2021-06-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kan det kanske varit så att han inte kom till hennes hus - kanske det var hon som kom ut i en hast för att söka upp honom ute pga något han sagt, skrivit eller mms:at.

Han kanske i vredesmod skulle ge sig ut och slå sönder hennes burkar som en hämnd för att han gjort HD upprörd med radera det av hennes fuskloggar.

Kanske skickade han en text eller bild i affekt på vad han tänkte göra.

Kanske till och med en liten skaftfilm likt den Åsa fick...

LW kanske blev orolig för sina burkar som hon jobbat så mycket med och klädde på sig i all hast och sprang ut för att försöka tala honom till rätta.

Hon kanske tänkte att han skulle lugna sig och ta sitt förnuft till fånga om hon talade med honom.

Eller så var också hon fly förbannad. För förbannad för att minnas eller bry sig om hur han blev i bilen de där två gångerna...

Kanske trodde hon att det värsta som skulle kunna hända var att han gnuggade hennes hår och knuffade henne igen... Att hon skulle hinna undan om han försökte sig på det igen.

Nån granne hörde väl en arg mansröst vid lämplig tidpunkt.
Kanske LW inte ville att han skulle väcka hela grannskapet och bad att de skulle prata någonstans ostört...

Detta pusslande som du och många andra lägger är ovärderligt! 👍

Det känns som att slutresultatet blir 3 dimensionellt och att det finns flera vyer som leder fram till samma slutscenario.
Citera
2021-06-06, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
HD har total avsaknad av rättspatos. Undrar om det beror på att hon inte fått det med modersmjölken eller om det är genetiskt betingat.
Det kan ju också bero på att hon är medskyldig.
Jag förvånas över att HDs mamma Ba och storasyster inte ställt sig bakom HD. De har inte velat lägga sig i och H har varit pappas tjej.
HD själv säger att hennes dåliga psykiska mående började mellan mamman syrran och henne i tonåren. De utvecklade inte det vidare, vad som framkommit.
Känslan är att Ba inte tog till sig H som barn förlossningspsykos? Bipolär? Det är dessutom ärftligt.
Familjesammanhållningen är skev. Att inte stå bakom sitt barn, skälla ut svärsonen och agera, utan istället inte bry sig. Soa åker över och snackar bort det som ett misstag och tar Stefans rygg.
Obegripligt. Storasyrran, hon vikle inte lägga sig i, frågade ingenting om hur det var.
Citera
2021-06-06, 01:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Själva platsen vet ingen och den förblir nog okänd. Så vart skall det tittas, ägorna är omfattande ...
Minnet är kort. Snart galopperar hästar på ängarna och kossor betar, kaninerna får större gräsytor att hoppa på.

Jag tror HD flyttar tillbaka. Hennes pool hann han installera med belysning.
Du glömmer döttrarna samt den personal som var inblandade, media och Soa, Ba och Hd. Det kommer komma fram när, var och hur.
Citera
2021-06-06, 01:49
Medlem
Citat:
En av de som var högst aktiv i att få fram FUP ställde tidigt den tankeväckande frågan "Vem har vunnit på detta?" - tror det var efter HDs skilsmässa från SD. Det finns många schackdrag under denna process som varat i tre års tid av samtliga spelare. Finns det över huvud taget någon vinnare?

Det var i vart fall ingen som hade en matchplan från start till slut.
När båten började ta in vatten så öste Davi*ssons efter hand men hade ingen plan på att täta det håliga skrovet. Det spelar ingen roll hur duktig simmare man är om man tagit sig vatten över huvudet liksom.

Jag kan inte förstå hur man så enfaldigt envist kan bära med sig att alla som följt tråden, om så bara ett uns, ser och kan dra slutsatsen att HD döljer vad hon vet i och med de svar hon (inte) ger i utredningen och i rätten. Och det är ju inte en eller två som är övertygade om att hon vet mer. Och det finns garanterat många, många fler därute som inte gör sig hörda i tråden men som ändå har samma uppfattning. För att inte tala om hovrättsdomarna som genom sin erfarenhet och skarpa intellekt säkerligen genomskådade henne efter de första meningarna.
Jag vill undra hur HD tänkte när hon valde att inte svara på frågor eller kabla ut planterad information om blodsex?!
Skuld och skamkontot är övertrasserat med råge för HD:s del.

Man kan bara hoppas att hon inte använt sin förljugenhet i sin yrkesroll där jag antar att hon har en betydande ställning i vårdkedjan som omger en patient.

@develi: Har du (eller någon annan med förstås!) en psykologisk förklaring till HD:s handlande då och fortsatt i nutid? Det måste väl vara någon form av självskadebeteende eller nåt? Att hävda att jorden är platt eller att människan inte varit på månen ter sig som solida ståndpunkter i jämförelse.!
Citera
2021-06-06, 02:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag förvånas över att HDs mamma Ba och storasyster inte ställt sig bakom HD. De har inte velat lägga sig i och H har varit pappas tjej.
HD själv säger att hennes dåliga psykiska mående började mellan mamman syrran och henne i tonåren. De utvecklade inte det vidare, vad som framkommit.
Känslan är att Ba inte tog till sig H som barn förlossningspsykos? Bipolär? Det är dessutom ärftligt.
Familjesammanhållningen är skev. Att inte stå bakom sitt barn, skälla ut svärsonen och agera, utan istället inte bry sig. Soa åker över och snackar bort det som ett misstag och tar Stefans rygg.
Obegripligt. Storasyrran, hon vikle inte lägga sig i, frågade ingenting om hur det var.
inte ställt sig bakom HD?

Oavsett om offer-HD åberopar nåt svårmodigt mammatrauma bak i tiden:
HD framstår väldigt omhuldad i FUP.
BA är barnvakt ihop med SOA som få är förunnade när HD flackar runt och jagar burkar.
Det är hennes mor som är med och flyttar och likaså storstädar på HDs initiativ.
Det är sin mor hon ringer upp 19 maj när LW är försvunnen.
Det är sin mor hon pratar med när SD är på förhör enligt SOA. Han ställer upp och åker dit sent på kvällen.
Det är hennes mor som bjuder på resa och de jagar burkar i Aten. HD skiner som en sol 2018-04-15 (gc-sidan HD):
Dvs oavsett om SOA tycks stå henne närmast enligt systern så är det föräldrarna HD uppger är hennes närmsta förtroliga.

Sen undrar jag om det är HD på taket i sin mors fb 2015? Antar det är Folketorp.
Senast redigerad av develi 2021-06-06 kl. 02:52.
Citera
2021-06-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seglarhatt
Jag har följt den här tråden sedan dag ett men har valt att inte ge mig in och skriva i den förrän nu. Mestadels då jag inte haft något att tillföra som inte redan skrivits men även då jag betraktar allt från relativt nära håll.

Jag kände både Lena och Stefan och min relation till båda två kan nog beskrivas på samma sätt. Jag träffade och umgicks med dem genom geocachingen men aldrig utanför den sfären. Vi var inte supertajta men chattade ibland och sprang då och då på varandra i olika geocaching-sammanhang.

Jag visste inget om Lena och Stefans relation innan Lenas försvinnande (förutom att de var vänner). I samband med att Lena anmäldes försvunnen så diskuterade jag med personer som kände henne bättre än vad jag gjorde i syfte att försöka komma med idéer om vad som kan ha hänt och försöka hjälpa till att hitta Lena.
Det var i dessa diskussioner som jag också fick den övergripande vetskapen om relationen och händelserna mellan Lena, Stefan och Hanna (även om det inte var förrän jag läste utdrag ur FUP som jag förstod hela vidden).

Skulle jag beskrivit Stefan innan jag läst FUP skulle jag använt ord som hjälpsam, trevlig och vänlig, för det var så han bemötte mig. Till detta även smart och driven. Efter att ha läst FUP och följt hela rättsprocessen så inser jag ju att det finns betydligt fler och mindre positiva adjektiv att lägga till beskrivningen.
Alla människor har för all del bra och dåliga sidor som visas upp i olika situationer men i Stefans fall är det ju något annat. Man skall väl akta sig för att använda kliniska termer som psykopat eller narcissist men när man läser FUP så är det ju den typ av ord som finns närmast till hands.

Varför denna utläggning? Jag tänker att det kan bidra till en förståelse kring hur andra resonerar när de har försvarat Stefan. Han var fanatisk och kontrollerande i en trasslig relation med Lena, smög runt och spionerade på henne, bråkade och slutligen mördade henne (ensam eller tillsammans med annan som domen lyder) ... men han var även vänlig och hjälpsam mot andra.
Jag kan tänka mig att för mer blåögda människor som kom Stefan närmre än vad jag gjorde så kan det vara svårt att ta till sig all fakta i FUPen och bara utgå ifrån hur deras relation till Stefan var och då försvara honom (åtminstone fram till hovrättens dom).

För några veckor sedan (innan hovrättsförhandlingarna) sprang jag på Stefan i samband med att jag geocachade. Mitt i skogen bara han och jag.
Var jag rädd? - Nej. Stefan har alltid varit vänlig mot mig och vi har aldrig haft något otalt med varandra. Jag har ju läst att vissa spekulerat i att han skulle mörda igen (eller tidigare) och att man varit orolig för barnens eller andras liv i samband med rättegången... men min magkänsla är att han inte var farlig för någon annan än Lena (pga. deras trassliga relation). Han mördade, men inte utan att ha sina motiv.
Hur skall man agera när man möter en person som man haft en bra relation till men som nu är mordmisstänkt (men friad i tingsrätten) och när man nu vet allt som framkommit i FUP? Skall man bespotta och ta tydligt avstånd från personen? Skall man bete sig som om personen är oskyldig tills den är dömd?
Jag valde iaf att inte vara konfronterande, helt enkelt för att jag inte såg att något gott skulle komma ur det. Jag bemötte honom med respekt och trevlighetsfraser men var också mer reserverad och på min vakt än vanligt. Vi snackade mest om geocaching men innan vi skildes åt så kom vi ändå in på att det snart var dags för hovrätten. Som jag tolkade det var han då ganska säker på att han skulle bli frikänd även där och att han snarare hade fokus på hur han skulle driva skadeståndsfrågan efteråt.

Hela historien är en tragedi. Lena som dog alldeles för tidigt, hennes familj och framförallt barn som förlorat sin släkting och mamma. Stefans barn som fått vara åskådare genom hela rättsprocessen och se all skit flyta upp till ytan och nu har även de förlorat en förälder.
Det finns inga vinnare i någonting utav detta.

Domen i hovrätten är rättvis. Med tanke på allt som kommit fram finns det inga tvivel kring Stefans skuld MEN det finns saker som fortfarande skaver... t.ex.:

* När Stefan i sin slutplädering talar om att han inte skulle utfört mordet på det sättet som det nu skedde så håller jag i viss mån med honom. Jag har så svårt att fatta varför han utförde mordet så som det nu gick till. Han slår ihjäl henne utomhus mitt i ett bostadsområde. Det är ju ren tur (för honom) att det är så få vittnen till skriken, att ingen går förbi i mordögonblicket, att ingen ser honom på väg till eller från mordplatsen, att ingen hittar kroppen på så lång tid m.m. Han tar oerhörda risker att bli påkommen. Han hade kunnat åka ut till någon äventyrlig geocache långt ute i vildmarken tillsammans med Lena och där tagit livet av henne med krånglande klätterutrustning... Flera skriver om att han var dum/osmart/ointelligent. Det är inte min bild av Stefan.

* Hannas beteende i förhör. Selektivt minne och svävande svar.

Jag hoppas att utredningen fortsätter för jag tror att det finns mer till den här historien än vad som hittills är fastslaget. Jag hoppas också att den här tråden fortsätter att leverera ett tag till då den bidragit till mycket information och bra diskussioner (med några få undantag). Tack till alla ni som gjorde hästjobbet med att tillgängliggöra FUPen och tack till alla som engagerat sig för att få fram fler uppgifter och ledtrådar till utredningen.

”Ensam eller tillsammans med annan”.

Jag funderade på om du kan ge en bild av hur rivalitet eller tävlingsmomentet kan leda till ont blod mellan utövare av GC?
Det verkar finnas ett delmotiv (kanske) kring cachar och sånt som hör sporten till, som kan ha spillt över i hat mot Lena. Bl.a nämns något om 17 borttagna cachar som sedan omloggades 1 månad efter hennes död.
Förstår du hur jag menar?
Skriv bara om du känner dig trygg med det och du behöver inte ta upp just den konflikten mellan LW och HD utan beskriva utifrån hur konflikt och rivalitet kan uppstå.

\\ A.V
Citera
2021-06-06, 02:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Själva platsen vet ingen och den förblir nog okänd. Så vart skall det tittas, ägorna är omfattande ...
Minnet är kort. Snart galopperar hästar på ängarna och kossor betar, kaninerna får större gräsytor att hoppa på.

Jag tror HD flyttar tillbaka. Hennes pool hann han installera med belysning.
Beträffande den döda SD så ser krimtekniker ut att hålla sig nära nåt uthus/lada eller garage:
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/d9a1a5ff-1846-449a-8d8c-b18087d75205.jpeg?fit=crop&w=750

https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/c034f6bd-2c5a-4623-9a54-a833ef790a73.jpeg?fit=crop&w=750

https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/43e74896-4b13-4e31-babb-b513b87e788f.jpeg?fit=crop&w=750

Gården på landsbygden vilket är huset till hö:
https://orebrotribune.se/wp-content/uploads/2021/05/D%C3%B6dsfall_%C3%96stern%C3%A4rke_1-768x512.jpg
Citera
2021-06-06, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Beträffande den döda SD så ser krimtekniker ut att hålla sig nära nåt uthus/lada eller garage:
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/d9a1a5ff-1846-449a-8d8c-b18087d75205.jpeg?fit=crop&w=750

https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/c034f6bd-2c5a-4623-9a54-a833ef790a73.jpeg?fit=crop&w=750

https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/43e74896-4b13-4e31-babb-b513b87e788f.jpeg?fit=crop&w=750

Gården på landsbygden vilket är huset till hö:
https://orebrotribune.se/wp-content/uploads/2021/05/D%C3%B6dsfall_%C3%96stern%C3%A4rke_1-768x512.jpg
Med tanke på Soas (ellerhur) burkar, med de namn de har, så är det hängande, död ved lever, där bakom ladanisch
Citera
2021-06-06, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så var det nog ja. Men det måste man nog också förstå.

Det fanns ju cacher att jaga. Gäller att prioritera då tiden inte räcker till.
Själv hade man krackelerat av att ha suttit häktad så länge, vänner som viker undan och känslan av att du vandrar runt som Kejsaren utan kläder.. fast jag tror inte Stefan kunde ta in det, hur "vanliga osmarta människor" skulle reagera. Det har han inte kunnat läsa sig till, på sånt sätt som olika formler och elkomponenter, pelletsförbränning osv
Citera
2021-06-06, 03:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tror han hoppades ända in i döden, men när han fick "dödsdomen" 18 år, skyldig till det brutala mordet, så kan hon eller Soa klargjort att han aldrig mer skulle räknas som familj. Där kan vi snacka om svek. Som när HD försökte med att Lena hade svikit henne som en vän, som hade sex med hennes man.. att Stefan hade skuld, var mindre viktigt?
Krågan är vad hon ska göra nu? Bo kvar? Bo vid Folketorp där Stefan på ett eller annat sätt smutsade ner hela stället? Soas gård, den är förstörd. Det kan inte gå att vara där utan att titta mot platsen där Stefan tog sitt liv?
Du tror inte det går att göra nån omskrivning? Att han ville avsluta sitt jordeliv på landsbygden, som varit en trygg oas att vila ut på under dessa svåra år. Han valde döden för att eliminera sitt lidande. Typ som HD svamlar och är så förstående då hon ville dö.

För övrigt tycker jag uppgifterna som kom var hur konstiga som helst.
ÅK gav ett kort klassiskt statement dvs nedlagd, han tog livet av sig, sekretess råder - men polisen levererade mer dess innan.
Detaljerade klockslag men märkliga turer om hur larm inkom:

Nån har ringt in till polisen kl 11.18.
Ena stunden är det uppgifter om landsbygden, de ska leta reda på en plats?
Andra stunden är de omdirigerade.

Sen är det uppgift om att SD är död , men inget som gått via SOS.

Själva samtalet som polis Öhman pratar om, ja det kan inte polis KJ se ett dugg om i händelserapporten?
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Väldigt detaljerat med klockslag - noll om själva samtalet som startar alltihop.

Det är lite Monte pyton över det hela - vad som än berör SD, A*xelssons och polishuset i Örebro sen maj 2018.

Avskrift video expressen:
" Klockan 11.18 inkom det ett samtal som fick anledning för oss att leta reda på en plats, där anträffades SD avliden (..)
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/

NA:
"11.51: En patrull meddelar att de påbörjat sitt uppdrag och är på plats i bilen. De omprioriteras direkt till en ny adress.
12.12: Koll med SOS alarm, inget samtal om dödsfall har kommit in."

Avskrift video SVT lokalt:
"Klockan 11.18 inkom ett samtal till polisen där vi fick anledning att leta upp en plats belägen på landsbygden i Örebro. På den platsen anträffade vi den nyligen morddömde personen avliden. (..) vi fick in en handräckningsbegäran från Hovrätten som beviljades kl 11.29 av stationsbefälet här.
Det var först då som det blev ett ärende för oss att leta rätt på honom. "

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst

AB:
" Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18.
– Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod

Svt:
" Polisen vill inte svara på om det var den misstänkte mannen som larmat polisen i samband med dödsfallet."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst
Senast redigerad av develi 2021-06-06 kl. 03:44.
Citera
2021-06-06, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag ber allra ödmjukast om ursäkt att jag inte har läst in hela fupen och ställde så fruktansvärt dumma frågor. Det är underbart trevligt att bli dumförklarad.

Anledningen till att jag ifrågasatte att man hört skriken på andra sidan E18 är att jag så sent som idag suttit i en trädgård ännu längre in i Gamla Hjärsta och ljudet från motorvägen går inte att undgå ens så pass långt bort. Därför undrade jag hur det kan höras människoskrik över en 90-väg. Men jag frågade de boende där jag var och de konstaterade att är det lugnt på motorvägen och vinden blåser från väster skulle man ha kunnat höra skrik.

Det handlade inte om att få ihop det, mer om man kan vara säker på att det var så.

Jag kände inte till det fetade, tack.

Ett bullerplank tar bort högre frekvenser ännu bättre än lägre. Dessutom böjer sig långvågiga ljudvågor över planket så det når markytan igen på längre avstånd. Där har planket ingen effekt, huvudsakligen avståndet som dämpar det lågfrekventa ljudet där. De höga tonerna beter sig inte så utan kapas bort av planket. Sedan har vinden betydelse.
Citera
2021-06-06, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du tror inte det går att det går att göra nån omskrivning? Att han ville avsluta sitt jordeliv på landsbygden, som varit en trygg oas att vila ut på under dessa svåra år. Han valde döden för att eliminera sitt lidande. Typ som HD svamlar och är så förstående då hon ville dö.

För övrigt tycker jag uppgifterna som kom var hur konstiga som helst.
ÅK gav ett kort klassiskt statement dvs nedlagd, han tog livet av sig, sekretess råder - men polisen levererade mer dess innan.
Detaljerade klockslag men märkliga turer om hur larm inkom:

Nån har nån ringt in till polisen kl 11.18.
Ena stunden är det uppgifter om landsbygden, de ska leta reda på en plats?
Andra stunden är de omdirigerade.

Sen är det uppgift om att SD är död , men inget som gått via SOS.

Själva samtalet som polis Öhman pratar om, ja det kan inte polis KJ inte se ett dugg om i händelserapporten?
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Väldigt detaljerat med klockslag - noll om själva samtalet som startar alltihop.

Det är lite Monte pyton över det hela - vad som än berör SD, A*xelssons och polishuset i Örebro sen maj 2018.

Avskrift video expressen:
" Klockan 11.18 inkom det ett samtal som fick anledning för oss att leta reda på en plats, där anträffades SD avliden (..)
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/

NA:
"11.51: En patrull meddelar att de påbörjat sitt uppdrag och är på plats i bilen. De omprioriteras direkt till en ny adress.
12.12: Koll med SOS alarm, inget samtal om dödsfall har kommit in."

Avskrift video SVT lokalt:
"Klockan 11.18 inkom ett samtal till polisen där vi fick anledning att leta upp en plats belägen på landsbygden i Örebro. På den platsen anträffade vi den nyligen morddömde personen avliden. (..) vi fick in en handräckningsbegäran från Hovrätten som beviljades kl 11.29 av stationsbefälet här.
Det var först då som det blev ett ärende för oss att leta rätt på honom. "

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst

AB:
" Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18.
– Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod

Svt:
" Polisen vill inte svara på om det var den misstänkte mannen som larmat polisen i samband med dödsfallet."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst
Det är frustrerande att detta stora uppmärksammade fall, Örebros största, ett av de största och märkligaste i Sverige, vill jag påstå, ska avslutas med ett kort snipp snapp slut, så var sagan slut.
Sekretess.
Jag anser att det bör gå ut en förklaring, händelseförlopp.
Åklagarna sa i sitt anförande att vi har inte en häktnings disposition här och nu idag, men att det står rätten fritt att häkta Stefan Davidsson närhelst ni vill. Han har varit på fri fot sen tingsrätten..
De lämnade Dag 17, 4/5 in
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.

Någon som har denna aktbilaga 85?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in