2018-07-20, 16:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tanke om USA-resan: Har också förstått att det var en julklapp till båda från HDs föräldrar. Det har spekulerats i huruvida den kom för lägligt i tid, och om den verkligen var planerad eller kan ha varit ett hastigt beslut/ombokning.
Jag tänker att det kan vara både och. De jag vet som har fått (eller gett) en resa i present, har fått "öppna" biljetter, alltså resan betalas men mottagaren får själv välja vilket datum som passar. (Ofta svårt för andra att veta vilka dagar som funkar, särskilt redan vid jul då företag inte har schemalagt sommarens semestrar ännu). Isf kan ESTA varit fixat sedan länge, eller inte alls, och biljetterna enkla att boka/boka om, eller lösa in som två separata resor om man velat åka själv. Svårt att veta när - och i vilket upplägg - man bokade ursprungsresan (som skulle ha skett någon dag tidigare men fick bokas om pga förhör). Det kan ju ha varit bestämt sen länge, eller någolunda spontant. Det enda vi vet är att de i slutänden valde att resa tillsammans, och troligtvis på onsdagen.
Den kanske bokades direkt efter mordet eller förhöret?
Citera
2018-07-20, 16:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Mina argument:
• SD är skäligen misstänk. (Jag anser inte att det endast beror på tidigare anmälningar. Det krävs mer än så).
• SD och LW har haft en stormig relation. Två anmälningar har gjorts av LW mot SD. Deras kontakt på sociala medier förändrades stort under förra året. Det har framkommit att LW försökt bryta med SD och tvärtom.
• SD har enligt uppgift setts i området vid tidpunkten för mordet.
• SD ljög till en början i polisförhör angående digital kontakt med LW hennes sista kväll i livet, enligt Moralensväktare.
• SD har uppenbarligen inget alibi.
• Statistiken talar för att LW mördats av en man som hon känner, där passar SD in.
• Det har framkommit sidor av SD som enligt mig tyder på att han inte är oförmögen att bruka våld.
Du verkar ha ganska lite på fötterna. Att du lägger åklagarens misstankar som grund för dina egna misstankar mot SD blir ju något av ett cirkelresonemang, och dina övriga punkter svajar betänkligt. Men visst, de där tidigare anmälningarna visar ju att de faktiskt bråkade om någonting i en bil för ett och ett halvt år sedan. Jag länkar till artikeln:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Problemet är alltså att du sedan tvingas fylla på din lista med trådsanningar och annat nonsens. Flera av de punkter du tar upp här har redan kunnat avfärdas som lösa rykten som någon i tråden har hört på stan, eller byskvaller som verkar ha cirkulerat och successivt "förbättrats" mellan användare här i tråden.

Jag föreslår att du kortar ner din lista, och att du nöjer dig med att lista de omständigheter du faktiskt kan visa på någon form av belägg för. Annars blir det ju omöjligt för andra att bemöta din uppfattning med sakliga argument.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-20 kl. 16:37.
Citera
2018-07-20, 16:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/mordutredare-sparkas-fran-fallet-med-lena-wesstrom-hela-spaningsledningen-har-bytts-ut

Så nog låter det som han vevar rätt friskt med yxan. Ska bli intressant att se vad det hela utmynnar i.

Tack! Ja, det låter onekligen som att Nylén är orolig över att det kan ha begått tjänstefel under denna utredning. Men jag hittar ingen källa på att han sagt att dom två sparkas från fallet på grund av just den här utredningen. Oron bottnar sig förmodligen i att det tog så många dagar att hitta kroppen och att Springare åkte på semester. Det har ju inte undgått någon att ledningen inte har speciellt stort förtroende för Springare då han blivit anmäld tidigare. Uppenbarligen såg dom en chans här igen att sätta dit honom.
Citera
2018-07-20, 16:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du verkar ha ganska lite på fötterna. Att du lägger åklagarens misstankar som grund för dina egna misstankar mot SD blir ju något av ett cirkelresonemang, och dina övriga punkter svajar betänkligt. Men visst, de där tidigare anmälningarna visar ju att de faktiskt bråkade om någonting i en bil för ett och ett halvt år sedan. Jag länkar till artikeln:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Problemet är alltså att du sedan tvingas fylla på din lista med trådsanningar och annat nonsens. Flera av de punkter du tar upp här har redan kunnat avfärdas som lösa rykten som någon i tråden har hört på stan, eller byskvaller som verkar ha cirkulerat och successivt "förbättrats" mellan användare här i tråden.

Jag föreslår att du kortar ner din lista, och att du nöjer dig med att lista de omständigheter du faktiskt kan visa på någon form av belägg för. Annars blir det ju omöjligt för andra att bemöta din uppfattning med sakliga argument.
Det tycks vara din signaturmelodi. Vill du alltså i princip tysta tråden tills dess förundersökningen ev. gjort framsteg? Annars förstår jag inte hur du kan tro att du ska kunna få oss att sluta spekulera; det finns inga fler fakta på bordet nämligen.

Om detta spekulerande stör dig så mycket föreslår jag att du helt enkelt slutar följa tråden tills dess en MGM begärs häktad; det är nog först då det kommer att finnas några mer belägg för varken det ena eller andra. Själv tänker jag iaf inte låta mig mästras av inlägg som dina utan tillåter mig att spekulera bäst jag vill.
Citera
2018-07-20, 16:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det tycks vara din signaturmelodi. Vill du alltså i princip tysta tråden tills dess förundersökningen ev. gjort framsteg? Annars förstår jag inte hur du kan tro att du ska kunna få oss att sluta spekulera; det finns inga fler fakta på bordet nämligen.

Om detta spekulerande stör dig så mycket föreslår jag att du helt enkelt slutar följa tråden tills dess en MGM begärs häktad; det är nog först då det kommer att finnas några mer belägg för varken det ena eller andra. Själv tänker jag iaf inte låta mig mästras av inlägg som dina utan tillåter mig att spekulera bäst jag vill.
Tvärtom, jag tycker att det är kul med spekulationer. Jag menar väl bara att man kanske skall vara tydligare med vad som är spekulationer och vad som är fakta. De blandas ju lätt ihop.
Citera
2018-07-20, 17:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tvärtom, jag tycker att det är kul med spekulationer. Jag menar väl bara att man kanske skall vara tydligare med vad som är spekulationer och vad som är fakta. De blandas ju lätt ihop.
Du får väl göra tvärtom, betrakta allt som spekulationer om skribenten inte kan belägga sin information, blir liksom kortare inlägg om man slipper skriva ut en caveat vid varenda mening. Och sen kommer vi till hur en skribent ska belägga sina inlägg.... hänvisa till en anonym källa, påhittad eller verklig, som ändå inte kan verifieras? Blir inte nämnvärt mer faktuellt för det.

*håller tummarna för att en FUP nån gång kan bli offentlig*
Citera
2018-07-20, 17:04
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

Då finns mångas inlägg att hacka på men du väljer ju bara de som tror att SD är skyldig.

Granska vad Snor-Johan och Engodtanke påstår så har du att göra ett tag. Där finns många påståenden utan belägg.
Citera
2018-07-20, 17:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tack! Ja, det låter onekligen som att Nylén är orolig över att det kan ha begått tjänstefel under denna utredning. Men jag hittar ingen källa på att han sagt att dom två sparkas från fallet på grund av just den här utredningen. Oron bottnar sig förmodligen i att det tog så många dagar att hitta kroppen och att Springare åkte på semester. Det har ju inte undgått någon att ledningen inte har speciellt stort förtroende för Springare då han blivit anmäld tidigare. Uppenbarligen såg dom en chans här igen att sätta dit honom.
Jag undrar verkligen vari tjänstefelet skulle bestå; hoppas mer kommer fram. Min tro är fortfarande att petningen inte har nåt med detta fall att göra.
Citera
2018-07-20, 17:13
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jag undrar verkligen vari tjänstefelet skulle bestå; hoppas mer kommer fram. Min tro är fortfarande att petningen inte har nåt med detta fall att göra.

Jag tror inte heller det har med fallet att göra, de har ju varit i luven på varandra länge hos Örebropolisen.
Citera
2018-07-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Då finns mångas inlägg att hacka på men du väljer ju bara de som tror att SD är skyldig.

Granska vad Snor-Johan och Engodtanke påstår så har du att göra ett tag. Där finns många påståenden utan belägg.
Ja, det du säger är i stort en sammanfattning av hela tråden. Varför bara hacka på allt och alla (inte dig jag menar) istället för att tillföra det man eventuellt vet. Det är många som tagit skada av alla spekulationer, inte minst LW:s barn. Jag har i mitt första inlägg i den här tråden kommit med ett osant påstående. Jag tog fel på vilken sida av planket LW:s kropp blev funnen. Bilden när polisen stod på en stege och fotade trodde jag var tagen från motorvägssidan. Sorry... ;-)

I övrigt är alla välkomna att fråga mig om geocaching….ironi....
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-07-20 kl. 17:52. Anledning: Stavfelning....:-)
Citera
2018-07-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag tror inte heller det har med fallet att göra, de har ju varit i luven på varandra länge hos Örebropolisen.
Så är det...PS frispråkighet om invandrarkriminalitet var inte PK.
Citera
2018-07-20, 17:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Ja, det undrar jag verkligen med. Av de omständigheter vi vet så skulle ju spaningsledare bli bortplockade för jämnan i utredningar. Jag är ganska säker på att det ligger även tidigare interna konflikter bakom deras beslut att plocka bort Springare. Vad det inte det som Nylén senare även tydliggjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in