2018-08-12, 22:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har träffat henne några gånger när hon hängde i stan under flera år. Tycker inte att din bild stämmer med den jag mötte men kan ha fel. Tror att vi var flera som hade länken till bloggen och jag fick den av en bekant till en av alla inblandade. Jag tror inte MH står bakom delandet men kan ha fel även där. Jag har delat länken via pm här till en för mig betrodd användare och säkert kan någon annan ha gjort samma sak. Min tolkning av det hon skrev är att hon kom på fötter efter typ ett år men att det som nu har hänt har rivit upp saker igen. Outandet av barnen i slutet är mycket illa och jag har god lust att skriva och fråga henne om detta men vill inte outa mig och mitt skrivande i tråden.

Tack så mycket för svar och information! Det vore ju bra om jag hade helt fel i min bild av henne från bloggen, för både hennes egen skull och för det jag spekulerade om. Och fint att höra att hon hade kommit på fötter även om trist att detta rev upp gamla sår. När jag försökt titta tillbaka i tråden (inte det enklaste då den är så lång och tjafsig) så ser jag att uppgifterna om hennes blogg och UWs blogg verkar ha dykt upp offentligt i tråden via användaren TimFa men att flera fått den som du säger postad via pm och undrade då de kom från samma håll om detta var någon som stod henne nära och hon rentav bett hen att posta. Men det kan ju absolut vara som du säger att hon själv inte hade detta för avsikt utan att någon annan självsvåldigt tipsat oss. Varför kan jag då ändå undra. Om hon bara var en person som råkade befinna sig i utkanten av dramat och därtill mådde dåligt av egna motgångar i livet, varför dra in henne här inför oss? Var det för att någon i hennes och LWs umgängeskrets bedömt henne som möjlig GM ändå eller för att någon velat utmåla henne som det även om hen visste att hon inte hade något med allt att göra? Ja, jag blev rätt illa berörd av hur barnen outades i sina måenden och reagerade på att det var mycket olämpligt gjort både av en vuxen rent allmänt men även av en för dem under en period i livet mycket närstående och därtill pastor som borde veta bättre. Om någon som känner henne läser detta så vore det ju inte helt fel om hen tog ett samtal med henne om detta. Barnen har säkerligen nog mycket tungt nu för att få bli beskrivna på sådant sätt offentligt.
Citera
2018-08-12, 22:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Bara jag som tycker det är lite märkligt att endast tre personer kondolerat på LWs minnessida? En dansk skattjägare, någon som också tycks ha brutit benet och en Anna. Är det tre dygn den legat uppe nu? Fast det kanske är norm att skapa en sådan där sida, att det sker automatiskt och vännernas sorg är mer privat.

Reflekterade över detsamma tidigare idag. Men det skulle möjligen kunna bero på att många närstående vet om hur vi gräver på flashback och få vill utstå att få sina namn och leverne granskade här ifall de skriver? Alternativt, UW verkar ju inte ha lagt ner något större digitalt krut på sidan så familjen kanske har andra kanaler för kondoleanser som löper mer analogt utanför flashbacks radar vilket nog vore förståeligt? Tänker på tragedin i Bjärred i vintras då alla som beklagade sorgen över mannen i familjen blev både hånade och granskade. Anhöriga kan vilja sörja inom närmre cirklar tänker jag.
Citera
2018-08-12, 22:50
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag har träffat henne några gånger när hon hängde i stan under flera år. Tycker inte att din bild stämmer med den jag mötte men kan ha fel. Tror att vi var flera som hade länken till bloggen och jag fick den av en bekant till en av alla inblandade. Jag tror inte MH står bakom delandet men kan ha fel även där. Jag har delat länken via pm här till en för mig betrodd användare och säkert kan någon annan ha gjort samma sak. Min tolkning av det hon skrev är att hon kom på fötter efter typ ett år men att det som nu har hänt har rivit upp saker igen. Outandet av barnen i slutet är mycket illa och jag har god lust att skriva och fråga henne om detta men vill inte outa mig och mitt skrivande i tråden.

Tack för att du delade med dig utav din bild. Din förklaring till att bloggen lagts ut i tråden kan mycket väl stämma.
Min bild av MH efter att ha läst bloggen (hann inte läsa de allra första inläggen) är inte alltför ljus dock. Reagerade också starkt på det hon skriver om barnen till allmän beskådan.
Kanske en omöjlig fråga att svara på, men har du någon tanke om vad hon skulle svara dig om du skrev till henne?
Förstår verkligen varför du väljer att inte gör det. (Och att min fråga kanske låter konstig &#128521.
Citera
2018-08-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
'Rädsla' och 'oro' är inga vidare bra följeslagare på livets vandring.
Jag hoppas kunna lindra era bekymmer, men jag är långtifrån säker. Känns som att jag mässar i tomma kyrkor.

När det gäller SD den 15 maj, så vet vi med säkerhet att han då misstänktes för att vara inblandad i ett ärende rörande 'människorov' (LW). Jag vet inte hur det gick till när han hamnade i förhör, men gissar att det var frågan om ett gripande och att han inte hördes bara upplysningsvis. En person som hörs upplysningsvis kan välja att bara gå därifrån.
En gripen person skall asap anhållas (av åkl) eller försättas på fri fot.
Den anhållne kan underkastas kroppbesiktning och detta kan ske mot den anhållnes vilja.

Så när SD sitter anhållen, misstänkt för männisorov, så skulle inte ens Kling eller Klang ha glömt att titta efter ev skador på SD:s händer och i hans ansikte.
Om ett sånt misstag skulle ha skett, att man inte tittade ordentligt på SD, då skulle även jag blivit rädd och orolig.
"Därför" har Polisen INTE missat att kolla på SD. Att man släppte SD indikerar mycket tungt, att han inte uppvisade några skador öht.
Om Polisen bad att få behålla några av SD:s klädesplagg, det vet jag förstås inte, men hade Polisen funnit LW:s blod på hans kläder, så hade han suttit på 'sannolika'.

Slutsats: SD är kroppsbesiktigad. SD har befunnits vara "spårlös"

Det är möjligt. Vi har ingen kännedom om vilka skador offret uppvisade eller dödsorsak varför vi inte heller vet vilka skador som vore att förvänta på en gärningsman. Ingen greps heller direkt efter gärningen vilket lämnar möjlighet till ordentlig rengöring samt att kläder, skor mm kan ha destruerats.

Med tanke på den låga utetemperaturen +13 grader kanske långbyxor och ytterkläder användes vid tillfället. Om något hittades under offrets naglar är okänt.

Polis/utredare/rättsmedicin vet dock mer.

Kort sagt en kroppsbesiktning kanske inte förväntades tillföra något i någon riktning. Varken dömande eller friande. Rent hypotetiskt, förstås.
Citera
2018-08-12, 22:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varifrån kommer de här uppgifterna?

Från postare i tråden, senast av MoralensVäktare. Jag har även varit tydlig i mitt inlägg att det jag skrev var min bild av händelsen, alltså inte stensäkra fakta.

Det skulle underlätta om du läste vad som skrivs härinne.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-12 kl. 23:03.
Citera
2018-08-12, 23:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Från postare i tråden, senast av MoralensVäktare.
Det skulle underlätta om du läste vad som skrivs härinne.
Måste ha missat det här du skriver om att SD och LW skulle ha träffats under mordkvällen. Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-12 kl. 23:02.
Citera
2018-08-12, 23:06
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Måste ha missat det här du skriver om att SD och LW skulle ha träffats under mordkvällen. Kan du länka?

Jag har redigerat mitt inlägg som du citerat, börja med att läsa där.

Sen har jag aldrig skrivit att SD och LW har träffats. Jag skriver inte SD alls. Var i min text har du läst det?
Citera
2018-08-12, 23:10
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Kan det vara så att platsen ligger i ca 180° riktning i förhållande till FP sett utifrån LWs bostad?

Jo, close enough. Det är ju sant.
Citera
2018-08-12, 23:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
GM och Lena hade kontakt under kvällen för mordet. Vad som skrivs dem emellan är oklart men det utmynnar i ett fysisk möte utanför Lenas hem.
Citat:
Jag har redigerat mitt inlägg som du citerat, börja med att läsa där.

Sen har jag aldrig skrivit att SD och LW har träffats. Jag skriver inte SD alls. Var i min text har du läst det?
Uppgiften om att de skulle ha haft kontakt under kvällen kommer från 'Moralensväktare', men varifrån får du att den kontakten sedan skulle ha "utmynnat i ett fysisk möte"?
Citera
2018-08-12, 23:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det var den här länken jag tänkte på, ModestyBlaiser.

Din bild stämmer bättre än min - (som är det halvcirkel-formade skogspartier.)

DÄR var den! Fan, bra grävt av dig! Försökte också leta men när orden "mobil" och "fynd" gav över 600 träffar tappade jag musten (vi kan nog konstatera att våra 21.000 inlägg börjar sabba sökfunktionen 😫 ).
Citera
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Bara jag som tycker det är lite märkligt att endast tre personer kondolerat på LWs minnessida? En dansk skattjägare, någon som också tycks ha brutit benet och en Anna. Är det tre dygn den legat uppe nu? Fast det kanske är norm att skapa en sådan där sida, att det sker automatiskt och vännernas sorg är mer privat.

Kan det vara så att anledning är att sidan kommit upp så lång tid efter hennes död?
De flesta andra av dessa sidor som jag sett har skapats närmare inpå ett dödsfall. Då kanske människor har ett större behov av att dela sin sorg och bearbeta sina känslor?
En annan anledning kanske kan vara att Lena faktiskt blev mördad. Och att den som just nu misstänks för mordet är en gemensam kompis till de som även sörjer Lena?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack. Vad har framkommit om MH i tråden? Vid en mycket snabb surf på nätet så ser man en glad och aktiv person som kanske förhoppningsvis kommit ur sin depression eller har någon koll på hur tankarna gick när hennes UW-relaterade grubbel bytte URL? Det jag kan dra mig till minnes från tråden tidigare är att hon är liksom LW frikyrkopastor, idag arbetar med barn i kristen inramning samt typ studiecirklar av bloggen att döma, varit gift innan, har tre barn varav ett möjligen autistiskt och som fäst sig mycket vid UW, var gift men särbo med denne i bara två år (?) samt har ett förflutet som medlem i den illa beryktade sekten Kristi församling och efter dessa erfarenheter föreläst och medverkat i en bok om manipulering. Vad har framkommit mer? Finns det någon som känner henne här som kan säga något om det varit hennes avsikt att bloggen ska läsas här och isåfall syftet? Bär hon fortfarande agg mot familjen W? På vilket sätt beskriver hon hur familjen W i olika konstellationer ska ha drabbat henne så illa att hon t o m ser LWs död som ännu ett slag som drabbar henne, MH? Jag har svårt att förstå hur en själavårdande pastor kan slå över i att hamna i ett högst gudslöst beteende att hänga ut sin nästa och bara se en enda sida i en relation som går på tok. Var hon verkligen en aktiv pastor och kunde hon hantera sin församling? Finns det någon här som har träffat henne och kan uttala sig om hennes ev koppling till mordet på LW och syfte med bloggens postande här?

Jag noterar även att hon sedan ett år tillbaka verkar ha drabbats av ett enormt intresse för Ingress till den grad att hon är taleskvinna för hobbyn i fråga i olika intervjuer runtom i landet. Detta är kanske helt OT men vad är det med dessa människor i kretsen kring LW och besattheten av att springa runt i skogen och jaga platser? Geocaching och Ingress... Jag tänker att varför man lätt fastnar i deckartankar är för att detta mordfall har så många ovanliga likheter med Morden i Midsomer, vuxna människor som mer än helhjärtat ägnar sig åt uppslukande fritidsaktiviteter i grupp där möjliga svartsjukedraman och intriger pågår under ytan.

Sökande, intensiva människor verkar det vara gott om i denna historia. Onekligen deckarmaterial. Eller så är det så enkelt att det brann i huvudet på MGM även om jag numera lutar åt en viss planering innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in