Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-14, 10:12
  #1
Avstängd
Hej!

De senaste åren har jag gjort några iakttagelser av samhällets förfall. Det började med grönsaker (en basvara, ganska rimligt), "nyttig mat" (jaja), smoothie bowls (här börjar det spåra) och nu har eländet lett till någon slags masspsykos i form av ingefärafrenzy. Det är ingefära i godis, ingefära i öl, ingefära som krydda, ingafära i vatten, ingefära i jävla shots - det finns ingen hejd för var ingefära inte skulle kunna användas!

Imorse när jag skulle göra frukost och öppnade kylskåpet såg jag till min förskräckelse att min "sambo" har köpt nån jävla ingefärsjuice. Vem dricker ens det?! Jag behöver väl knappast ens säga att "sambon" inte kommer vara "sambo" särskilt länge till.

Kan någon, snälla, förklara ingefärans storhet för mig? Är det jag som missat något essentiellt eller är det odågor till människor som fått plötslig ingefära-OCD? Efter allt Platon och Nietzsche har gjort för mänskligheten, så är det här resultatet?

För i helvete, alltså.
Citera
2018-05-14, 10:16
  #2
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
Hej!

De senaste åren har jag gjort några iakttagelser av samhällets förfall. Det började med grönsaker (en basvara, ganska rimligt), "nyttig mat" (jaja), smoothie bowls (här börjar det spåra) och nu har eländet lett till någon slags masspsykos i form av ingefärafrenzy. Det är ingefära i godis, ingefära i öl, ingefära som krydda, ingafära i vatten, ingefära i jävla shots - det finns ingen hejd för var ingefära inte skulle kunna användas!

Imorse när jag skulle göra frukost och öppnade kylskåpet såg jag till min förskräckelse att min "sambo" har köpt nån jävla ingefärsjuice. Vem dricker ens det?! Jag behöver väl knappast ens säga att "sambon" inte kommer vara "sambo" särskilt länge till.

Kan någon, snälla, förklara ingefärans storhet för mig? Är det jag som missat något essentiellt eller är det odågor till människor som fått plötslig ingefära-OCD? Efter allt Platon och Nietzsche har gjort för mänskligheten, så är det här resultatet?

För i helvete, alltså.
Den passar utmärkt i asiatisk mat. Hett vatten med citron och ingefära är bra när man är förkyld. Resten går bort.
Citera
2018-05-14, 10:17
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Var det inte ett himla tjafs om muskot ett tag? Curry användes väl också hejvilt ett tag?

Folk hittar alltid något nytt och udda de vill inkludera i precis allt för att verka "moderna" och andra ursäkter.

Tycker matlagningskurser och hemkunskap ska finnas under ungdomarnas hela skolgång och vara lika obligatoriskt som matte.
Citera
2018-05-14, 10:30
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Prova att krydda med lite pulver av ingefära nästa gång du steker fläskkotletter så får du en ny upplevelse.. Salt, Vitpeppar, ingefära och paprika pulver.. Det blir smaskens kan jag lova..
Citera
2018-05-14, 10:36
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den här typen av trender brukar bero på att fetton fått för sig att man skall bli smal av det.
Citera
2018-05-14, 10:41
  #6
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den här typen av trender brukar bero på att fetton fått för sig att man skall bli smal av det.

Antingen detta eller att folk faktiskt tycker det är gott. Ingefärsshots är frukansvärt gott samt att det hjälper mot förkylning & bakfylla.
Citera
2018-05-14, 10:42
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hälsotrender har alltid funnits.
Om det finns positiva hälsoaspekter med ingefära och att folk använder det är någonting bra.
Sen är det ju gott i viss mat.

Skulle du avbryta ett samboskap pga din partner köpt ingefära? Vill du hellre din sambo sitter 24/7 i siffan och trycker i sig bakelser?

Jag antar att tråden hamnar i papperskorgen...
Citera
2018-05-14, 10:43
  #8
Medlem
Denoms avatar
Läsk med ingefära är ju väldigt gott, vad är problemet? Att du inte hänger med i den moderna världen?
Citera
2018-05-14, 10:45
  #9
Medlem
Pershagen76s avatar
En salsa gjord på ingefära, chilli, vitlök och koriander är helt fantastiskt till sommargrillen...
Citera
2018-05-14, 10:48
  #10
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Antingen detta eller att folk faktiskt tycker det är gott. Ingefärsshots är frukansvärt gott samt att det hjälper mot förkylning & bakfylla.

Det är bara för att man är efterbliven och har lyckats övertala sig själv att det är gott.

Om man måste lära sig att gilla något så är det inte gott (detta inkluderar öl). Även lakrits är en sådan sak folk lär sig att gilla även om allt säger att vi borde avsky smaken.
Citera
2018-05-14, 10:50
  #11
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Läsk med ingefära är ju väldigt gott, vad är problemet? Att du inte hänger med i den moderna världen?

Det är sådana som du som gör att pepsi skapade pepsi max ginger, djävulen på jorden. Som att dricka bensin.
Citera
2018-05-14, 10:54
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det är sådana som du som gör att pepsi skapade pepsi max ginger, djävulen på jorden. Som att dricka bensin.
Jag har inte smakat den. Jag föredrar ren ingefärasmak som typ Ginger Joe läsken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback