2020-02-23, 17:44
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat:
Så är det förstås i de bästa av världar, d v s att vittnen vid HF precist återberättar sina iakttagelser och erfarenheter av nåt som inträffat och de varit vittne till.
Men sedan förhören hölls, har tid förflutit och vittnen har en tendens att med tiden bli alltmer osäkra. Det måste inte innebära att de sitter i båset och ljuger under förhandlingen; de vet att de står under ed och av självbevarelsedrift är det därför bättre att ange att man inte säkert minns. Det är f ö ett MO som man ofta stöter på när kriminella av åkl tvingats komma till domstol, plötsligt minns de inte vad de bevittnat eller vad de sagt i polisförhören. Förhören kan ju dessutom många gånger ligga flera månader -ja, ibland år tillbaka i tiden.

Vi vet att JG läser här i tråden.
Vi får så småningom se hur hans kommande vittnesmål blir. Kanske kommer vi att få höra honom vara väldigt, väldigt osäker när han av åkl ÅH blir ombedd berätta om ditten eller datten? Typ: "Det där kan jag inte svara på. Minns inte riktigt. Det har gått så lång tid etc etc.."

HD har f ö ingen vittnesplikt visavi SD.

Är du säker på att en exfru inte har vittnesplikt?
Det stämmer isf med hennes otroligt korta vittnesmål. Vill hon inte berätta, eller har hon inget intressant att säga? Det låter iaf konstigt för mig.
Om hon inte vill hade hon kunnat vägra ens sina 15 min?
Citera
2020-02-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nånstans får jag för mig att JG inser att han blivit totalt duperad av SD och faktiskt är förbannad. Därmed kommer han räta på ryggen och berätta allt han vet. Och förhoppningsvis breder han inte ut sig, utan att det blir mer fakta i hur han upplevt Sd och vad han sett. Han kommer definitivt inte skydda SD - och jag hoppas att han för sin egen skull är brutalt ärligt. Att minnas hur de där konversationerna var - där JG hade ångestattacker - och SD bara lekte med honom som katten med en mus. Det var fruktansvärt att läsa - jag blev sjukt illamående av att läsa just den konversationen när vi nu har facit.

Jag tror JG riktigt vaknade till när det började påverka hans sambo, som också överhört SDs besök/samtal hos JG.
Citera
2020-02-23, 17:49
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Kan du skriva när du är klar med länkar från Avatar70.
Vill titta in i din länk.
Tack.

Nuså, nu ska alla sammanslagna bilagor finnas på plats!
Citera
2020-02-23, 17:50
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
När jag läste detta fick jag känslan av att Hanna hade tre barn, varav ett var hon gift med. Mindre barn uppfattar sig som universums mittpunkt och utgår från att de själva är solguden, som allt annat kretsar kring och utgår från. Det vill säga Stefan i sitt esse. Barnen förväntas vara mer mogna och ansvarsfulla än han själv, samtidigt som han är uppenbart misslynt angående den nya familjebildningen och splittringen. I stället för att ta sitt eget ansvar angående saken ska han nu förskjuta skulden utanför sig själv.

Tänk 20+ år med den mannen. Hanna däremot hon tycks vara en pärla och gnistrande diamant, som kvinna, hustru, och mor. Go för it girl, din stund på jorden att få uppleva glädje och lycka.

Mm en pärla som skrev här i tråden med desinformation och försvarade SD om allt. Rätt talande..
Citera
2020-02-23, 17:50
Medlem
Citat:
Nånstans får jag för mig att JG inser att han blivit totalt duperad av SD och faktiskt är förbannad. Därmed kommer han räta på ryggen och berätta allt han vet. Och förhoppningsvis breder han inte ut sig, utan att det blir mer fakta i hur han upplevt Sd och vad han sett. Han kommer definitivt inte skydda SD - och jag hoppas att han för sin egen skull är brutalt ärligt. Att minnas hur de där konversationerna var - där JG hade ångestattacker - och SD bara lekte med honom som katten med en mus. Det var fruktansvärt att läsa - jag blev sjukt illamående av att läsa just den konversationen när vi nu har facit.
Njae, JG kommer inte att bli ombedd att "berätta allt han vet". Åkl ÅH kommer med säkerhet att ställa avgränsade frågor och inte låta honom flyta ut. Han är inte kallad som karaktärsvittn av åkl utan med det mer eller mindre uttalade syftet att försöka punktera SD:s utsagor.

JG bör vara ytterst försiktig med vad han säger. Vi skall inte glömma att adv IB (med assist jurist) kommer att gå hårt åt JG vid försvarets vittnesförhör.
Citera
2020-02-23, 17:51
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nåt som verkligen slår en är att kanske Åkl misstagit sin roll när hon slänger tre år av dom inblandades vardagsliv liv i knät på Tr att försöka hitta något relevant för målet i. Detta kommer vara väsentligt lärorikt för Tr om inte annat än i chatt-svenska.

Med 10 st heltidare i halvannat år till sin hjälp hade hon väl kunnat sorterat upp sitt material bättre kan man tycka.

Aktbilagorna hade så många dubbel och t.o.m. trippebilder av exakt samma konversationer så man undrar om hon inte kroknade på hela rasket och tänkte va faan dom får hela klabbet. Duns !

I vilket fall skulle störande dubbelpublicering av undvikas om materialet gåtts igenom mer noggrant.

Vi får väl tolka dessa första 7000 svårtragglade sidorna som Åkl,s sätt att presentera huvudrollsinnehavarna
Tror så, pressa mgm. Tingsrätten läser/tar ju inte ens del av Fup. Bara det som åklagaren i förhandling tar upp.
Citera
2020-02-23, 17:53
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror JG riktigt vaknade till när det började påverka hans sambo, som också överhört SDs besök/samtal hos JG.

Det tror inte jag, det var ju långt innan SD togs in i slutet av augusti. Och strax efter det ska JG återigen ha hävdat sin övertygelse om att SD är oskyldig.
JG ska t.o.m ha skrikigt " jag tänker aldrig be om ursäkt", angående SDs eventuella skuld.
Senast redigerad av Lillarumy 2020-02-23 kl. 17:56.
Citera
2020-02-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är då bra att deras vittnesuppgifter från förhören kommer att uppläsas (om tvekan uppstår).
Nu ville tydligen HD frivilligt vittna.
Min gissning: Du har inte bevistat alltför många förhandlingar där kriminella varit i vittnesbåset, rätt?

Ang HD i båset gällande SD:
Hon kommer då inte att stå under ed. Det ger HD möjlighet att flyta ut hur mycket hon vill. Hennes vittnesmål bör därför inte tillmätas alltför stor betydelse.
Citera
2020-02-23, 17:57
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Det stämmer isf med hennes otroligt korta vittnesmål. Vill hon inte berätta, eller har hon inget intressant att säga? Det låter iaf konstigt för mig.

Detta gällde i alla fall 2011. Något konkret kan jag tyvärr inte hitta på Lawline nu när jag har begränsad tid.

Citat:
Och faktum är att exfrun inte behöver vittna mot sin exmake om hon inte vill.
Lagen säger att makar inte behöver vittna mot varandra - och inte exmakar heller.

https://www.expressen.se/gt/darfor-vill-exfrun-inte-vittna/
Citera
2020-02-23, 17:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Hon var hans själasörjare, de valde båda att svika sin vän resp sin partner. Under 5-6 år. Hon var singel, det var inte han. HAN kastade sig i armarna (och mellan benen) på en kvinna när hans fru var sjuk och inte orkade. Vilken hjälte!
Håller med dig, vilket kräk. Vad mig anbelangar så ska han inte kalla sig man. Djuret vaknar i en när man tänker på honom. Man blir nyfiken på vilken omgivning som gett näring till två så galna individer.

Nu gällde frågan om varför han berättade för LW att han hade sex ned sin fru. Du tolkar det som elakt jag tolkar det som ett försök få den synnerligen klängiga älskarinnan att förstå att HD var den kvinna han valt.
Citera
2020-02-23, 17:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

En exfru har inte vittnesplikt.

Enligt 36 kap 3 § RB, så är den "som med part [i detta fall den tilltalade] är eller har varit gift" inte skyldig att avlägga vittnesmål.

Följaktligen är man inte skyldig att vittna i mål mot sin (ex-)maka/make. Däremot är det tillåtet för att frivilligt avlägga vittnesmål, om man skulle vilja göra det. I den händelse man väljer att frivilligt vittna, får man dock inte svära vittneseden dessförinnan (36 kap 13 § andra stycket).
Citera
2020-02-23, 18:00
Medlem
Citat:
Det tror inte jag, det var ju långt innan SD togs in i slutet av augusti. Och strax efter det ska JG återigen ha hävdat ain övertygelse om att SD är oskyldig.
JG ska t.o.m ha skrikigt " jag tänker aldrig be om ursäkt", angående SDs eventuella skuld.

Jag tror dig. Sorgligt att se vilken makt SD utövat på många personer under lång tid. Rättegången blir intressant att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in