2018-05-12, 18:05
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Kanske, har som sagt inte så mycket erfarenhet av personligt brev, har inte behövts heller.

Men jag tog mig tid och läsa genom några mallar, och dom var ganska äckliga faktiskt.

Ungefär så här.

Hej!

Mitt namn är Anna och jag är en driven 27-årig tjej som är uppvuxen (namn) men bor numera (namn) min familj bor kvar där och jag bor tillsammans med min sambo.

Nu behöver man ju självklart inte skriva så, men tydligen är det vissa som gör det. Det är just det som jag inte förstår mig på när det gäller personlig brev.
Det var inte någon bra mall. Vart hittade du den? På match(.)com?

https://www.cv-guiden.se/personligt-brev/
Citera
2018-05-12, 18:13
Medlem
godboys avatar
Ett personligt brev skall vara just personligt, men ej privat. Beskriv gärna varför du söker tjänsten och vad just du kan tillföra på den sökta tjänsten. Självklart är detta lättare ju mer avancerat jobb eller speciell tjänst du söker. Söker du jobb på ett lager så kan det vara svårare att finna något att skriva. Men då får man kanske hålla sig till det basala, som att man tycker om ordning och reda, har god kondition osv.

Nästan det viktigaste, håll det kort! Inga vansinniga utsvävningar om att du på fritiden älskar att samla frimärken och att din högsta dröm är att förvärva frimärke X till samlingen. Ingen som inte är specifikt intresserad av frimärken orkar bry sig! Dessutom vill man inte läsa romaner när man rekryterar, det som står, både i CV och personligt brev skall vara relevant till den sökta tjänsten.
Citera
2018-05-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Om alla skriver, jag är perfekt för arbetet, då kommer arbetsgivaren ta dessa personer för att vara desperata, sen läser arbetsgivaren, ett PB där personen ger info, och avslutar med, är du intresserad hör av dig, då kommer ditt PB skilja sig från mängden, och det gör arbetsgivaren nyfiken.

Det gäller att sticka ut från mängden.

Fast vem skriver att de är perfekta i ett personligt brev? Att de beskriver varför de söker tjänsten, och vad de kan tillföra företaget och hur de skulle kunna passa in etc, det är inte ett sätt att skriva "jag är perfekt". Att ens skriva att man är perfekt, det kommer knappast få arbetsgivaren/rekryteraren att ta det på fullt allvar.
Citera
2018-05-12, 21:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du ska ju inte ändra PB, för olika arbeten du säker, du ger dom lite info, är dom sen nyfikna så hör dom av sig.

Du har totalt fel där. Ett personligt brev är inte i huvudsak personligt för din egen del utan varför just du ska få jobbet du söker. Du ska alltså vara personlig mot företaget utifrån din person. Hur många katter du har eller att du tycker surströmming är gott har inte med saken att göra.
Citera
2018-05-13, 02:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!
Att du inte vet vad ett personligt brev är, gör givetvis inte dokumentet överflödigt. Syftet med ett personligt brev är att berätta varför det som du har i ditt CV gör att du passar för jobbet, varför dina meriter gör att du "matchar" det som arbetsgivaren efterfrågar i annonsen. Väljer man att istället skriva om sådana fullkomligt irrelevanta saker som du verkar tro att ett PB bör innehålla, ja då lär man inte åstadkomma mer än att ge arbetsgivaren lite rolig läsning att skratta åt tillsammans med de anställda vid eftermiddagsfikat.

Om du inte förstår vad jag menar, ett exempel...låt oss anta att jag sen tidigare har utbildning till socionom och därutöver har pluggat en del ekonomi, och sen jobbat som socialsekreterare och skuldrådgivare på en kommun, och söker jobb som handläggare på Pensionsmyndigheten. Då vill jag givetvis inte överlämna till arbetsgivaren att föröka klura ut varför just jag, med de specifika meriter jag har, matchar deras önskemål. Det jag vill är att arbetsgivaren ska få det serverat för sig, vilket jag gör i mitt personliga brev, det är så att säga länken mellan jobbannonsen och mitt CV.
Citat:
Du ska ju inte ändra PB, för olika arbeten du säker, du ger dom lite info, är dom sen nyfikna så hör dom av sig.
Du är som vanligt helt ute och cyklar. Läs mitt svar till TS ovan.
Citera
2018-05-13, 03:59
Medlem
Håller med ts! Personligt brev är tammefan trams. Det räcker ju med ett cv. vill en arbetsgivare veta mer om dig så får han väl fråga..
Jag tror pb är en ursäkt ifrån arbetsförmedlingens stöd och matchnings coacher så dom får hjälpa Abdullah skriva när han är på kurs.
Citera
2018-05-13, 04:11
Medlem
killawifes avatar
Det är så olika bedömningar från företagen av vad som är ett bra personligt brev att det är bara tur om man prickar rätt. Om jag söker ett jobb som jag gärna vill ha så brukar jag lägga ner mer tid på det och jag får oftast inte jobbet eller ens komma på intervju. Om jobbet är Meh så skriver jag ett litet kort, enkelt brev och får ofta komma på intervju. Hur faan ska man veta vad de vill ha?

Det skulle fan vara förbjudet med personliga brev. Man skickar in ett Cv enligt en mall bestämd av staten och den som har mest poäng får jobbet. Klart som korvspad.
Citera
2018-05-13, 08:28
Medlem
Bucketshops avatar
Ett PB är också ett utmärkt sätt att testa om du kan visa upp minsta lilla engagemang. Om du inte ens orkar/är kapabel till att skriva ihop en knapp sida varför du vill ha jobbet, varför skulle du då orka/vara kapabel till att göra jobbet åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan?
Citera
2018-05-13, 09:04
Medlem
bombaccis avatar
Som Bunny skriver så är personligt brev ett sätt att visa varför dina tidigare erfarenheter/utbildningar skulle hjälpa dig till det jobbet du söker. Ett sätt att "skryta" på ett fint sätt att du skulle passa bra till just det jobbet. Det går att skriva lite kortfattat om varje jobb på CV:et med, men på personliga brevet är det enklare att direkt ta upp om du har tidigare erfarenhet från branschen.

"Jag har tidigare jobbat som administratör i ett år , jag jobbade på fejkföretaget XX där mina huvudsakliga arbetsuppgifter bestod av..." Något annat som är bra är för arbetsgivaren att försöka få en uppfattning om vem det är som söker jobbet och om det går att se något mönster eller personlighetsdrag i den som söker. Jag går t ex på teaterkurser på kvällarna så söker jag ett mer utåtriktat arbete så kan det vara positivt för arbetsgivaren att veta.

När jag jobbade som rekryterare så började jag oftast med att läsa det personliga brevet. Dels för det som jag redan uppgett och dels för att se hur personen skriver, är det alldeles för invecklat och osystematiskt så väljer jag kanske inte bort personen men personen kommer i sämre dager hos min dåvarande arbetsgivare.
Citera
2018-05-13, 09:21
Medlem
Tripportreats avatar
I det personliga brevet motiverar du varför du söker tjänsten och hur dina tidigare erfarenheter är relevanta för företaget.

Du ger även en bild av hur du är som person vilket är viktigt även om du har lyckats skramla ihop ett bra cv.

Se det som en förlängning av ditt cv.

//Tripportreat
Citera
2018-05-13, 11:36
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att du inte vet vad ett personligt brev är, gör givetvis inte dokumentet överflödigt. Syftet med ett personligt brev är att berätta varför det som du har i ditt CV gör att du passar för jobbet, varför dina meriter gör att du "matchar" det som arbetsgivaren efterfrågar i annonsen. Väljer man att istället skriva om sådana fullkomligt irrelevanta saker som du verkar tro att ett PB bör innehålla, ja då lär man inte åstadkomma mer än att ge arbetsgivaren lite rolig läsning att skratta åt tillsammans med de anställda vid eftermiddagsfikat.

Om du inte förstår vad jag menar, ett exempel...låt oss anta att jag sen tidigare har utbildning till socionom och därutöver har pluggat en del ekonomi, och sen jobbat som socialsekreterare och skuldrådgivare på en kommun, och söker jobb som handläggare på Pensionsmyndigheten. Då vill jag givetvis inte överlämna till arbetsgivaren att föröka klura ut varför just jag, med de specifika meriter jag har, matchar deras önskemål. Det jag vill är att arbetsgivaren ska få det serverat för sig, vilket jag gör i mitt personliga brev, det är så att säga länken mellan jobbannonsen och mitt CV.

Du är som vanligt helt ute och cyklar. Läs mitt svar till TS ovan.

Med PB ska du ge info, arbetsgivaren vet att du söker arbetet, du behöver inte förklara varför du söker arbetet, men vi hör att du kör med AFs standardmall, kanske på tiden att du prövar på något eget.
Citera
2018-05-13, 11:37
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har totalt fel där. Ett personligt brev är inte i huvudsak personligt för din egen del utan varför just du ska få jobbet du söker. Du ska alltså vara personlig mot företaget utifrån din person. Hur många katter du har eller att du tycker surströmming är gott har inte med saken att göra.

Du kan skriva så här, jag söker arbetet, för min handläggare säger att jag ska söka 10 arbeten varje månad, ha en bra dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in