Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, det är din gissning och jag undrar hur DU kan läsa ut allt detta ur vad som sägs.
Du drar in SD och får HD att framstå som att hon skyddar barnet mot SDs vrede.
Vilket för mig är att övertolka vad L säger.
Här finns en person som beskriver HANNA.
Som svartmålar ett barn, inte är mottaglig, samt inte visar nån empati eller förståelse.
Det berör mobbing, att projicera all skuld.
Hanna har gjort det förut och vars allierande med JG påminner om vuxenmobbing.
Det (fetade) har jag ju svarat på tusen gånger förr... Jag har aldrig utgett mig för att vara expert. Jag utgår från
1) Mina blygsamma 15 eller om det var 20 hp i mäns våld mot kvinnor - en högskolekurs som behandlade psykologin och beteendemönstret hos män och kvinnor i relationer där mannen är psykiskt eller/ och fysiskt våldsam. Kontrollen, gaslightingen, normaliseringsprocessen you name it...
2) Mina erfarenheter som volontär, kontaktperson och akut jourhem (och vän) kopplat till familjer där dessa problem förekommer
3) Mina erfarenheter i jobbet
4) Läst massa litteratur i ämnet på min fritid då det intresserar mig
- På HD och SD blir det check, check, check på punkt efter punkt när man jämför mot studier i ämnet som kartlagt hur kvinnor respektive män i kontrollerande och psykiskt eller fysiskt våldsamma relationer beter sig.
Vad jag grundar det på? Samma som du antar jag - FUP i första hand.
Samt vad SD skrivit i sina loggar osv. Och även hur nån som är bekant med dem beskrivit hur de agerar och framstår.
Jag tycker HDs beteende speglar att hon är utsatt för klassisk manipulation och kontroll av en narcissistisk man.
Sedan om hon har underliggande diagnoser eller personlighetsstörningar som stökar till det ytterligare, eller bara är en bortskämd och omogen kvinna, det utesluter väl inte det jag skrev ovan.