2010-04-19, 19:34
Citat:
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd, men det var den enda jag hittade som tar upp regel 1.06.
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet
Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.
Ett annat undantag kan vara ifall uppgifterna redan är allmänt kända, eller finns publicerade på andra webbplatser. Då kan en sammankoppling vara tillåten, men först efter att detta har meddelats på forumet av någon av forumets administratörer.
Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.
Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.
Ett annat undantag kan vara ifall uppgifterna redan är allmänt kända, eller finns publicerade på andra webbplatser. Då kan en sammankoppling vara tillåten, men först efter att detta har meddelats på forumet av någon av forumets administratörer.
Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.
Vet att man ska ta specifika avstängningar med moderator i pm (jag har pm:at moderatorn som stängde av mig en vecka för regelbrott mot 1.06, men ej fått svar än). Jag har en stilla undran, rent allmänt, efter att ha blivit avstängd en vecka för att jag postade ett inlägg i den här tråden:
https://www.flashback.org/t1165507
I citatet från FB:s regler ovan kan jag inte se att man riskerar varning/avstängning om man (som jag) länkade till ett anonymt inlägg - utan vare sig personuppgifter eller IP-nummer - på Aftonbladet, där jag noterade sådana likheter att jag undrade om det kunde vara TS i tråden ovan.
En annan FB-användare postade både namn och bild (vilket väl torde vara ett klockrent regelbrott mot regel 1.06?) på TS från Aftonbladet i samma tråd genom nedanstående inlägg, men h*n blev inte föremål för avstängning?
https://www.flashback.org/sp22449117
Slutfråga: vad får man och vad får man inte posta när det gäller regel 1.06?
Hoppas någon moderator kan bringa klarhet i frågan...