Citat:
Man spelade upp ett gammalt förhör från Sillen. Därefter blev det frågor IRL enligt följande:
Läses nerifrån och upp
Förhöret med vittnet är över. Varken målsägarbiträdet eller 46-åringens advokater har några frågor att ställa.
Profilbild för Stefan Hazianastasiou
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.21
Hur ser din och NN:s (exfrun) relation ut idag?
– Vi har ingen kontakt här och nu.
När upphörde den?
– Den upphörde efter att jag på nytt kontaktade polisen i somras.
Var det gemensamt beslut?
– Först backade jag undan. Sedan när jag var i kontakt med polisen backade hon.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.19
– Jag har uppfattat att 46-åringen inte vill vara någon som vill upplevas bromsa upp min kontakt med NN (exfrun), utan istället upplevas vara ett stöd för henne.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.18
Vittnet får frågan om det han sagt i tidigare förhör, att 46-åringen varit "pushig" att de ska ha ett vänskapligt förhållande.
– Det har funnits tankar att det kan vara så att han vill testa någonting. Jag har uppfattat att det handlar om att han vill ha kontroll. Om pushigheten har något med det att göra vet jag inte.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.16
– Jag uppfattar att hon varit psykiskt misshandlad av 46-åringen, säger vittnet.
Profilbild för Justice
Justice - Läsarkommentar
I dag 10.13
Jag kanske är trög men det borde ju ha framgått i exfruns mail med bekanten men uppfattningen är ju att det saknades något eftersom bekanten lämnade in sina mail till polisen efter rättegången i tingsrätten. Vad är det som tillkommit där?
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.13
Polisen hade inte fått mejlen i de tömningar som gjorts. Vittnet lyssnade på förhören på youtube, och upptäckte att polisen inte tycktes ha fått in allt. Han lämnade då in dem.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.12
Tog hon upp det här med NN (46-åringen)?
– Det måste vara svart på vitt. Hon har upplevt att det inte går att fråga om han kontrollerar hennes mejl. Utan hon måste ha konkreta bevis för det i så fall.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.10
Vad är din uppfattning om varför han läser meddelandena?
– Han vill ha kontroll. Det är min uppfattning. Han vill veta vad hon gör.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.09
Bilden på vittnet som visas på de stora skärmarna är väldigt liten, det är svårt att se hur han reagerar på åklagarens frågor.
Profilbild för Justice
Justice - Läsarkommentar
I dag 10.08
En fundering över mallen som saknades. Antas det alltså att den åtalade skulle ha varit inne i hennes mail och raderat/friserat och att bekanten nu kan bidra med det raderade?
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.08
Nej, inte att han har raderat mejl, men att han läst dem.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.06
Vittnet berättar att han och exfrun varit orolig för att 46-åringen har följt var de rört sig.
– Vi har även haft öppet att hon kanske blivit avlyssnad i sin gemensamma bil. Går det att följa en bil vart man är? Lite sådana delar, säger vittnet.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.03
– Jag tror att hon använde tre mejladresser, säger vittnet om exfrun.
Hon sade att han läste hennes mejl minst en gång i timmen. Det var en viktig orsak till att jag tog kontakt med er.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.59
– Hon har sagt att han läser hennes mejl.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.59
– Det var en hel del diskussioner om att NN kanske läste det vi skrev. Hon kände sig kontrollerad av honom, säger vittnet.
Profilbild för Pica
Pica - Läsarkommentar
I dag 09.58
Vem säger att hen lyssnade på förhören på YT?
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.58
Det är vittnet som hörs just nu, en bekant till 46-åringens exfru.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.58
Vittnet uppger att han hade utgått från att polisen hade haft tillgång till hans mejl. När han lyssnade på förhören upptäckte han att det saknades mejl.
– Jag tog kontakt med en av de som förhört mig och fick en mejladress. Då skickade jag över mejlen och fick komma in på nytt förhör.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.55
– Jag lyssnade genom förhören i tingsrätten på youtube efter förhandlingen. Jag kände att något inte stämde.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.54
Åklagren Åsa Hiding håller i förhöret.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.54
Efter förhandlingen i tingsrätten vände sig vittnet till polisen med nya uppgifter. Han lämnade in konversationer han haft med exfrun, som enligt åklagaren visar på att 46-åringen hade ett kontroll behov. Det är det som det här förhöret ska handla om.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.53
Nu har förhöret spelats upp. Det är nu dags för vittnet att höras på nytt. Han är alltså med på videolänk från annan ort.
Läses nerifrån och upp
Förhöret med vittnet är över. Varken målsägarbiträdet eller 46-åringens advokater har några frågor att ställa.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.21
Hur ser din och NN:s (exfrun) relation ut idag?
– Vi har ingen kontakt här och nu.
När upphörde den?
– Den upphörde efter att jag på nytt kontaktade polisen i somras.
Var det gemensamt beslut?
– Först backade jag undan. Sedan när jag var i kontakt med polisen backade hon.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.19
– Jag har uppfattat att 46-åringen inte vill vara någon som vill upplevas bromsa upp min kontakt med NN (exfrun), utan istället upplevas vara ett stöd för henne.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.18
Vittnet får frågan om det han sagt i tidigare förhör, att 46-åringen varit "pushig" att de ska ha ett vänskapligt förhållande.
– Det har funnits tankar att det kan vara så att han vill testa någonting. Jag har uppfattat att det handlar om att han vill ha kontroll. Om pushigheten har något med det att göra vet jag inte.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.16
– Jag uppfattar att hon varit psykiskt misshandlad av 46-åringen, säger vittnet.
Profilbild för Justice
Justice - Läsarkommentar
I dag 10.13
Jag kanske är trög men det borde ju ha framgått i exfruns mail med bekanten men uppfattningen är ju att det saknades något eftersom bekanten lämnade in sina mail till polisen efter rättegången i tingsrätten. Vad är det som tillkommit där?
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.13
Polisen hade inte fått mejlen i de tömningar som gjorts. Vittnet lyssnade på förhören på youtube, och upptäckte att polisen inte tycktes ha fått in allt. Han lämnade då in dem.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.12
Tog hon upp det här med NN (46-åringen)?
– Det måste vara svart på vitt. Hon har upplevt att det inte går att fråga om han kontrollerar hennes mejl. Utan hon måste ha konkreta bevis för det i så fall.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.10
Vad är din uppfattning om varför han läser meddelandena?
– Han vill ha kontroll. Det är min uppfattning. Han vill veta vad hon gör.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.09
Bilden på vittnet som visas på de stora skärmarna är väldigt liten, det är svårt att se hur han reagerar på åklagarens frågor.
Profilbild för Justice
Justice - Läsarkommentar
I dag 10.08
En fundering över mallen som saknades. Antas det alltså att den åtalade skulle ha varit inne i hennes mail och raderat/friserat och att bekanten nu kan bidra med det raderade?
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.08
Nej, inte att han har raderat mejl, men att han läst dem.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.06
Vittnet berättar att han och exfrun varit orolig för att 46-åringen har följt var de rört sig.
– Vi har även haft öppet att hon kanske blivit avlyssnad i sin gemensamma bil. Går det att följa en bil vart man är? Lite sådana delar, säger vittnet.
Stefan Hazianastasiou
I dag 10.03
– Jag tror att hon använde tre mejladresser, säger vittnet om exfrun.
Hon sade att han läste hennes mejl minst en gång i timmen. Det var en viktig orsak till att jag tog kontakt med er.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.59
– Hon har sagt att han läser hennes mejl.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.59
– Det var en hel del diskussioner om att NN kanske läste det vi skrev. Hon kände sig kontrollerad av honom, säger vittnet.
Profilbild för Pica
Pica - Läsarkommentar
I dag 09.58
Vem säger att hen lyssnade på förhören på YT?
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.58
Det är vittnet som hörs just nu, en bekant till 46-åringens exfru.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.58
Vittnet uppger att han hade utgått från att polisen hade haft tillgång till hans mejl. När han lyssnade på förhören upptäckte han att det saknades mejl.
– Jag tog kontakt med en av de som förhört mig och fick en mejladress. Då skickade jag över mejlen och fick komma in på nytt förhör.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.55
– Jag lyssnade genom förhören i tingsrätten på youtube efter förhandlingen. Jag kände att något inte stämde.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.54
Åklagren Åsa Hiding håller i förhöret.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.54
Efter förhandlingen i tingsrätten vände sig vittnet till polisen med nya uppgifter. Han lämnade in konversationer han haft med exfrun, som enligt åklagaren visar på att 46-åringen hade ett kontroll behov. Det är det som det här förhöret ska handla om.
Stefan Hazianastasiou
I dag 09.53
Nu har förhöret spelats upp. Det är nu dags för vittnet att höras på nytt. Han är alltså med på videolänk från annan ort.
Tack för referatet!
Bra JS! Tänk om fler kunde man up och berätta vad de observerat *host host JG*