2018-05-05, 19:11
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jaha, tack för infon. Han var mig obekant. Men är det alltså en karaktär snarare än en person blir det mer komplicerade bedömning om man alltså anspelar på själva karaktären kan det hända att jag hade friat.

När det gäller 1.xx-brott kan enskilda mods inte göra nått själva. Dessa röstas det alltid om.
Coolt, visste inte detta!

On topic, tycker det är bättre att fälla än fria. Anonymiteten är viktig här.

Om någon bajsar ut massa ledtrådar om sin egen identitet är det deras eget fel att de blir kartlagda. Dock bör allt listigt fiskande vara riktigt begränsat.
Citera
2018-05-05, 19:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag förstår.

Idag såg jag ett inlägg som frågade om en annan skribent var negr. Jag antar att det inte skulle fällas för 1.06 eftersom det inte alls är specifikt.

TS: du förtjänar varningen. Formulera dig annorlunda nästa gång. Typ "du är lika skitnödig som han i Aftonbladet".

Nä, neger kan jag inte tänka mig skulle räcka för 1.06 som enda info.
Citera
2018-05-05, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nä, neger kan jag inte tänka mig skulle räcka för 1.06 som enda info.

Hur bedöms det om man anklagar någon för att vara både t.ex. CP och polis i samma inlägg? En av femhundra föds med en CP-skada och ungefär lika många svenskar är poliser (20 tusen). Kombinerar man sannolikheterna borde det finnas bara 36 CP-skadade poliser i Sverige. Den verkliga siffran är antagligen lägre.

Citera
2018-05-05, 19:32
Medlem
4yoonlys avatar
Var ett antal år sedan, men fans en tråd där TS outade sig själv. Då han sedan postade inlägg och jag i något inlägg svarade med hans namn (som han outade själv mer eller mindre). Fick jag en varning...
Tyckte då inte det fanns någon logik alls... men samtidigt... moderatorn hade troligen inte läst eller var intresserad av tråden ifråga och jag fick en varning...
Jag förstår dock regeln och anser att det är en bra regel.
Citera
2018-05-05, 19:41
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Hur bedöms det om man anklagar någon för att vara både t.ex. CP och polis i samma inlägg? En av femhundra föds med en CP-skada och ungefär lika många svenskar är poliser (20 tusen). Kombinerar man sannolikheterna borde det finnas bara 36 CP-skadade poliser i Sverige. Den verkliga siffran är antagligen lägre.

Nä, jag tror inte man skulle bli fälld för att kalla någon "CP-skadad polis", men vill man vara säker är det bättre att undvika.
Citera
2018-05-05, 19:43
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker om Expressen eller moderatorerna i största allmänhet är - som framgår med all önskvärd tydlighet av trådrubriken - inte ämnet.

/Mod
Citera
2018-05-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Eftersom detta är ett textbaserat forum, är det inte lika solklart att man skojar som när man står framför en annan människa IRL och skojar. Det är därför smileys har en funktion i textmeddelanden.

Har du läst en rolig bok någon gång? Hur många smileys innehöll den?
Citera
2018-05-05, 19:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Har du läst en rolig bok någon gång? Hur många smileys innehöll den?

En bok är inte interaktiv med en annan person på andra sidan som svarar aktivt. Hur som, i ett textbaserat forum ska man hålla sig något klarare. För att återgå till TS frågeställning: Oddball har inte gjort något fel, hen har jobbat "by the book".
Citera
2018-05-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En bok är inte interaktiv med en annan person på andra sidan som svarar aktivt. Hur som, i ett textbaserat forum ska man hålla sig något klarare. För att återgå till TS frågeställning: Oddball har inte gjort något fel, hen har jobbat "by the book".

Ja, alltså jag är ingen rättshaverist. Anser de flesta att det är korrekt så får jag väl köpa det. Då anser jag dock fortfarande att regeln bör förtydligas. För i mina ögon (och säkert i flera andras) är:

Citat:
att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet

något HELT annat än att göra en helt uppenbar jämförelse mellan två (i ens egna ögon) proppmätta nymoralister, kalla en korkad person för Ica-Jerry (vilket om än kan vara lågt) eller köra en extremt oskyldig (men larvig) ”Tjena Fredrik ” till en användare som med näbbar och klor försvarar Fredrik Virtanen eller en ”Är det du Gustav?” till en användare som höjer MP till skyarna.
Citera
2018-05-05, 20:22
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ja, alltså jag är ingen rättshaverist. Anser de flesta att det är korrekt så får jag väl köpa det. Då anser jag dock fortfarande att regeln bör förtydligas. För i mina ögon (och säkert i flera andras) är:

något HELT annat än att göra en helt uppenbar jämförelse mellan två (i ens egna ögon) proppmätta nymoralister, kalla en korkad person för Ica-Jerry (vilket om än kan vara lågt) eller köra en extremt oskyldig (men larvig) ”Tjena Fredrik ” till en användare som med näbbar och klor försvarar Fredrik Virtanen eller en ”Är det du Gustav?” till en användare som höjer MP till skyarna.

Grejen är att skulle man släppa även ironiska inlägg om en användares identitet så skulle varenda människa som åker på en 1.06 hävda att man var just ironisk så det funkar inte. Just 1.06 är som påpekats den regel som man tar på hårdast allvar på forumet och utrymmet för skämtande/ironi är i princip obefintligt när det kommer till den.

**edit**

Här finns en tråd om just 1.06 som kan vara matnyttig i sammanhanget.

(FB) Regel 1.06 - vad får respektive får inte postas? Är det okej om man bara skojar/mod

Det diskuteras även en del i forumförslag:

(FB) Oklarheter i regeltext och FAQ om 1.06 -- Vv ändra
Senast redigerad av CreepyCrawl 2018-05-05 kl. 20:25.
Citera
2018-05-05, 20:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
För en tid sedan var jag i en diskussion angående rökning på balkonger och ansåg min motdebattör vara en smula nymoralistisk som jämförde passiv rökning med någon som sprutade in asbest direkt in genom någons fönster.

Med en annan nymoralist färskt i minnet (https://www.expressen.se/gt/pappan-joachims-ilska-mot-paskgodiset-i-mataffaren/) ansåg jag det rätt festligt att anspela på detta i mitt svar och skrev:

Det dröjde inte länge innan moderatorn Oddball PM:ade att mitt inlägg hade blivit bortplockat i väntan på bedömning om det bröt mot 1.06 och mycket riktigt fick jag sedermera en varning för detta.

I regeln kan man läsa:

Nu undrar jag på vilket sätt jag har brutit mot denna regel. Var låg uppsåtet? Är det verkligen så otroligt jävla lågt i tak på Flashback? Är det även ett brott mot 1.06 att fråga om någon ”tappad” motdebattör är Ica-Jerry? Var dras gränsen?

Upplysningsvis PM:ade jag Oddball och ifrågasatte beslutet, men hans svar lyser än idag med sin frånvaro.

Solklar 1.06.

Du frågar om usern är samma kille som i Aftonbladet. Vad i det är inte 1.06?
Citera
2018-05-05, 20:37
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Nu undrar jag på vilket sätt jag har brutit mot denna regel. Var låg uppsåtet? Är det verkligen så otroligt jävla lågt i tak på Flashback? Är det även ett brott mot 1.06 att fråga om någon ”tappad” motdebattör är Ica-Jerry? Var dras gränsen?
Gränsen är jätteenkel. Du kopplar ihop en specifik forumanvändare med en enskild person. Mer 1.06 än så kan det inte bli:
Citat:
Du tycker också det är fullt rimligt att man inte ska få äta jordnötter på sin balkong och/eller ha katter på den förstår jag. Jösses vad du är kissnödig. Är du samma kille som gick ut i Aftonbladet och lipade om att det stod whisky på vingummina? Röker för övrigt inte ens. Hatar bara Siewert Öholm-typer med sand i fittan.

Vad som hade varit ok är:
Citat:
Du tycker också det är fullt rimligt att man inte ska få äta jordnötter på sin balkong och/eller ha katter på den förstår jag. Jösses vad du är kissnödig. Precis som killen som gick ut i Aftonbladet och lipade om att det stod whisky på vingummina. Röker för övrigt inte ens. Hatar bara Siewert Öholm-typer med sand i fittan.

Kristallklart. Där går gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in