Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarumy
Visst har säkert JG, HD och de andra från sekten pratat om det, men de vittnar under ed och ska endast tala om fakta, som bla JG medvetet utelämnat i polisförhör.
För de andra vittnena är det likadant, och även om de läst det som här har spridits ska de inte låta det påverka deras vittnesmål.
Sedan ska rätten ta bevisen i beaktande, och de vet vi inte så mycket om.
För min del är de bevisuppgifter jag sett med bla SDs dna på hennes kläder och ring, samt blod på hans skor tillräckligt för att fälla honom.
Ang det jag fetat:
Så är det förstås i de bästa av världar, d v s att vittnen vid HF precist återberättar sina iakttagelser och erfarenheter av nåt som inträffat och de varit vittne till.
Men sedan förhören hölls, har tid förflutit och vittnen har en tendens att med tiden bli alltmer osäkra. Det
måste inte innebära att de sitter i båset och ljuger under förhandlingen; de vet att de står under ed och av självbevarelsedrift är det därför bättre att ange att man inte säkert minns. Det är f ö ett MO som man ofta stöter på när kriminella av åkl tvingats komma till domstol, plötsligt minns de inte vad de bevittnat eller vad de sagt i polisförhören. Förhören kan ju dessutom många gånger ligga flera månader -ja, ibland år tillbaka i tiden.
Vi vet att JG läser här i tråden.
Vi får så småningom se hur hans kommande vittnesmål blir. Kanske kommer vi att få höra honom vara väldigt, väldigt osäker när han av åkl ÅH blir ombedd berätta om ditten eller datten? Typ: "Det där kan jag inte svara på. Minns inte riktigt. Det har gått så lång tid etc etc.."
HD har f ö ingen vittnesplikt visavi SD.