2018-05-12, 16:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!

Kvällsaktiviteter efter 21.00, hundar och mat hör inte hemma i ett personligt brev. Tror du det lär du inte få många potentiella arbetsgivare som intresserar sig för dig.

Jag ser faktiskt hellre på ett personligt brev än ett CV vid en ansökan. Ett CV kräks bara upp meriter, vilka i de flesta fall är skarvade, medan ett personligt brev berättar om personen ens passar in i företaget.

Klarar man inte av att skriva ett vettigt personligt brev åker hela ansökan i papperskorgen oavsett hur CV:t ser ut.
Citera
2018-05-12, 16:40
Medlem
DaChiefs avatar
Det personliga brevet säger ofta mer än dina utbildningar och yrkeskarriär. Om du söker ett jobb som kräver social kompetens är det personliga brevet avgörande.
Citera
2018-05-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Skriver du att du är en social person som gärna umgås med vänner, vilket alla utvecklings störda skriver, eller så skriver du att du är intresserad av detta ämnet och gärna sitter hemma och läser böcker om hur universum bildades, t.ex, vilket påvisar att du är en smart person som gärna lär sig saker på din fritid.
dvs en person som kan komma med smarta ideer om hur företaget kan utvecklas.

Ingen vill ha en tjöt röv på kontoret, dom vill ha smarta människor.
vi lever i en tid där folk inte kan prata sig till saker längre, utan hur du kan hjälpa företaget utvecklas bäst är det som spelar någon som helst roll, då majoriteten av världen är extroverta, vill företagen ha introverta personer.

Men få människor skriver om sina intressen för att lära sig nya ämnen sällan, vilket är en miss, människor som vill lära sig är dom mest attraktiva personerna på arbetsmarknaden.

FAN vad svårt det ska vara för vissa personer att tänka ett steg längre puss
Ett PB visar om inget annat hur personen skriver och uttrycker sig. Särskrivning, stavfel eller att använda och flera gånger i samma mening visar på att något grundläggande gått fel i utbildningen. Liksom om man inte vet hur man använder komma för att göra en begriplig text. Svordom visar på bristande ordförråd. Mycket avslöjas i ett PB, mycket mer än bara innehållet!
Citera
2018-05-12, 17:11
Medlem
rostigamazons avatar
Nu för tiden ska man väl även ha ett foto på sig själv, finns en del företag som vill ha det.
Citera
2018-05-12, 17:23
Medlem
EnGodForlorares avatar
Rekrytering går ut på att identifiera två egenskaper bland en grupp sökande människor: a) kompetens b) undergivenhet. Sökande skriver personliga brev för att visa prov på undergivenhet. Själv har jag på anställningsprovet fått frågan "Om du vore ett djur vilket skulle du helst vilja vara?" Jag svarade att det var en dum fråga och intervjuaren sa "Ja, du har rätt." Därmed misslyckades jag med att visa mig tillräckligt undergiven och fick heller inte jobbet.
Citera
2018-05-12, 17:31
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!
Du har missförstått vad det personliga brevet är för något.

Det är där du säljer in varför just DU är den bästa personen för jobbet du söker.
I ditt PB skall du på några få meningar få arbetsgivaren att se vad du kan tillföra dennes företag och att du är värd att satsa på.

PB är således olika för varje jobb du söker, i motsats till ditt CV.
Citera
2018-05-12, 17:37
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner

Det är där du säljer in varför just DU är den bästa personen för jobbet du söker.
I ditt PB skall du på några få meningar få arbetsgivaren att se vad du kan tillföra dennes företag och att du är värd att satsa på.

Du ska ju inte ändra PB, för olika arbeten du säker, du ger dom lite info, är dom sen nyfikna så hör dom av sig.
Citera
2018-05-12, 17:40
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Du ska ju inte ändra PB, för olika arbeten du säker, du ger dom lite info, är dom sen nyfikna så hör dom av sig.
Du har missförstått vad ett PB är.
Citera
2018-05-12, 17:47
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Du har missförstått vad ett PB är.

Om alla skriver, jag är perfekt för arbetet, då kommer arbetsgivaren ta dessa personer för att vara desperata, sen läser arbetsgivaren, ett PB där personen ger info, och avslutar med, är du intresserad hör av dig, då kommer ditt PB skilja sig från mängden, och det gör arbetsgivaren nyfiken.

Det gäller att sticka ut från mängden.
Citera
2018-05-12, 18:01
Medlem
Carrocks avatar
Citat:

Kanske, har som sagt inte så mycket erfarenhet av personligt brev, har inte behövts heller.

Men jag tog mig tid och läsa genom några mallar, och dom var ganska äckliga faktiskt.

Ungefär så här.

Hej!

Mitt namn är Anna och jag är en driven 27-årig tjej som är uppvuxen (namn) men bor numera (namn) min familj bor kvar där och jag bor tillsammans med min sambo.

Nu behöver man ju självklart inte skriva så, men tydligen är det vissa som gör det. Det är just det som jag inte förstår mig på när det gäller personlig brev.
Citera
2018-05-12, 18:03
Medlem
De vill veta om du är redo att jävlas med så mycket så möjligt.
Citera
2018-05-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Skriver du att du är en social person som gärna umgås med vänner, vilket alla utvecklings störda skriver, eller så skriver du att du är intresserad av detta ämnet och gärna sitter hemma och läser böcker om hur universum bildades, t.ex, vilket påvisar att du är en smart person som gärna lär sig saker på din fritid.
dvs en person som kan komma med smarta ideer om hur företaget kan utvecklas.

Ingen vill ha en tjöt röv på kontoret, dom vill ha smarta människor.
vi lever i en tid där folk inte kan prata sig till saker längre, utan hur du kan hjälpa företaget utvecklas bäst är det som spelar någon som helst roll, då majoriteten av världen är extroverta, vill företagen ha introverta personer.

Men få människor skriver om sina intressen för att lära sig nya ämnen sällan, vilket är en miss, människor som vill lära sig är dom mest attraktiva personerna på arbetsmarknaden.

FAN vad svårt det ska vara för vissa personer att tänka ett steg längre puss

Då tror du jävligt fel. Allting handlar om yta idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in