2020-02-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Då var det äntligen dags för Stefan Davidsson att inför rätten förklara sig.
Skyldig eller inte vet vi först efter förhandlingen.
Som vi alla har sett så presenterade Åsa Hiding en fantastisk Stämningsansökan. Personligen har jag nog aldrig sett en mer välskriven. Och som vi nu alla också har sett så är det en FUP som väger över 70 kg och är ca 1,6 meter hög. Åsa Hiding har ett gediget material. Frågan är om det räcker ????

Teknisk bevisning - Var han verkligen på platsen den tidpunkten?, och var det verkligen han som slog dom dödande slagen? Eller är det bara en lång indicie-kedja och hur långt räcker den i så fall??

Hanna, borde inte hon ploppa in igen? Märkliga förhör med henne. I min värld är hon "inte helt oskyldig"
JG.... Vad tycker vi där ??

Till slut fick vi FUP i våra händer. Efter många mail till Örebro TR och efter mycket krångel så lyckades vi och nu har vi samma material som domstolen har.
Denna FUP fick vi genom ett otroligt samarbete när det är som bäst, och i slutändan så har FUP rest en bra bit över 200 mil och otaliga arbetstimmar har lagts ner för att vi nu tillslut har den i vår ägo.
Ett fantastiskt samarbete.
Insamlingen gav 6.930:- och dessa pengar har oavkortat gått till arbete med att få FUP offentlig. Pengarna har täckt köp av FUP, resor mm. Ingen har tjänat en enda krona utan allt har gått till kostnader.
Så ett stort TACK till alla er som bidrog med en slant och som gjorde detta möjligt.

Detta innebär att VI har försett all MEDIA med denna FUP. Våra stora dagstidningar och många många andra har laddat ner denna FUP helt gratis utan att ens ge oss ett Tack offentligt. Vad skulle dom snål-jåparna göra utan oss.

Allt arbete och ekonomiskt med denna FUP är nu avslutat och jag hoppas att alla är nöjda.
Nu följer vi denna rättegång med spänning och när detta är över så ses vi nog i andra trådar.

Ha en underbar dag

// Krmkr

Fantastiskt stor insats som ett fåtal personer har gjort här i tråden för det stora flertalet med och sprida offentlighetsprincipen på riktigt!

TACK TACK TACK!

Tredje makten tillhör FB
Citera
2020-02-26, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Forts NA,
läs nerifrån och upp (min fetning):

"– Det är troligt att förövaren vänt på kroppen för att gå igenom fickorna i kläderna efter mordet, säger Åsa Hiding.

för 7 minuter sedan

Åklagaren påstår att Lena lämnat sin bostad frivilligt och att hon sedan gått till brottsplatsen.
– Det finns inga tecken på att hon tvingats dit med våld, säger Åsa Hiding.

för 8 minuter sedan

Här är en av bilderna som åklagaren precis visade. I den röda cirkeln hittades Lena.

för 12 minuter sedan
Nu berättar åklagaren hur kroppen var placerad när den hittades. Det ska ha funnits tecken på strid på platsen.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-en-sexuell-karleksrelation-folj-rattegangen-om-hjarstamordet-direkt-inifran-tingssalen

Så jäkla iskallt!

Nu får inte vittnen var med på rättegången och lyssna, detta för att de inte ska påverkas.
Men på sätt och vis önska man att HD och JG (om de inte redan har konfronterats med detta?) får höra om den otroliga kyla som mördaren visar på.
Citera
2020-02-26, 10:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En stort tack till er alla för ett fantastiskt arbete!

Jag är tveksam till att Hanna kommer att lämna ett vittnesmål som är till nackdel för SD. Är väldigt kluven till hennes agerande både med städning av hus och hur hon agerar vid förhören. Är det medveten handling och försök till att dölja sanningen eller är hon så helt "hjärntvättad", manipulerad och färgad/präglad av SD att hon har slutat att tänka själv?

JG vet jag inte vad jag tänker om ännu heller.

Läste nyligen ett förhör med en av L*enas grannar som beskrev det "turmoil" som L*ena verkar har dragits in i de sista åren. Det som beskrivs kan liknas vid någon som drunknar, trots att man kan simma. Från att var en högpresterande och välfungerande kvinna , blev hon helt besatt av tankar på S*tefan på ett mycket destruktivt sätt och hade svårt att klara av sitt liv. Det verkade som att vännen uppfattade att L*enas förhållande med S*tefan som förstörde henne.

Kanske är det på samma sätt med andra som kommer S*tefan nära?

Nja du får ha i åtanke att SD betedde sig mer illa än vanligt med Lena p g a hennes besatthet av honom.
De förstörde helt enkelt varandra. Det är lite av hönan och ägget här.

Jag är säker på att SD inte skulle mördat någon annan än Lena trots sina psykopatiska drag. Många psykopater tillhör grädden av samhället och de lever ett helt liv utan att få minsta prick i polisregistret.
Citera
2020-02-26, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Fler som hann läsa tidslinjen från morddagen? Synnerligen intressant! Jag hann spara html-filen, men vet inte om jag kan länka den här? Någon datakunnig som vet?

En liten sammanfattning från tidslinjen (kartläggning med klockslag för LW & SD) under kvällen för Er som inte hann läsa;

Det framstår som Lena var mer PÅ att få till en sista träff med SD än vad SD var.
Hon skickar ett sms 20:49; "Gjorde till dig och mig. Om du törs smyga hit ikväll kan vi äta <3", skriver Lena till 45-åringen och skickar en bild på en hjärtformad kaka

21:09 "Till Viken nu", skriver 45-åringen till Lena. (SD beger sig till Gustavsvik för träning)

Oj sent", svarar Lena.

22:05 "Hos dig om fem", skriver 45-åringen till en vän, som tidigare önskat att han skulle komma förbi och titta på ett trappbygge.

22:55 "Fixar lite inför födelsedagen imorgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?", skriver Lena till 45-åringen.

23:00 "Kom precis. Svarar på jobbmejl. Har lite måsten", svarar 45-åringen Lena.

Ovanstående meddelande är den sista registrerade kontakten dom emellan. Exakt V A D H Ä N D E därefter? Gick Lena över till SD eftersom han svarade så flyktigt på hennes försök till en inbjudan? Eller kom SD över till Lena och så gick dom bort till planket för att inte väcka den yngsta sonen?

Enligt tidslinjen svarar inte Lena på fler chattmeddelanden från kl 23:22. 23:23 lämnar hon sin bostad. 23:33 hörs skriket.

Anmärkningsbart är oxå att SD fortsätter skicka sms till Lena efter midnatt... hur ISKALLT (?!?!).

00:02; "Fint. Blir för sent. Avslutar strax", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

00:29; "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs imorrn. skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

05:51; "Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

07:03; "Helluuu. NN ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

Tack för din tidslinje.

Där kom nu det svar som jag saknade tidigare; att SD skriver att det blir för sent.

Då har just mordet utförts, han har vänt på kroppen, letat igenom fickorna (mobilen?), ändrat någon inställning (platstjänster?) så hans flyktväg inte kan spåras.

Eftersom mobilen stängs av betydligt senare borde detta vara ett indicium, att det är någon som kan logga in på hennes mobil? Eller? Jag är väldigt okunnig på detta område, men borde inte hennes mobil behöva låsas upp för att kunna göra detta?
Citera
2020-02-26, 10:50
Medlem
Citat:
Tack för din tidslinje.

Där kom nu det svar som jag saknade tidigare; att SD skriver att det blir för sent.

Då har just mordet utförts, han har vänt på kroppen, letat igenom fickorna (mobilen?), ändrat någon inställning (platstjänster?) så hans flyktväg inte kan spåras.

Eftersom mobilen stängs av betydligt senare borde detta vara ett indicium, att det är någon som kan logga in på hennes mobil? Eller? Jag är väldigt okunnig på detta område, men borde inte hennes mobil behöva låsas upp för att kunna göra detta?

Finns många som inte har låsning på sina mobiler.
Dessutom kunde han ju enkelt få hennes fingeravtryck. Hon låg ju där framför honom.
Citera
2020-02-26, 10:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nja du får ha i åtanke att SD betedde sig mer illa än vanligt med Lena p g a hennes besatthet av honom.
De förstörde helt enkelt varandra. Det är lite av hönan och ägget här.

Jag är säker på att SD inte skulle mördat någon annan än Lena trots sina psykopatiska drag. Många psykopater tillhör grädden av samhället och de lever ett helt liv utan att få minsta prick i polisregistret.

Men nu har han kanske inte prickar, men noteringar i polisregistret.

Det finns allvarliga spår i hans liv, svart på vitt hur han dödshotar L*ena OCH hennes minderåriga barn. Då med utförliga beskrivningar hur långsamt och plågsamt det kommer att ske.

DET och att han anpassar sin historia allteftersom bevisen radas upp, är mycket alarmerande. Så "perfekt i registret" är han inte.

En normal person hade liksom L*ena anmält. Men han vill inte.Förmodligen för att han vill ha ett perfekt liv, med hustru, sexslav och inga anmärkningar i hans "perfekta" liv. Mr Nice...
Citera
2020-02-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lätt att sätta sig till doms. Eller hur?

Hade SD helt enkelt inte själv upprätthållit relationen på sina egna villkor, så hade allt varit frid och fröjd. Då hade hon så småningom tröttnat själv. En stalker och en narcissist är inte någon bra blandning. De var två som dansade.
Det handlar inte om att sätta sig till doms.
Det handlar om att med de fakta som sedan länge fanns givna i ärendet göra en bedömning av risker/möjligheter.
Det, min käre Picasso, är en helt annan sak.

Det var verkligen två som dansade, men det var bara en av dem som för alla och envar att se, uppvisade klart hypomana tendenser.
Det fanns folk runt Lena som på olika vis och djupt engagerat försökte hjälpa henne, men de försöken föll på hälleberget.
Lena ville inte bli hjälpt, men "tyvärr" uppvisade hon inte tillräckligt av bristande verklighetsuppfattning för att underställas ett LPT. Ett sånt hade kunnat på sikt blivit något som på allvar hjälpt henne och som hade kunnat gjort att barnen haft kvar sin mamma i livet.
Och att en mordrättegång hade sluppits.
Citera
2020-02-26, 10:55
Medlem
Två frågor/funderingar:

1) Hittades alltså Lenas mobil till slut? Hade för mig att man aldrig hittade den, men visst innehåller fup data ur hennes mobil?

2) Att sonen hörde dörren låsas runt 23-23.30. Kan det vara så att hon faktiskt låste dörren för att stanna inne? Men strax fick anledning att ändå smyga ut? Ger låset alltid ljud från sig vid låsning? Olika vid låsning inifrån resp. utifrån? Ljud vid upplåsning? Samma eller ett annat ljud? Kan man undvika att det låter? (För att man kanske inte vill väcka barn?)
Citera
2020-02-26, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr33r1d3
Finns många som inte har låsning på sina mobiler.
Dessutom kunde han ju enkelt få hennes fingeravtryck. Hon låg ju där framför honom.

Ok, inget jag vet något om hur vanligt detta är.

Kanske t om SD har krävt av L*ena (vilket inte är ovanligt i kontrollerande förhållanden) att han ska ha tillgång till alla hennes inloggningar. I det här fallet, kanske IT-utredarna kan se hur det är gjort?

Däremot läste jag någonstans att man inte kan använda en döds fingeravtryck för upplåsning av mobil. Detta för att det handlade om elektriska impulser från huden eller något liknande. Nu var det säkert runt två år sedan (i början av tråden) som jag goglade fram detta, så jag kan ha glömt den exakta funktionen.

Men kontentan är att man kan inte använda en död persons touch-id.
Rätta mig om jag minns fel.
Citera
2020-02-26, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tiden är inne för den stora finalen på detta drama, den feta damen har ju inte sjungit än, allt ska ju upp en vända till HR oavsett utkomsten av denna förhandling.

Ett stort tack till dig och alla andra som varit inblandade i vår tillgång till FUP, det var ju självklart för en kriminalnörd som mig att åtminstone bidra med likvida medel till er.

Nu till det som är intressant, hur står det till med den tekniska bevisningen?

Kan MGM knytas till brottsplatsen?

MGK kan ju inte det enligt Hiding,s avskrivningsbeslut men kan MGM det?

Det långa förhållandet som BO och MGM har haft gör ju att DNA till viss mån blir försvagat om det inte går att tidsbestämma.

Frågorna är många och förhoppningsvis får vi ett tillfredsställande svar på de flesta.

Du måste hålla med om en sak....

Den där Stefan skulle jag verkligen vilja träffa och hänga med en hel dag.

I mina ögon så ser han ut som en spinkig liten fjant med fjantig röst.
Visst, jag är kille men Stefan har i mina ögon inget superattraktivt utseend.
Men uppenbarligen så har han nåt annat......

Brudarna i Örebro är ju som tokiga efter honom.
Brudarna gör precis allt dom kan för att få vara nära honom, och det spelar ingen roll hur mycket äcklet förnedrar dom eller är elak. Bokstavligt talat så lägger dom sig helt platt för honom.
Dom offrar ungar, vänskap, förhållanden bara för att få tillbringa tid med det kräket..
Jag har haft en makalös tur med det motsatta könet under min uppväxt, men jag måste ändå se mig besegrad av Stefan. Han har nåt som gör att brudarna blir besatt av honom och dom gör vad som helst för att få vara med honom. Dom kan till och med försvara hans beteende.

Hans manliga vänner är ju likadana.
Han skäller ut sina vänner åt vänter o höger. Dikterar krav, styr o ställer och vännerna beter sig som knähundar i hans närhet.
Spelar ingen roll hur uppenbart det är att Stefan är inblandad i Lenas försvinnande/mord så bugar dom åt honom och köper allt han säger.

VA?? Herregud !!

Den mannen har nåt utöver det vanliga.

Skulle verkligen vara jättespännande att dricka några pilsner med honom och se vad det är som alla faller för.
Senast redigerad av Krmkr 2020-02-26 kl. 11:02.
Citera
2020-02-26, 11:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men nu har han kanske inte prickar, men noteringar i polisregistret.

Det finns allvarliga spår i hans liv, svart på vitt hur han dödshotar L*ena OCH hennes minderåriga barn. Då med utförliga beskrivningar hur långsamt och plågsamt det kommer att ske.

DET och att han anpassar sin historia allteftersom bevisen radas upp, är mycket alarmerande. Så "perfekt i registret" är han inte.

En normal person hade liksom L*ena anmält. Men han vill inte.Förmodligen för att han vill ha ett perfekt liv, med hustru, sexslav och inga anmärkningar i hans "perfekta" liv. Mr Nice...

Han börjar dödshota henne och sonen för att hon är besatt och inte lämnar honom i fred. Hon hotar med jämna mellanrum honom att avslöja affären om han inte går med på hennes krav att träffas, chatta etc.

Varför är du fortfarande blind inför Lenas del i relationen? Förstår du inte att någon som är så besatt av dig kan driva dig till vansinne? SD:s hot kommer inte från luften. De är uttryck för frustration p g a hennes beteende. Han känner att han gjort ALLT för att bli av med henne, t o m dödshotat hennes barn. Han trodde väl hon skulle lämna honom i fred då, som vilken normal mamma som helst skulle gjort.

För övrigt är det Lenas ansvar att skydda sina barn. Inte någon annans. Det är hon som väljer att stanna hos någon som dödshotar dem. Så om du ska bli arg och besviken på någon så bör det vara på Lena, mamman, som inte brytt sig om dödshot mot sina barn.
Senast redigerad av Rosamund 2020-02-26 kl. 11:07.
Citera
2020-02-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Eter han slagit ihjäl Lena med 17 slag och krossat hennes skalle väntar han tills hon är död (då ligger hon på mage) och vänder på henne (hon hittas liggande i framstupa sidoläge, vilande på höger axel)
Han söker igenom hennes fickor efter hennes mobil (hennes klocka eller hennes många många smycken är orörda).

145 huvudprotoll sid 232

” Rättsläkarna vidtog en initial undersökning av kroppen. Kroppen uppvisade massiva skador på huvudet med bland annat krosskador i kraniet på olika ställen. Skadorna bedömdes kunnat ha orsakat döden. Skador på händer/fingrar iakttogs och de kan ha uppstått i samband med att kvinnan försökt skydda sig, s k avvärjningsskador. I ett veck på bröstet, i linnets tyg, låg en ring/del av örhänge i gul metall, löst. Denna ring hade suttit på kroppens vänstra öra. Örat var sönderslitet på grund av ett kraftigt yttre våld. Det högra örhänget satt oskadat kvar på sin plats.

Blodspår intill kroppen och inom ett område på ca 3 meter i diameter runt kroppen visar att hon på platsen blivit utsatt för ett hastigt uppkommet våld, en ursinnig attack som målsägaren inte kunna undkmmna. Målsägaren har tidigt hamnat i en låg position, runt om i närområdet (ca 3 x 3 meter i diameter) finns bara låga stänkbilder, högst ca 60 cm. Målsägaren har hamnat på mage och avlidit.

Troligen har hon avlidit av det massiva våld som riktats mot hennes huvud. Troligen har gärningsmannen haft ett hårt föremål som vapen. Oklart vad för vapen som använts, det får senare bedömas efter rättsläkarnas utlåtande. Skador på hennes händer visar att hon försökt skydda sig mot våldet. Kort tid efter att hon avlidit har gärningsmannen vänt upp hennes kropp som sen hamnat i det läge som hon anträffats i. [/b]Det är troligt att gärningsmannen vänt upp hennes kropp för att kunna nå hennes fickor, öppnat och sökt igenom fickorna. [/b] Innertyget i fickan är fritt från blodstänk och besudlingar. Blodbesudlingar intill fickan går över den tänkta stängda fickan och fortsätter på andra sidan. Innertyget i fickan ser ut att ha skyddats av den "stängda" fickan.

Undersökningen ger stöd för att kroppen efter att döden inträtt, troligen kort tid därefter, flyttats/vänts ur sitt ursprungliga läge. Detta påstående grundar sig i högra underarmens position att stå rakt upp luften. Vidare finns en större blodbesudling på båda lårens insida som tyder på att benen/låren flyttats isär efter dödens inträde. Blodbesudlingens utseende går svårligen att förklara på annat sätt än att den uppstått när benen/låren legat mot varandra i ett första skede. .”

Tidslinje:

23:23 Lena går ut från bostaden, enligt Google Maps

23.30–23.33 Kvinnoskrik hörs enligt vittnen

00.07 Lenas mobiltelefon kopplar upp sig mot en mast vid Hjalmarbergmans väg i Baronbackarna.

01.41: Lenas mobil stängs av
Vad f-n gör LW:s mobil vid Baronbackarna? Svårt att riktigt se kartan framför mig (Baronbackarna ligger inte långt ifrån iof).
När MGM tar sig hemöver... kan den masten gå in då? Eller är dom två och går åt varsitt håll, MGM tar sig hem (eller via LW:s bostad) och någon annan ska förbrylla polisen genom att ta med mobilen åt annat håll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in