2021-03-30, 16:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är inte off topic men nice try.

Du kör ju med dubbelmoral likt vi diskuterat kring JGs plockande bland budord och att rangordna synder.

Hyckleri och dubbelmoral kallas det relaterat till aktuellt mordoffer vid namn Lena.

En uteliggare kan oftast inte göra mycket själv för att förändra sin situation när de väl hamnat där. De behöver hjälp från t.ex. Stadsmission, samhället o.s.v.

Lena kunde ha gjort mycket för att hjälpa sig själv. Men det gjorde hon inte. Hon sökte hjälp hos typ kvinnojour. De sa åt henne att lämna SD. Det gjorde hon inte. Hon sökte hjälp hos många terapeuter. De sa åt henne att lämna honom. Det gjorde hon inte. Istället bytte hon terapeut. Någon tyckte att hon skulle flytta från Örebro. Det ville hon inte.

Citat:
Du kör ju med dubbelmoral likt vi diskuterat kring JGs plockande bland budord och att rangordna synder.

Det handlar inte om att plocka bland budord och rangordna synder. Inte ens om att döma. Det handlar om att visa vad som kan hända om en kristen pastor väljer att strunta i de budord hon själv predikar om. Vilka konsekvenser det kan få. Så mycket lidande för henne själv och andra omkring henne. Det handlar inte om att någon är perfekt. Det handlar om att försöka leva som man lär. Att försöka göra "rätt". Men Lena brydde sig ju inte ens om att försöka. Då är man en falsk hycklare som gömmer sig bakom pastorskragen, enligt mig.
Citera
2021-03-30, 16:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så ditt råd till alla kvinnor är att genast gå i celibat eller att gå i kloster. Allt för att eventuellt slippa möta en potentiell mördare och framförallt ge aldrig mannen nyckeln eller portkoden till din dörr.

Nej. Mitt råd är att vara uppmärksam när man inleder en ny relation. Och att lämna om man ser tecken på narcissism och psykopati. Och om mannen mordhotar kvinnan OCH hennes barn.

LW hade alla varningsignaler framför näsan men hon struntade i dem..
Citera
2021-03-30, 16:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Intressant att du klagar på mig som postat fakta, för att säga emot en trådsanning, men inte ett ord till den som sprider lögner i tråden.

Vem är du att påstå att jag ljuger? Jag vet bättre än du varför jag gör det jag gör.

Jag försöker se vad LW kunde gjort för att skydda sig mot en mördare. För att andra ska kunna ta lärdom och bli varnade.
Trots att jag har frågat flera gånger har du inte svarat på vad du tycker att HD ska göra för att skydda sig och sina barn.
Kommer du ihåg att SD googlade på plötslig spädbarnsdöd när barnet blev jobbigt.
Mord på HD var också på tapeten när hon mådde dåligt.
Skulle du ge HD rådet att inte må dåligt igen för då riskerar hon livet?
Citera
2021-03-30, 16:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tre år har gått och ingen har hittat nåt om denna eventuella förskingring. Men hittar nån nåt så får vi se vad det är.

Vad hade de för budget vet man det?

Producera coins och material till cacherna kan jag tänka mig var kostnader ihop med nåt arvode till SD och de andra?

PR, trycksaker och hemsida o dyl låg kostnaderna på regionen?

Det är ett ambitiöst projekt alltså.
Rätt genomarbetat med typ massa text och fix och de måste ha hajkat runt rätt ordentligt för att få ihop allt. Men så var det väl rätt många som hjälpte till utanför teamet då.

Exempel på cache:
https://www.geocaching.com/geocache/GC6HJMC

Var det 93 cacher totalt? Då uppdelat på 2016 och 2017?

Jag ser fortfarande inte riktigt hur han skulle kunna få loss några betydande belopp från detta projekt förutom sitt eget arvode kopplat till arbetsinsats.
Vi har ingen aning om ens hur mycket projektpengar de fick.
Eller har jag missat något?
Citera
2021-03-30, 17:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Trots att jag har frågat flera gånger har du inte svarat på vad du tycker att HD ska göra för att skydda sig och sina barn.
Kommer du ihåg att SD googlade på plötslig spädbarnsdöd när barnet blev jobbigt.
Mord på HD var också på tapeten när hon mådde dåligt.
Skulle du ge HD rådet att inte må dåligt igen för då riskerar hon livet?

Jag skulle ge HD rådet att minimera sin egen och döttrarnas kontakt med SD så mycket som möjligt.

Jag önskar att hon hade sparkat ut honom när hon avslöjade honom våren -17. Låtit skitstöveln få det han förtjänade.
Citera
2021-03-30, 17:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Precis. Jag var inne på det omvända i nåt senare inlägg här att den kan varit hennes ja.

Har skärmdumpat all teknisk utrustning i GC-galleriet för länge sen för att inventera om nåt var på vift eller om han skulle radera nåt.

Har inte cachen tillgänglig men som jag minns det var det på tu man hand (två läsk på bordet osv) med nån farbror innan ett event han käkade där.

https://www.bildtagg.se/bild/427fxs0oc6x3byjhvxwy3fnf

(Jackan är farbrorns)

LW har en instagrambild från 1 juli 2016, visserligen rätt gammal, där hon har sina allehanda laddare och powerbanks på bild. Det finns ingen röd/vit powerbank där. Intressant är ju i så fall om powerbanken som polisen hittade i hennes hem de facto tillhör SD, och om det var den som JG letade efter i SD's hus. Var SD rädd att han tappat den på BP eller i närheten den 14 maj?
Citera
2021-03-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
LW har en instagrambild från 1 juli 2016, visserligen rätt gammal, där hon har sina allehanda laddare och powerbanks på bild. Det finns ingen röd/vit powerbank där. Intressant är ju i så fall om powerbanken som polisen hittade i hennes hem de facto tillhör SD, och om det var den som JG letade efter i SD's hus. Var SD rädd att han tappat den på BP eller i närheten den 14 maj?

Där nånstans är jag i tankarna också. Nu har de ju umgåtts rätt intensivt och prylar byter ägare speciellt då det här inte är någon dyr pryl. Mer av förbrukningsvara men just nu finns den(eller samma modell) på bild tillhörande SD och den återfinns på lite framträdande plats vid foto teknisk unddrsökning i hennes kök.
Kanske inte något att dra några större växlar på men värt att ha i bakhuvudet med tanke på JG där också. Jag har inte full koll än på vad JG sagt i förhör ang vad han letade efter för jag har bara läst några av de första hittills.

Sen när ändå köket och tekniska prylar är på tapeten så försöker jag minnas om hennes dator undersökts DNA/finger?
Knappast va?

De borde ju då ha plockat bort tangentbordet och kopplat loss det från ”chassit” och topsat järnet där under men det verkar vara lite för mycket att begära av dem med tanke på en del av nivån på resten.

Ja SD kan ha lånat datorn vid tidigare tillfälle men i detta fallet är alla spår/bevis nödvändiga verkar det som då de inte har någon ”smoking gun”.
Citera
2021-03-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi har ingen aning om ens hur mycket projektpengar de fick.
Eller har jag missat något?

Därför jag frågade efter hur stor budget de förfogade och var de olika kostnaderna låg. Lite verkar känt om projektets ekonomi.

Den största boven i dramat är nog annars regionen som bränner folks stålar på alla möjliga konstiga projekt (detta rätt vettigt ändå i jmfr) och annat men det är en annan diskussion.
Citera
2021-03-30, 18:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Sunda högkvalitativa människor väljer inte en kärlekspartner som är labil. Lena behövde få hjälp med sitt psykiska mående och inte minst börja älska sig själv innan någon annan kunde göra det.
Det här utnyttjade förstås SD till fullo.
Högkvalitativa människor kontra sekundamänniskor - är det rätt uppfattat? Labil eller stabil avgör förstås inte partnerval.

Fetat: äkta kliché. Hade räckt långt för LW, liksom övriga, att acceptera och gilla sig själv någorlunda hyfsat.
Vad LW nog hade behövt var att våga stanna upp längre stunder.
Citera
2021-03-30, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
En uteliggare kan oftast inte göra mycket själv för att förändra sin situation när de väl hamnat där. De behöver hjälp från t.ex. Stadsmission, samhället o.s.v.
Fatta vad jag skriver. Jag pratar om risker och utsatthet. På samma sätt som att kvinnor antastas och ska bete sig ditten och datten för att män som SD inte kan hålla styr på kuken.
Gå inte ut efter 22, be din morsa scanna potentiella partners, klä dig sig och så.
Du fokuserar åt helvete fel är sensmoralen och utan nån sorts koll på vad p-störda eller kåta män innebär och hur svårt det kan vara att ta sig ur en relation.
Ett typiskt kardinalfel som prussiluskor likt dig gör och förfasas, häcklar och sparkar på offret.

Lena gick fel utåt sett IRL men sett till alla vittnesmål hade hon goda egenskaper inifrån insidan. Tvärtemot dig.
Du leker moralpredikant, upprätthåller hycklande fasader och är en bitter avart av vad gott är. Ful som satan på insidan.
Till råga på allt är du så blind för ditt eget beteende, fylld av självbedrägeri att du lyckas inbilla dig själv att du är ute i det godas ärende.
Citat:
Lena kunde ha gjort mycket för att hjälpa sig själv. Men det gjorde hon inte. Hon sökte hjälp hos typ kvinnojour. De sa åt henne att lämna SD. Det gjorde hon inte. Hon sökte hjälp hos många terapeuter. De sa åt henne att lämna honom. Det gjorde hon inte. Istället bytte hon terapeut. Någon tyckte att hon skulle flytta från Örebro. Det ville hon inte.
Läs för fan en helhetsbild. Hon tog tag i situationen men via egna tillkortakommanden och falska löften från ett svin satt hon fast. Länge.
Men hon var fullt medveten om att hon hade problem till skillnad från dig och hon försökte göra nåt åt det. Varje förändring börjar med ett steg och det sker inte mirakel över en natt.
De negativa egenskaper SD har, oavsett vad som felar honom, är manipulation. Han både slår och smeker på samma gång. Hon lovar, han utnyttjar, han missbrukar exakt alla svagheter hos motpart.
LW var livrädd för ensamhet, livrädd att lämnas vilket gör att han hade större makt över henne.
Hon var högst troligt på väg åt rätt håll men att lämna nån som SD tar tid och kraft.
Du inbillar dig att det bara är att dra och så är inte fallet i destruktiva relationer som pågått så många år.
Så dina råd är totalt värdelösa om inte människan är i rätt fas och har multum med stöd. Högst troligt hade beholder varit en god vän och relation att bygga på. Hon är mkt förtjust i honom vilket ses i dialogen med HÅ.
Men han bodde inte nästgårds, hade sitt eget och hon var garanterat rädd att bli sårad igen.

Men aset SD mördade henne brutalt, hon fick aldrig chansen att läka och komma helt ur det som var på gång.

Där ska fokus ligga, kvinnomördaren SD är problemet och inte LW.
Citat:
Det handlar inte om att plocka bland budord och rangordna synder. Inte ens om att döma. Det handlar om att visa vad som kan hända om en kristen pastor väljer att strunta i de budord hon själv predikar om. Vilka konsekvenser det kan få. Så mycket lidande för henne själv och andra omkring henne. Det handlar inte om att någon är perfekt. Det handlar om att försöka leva som man lär. Att försöka göra "rätt". Men Lena brydde sig ju inte ens om att försöka. Då är man en falsk hycklare som gömmer sig bakom pastorskragen, enligt mig.
Du är en hycklare av rang och skulle din kristna församling se ditt fula inre åkte du ut med huvudet före.
Du bespottar en mördad kvinna som inte kan försvara sig vilket nog är betydligt värre än att ha varit prost, begått fel, lagt det på hyllan och vill återkomma på banan och göra rätt.
Dvs komma ur SDs klor.
Senast redigerad av develi 2021-03-30 kl. 18:26.
Citera
2021-03-30, 18:47
Medlem
Citat:
Fatta vad jag skriver. Jag pratar om risker och utsatthet. På samma sätt som att kvinnor antastas och ska bete sig ditten och datten för att män som SD inte kan hålla styr på kuken.
Gå inte ut efter 22, be din morsa scanna potentiella partners, klä dig sig och så.
Du fokuserar åt helvete fel är sensmoralen och utan nån sorts koll på vad p-störda eller kåta män innebär och hur svårt det kan vara att ta sig ur en relation.
Ett typiskt kardinalfel som prussiluskor likt dig gör och förfasas, häcklar och sparkar på offret.

Lena gick fel utåt sett IRL men sett till alla vittnesmål hade hon goda egenskaper inifrån insidan. Tvärtemot dig.
Du leker moralpredikant, upprätthåller hycklande fasader och är en bitter avart av vad gott är. Ful som satan på insidan.
Till råga på allt är du så blind för ditt eget beteende, fylld av självbedrägeri att du lyckas inbilla dig själv att du är ute i det godas ärende.

Läs för fan en helhetsbild. Hon tog tag i situationen men via egna tillkortakommanden och falska löften från ett svin satt hon fast. Länge.
Men hon var fullt medveten om att hon hade problem till skillnad från dig och hon försökte göra nåt åt det. Varje förändring börjar med ett steg och det sker inte mirakel över en natt.
De negativa egenskaper SD har, oavsett vad som felar honom, är manipulation. Han både slår och smeker på samma gång. Hon lovar, han utnyttjar, han missbrukar exakt alla svagheter hos motpart.
LW var livrädd för ensamhet, livrädd att lämnas vilket gör att han hade större makt över henne.
Hon var högst troligt på väg åt rätt håll men att lämna nån som SD tar tid och kraft.
Du inbillar dig att det bara är att dra och så är inte fallet i destruktiva relationer som pågått så många år.
Så dina råd är totalt värdelösa om inte människan är i rätt fas och har multum med stöd. Högst troligt hade beholder varit en god vän och relation att bygga på. Hon är mkt förtjust i honom vilket ses i dialogen med HÅ.
Men han bodde inte nästgårds, hade sitt eget och hon var garanterat rädd att bli sårad igen.

Men aset SD mördade henne brutalt, hon fick aldrig chansen att läka och komma helt ur det som var på gång.

Där ska fokus ligga, kvinnomördaren SD är problemet och inte LW.

Du är en hycklare av rang och skulle din kristna församling se ditt fula inre åkte du ut med huvudet före.
Du bespottar en mördad kvinna som inte kan försvara sig vilket nog är betydligt värre än att ha varit prost, begått fel, lagt det på hyllan och vill återkomma på banan och göra rätt.
Dvs komma ur SDs klor.
Fruktansvärt att du ens skriver ovanstående. Det skall inte behövas. Men tack develi. Finns inte mycket att tillägga. LWs död beror enbart på att en gärningsman ansåg att han hade rätten att radera ut henne från jordens yta. Han är inte den första och inte den sista. Tyvärr. Vi får hoppas att rättvisa skipas även denna gången. Han kan bli polare med Billy Fagerström - samma skrot och korn: "Får inte jag dig så skall ingen annan ha dig".
Citera
2021-03-30, 18:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det finns iofs en tredje variant, ett mellanting, där remsan blir en trigger - utan att utesluta hans genrep på helgen som han då uppenbart backar ur.
Dvs om han överväger mord men är vacklande, remsan blir en reminder om cachekrig och kickoff i sista minuten innan USA.
Planlagt men hastigt beslut ang iscensättande.

Sen iväg på drömresa med drömkvinnan, det ska bli så bra nu.
Han klarar ju uppenbart inte av att lämna LW och i hans fyrkantiga värld ser väl lösningar på problem ut så där, han har resonerat i lika absurda termer förut.
Ett mellanting förefaller troligt här, tycker att ditt resonemang är sannolikt ur flera aspekter.

Tycks som att han ännu inte har bestämt sig för mord eller genrep, kvällens aktuella förutsättningar får mer eller mindre avgöra.
En sen chatt med frågvis geocachare som avslutas kl 23:55 kan ha kommit att kullkasta ett genomförande där han fick ila ut till en träff vid midnatt.
- Föddes idén där och då om tre rånare i skogen, kan man fråga sig. Eller var det LW:s hallåaende som satte stopp. I sådana fall, om det var på hennes kontaktförsök det föll, ljuger han om en kvarlämnad mobil hemma.

En ficklampa av tyngre modell som ingen sett röken av, omnämns i sammanhanget så den kan ha medtagits den 14:e.
Att mobilen dumpas i området där de påhittade rånarna sågs är heller ingen tillfällighet.

Så ja, tycker ändå att det lutar åt något halvt om halvt planlagt och att den utlösande triggern kom att bli en het loggremsa. För grälet kring LW:s cacher var både högaktuellt och extremt infekterat. Och SD ställde sig på HD:s sida, det har också framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in