Eftersom jag inte behöver ha sista ordet (som du verkar behöva) så hänvisar jag bara till mitt inlägg, vad jag tror/spekulerar/läst i FUP. Ger mig alltså här...
Jag skriver om exakt det exempel du åberopar om att inte ha mobilen med sig - och det är bara att läsa själv via hänvisning jag gett.
Jag har nämligen skrivit om det tidigare när HD sitter och ältar till Sillen.
Sådär, väldigt många är lättade över både domen och utfallet. Folk har nämligen inte vågat sig ut i skogen på FTF av fruktan att stöta på en mördare.
Återstår att se om de som stöttat Sd nu lägger sig platta och gör avbön, har inte sett eller hört om det hittills iaf. JG har endast sagt att han är ledsen, över allt.
Det är många som hedrar Lena genom att hålla hennes cacher och minne levande. Vad gäller Sds cacher tror jag de sista snart kommer att städas bort och förpassas till sophögen.
Ja, det tror jag också. Att HD ligger där och pyr i periferin och han pratar i gåtor och det orsakar hans vrede mot ÅK. Likt han projicerar till höger och vänster om centimetrar kring kaninburar, mandelmassa och strössel när han blir stressad, pressad och freakar.
Han gör ett horribelt val för att erhålla HDs gunst.
Att hon pratar om LW i liknande termer framkommer redan i september 2016 men då får LW leva. Schysst.
Han nämner att HD har lika starkt motiv, han nämner samma sorts resonemang som HD har - man tar bort problem för att minska lidande om det så handlar om döden. De har samma resonemang. Det tycker hon är naturligt, se bara på sörjande anhöriga i vården.
Hans mail till LW efter mordet där han svamlar om vem hon kan ha retat upp. Han säger att det var mot hans vilja i förhör. SD är inte mindre skyldig och fortsatt en skitstövel i kubik - men att det där skeva paret har haft många konstiga samtal är inte svårt att räkna ut.
Hon ska förefalla eller framställas som svag och bräcklig men det stämmer inte för fem öre.
Bollen ligger ligger hos dig hur vår relation ska utvecklas.
När hon drar till LWs wig mitt i grälet är det som ren demonstration:
Tänk så annorlunda livet kunde vara under andra förutsättningar.
Det låter som drömskt och ren prosa, men ihop med "hoppas hon är död" en vecka senare ger det en fadd eftersmak.
Den som krossar och går på glas är nog som en berg- och dalbana innan för väggarna.
Utåt är det viktigt med yta.
Hon beskrivs känslokall av en granne då hon projicerar all skuld på hennes dotter - och den bilden är i parite med HD som skiter blankt i LWs barn då hon försvinner och fokuserar på vad det kommer betyda för henne - och sen sitter utan skrupler och loggar hennes cacher när hon mördats.
LT: "Stefan betedde sig då väldigt annorlunda mot den här gången. När Hanna var med sa varken han eller hon någonting och han log inte heller, hon beskriver det som att det var en tväromvändning när han var här själv."
Ab 151
SD: "Ibland undra S hur Stefan har stått ut. Exfrun är sur mot alla och Stefan är omtyckt."
S beskriver Exfrun som dålig i käften och att hon mår dåligt psykiskt."
EP: "Han gjorde som Hanna sa, gräv där och så." Ab 343
SP: "Hanna sa att, ursäkta ordet men, dom
fortfarande älskade varandra men det var saker som skulle ordnas upp för att det skulle kunna funka. " Ab 151
För övrigt gör hon en copycat med JS vilket ser ut som om SD ska få smaka på sin egen medicin.
Otrogen. JS är bara en vän att ha lattjo med bland burkar, hotell och resor. Inte ligger de med varann?
JS förpassas i skuggorna på HDs direktiv och så ljuger hon SD full.
Precis som LW hölls dold och SD blåljög för HD.
Precis… Visst är StonefaceHanna schysst
Av vad som kommer är det Drömkvinnan som styr och ställer i bakgrunden.
HD 2016: "Nej, hon får leva"
HD: 2018: "Hoppas att hon är död"
+
” FL: Hon är mördad.
SD: Mm, jag har förstått det.
FL:Mm.
Tyst en stund
SD: Mot min vilja.
FL: Mot din vilja? SD: Mm.”
Som jag kommer ihåg det var koden de sista 4 siffrorna i SD:s mobilnummer. Inte så svårt att komma ihåg ...
Någon får rätta mig om mitt pensionärsminne sviker.
Tror även att hotellet har något (akut)nummer som går att ringa ifall man står där mitt i natten och inte kommer in (förbeställt och förmodligen redan betalt rum inkl frukost).
Det var de sista fyra siffrorna. HD säger också, nånstans i AB 149, att SD:s nummer är det enda mobilnummer hon kommer ihåg. (Enligt mitt minne 😁 )
Jag skrev att telefonen KANSKE vi kan bortse ifrån...
Någonstans i FUP finns det att SD:s barn ringt SD en kväll och blivit oroliga när de inte fick något svar... SD:s svar till HD var att det berodde på att han hade telefonen på laddning och därför inget svar när de oroliga barnen ringde.
Svar till HD behöver inte vara relaterat till verkligheten.
Han kanske var med LW och inte ville svara.
Om barnen ringde honom bör de ha bott hemma hos honom den dagen.
När de inte fick svar borde de lätt ha kunnat kolla om mobilen var hemma på laddning eller om han verkade ha den med sig.
Svar till HD behöver inte vara relaterat till verkligheten.
Han kanske var med LW och inte ville svara.
Om barnen ringde honom bör de ha bott hemma hos honom den dagen.
När de inte fick svar borde de lätt ha kunnat kolla om mobilen var hemma på laddning eller om han verkade ha den med sig.
Det som jag kommer ihåg (och ville påpeka) var att barnen saknade SD en natt (ringde honom) och att det var tidigare, ej mordnatten eller natten den 11:e. Ville bara påpeka att SD tidigare lämnat sin telefon hemma som ev förklaring för hans umgänge med LW på kvällar/nätter.
2018-04-29 23:19:55 skickar HD till SD: " Tjejerna letar efter dig. Är oroliga"
Varav SD skickar skärmdumpar på chatt som bevisar att han inte varit med LW aktuell tid.
Han skickar om Ts uppringning och har haft mobilen på laddning.
SD redogör för HD vad han ägnat sig åt och att det inte rör sig om en timmes frånvaro som T påstått:
"Pratade med T. Hon sa hon hörde mig en timme innan och att jag var borta sedan. Jag kan visa ett par bilder för att visa jag ej var borta så. Jag gissar att SP passerade dina tankar. Vill ej du tror så. Förresten så ringde T 23:10, och då kan du nog förstå att hon inte sovit en timme."(Ab 165)
Dagen efter chattar HD på viber om sin misstro till JS och att hon hade fel. (ab 168)
SD har inte lämnat mobilen kvar hemma och han har inte varit med LW:
På kvällen 29 april har LW umgåtts med N*a och käkat middag.
29 apr 2018 21:50 skriver LW till ÅH: "Har inte träffat S på nära håll på länge nu. Hörs fortfarande mycket i chatten, men där är svalt och rätt hårt. han är livrädd att jag ska klippa det sista och avslöja honom, att vi träffats hela året. Och jag är ärligt inte rädd för att göra det. men inte sugen heller. Han kan gott vara nervös. Jag håller honom kort. "
Chatten fortsätter intensivt till klockan 29 apr 2018 23:46. (ab 168)
Det som jag kommer ihåg (och ville påpeka) var att barnen saknade SD en natt (ringde honom) och att det var tidigare, ej mordnatten eller natten den 11:e. Ville bara påpeka att SD tidigare lämnat sin telefon hemma som ev förklaring för hans umgänge med LW på kvällar/nätter.
Nu vill jag inte tjata om det här men jag förstod vad du menade.
Du tolkade hans förklaring till HD som sann, dvs mobilen fanns hemma därför att han påstod det.
Jag tolkade hans förklaring till HD som osann, dvs en bortförklaring till att han inte svarade fast han hade mobilen med sig.
Om barnen var hos honom och hans telefon på laddning så borde de ha hört den ringa hemma.
Jag ber allra ödmjukast om ursäkt att jag inte har läst in hela fupen och ställde så fruktansvärt dumma frågor. Det är underbart trevligt att bli dumförklarad.
Anledningen till att jag ifrågasatte att man hört skriken på andra sidan E18 är att jag så sent som idag suttit i en trädgård ännu längre in i Gamla Hjärsta och ljudet från motorvägen går inte att undgå ens så pass långt bort. Därför undrade jag hur det kan höras människoskrik över en 90-väg. Men jag frågade de boende där jag var och de konstaterade att är det lugnt på motorvägen och vinden blåser från väster skulle man ha kunnat höra skrik
.
Det handlade inte om att få ihop det, mer om man kan vara säker på att det var så.
Jag kände inte till det fetade, tack.
Inte meningen att låta snorkig. Ber om ursäkt för det.
Vi som har följt tråden i tre år, är lite hemmablinda, men också kanske lite misstänksamma när nya trådskrivare kommer in och ifrågasätter.
Och i ditt fall handlade mer om en undran kanske.
Just det du tar upp om skrikens trovärdighet, det har väl försvaret försökt slå hål på. Då just av den anledningen at det är en viktig pusslebit i när mordet skedde. Försvaret har hört många boende i området om skriken.
Skriken stämmer även i tid med Lenas tidslinje.
Även Tingsrätten bedömde liksom HR att skriken är torvärdiga och att man vet ungefär när Lena angreps:
Dom TR:
"Mot bakgrund av platsinformationen från Lena Wesströms mobiltelefon, tillsammans med J*ohan D*ahls och E*melie L*ammgårds uppgifter, är det ställt utom rimligt tvivel att Lena Wesström utsattes för våldet någon gång under tiden mellan kl.23.25 och 23.36"
Dom HR:
"J*ohan D*ahl och E*melie L*ammgård har uppgett att de omkring kl. 23.30 samma kväll
hörde hjärtskärande kvinnoskrik. Utifrån deras kontakter med polisen saknas skäl att
ifrågasätta uppgifterna. Platsen från vilken iakttagelsen gjordes, cirka 100 meter från
brottsplatsen på motsatt sida om motorvägen, samt på det sätt de beskrivit skriken ger i
sig starkt stöd för att det var Lena Wesströms skrik de hörde. Att andra boende i området
inte hört skrik under kvällen/natten medför ingen annan bedömning. "
Inte meningen att låta snorkig. Ber om ursäkt för det.
Vi som har följt tråden i tre år, är lite hemmablinda, men också kanske lite misstänksamma när nya trådskrivare kommer in och ifrågasätter.
Och i ditt fall handlade mer om en undran kanske.
Just det du tar upp om skrikens trovärdighet, det har väl försvaret försökt slå hål på. Då just av den anledningen at det är en viktig pusslebit i när mordet skedde. Försvaret har hört många boende i området om skriken.
Skriken stämmer även i tid med Lenas tidslinje.
Även Tingsrätten bedömde liksom HR att skriken är torvärdiga och att man vet ungefär när Lena angreps:
Dom TR:
"Mot bakgrund av platsinformationen från Lena Wesströms mobiltelefon, tillsammans med J*ohan D*ahls och E*melie L*ammgårds uppgifter, är det ställt utom rimligt tvivel att Lena Wesström utsattes för våldet någon gång under tiden mellan kl.23.25 och 23.36"
Dom HR:
"J*ohan D*ahl och E*melie L*ammgård har uppgett att de omkring kl. 23.30 samma kväll
hörde hjärtskärande kvinnoskrik. Utifrån deras kontakter med polisen saknas skäl att
ifrågasätta uppgifterna. Platsen från vilken iakttagelsen gjordes, cirka 100 meter från
brottsplatsen på motsatt sida om motorvägen, samt på det sätt de beskrivit skriken ger i
sig starkt stöd för att det var Lena Wesströms skrik de hörde. Att andra boende i området
inte hört skrik under kvällen/natten medför ingen annan bedömning. "
Tack för ditt svar, då tror jag också att det var henne de hörde... 😭
Skrik från när man blir ihjälslagen låter säkert på ungefär samma sätt som ångestskrik. Har en granne med dödsångest, ibland skriker hon bara rakt ut i falsett och det går rakt genom betongväggen och gör att håren på mina armar reser sig varje gång. Det var säkert så det lät och då förstår jag att de ringde polisen.
De jag var hos igår berättade för övrigt att de har ett par vänner som bor två-tre hus ifrån SD. Den jag var hos frågade hur det var att bo granne med nån som sannolikt begått mord och vännen hade svarat att när man mötte honom på gatan eller såg honom i trädgården försökte de ha så lite ögonkontakt som möjligt. Obehagligt!
Nej. Jag menar bara att jag inte tror att Stefan skulle mörda någon annan om han inte tyckte sig ha skäl till det (skäl/motiv som vi som inte är benägna att ta till mord naturligtvis inte skulle hålla med om).
Kan man mörda så kan man, om man tycker man har skäl. Alla som mördar tycker sig väl ha skäl? Förstår verkligen inte vad du vill säga med detta.
Tack för ditt svar, då tror jag också att det var henne de hörde... 😭
Skrik från när man blir ihjälslagen låter säkert på ungefär samma sätt som ångestskrik. Har en granne med dödsångest, ibland skriker hon bara rakt ut i falsett och det går rakt genom betongväggen och gör att håren på mina armar reser sig varje gång. Det var säkert så det lät och då förstår jag att de ringde polisen.
De jag var hos igår berättade för övrigt att de har ett par vänner som bor två-tre hus ifrån SD. Den jag var hos frågade hur det var att bo granne med nån som sannolikt begått mord och vännen hade svarat att när man mötte honom på gatan eller såg honom i trädgården försökte de ha så lite ögonkontakt som möjligt. Obehagligt!
Ja postarens (@dalaan) beskrivning av skriket glömmer jag aldrig
” Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. Vindstilla, extremt lite trafik och ett bullerplank som hjälpte till att studsa ljudet mot oss. ”