2018-07-20, 13:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade:

1. Det där har avhandlats många gånger förut. Endast bilhistorien räcker inte för att vara skäligen misstänkt. Det krävs konkreta objektiva bevis för det. Så självfallet har utredarna mer än en misshandelsanmälan som talar för SD som GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, du har helt rätt. Tack för inflikningen! Men sådana uppgifter går då ut i media genom antingen en åklagare eller polisens presstalesperson. Enskilda poliser får inte på eget bevåg ta egna beslut rörande sådant. Dock så sker det ändå såklart. Ett inte alltför ovanligt förfarandet då är nog att poliser i yttre tjänst snackar med sina polare om vad de "gjorde på jobbet igår" och sen så är det igång Tyvärr så kan det vara så att sådana uppgifter går vidare från polaren till en annan polare med Flashbacks-konto och på vägen kan det bli fel. I LW-fallet kan det exempelvis vara det som skett rörande motstridiga uppgifter huruvida LW:s telefon hittats eller inte.

Du har ju fortfarande inte greppat vad som krävs för denna misstankegrad eftersom du inte förstår den viktiga skillnaden mellan konkreta objektiva omständigheter och konkreta objektiva bevis som är något helt annat.
Förmodat är det ordet beviskrav som får dig att återigen snurra till det och vilseleds tro att att ordet som används för att beskriva dom olika misstankegradernas beviskrav är synonymt med bevis.

http://www.snutkoll.se/dina-rattigheter/misstankegrader/skaligen-misstankt/

Skillnaden mellan bevis och omständigheter är skillnaden mellan att vara på från fot eller inlåst dvs av central betydelse
och tydliggörs inte bara i detta fall utan är viktiga överlag för att definiera misstankegraderna
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Vidare är det fortfarande en brist i insikt att tro läckage från utredningar går genom Åk, eller presstalesman.
Läser ni inte inläggen ?

3 e gången jag upprepar att i Sverige finns i grundlag inskrivet om skydd för källor som vill lämna information som är avsett för publicering. En myndighet har till exempel inte rätt att försöka ta reda på vem som lämnat information. Detta är orsaken till att även i uppmärksammade fall läckage har förstört utredningar,
https://www.expressen.se/gt/misstanken-polismannen-lackte-till-tidigare-straffad/

Detta gäller i högsta grad inom polisen där det inte är ovanligt att av skiftande skål läckage förstör utredningar till kollegors förtret. Alltså INTE bara av utredningstekniska skäl.
Meddelarskyddet innebär också ett efterforskningsförbud. Det betyder att det är ett grundlagsbrott om någon inom en myndighet eller annat allmänt organ aktivt försöker ta reda på en källas identitet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4069&artikel=4380834
D
Dennas utrednings ovanliga tystnad förutom i tråden visar på att det inte finns så mycket uppgifter att läcka.
Har också påståtts av (tror det var av ModestyBlaiser) endast utredare Åk har insyn i förundersökningar. Påståendet bygger på en naiv syn att inte även poliser är människor och pladdrar
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-20 kl. 14:09.
Citera
2018-07-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här finns en förteckning över stora event, bl.a ett i New York med start 19 maj:

https://www.geocaching.com/bookmarks/view.aspx?guid=1ebfe506-92c9-410f-b97a-be00e59d5880

Det skulle kunna stämma, har vi någon uppgift om deras planerade
slutdestination samt hur länge dom planerade å stanna, själv
kommer jag inte ihåg några sådana uppgifter.

Egentligen så spelar det nog ingen roll i sammanhanget, tror jag.
Citera
2018-07-20, 13:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Då skulle jag gissa på det i Ohio med start den 26/5. Åka till LA för att bara två dar senare flyga fem timmar tillbaka är iaf inte vad jag tycker låter som en skön semester. Men jag tillhör iofs den ocachade delen av befolkningen...

Vadå, en kombo av burkletande och Woodstock låter som ett event man inte vill missa
Citera
2018-07-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det var bland de första buden, tror aldrig det fastställdes men absolut möjligt, eftersom de aldrig kom in i USA finns ju inte heller några loggar därifrån. Jag tror personligen inte alls att resan var en flykt - dels för att de har barn, dels för att det vore för uppenbart, dels för att han inte greps direkt vid hemkomst, och dels för att åklagaren vid häktning bedömde att det inte fanns en flyktrisk.

Håller med, som flykt betraktat så va det nog ganska meningslöst.
Citera
2018-07-20, 13:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Håller med, som flykt betraktat så va det nog ganska meningslöst.

Vill minnas att arbetsgivaren uttalade sig i någon artikel att SD's semester redan varit planerad sedan tidigare.
Citera
2018-07-20, 13:58
Medlem
Citat:
Vill minnas att arbetsgivaren uttalade sig i någon artikel att SD's semester redan varit planerad sedan tidigare.

Att resan va planerad kan vi nog lugnt utgå ifrån.

Skulle resan ha något med mordet att göra så tyder det på att
mordet skulle va planerat, men jag tvivlar starkt på det, finns väl
knappast någon vits med resan i det sammanhanget.
Citera
2018-07-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ja, och för HD, så någon flykt eller liknande konspiration kan ni glömma.
Dom fick resan redan innan jul, kanske i november redan.
Citera
2018-07-20, 14:08
Medlem
Citat:
Yngsta är 12 och äldsta 16. Om det är "gammalt" nog för att vara ensamma hemma verkar det råda lite delade meningar om. Men vid 12 år ska det väl vara okej eftersom man inte får vabba längre än så. Och de två äldsta är ju straffmyndiga. Tror inte vi vet vad barnen tyckte om det, eller vilket upplägg som fungerade för just deras familj. Sen är det nog svårt för alla som är ensamstående föräldrar att finnas där dygnet runt. Man kan ju ha olika tankar om hur man själv hade gjort, men alla familjer är olika.
DET är jag sannerligen beredd att skriva under på!
Likaså att många församlingar tycks vara minst sagt "olika". Och en del av deras kristna medlemmar tycks vara lite "eljest" (som man säger i delar av Norrland)
Citera
2018-07-20, 14:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Yngsta är 12 och äldsta 16. Om det är "gammalt" nog för att vara ensamma hemma verkar det råda lite delade meningar om. Men vid 12 år ska det väl vara okej eftersom man inte får vabba längre än så. Och de två äldsta är ju straffmyndiga. Tror inte vi vet vad barnen tyckte om det, eller vilket upplägg som fungerade för just deras familj. Sen är det nog svårt för alla som är ensamstående föräldrar att finnas där dygnet runt. Man kan ju ha olika tankar om hur man själv hade gjort, men alla familjer är olika.
Tveksamt om vi förmodar "ungarna"en blev informerade att mamma nyckfullt försvann på natten med mera att mamma isf väckte dom så förhoppningsvis skrev mamma en lapp att finna om nåt barn vaknade ?
Citera
2018-07-20, 14:38
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har hängt med i tråden, och jag har läst dina inlägg. Än så länge har jag inte sett att du har kunnat lägga fram några sakliga och övertygande argument för att SD skulle vara GM.

Du får gärna rada upp dina starkaste argument här, eller åtminstone länka till de inlägg där du bäst tycker dig ha kunnat argumentera för din uppfattning.

Mina argument:
• SD är skäligen misstänk. (Jag anser inte att det endast beror på tidigare anmälningar. Det krävs mer än så).
• SD och LW har haft en stormig relation. Två anmälningar har gjorts av LW mot SD. Deras kontakt på sociala medier förändrades stort under förra året. Det har framkommit att LW försökt bryta med SD och tvärtom.
• SD har enligt uppgift setts i området vid tidpunkten för mordet.
• SD ljög till en början i polisförhör angående digital kontakt med LW hennes sista kväll i livet, enligt Moralensväktare.
• SD har uppenbarligen inget alibi.
• Statistiken talar för att LW mördats av en man som hon känner, där passar SD in.
• Det har framkommit sidor av SD som enligt mig tyder på att han inte är oförmögen att bruka våld.
Citera
2018-07-20, 14:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Utan att veta hur det ligger till i just detta fall vill jag bara inflika att det är tillåtet att lämna ut uppgifter från pågående förundersökning, om man bedömer att det inte kan skada utredningen.
Förleds inte tro att polisledningen tillåter läckor(trots deras förtret) utan myndigheter har att förhålla sig till vår grundlag där det är uttryckligen skyddat
Läckage som skadar utredningar är mot de bakgrunden inte ovanliga så "om man bedömer att det inte kan skada utredningen är felaktigt eftersom läckagen även av i media uppmärksamma rättsfall i högsta grad skadar utredningar som ett par exempel vi alla kan relatera till undertill belyser.

"Den bristande professionalism som poliser visat i bland annat Anna Lindh-målet och Thomas Martinson-målet är en fara för rättssäkerheten."

Läckage ur förundersökningar riskerar i många fall att kullkasta såväl möjligheterna att bedriva en rättssäker polisutredning som att erhålla tillförlitliga uppgifter vid en rättegång
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1QMWj/sluta-skydda-poliser-som-lacker-till-media

"Christer Jarlås, som leder åklagarmyndighetens arbete mot grova jaktbrott, menar att det finns läckor inom polisen. Han menar att läckorna lämnar ut information till media i samband med polisinsatser men också att privatpersoner får del av informationen"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/svarar-pa-kritiken-om-att-polisen-lacker
Citera
2018-07-20, 15:03
Medlem
Citat:
Här finns en förteckning över stora event, bl.a ett i New York med start 19 maj:

https://www.geocaching.com/bookmarks/view.aspx?guid=1ebfe506-92c9-410f-b97a-be00e59d5880

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Då skulle jag gissa på det i Ohio med start den 26/5. Åka till LA för att bara två dar senare flyga fem timmar tillbaka är iaf inte vad jag tycker låter som en skön semester. Men jag tillhör iofs den ocachade delen av befolkningen...

Det verkar stämma att resan var planerad och att de skulle på eventet
GeoWoodstocks XVI i Ohio, Cincinatti den 26/5, enligt skribenten
Energizer666.

Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Deras USA resa var som nämns tidigare planerad då dem skulle på ett Geocaching Event i Cincinnati
som hölls helgen som var
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in