• 1
  • 2
2018-05-12, 15:22
Medlem
Carrocks avatar
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!
Senast redigerad av Carrock 2018-05-12 kl. 15:25.
Citera
2018-05-12, 15:26
Medlem
dom vill veta om du är en lat jävel på fritiden eller aktiv person.
välkommen till det nya sverige, ett överflöde av arbetslösa gör att arbetsgivarna kan ställa vilka krav som helst.
globalism kallas det.
Citera
2018-05-12, 15:30
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
dom vill veta om du är en lat jävel på fritiden eller aktiv person.
välkommen till det nya sverige, ett överflöde av arbetslösa gör att arbetsgivarna kan ställa vilka krav som helst.
globalism kallas det.

Det får helt klart plats i ett CV där man skriver lite om tidigare jobb osv, vart man gjort om man jobbat skift tex. Om det tydligt framgår att man aldrig haft en arbetslös dag.

Om dessutom ger referenser på arbetsledare och så, så ser jag helt klart inte hur ett "personligt brev" ska vara för nytta.
Citera
2018-05-12, 15:32
Medlem
Ett personligt brev är ju tänkt att användas för ett motivera varför just du är lämplig.
Citera
2018-05-12, 15:36
Medlem
olasvenssons avatar
Arbetsgivaren vill veta om du är aktiv nationalist, om du sitter och tokrunkar framför datorn, om du gillar att spöa upp gamla kärringar på staden. Kort sagt, vad gillar du att göra utanför arbetslivet.

Håller med dig att Personligt Brev är mycket korkat.
Citera
2018-05-12, 15:41
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett personligt brev är ju tänkt att användas för ett motivera varför just du är lämplig.

Återigen det får plats på ett CV som är ungefär max ett helt a4.

Skulle man skriva ett personligt brev så skulle man bara upprepa sig.
Vad finns kvar att nämna?

Har alltid undrat övet detta, även om det i mitt fall inte påverkat speciellt mycket.
Citera
2018-05-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det får helt klart plats i ett CV där man skriver lite om tidigare jobb osv, vart man gjort om man jobbat skift tex. Om det tydligt framgår att man aldrig haft en arbetslös dag.

Om dessutom ger referenser på arbetsledare och så, så ser jag helt klart inte hur ett "personligt brev" ska vara för nytta.

Ju mer information dom har dom dig, desto lättare är det för dom att skapa en uppfattning om dig.
finns många personer med bra cw och bra referenser.
Men som är värdelösa på det dom gör, då dom ljuger bra samt har bra kontakt med sina referenser.

ett personligt brev ger an bild av hur du ser sig själv som person utanför arbetstid.
det är guld.

somsagt mer arbetslösa = högre krav på arbetarna, snart behöver du gymnasie utbildning för att få vända börjar på mcdonalds.
Citera
2018-05-12, 15:59
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Ju mer information dom har dom dig, desto lättare är det för dom att skapa en uppfattning om dig.
finns många personer med bra cw och bra referenser.
Men som är värdelösa på det dom gör, då dom ljuger bra samt har bra kontakt med sina referenser.

ett personligt brev ger an bild av hur du ser sig själv som person utanför arbetstid.
det är guld.

somsagt mer arbetslösa = högre krav på arbetarna, snart behöver du gymnasie utbildning för att få vända börjar på mcdonalds.

Men kraven är ju klart och det ska ju ett CV tydligt kunna avgöra.
Du nämner att man kan ljuga, det är ju just det som känns på personligt brev. Sitta och skriva att man är aktiv, motiverad osv, pff snark!

Möjligen kanske personligt brev funkar vad man rent yrkesmässigt har att bidra med, har jag då fått personligt brev om bakfoten? Det heter ju trots allt "personligt" brev.
Vill dem verkligen veta vad man gör på fritiden? Det har har väl ändå inte till saken. Kanske om det är en speciellt situation.

Jag har då aldrig behövt skriva personligt brev men jag har noterat att många har det som krav, speciellt bemanningsföretag och det är nåt jag aldrig har förstått mig på.
Senast redigerad av Carrock 2018-05-12 kl. 16:02.
Citera
2018-05-12, 16:03
Medlem
Rem-s avatar
Ett CV säger ju inte mycket om din personlighet.
Citera
2018-05-12, 16:04
Medlem
Det är väl ett sätt att sålla bort oönskade kandidater. Det kan ju vara många som söker ett jobb, men det betyder ju inte att de klarar av jobbet. Som arbetsgivare kanske det framgår att du egentligen inte har någon större motivation för jobbet, och då behöver de inte slösa tid på att gå vidare.
Citera
2018-05-12, 16:12
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!

I många andra länder är personligt brev inte särskilt viktigt utan huvudfokus läggs ofta på ens CV. Många kastar då ihop ett personligt brev lite slarvigt, och skriver bara några rader om vem man är och vad man gör på fritiden.

I Sverige använder många arbetsgivare det personliga brevet som en indikator på olika förmågor, t.ex. på hur bra man är på att uttrycka sig i skrift. Om man har förmåga att skriva ett vettigt personligt brev med professionellt språk, korrekt grammatik osv. kan det alltså vara en utslagsfaktor.
Citera
2018-05-12, 16:25
Medlem
Citat:
Men kraven är ju klart och det ska ju ett CV tydligt kunna avgöra.
Du nämner att man kan ljuga, det är ju just det som känns på personligt brev. Sitta och skriva att man är aktiv, motiverad osv, pff snark!

Möjligen kanske personligt brev funkar vad man rent yrkesmässigt har att bidra med, har jag då fått personligt brev om bakfoten? Det heter ju trots allt "personligt" brev.
Vill dem verkligen veta vad man gör på fritiden? Det har har väl ändå inte till saken. Kanske om det är en speciellt situation.

Jag har då aldrig behövt skriva personligt brev men jag har noterat att många har det som krav, speciellt bemanningsföretag och det är nåt jag aldrig har förstått mig på.

Skriver du att du är en social person som gärna umgås med vänner, vilket alla utvecklings störda skriver, eller så skriver du att du är intresserad av detta ämnet och gärna sitter hemma och läser böcker om hur universum bildades, t.ex, vilket påvisar att du är en smart person som gärna lär sig saker på din fritid.
dvs en person som kan komma med smarta ideer om hur företaget kan utvecklas.

Ingen vill ha en tjöt röv på kontoret, dom vill ha smarta människor.
vi lever i en tid där folk inte kan prata sig till saker längre, utan hur du kan hjälpa företaget utvecklas bäst är det som spelar någon som helst roll, då majoriteten av världen är extroverta, vill företagen ha introverta personer.

Men få människor skriver om sina intressen för att lära sig nya ämnen sällan, vilket är en miss, människor som vill lära sig är dom mest attraktiva personerna på arbetsmarknaden.

FAN vad svårt det ska vara för vissa personer att tänka ett steg längre puss
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in