ju även sperma i nio av dom här paren ..
MT: Sperma i nio av dom? Sa du så eller?
FL2: Mm ..
MT: Mm. jag tyckte det lät tvärs om senast men .. okej.
FL2: Nej Lenas dna i nio.
MT: Ah .. ah ..
FL2: Ah och sperma i nio par.
MT: Ah okej jag fatta som att det var sperma i ett par men okej .. ah .. mm.
FL2: Nej i nio .. i nio par.
MT: Mm ..
FL2: Och det kommer ju från tre olika män.
MT: Oj.
FL2: Och mycket riktigt då som du säger så har ju ni haft sex för det verkar som din sperma
finns i trosorna.
FL2: Och då finns det ju även sperma från Jimmy.
MT: Okej .. ah då .. då vet vi ju.
FL I: När träffade du Lena sista gången?
MT: Ja det jag vet med säkerhet efter fredagen dem 11 :e eller om det kan varit 12:e .. med
stor sannolikhet även lördag morgon, kan även ha varit på lördag kväll , det kan även ha varit
söndag kväll.. men det är inget som jag minns men .. men lördagkv .. lördag morgon är mycket
sannolikt.
"
Citera
2020-11-23, 20:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Obfuskering är ett billigt sätt att skydda mjukvaran men det finns ju hur mycket expertis på området som helst vad gäller de-obfuskering och ”reverse engineering”.

Nu har vi inte sett underlagen de kikat på så man får väl tro att de gjort sitt bästa då.

För den som undrar kan obfuskering t.ex användas när någon skickar med kod i mejl och den ska vid en första anblick se harmlös i. Vid de-obfuskering kan länkar till ryska hemsidor och annat skit dyka upp.

Kryptering är också en form av obfuskering och då börjar det bli knivigt.

Antagligen har de stött på obfuskering som de bara blir matta av. Ingen idé lägga resurser på det och därav ”undersökningen avbryts”.

Enligt uppgifter på nätet:

”Google Docs är ett perfekt exempel på säkerhet genom obfuskering.”

Google använder Closure Compiler för obfuskering m.m. Med den avancerade inställningen kan koden bli mer eller mindre oläslig.

Finns hur många verktyg som helst som kan deobfuskera kod. Bara att klistra in script så ”översätter” programmet.

Slutligen, det obfuskering ofta gör är att förlänga tiden det tar att tolka javascript osv. Alltså det som polisen insåg. Det skulle ta tid. Lite löjligt ändå när deobfuskering är kodsäkerhet ABC. Men som sagt det kanske såg lite för rörigt ut.
Egentligen behöver man inte bekymra sig över den "obfuskerade" koden. Ganska ointressant vad koden gör, det intressanta är att en webbsidas laddas om. Den sidan behöver diverse "generella" javaskript, bland annat, och dessa hämtas från cacheminnet.

Jag fick en känsla av att man drog till med begreppet "obfuskerad" kod för att slippa utreda händelsen mer.
Citera
2020-11-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den här tanken var mer sofistikerad än det vi kunnat läsa i fup. Nu har jag testat offlineläget och kollat Chrome Cache Records, inga automatiska refresh/uppdateringar/omladdningar av webbsidan motsvarande 23.34 görs dock.

Ja lite får man anstränga sig. Vi får hoppas att den kvinnliga IT-forensikern bringar lite klarhet i detta under de 30 minuter hon är schemalagd i hovrätten.
Citera
2020-11-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Egentligen behöver man inte bekymra sig över den "obfuskerade" koden. Ganska ointressant vad koden gör, det intressanta är att en webbsidas laddas om. Den sidan behöver diverse "generella" javaskript, bland annat, och dessa hämtas från cacheminnet.

Jag fick en känsla av att man drog till med begreppet "obfuskerad" kod för att slippa utreda händelsen mer.

Precis det var min poäng. Det blev lite mycket för dom. Om man ska köra taktiken utreda alla spår så långt det går så har de inte gjort det här. Vi får se vad som händer i nästa rättsliga instans. Cache och geocache i en enda röra är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in