2022-04-02, 21:50
  #1825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Är oljan ren då?
Är oljetätningen och packningarna täta?

Visst jag kan ju låta bilen stå igång ett par timmar med klimatanläggningen på men då kanske jag måste vara där under tiden, jag tror inte de vill ansvara över en bil som står igång ute på parkeringen under ett par timmar utan uppsikt..

Lättare hade ju varit om jag kört en kort runda, och kört ner den 20%, det är ju gjort på ett kvart.

Men huvudfrågan kvarstår ju:
- tror du det är skadligt att bilen står med 98% i 20 dagar?
Den givna frågan: Vad är nyttan med att reducera laddningsgraden på bilen för att den skall stå oanvänd?
Citera
2022-04-02, 21:55
  #1826
Medlem
solstrålars avatar
Varför bannas du inte? Så trött på dina tramstrådar om din skitbil!!!
Citera
2022-04-02, 23:03
  #1827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Är oljan ren då?
Är oljetätningen och packningarna täta?

Visst jag kan ju låta bilen stå igång ett par timmar med klimatanläggningen på men då kanske jag måste vara där under tiden, jag tror inte de vill ansvara över en bil som står igång ute på parkeringen under ett par timmar utan uppsikt..

Lättare hade ju varit om jag kört en kort runda, och kört ner den 20%, det är ju gjort på ett kvart.

Men huvudfrågan kvarstår ju:
- tror du det är skadligt att bilen står med 98% i 20 dagar?

Hade växellådan skurit om du kört 4 mil till? Nä, troligen inte, alltså är den ok, även om den inte är ny givetvis. Och läcker en packning är det väl inte hela världen om de ska ta isär det igen och byta dem och oljan när din nya motor har kommit. Dock anmärkningsvärt att de inte finns på lager i Sverige om det nu är ett vanligt problem med dem.

Har du inte fjärrstyrning på värmen? Eller en timer åtminstone?

Att en enstaka gång låta batterierna stå fulladdade är nog ingen fara, men du har ju kört 20 000 mil med bilen, har du inte lärt dig vad som gäller för din bil ännu?
Citera
2022-04-02, 23:05
  #1828
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den givna frågan: Vad är nyttan med att reducera laddningsgraden på bilen för att den skall stå oanvänd?

Det "sägs" väl att man inte bör parkera bilen en längre tid med fulladdat batteri.

Men det kan man såklart tolka på olika vis.
Antingen kan man tolka det på "nördnivå" dvs det har ingen betydelse i praktiken, även om det teoretiskt skulle kunna vara skadligt.

Det kan ju också vara så att det inte har någon betydelse om man gör det någon gång då och då, men gör man det frekvent kanske det inte är så bra.

Eller kanske de har att göra med yttertemperaturen, är det extremt kallt eller extremt varmt ute kanske det kan vara en faktor att ta med.
Citera
2022-04-02, 23:06
  #1829
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varför bannas du inte? Så trött på dina tramstrådar om din skitbil!!!

Ditt problem är du inte har en susning om vad vi talar om.
Du vet inget om elbilar.
Citera
2022-04-02, 23:07
  #1830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det "sägs" väl att man inte bör parkera bilen en längre tid med fulladdat batteri.

Men det kan man såklart tolka på olika vis.
Antingen kan man tolka det på "nördnivå" dvs det har ingen betydelse i praktiken, även om det teoretiskt skulle kunna vara skadligt.

Det kan ju också vara så att det inte har någon betydelse om man gör det någon gång då och då, men gör man det frekvent kanske det inte är så bra.

Eller kanske de har att göra med yttertemperaturen, är det extremt kallt eller extremt varmt ute kanske det kan vara en faktor att ta med.
Känner inte igen det alls faktiskt. Vad skulle kunna bli konsekvensen av att göra så?
Citera
2022-04-02, 23:12
  #1831
Medlem
Skall aldrig skaffa mig en Renault. Att hänga på FB flera timmar om dagen för att haggla om bilens olika problem verkar väldig jobbigt.
Citera
2022-04-02, 23:20
  #1832
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hade växellådan skurit om du kört 4 mil till? Nä, troligen inte, alltså är den ok, även om den inte är ny givetvis. Och läcker en packning är det väl inte hela världen om de ska ta isär det igen och byta dem och oljan när din nya motor har kommit. Dock anmärkningsvärt att de inte finns på lager i Sverige om det nu är ett vanligt problem med dem.

Har du inte fjärrstyrning på värmen? Eller en timer åtminstone?

Att en enstaka gång låta batterierna stå fulladdade är nog ingen fara, men du har ju kört 20 000 mil med bilen, har du inte lärt dig vad som gäller för din bil ännu?

Ja, det är ju det som är grejen, den har rullat 20.000 mil, så den rullar ju varje dag annars, den är inte van att stå still så länge.

Växellådan är nyrenoverad, helrenoverad med nya lager, nya kugghjul, ny parkeringsspärr och allting, så det är klart att jag är rädd om lådan nu.
Egentligen vill jag inte köra nu med den gamla oljan som de hällt i igen, om du förstår vad jag menar.
När de byter motorn så får jag även ny olja och nya packningar och ny oljetätning.

Därför känns det lite onödigt att köra nu.

Jag kan förvärma kupen med nyckeln, genom att trycka på en knapp om jag är nära bilen, då värmer den ett kvart, men den drar inte så mycket kWh då, max ett par procent tror jag.
Bättre i så fall att sätta igång bilen och slå på klimatanläggningen på 27 grader, då förbrukar den väl en del, men det tar nog ändå två timmar innan den gått ner till 80%.

Det finns 7 olika sorters motorer till ZOE, så det är inte så konstigt att de inte har alla på lager i sverige.
Citera
2022-04-02, 23:30
  #1833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad säger ni, tror det är okej att låta bilen stå 20 dagar med 98% på batteriet, eller bör jag köra en liten runda så att jag får ner det till 75-80%?

Den nya motorn ska skickas från Frankrike, den kommer inte förrän om ca 14 dagar, så bilen står parkerad på verkstaden nu sedan ett par dagar tillbaks.

Okej att köra med den gamla oljan?
Den gamla oljan hällde dom i igen, eftersom det var oväntat lång leveranstid på motorn, verkstaden hade påbörjat nedmonteringen av motor och växellåda men eftersom vi får vänta 2 veckor på den nya motorn så monterade de ihop den igen och körde ut bilen eftersom de behövde plats till att serva andra bilar under tiden.

Men det kan väl inte vara skadligt om jag kör en runda med den gamla oljan?

Tacksam för svar.
För i så fall kör jag upp till verkstaden på måndag och kör ner batteriet till 80%.
Man kan ju låta bilen stå igång också, med ACn på, men då tar det ett par timmar innan den gått ner 20%.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Trådstarten och frågorna kring ämnet gäller alla elbilar, inte enbart Renault.
Nej. Trådstarten är inte allmänt hållen. Se fetmarkerat.
Citera
2022-04-02, 23:35
  #1834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Egentligen vill jag inte köra nu med den gamla oljan som de hällt i igen, om du förstår vad jag menar.
Exakt vad tror du skulle försämra din olja till den milda grad att den skulle vara skadlig under tiden den varit utanför reduktionslådan?
Om du inte har en skvatt tokig mekaniker som går och uträttar sina naturbehov i uppsamlad olja så är det lugnt!
Citera
2022-04-02, 23:36
  #1835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det är ju det som är grejen, den har rullat 20.000 mil, så den rullar ju varje dag annars, den är inte van att stå still så länge.

Växellådan är nyrenoverad, helrenoverad med nya lager, nya kugghjul, ny parkeringsspärr och allting, så det är klart att jag är rädd om lådan nu.
Egentligen vill jag inte köra nu med den gamla oljan som de hällt i igen, om du förstår vad jag menar.
När de byter motorn så får jag även ny olja och nya packningar och ny oljetätning.

Därför känns det lite onödigt att köra nu.

Jag kan förvärma kupen med nyckeln, genom att trycka på en knapp om jag är nära bilen, då värmer den ett kvart, men den drar inte så mycket kWh då, max ett par procent tror jag.
Bättre i så fall att sätta igång bilen och slå på klimatanläggningen på 27 grader, då förbrukar den väl en del, men det tar nog ändå två timmar innan den gått ner till 80%.

Det finns 7 olika sorters motorer till ZOE, så det är inte så konstigt att de inte har alla på lager i sverige.

7 olika? Likväl borde de ha åtminstone en av varje kan man tycka, det rullar ju en hel del av dem här. (jobbar med bla just att planera underhåll och miniminivåer på reservdelar så tycker det är märkligt tänk ifrån Renault).

Varför hällde de inte i nya olja om nu lådan är nyrenoverad? Antar att det är för att de får tömma igen sen, men då kunde de ju hällt i ny och sen återanvänt den oljan.

Och du hade ju inte tänkt nyttja bilen ändå som jag förstod det, varför satte de ens ihop det? Kunde de inte bara rullat ut bilen i väntan på delar? Går ju en del arbetstid att sätta ihop och ta isär grejer också.
Citera
2022-04-03, 00:01
  #1836
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Exakt vad tror du skulle försämra din olja till den milda grad att den skulle vara skadlig under tiden den varit utanför reduktionslådan?
Om du inte har en skvatt tokig mekaniker som går och uträttar sina naturbehov i uppsamlad olja så är det lugnt!

Jag tänkte mest om det kanske kommit något skit i oljan när de hällt av den i behållaren, eftersom den egentligen skulle kastas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in