2021-06-06, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så minns inte jag att BL uttryckte det.
Min minnesbild är att han granskade varje indicium för sig och eftersom han tyckte att de var så svaga så fanns det ingen sammantagen bild att ens tänka på.
Jag vill minnas att det inte skulle kopplas samman, utan bedömas var för sig. Därför så blev det ingenting tillslut, undrar om han skäms? Tror han var imponerad av SD
Citera
2021-06-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Jag har läst en del material tidigare men läser just nu förhören med Hanna. Alltså stackars människa! Jag känner faktiskt hur jag svänger här: att Lena kunde hålla på såhär bakom hennes rygg. Såklart ännu värre att S bedrog henne på fulast tänkbara vis, men L framstår inte som någon ängel heller.

H kunde ha bett både S och L att fara åt helvete. I stället intrigerade hon å det grövsta och gjorde exakt såsom hennes otrogna kräk till man gjorde. Hade S hållit pitten i styr så hade det aldrig blivit mord och sen självmord.

I slutänden ledde hela detta debacle med bl.a otrohet lögner tystnadskultur och falskspel till mordet på Lena. Det var S som var otrogen (och H också). Inte Lena!

Enkelt uttryckt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-06 kl. 21:33.
Citera
2021-06-06, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quartic
För de allra flesta cyklar kan en snabb justering göras utan verktyg men vid mer ingående justering krävs ofta både insexnyckel och stjärnskruvmejsel, beror lite på modell.
Verkar omständligt att släpa ner hojjen i källaren, genom en smal dörr.. de verktygen rymms i fickan, mrn nu var det ju antagligen lögn, som det mesta som kommit ur Stefans mun. Hd visste det, därför behövde hon bildbevis för att syna honom
Citera
2021-06-06, 21:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Har du möjlighet att kolla när i tid efter mordet den kvinnan förhördes?
16 maj 2018 kl. 15:48 - 16:23 (dörrknackning med anledning av händelse i området) - A151, s. 179ff - Hon ringdes upp för en rutinfråga 11 juni; man ville höra om hon var den kvinnan som skulle ha besökt en plantmarknad - vilket hon aldrig besökt någon, och ej heller hört talas om någon som hört det hon hörde. Vidare ville hon tillägga att hon inte kunnat urskilja några ord i samtalet hon hört varför hon heller inte kunde säga vilket språk mannen talat.
Citera
2021-06-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Jag funderade på om du kan ge en bild av hur rivalitet eller tävlingsmomentet kan leda till ont blod mellan utövare av GC?
Det verkar finnas ett delmotiv (kanske) kring cachar och sånt som hör sporten till, som kan ha spillt över i hat mot Lena. Bl.a nämns något om 17 borttagna cachar som sedan omloggades 1 månad efter hennes död.
Förstår du hur jag menar?
Skriv bara om du känner dig trygg med det och du behöver inte ta upp just den konflikten mellan LW och HD utan beskriva utifrån hur konflikt och rivalitet kan uppstå.

\\ A.V

Ok, angående geocaching. Nu kommer jag svara på mer än vad du frågar efter då jag passar på att kommentera på tidigare frågor och kommentarer som jag sett i tråden genom åren.

”Hur kan vuxna människor ägna sig åt något så barnsligt som skattjakt? Leta efter plastburkar som någon annan gömt?” Ja…. Hur kan vuxna människor ägna sig åt att titta på när 22 andra vuxna människor springer runt på en gräsmatta, jagandes en boll bara för att sparka den mellan två stolpar?

Vi kan nog ta vilken hobby som helst och beskriva den banalt. Varför ägnar vi vår tid åt detta istället för att lära oss ett nytt språk eller försöka komma på ett botemedel mot cancer?
Det är ju inte geocachandet eller fotbollstittandet i sig, utan det som dessa sysslor för med sig. Spänningen, utbytet man får av att träffa andra med samma intresse m.m. Det som jag uppskattar med geocachingen är att det ger mig motivation att komma ut och röra på mig, det tar mig till sevärda platser som jag aldrig skulle besökt annars och det ger mig äventyr och problemlösning – saker som jag tilltalas av. En annan del av geocachingen som många lägger mycket fokus på är statistik: Hur många cacher har jag hittat? Hur många dagar i rad har jag hittat en cache? Hur många FTFs (First to Find) har jag lyckats få? Det finns hur många olika statistikmål som helst som man kan sätta upp för sig själv (och i vissas fall jämföra med andra). Så för att faktiskt försöka komma in på din fråga – genomgående för de som är huvudrollsinnehavarna i den här soppan är att de varit väldigt engagerade (fanatiska eller besatta om man vill vara lite hårdare). De tar/tog sin statistik på stort allvar. Så om någon t.ex. får en logg raderad kan det mycket väl skapa osämja då statistiken påverkas.

Jag har ju läst kommentarer om att geocaching skulle vara farligt eller skadligt med tanke på att det har en så central roll i den här utredningen. Du blir inte mer våldsbenägen av att hålla på med geocaching än vad du blir huligan av att titta på fotboll. Men jag skulle gissa att för människor som har nära till ett maniskt beteende (eller ett beroende) kan man tänka sig att statistikdelen av geocachingen kan bli en stor grej.
Citera
2021-06-06, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
16 maj 2018 kl. 15:48 - 16:23 (dörrknackning med anledning av händelse i området) - A151, s. 179ff - Hon ringdes upp för en rutinfråga 11 juni; man ville höra om hon var den kvinnan som skulle ha besökt en plantmarknad - vilket hon aldrig besökt någon, och ej heller hört talas om någon som hört det hon hörde. Vidare ville hon tillägga att hon inte kunnat urskilja några ord i samtalet hon hört varför hon heller inte kunde säga vilket språk mannen talat.
Jasså, hon med brottarnäsan, som verkade ha levt ett hårt liv, om man säger så.. känns lite vanskligt som vittne, som smokey håller fast vid
Citera
2021-06-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Verkar omständligt att släpa ner hojjen i källaren, genom en smal dörr.. de verktygen rymms i fickan, mrn nu var det ju antagligen lögn, som det mesta som kommit ur Stefans mun. Hd visste det, därför behövde hon bildbevis för att syna honom

Det mest naturliga vore väl att hålla till i garaget? Då kan man leda in cykeln ... Eller ute?
Är det vattentäta skott mellan garage och källare?
Citera
2021-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan man mörda så kan man, om man tycker man har skäl. Alla som mördar tycker sig väl ha skäl? Förstår verkligen inte vad du vill säga med detta.

Frågorna som jag utgick ifrån var ju:
"Var jag rädd när jag sprang på Stefan?"
"Fanns det risk för att Stefan skulle mörda fler än Lena?"

Det jag försöker förmedla är då att jag inte tror att Stefan hade motiv att döda någon annan än Lena (återigen - sina motiv, som för andra personer inte skulle rättfärdiga ett mord). Han var ingen som döda på måfå (likt en terrorist eller någon med en svår psykisk störning).
Citera
2021-06-06, 21:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jasså, hon med brottarnäsan, som verkade ha levt ett hårt liv, om man säger så.. känns lite vanskligt som vittne, som smokey håller fast vid
Eftersom vi inte har hela bilden - och aldrig kommer att ha - blir det svårt utesluta att vittnet kan ha hört lite av S:s snabba och forcerade svada; uppvarvad av en loggremsa han sett som så hotfull att han stuckit skaftet till sin gamla domkraft innanför högra byxbenet (därav skadan...) och sedan hjälpligt trampat i väg. - När han och L snabbt passerade "brottarnäsan" ledde han cykeln.
Citera
2021-06-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Tack för inlägget! Skulle gärna se fler såna här. När du först hörde att Stefan var misstänkt, vad tänkte du då?

När jag fick reda på att Stefan var misstänkt hade jag ju tidigare även fått reda på hans och Lenas förhållande. Med tanke på hur statistiken ändå ser ut kring våld (och mord) mot kvinnor så blev jag inte förvånad när han då misstänktes. Jag blev mer chockad (det kanske är ett för starkt ord - men väldigt förvånad iaf) när jag fick läsa alla detaljer i FUPen... Hans smygande i Lenas fönster, fotograferande, kontrollerande...
Citera
2021-06-06, 21:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seglarhatt

Det jag försöker förmedla är då att jag inte tror att Stefan hade motiv att döda någon annan än Lena (återigen - sina motiv, som för andra personer inte skulle rättfärdiga ett mord). Han var ingen som döda på måfå (likt en terrorist eller någon med en svår psykisk störning).
Här tror jag du har helt rätt: Han var sin egen domare (med hela skalan av straff: från böter till stegling) - utom när han blev heligt förbannad.
Citera
2021-06-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seglarhatt

Jag skulle nog säga att de flesta mördare inte mördar "på måfå" ändå men det spelar ju inte direkt någon roll tänker jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in