Citat:
Ursprungligen postat av
Carrock
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?
Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.
Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.
Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!
Lite integritet tack!
Att du inte vet vad ett personligt brev är, gör givetvis inte dokumentet överflödigt. Syftet med ett personligt brev är att berätta varför det som du har i ditt CV gör att du passar för jobbet, varför dina meriter gör att du "matchar" det som arbetsgivaren efterfrågar i annonsen. Väljer man att istället skriva om sådana fullkomligt irrelevanta saker som du verkar tro att ett PB bör innehålla, ja då lär man inte åstadkomma mer än att ge arbetsgivaren lite rolig läsning att skratta åt tillsammans med de anställda vid eftermiddagsfikat.
Om du inte förstår vad jag menar, ett exempel...låt oss anta att jag sen tidigare har utbildning till socionom och därutöver har pluggat en del ekonomi, och sen jobbat som socialsekreterare och skuldrådgivare på en kommun, och söker jobb som handläggare på Pensionsmyndigheten. Då vill jag givetvis inte överlämna till arbetsgivaren att föröka klura ut varför just jag, med de specifika meriter jag har, matchar deras önskemål. Det jag vill är att arbetsgivaren ska få det serverat för sig, vilket jag gör i mitt personliga brev, det är så att säga länken mellan jobbannonsen och mitt CV.
Citat:
Ursprungligen postat av
rostigamazon
Du ska ju inte ändra PB, för olika arbeten du säker, du ger dom lite info, är dom sen nyfikna så hör dom av sig.
Du är som vanligt helt ute och cyklar. Läs mitt svar till TS ovan.