2018-05-15, 22:16
Medlem
Takpapps avatar
Ingefära kan man självklart använda för att man tycker det är gott. Gör man inte det kan man ju undvika det. Tror man att det är ingefära i en svart sörja som heter "Pepsi" är man blåst.

Nej, det är inte ingefära i allt. Fastän jag gärna äter FÄRSK ingefära har jag inte utsatts för det på ganska länge. Minns inte när det var sist, faktiskt. Fria människor gör fria val. Slavar köper pepsi och gråter på flashback.

Tack för tipset, TS, jag ska nog köpa ingefära imorgon.
Citera
2018-05-15, 22:46
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
En salsa gjord på ingefära, chilli, vitlök och koriander är helt fantastiskt till sommargrillen...

Inga sådana simpla utfästelser om jag får be! Hit med receptet så vi kan se efter om du talar sanning!
Citera
2018-05-15, 22:54
Medlem
DaChiefs avatar
Ingefära är nice. Vänta bara på koriander-boomen
Citera
2018-05-15, 23:14
Medlem
OdCaBos avatar
Ingefära har varit märkligt underutnyttjat i Sverige. Plötsligt inser vi att vi missat någonting - dåre på Flashback klagar.

Sammanfattning om nån inte orkar läsa tråden.
Citera
2018-05-16, 09:14
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Inga sådana simpla utfästelser om jag får be! Hit med receptet så vi kan se efter om du talar sanning!
Finhacka/alt riv följande:

Grön Chilli 2-3 st (eftersmak)
2-3 krukor koriander
En fin bit ingefära (ca 10x2x2 cm)
1-2 salladslökar (det är de långa smala)
1 pirri pirri (valfritt)

Blanda ihop och häll i olivolja i lagom mängd så att det blir rätt fuktigt utan att vara en sås, lägg till ca 1 matsked balsamvinäger. Smaka av med flingsalt.

Hoppas att det smakar, jag jobbar hemma idag och kommer grilla på lunchen.
Citera
2018-05-16, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det är bara för att man är efterbliven och har lyckats övertala sig själv att det är gott.

Om man måste lära sig att gilla något så är det inte gott (detta inkluderar öl). Även lakrits är en sådan sak folk lär sig att gilla även om allt säger att vi borde avsky smaken.

Mina föräldrar har aldrig gillat starka kryddor, medan jag själv har gillat starka kryddor sedan jag var barn...

Ingefära är jättegott i t.ex. thaimat
Citera
2018-05-16, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
Hej!

De senaste åren har jag gjort några iakttagelser av samhällets förfall. Det började med grönsaker (en basvara, ganska rimligt), "nyttig mat" (jaja), smoothie bowls (här börjar det spåra) och nu har eländet lett till någon slags masspsykos i form av ingefärafrenzy. Det är ingefära i godis, ingefära i öl, ingefära som krydda, ingafära i vatten, ingefära i jävla shots - det finns ingen hejd för var ingefära inte skulle kunna användas!

Imorse när jag skulle göra frukost och öppnade kylskåpet såg jag till min förskräckelse att min "sambo" har köpt nån jävla ingefärsjuice. Vem dricker ens det?! Jag behöver väl knappast ens säga att "sambon" inte kommer vara "sambo" särskilt länge till.

Kan någon, snälla, förklara ingefärans storhet för mig? Är det jag som missat något essentiellt eller är det odågor till människor som fått plötslig ingefära-OCD? Efter allt Platon och Nietzsche har gjort för mänskligheten, så är det här resultatet?

För i helvete, alltså.
När du blir stor kommer dina smaklökar också att utvecklas. Då vill du inte längre äta pannkakor med sylt eller korv och makaroner varje dag.

Utveckling är nyckelordet här! Ingefära är gott, nyttigt och klass.
Citera
2018-05-18, 07:21
Medlem
Pungsvings avatar
Krydda som du själv vill. Sluta oroa dig. Sverige har större problem än ingefära.
Citera
2018-05-18, 16:47
Medlem
landofmoronss avatar
Kan inte mer än hålla med. Ingefära och kapris, Guds straff till människorna.
Citera
2018-05-18, 19:49
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Finhacka/alt riv följande:

Grön Chilli 2-3 st (eftersmak)
2-3 krukor koriander
En fin bit ingefära (ca 10x2x2 cm)
1-2 salladslökar (det är de långa smala)
1 pirri pirri (valfritt)

Blanda ihop och häll i olivolja i lagom mängd så att det blir rätt fuktigt utan att vara en sås, lägg till ca 1 matsked balsamvinäger. Smaka av med flingsalt.

Hoppas att det smakar, jag jobbar hemma idag och kommer grilla på lunchen.

Detta skall kollas absolut! Varför jag frågar är för att pico de gallo är brutalt gott och det här verkar inte vara långt ifrån! Tack och bock!
Citera
2018-05-18, 20:53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Detta skall kollas absolut! Varför jag frågar är för att pico de gallo är brutalt gott och det här verkar inte vara långt ifrån! Tack och bock!

Kan också vara gott med lite honung i om man tagit riktigt mycket ingefära 😉
Citera
2018-05-18, 21:08
Medlem
pollenpers avatar
På 50talet hade vi ingefärapulver och socker på filmjölk, inte så dumt.
Senare i livet gjorde jag kolsyrad ingefärsdricka till barnen och deras kompisar, alla gillade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in