Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Håller med, men faktum kvarstår att fallet är på G att nu visas på Prime Crime. Men det är inget tyckande: Det är ljudupptagningar och det tycker jag är intressant.
Däremot håller jag med dig om att de poddar som, utan särskild kunskap, grisar ner sig i vissa fall kan vara för mycket. Finns flera såna.
Visst, lite dumt av mig att kritisera just det youtubekontot utan att ha kollat. Men bara tanken att folk ska tjäna pengar på LWs död...😠
Samtidigt är fallet en historia som illustrerar så tydligt hur psykiskt våld i nära relationer fungerar, eskalerar och utvecklas.
Och hur det stegvis kan gå över till att bli fysiskt.
Närmast ett skolboksexempel med den psykiska nedbrytningen av kvinnan (i detta fall kvinnorna), den successiva kontrollen över hennes (deras) liv
Triangulering, gaslighting, hot and cold-beteende, false promises, flying monkeys (JG och SOA tex) mm. är ingredienser som alla flitigt och metodiskt användes av SD mot båda kvinnorna.
Klassiska ingredienser i relationer som domineras av mäns våld mot kvinnor.
Något annat som gör att detta fall följer mallen för hur våldsamma och kontrollerande män agerar är att de tenderar att bli värre och värre för varje ny kvinna.
I HDs fall uttryckte han tankar om att ta hennes liv (ormigt inlindat som ”för att hjälpa henne och befria henne (+babyn) från lidande” 🙄 ). Han såg på när hon skadade sig själv med glas i förtvivlan men fortsatte träffa LW med HDs vetskap.
Hånade henne verbalt.
I LWs fall uttryckte han att han hoppades att hon dog på isiga vägar.
Uttryckte att det var fel på henne som person.
Han uttryckte dödshot mot henne och hennes barn. Och pratade om att det skulle vara jobbigt att se hennes barns rinnande blod.
Han misshandlade henne (om än inte grovt) vid två tillfällen i bilen).
Och tillslut ”mot hans vilja” dödades hon.
Att fallet uppmärksammas, om det görs på rätt sätt, kan vara folkbildande och få speciellt kvinnor och tjejer att se varningssignaler i egna relationer och våga bryta.
Ljudupptagningarna är väl samma som finns upplagda i tråden? Men oavsett så in det ju vara intressant om det är välgjort utan trams, faktafel, snack om porrpastorn eller liknande eller överdramatisering.