2022-11-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Kom in i matchen. Dom där siffrorna var imponerande 2015, idag är Zoe en utdaterad elbil som ligger långt ner på försäljningslistorna.

Ditt hatobjekt Tesla (både model S, Y och 3) har alla sålt mera än zoe, samma med Leaf, e-golf, ID3/4 osv. Dvs varenda modern elbil som vart på marknaden en stund.
Zoe var en bra bil back in the days, men utvecklingen går framåt.

https://www.pveurope.eu/e-mobility/innovation-drivers-electric-mobility-tesla-ahead-vw-and-byd

Ja så var det. Zoe var absolut en framgång och sålde mycket, men i dagens läge om man ska köpa nytt är det totalt vansinne att köpa en Zoe. Sist jag kollade för ett år sedan, så ingick inte ens snabbladdning, alltså DC laddning i priset. Finns det ens någon annan biltillverkare som säljer nya bilar idag, där man får betala extra för snabbladdning? Jag tror inte det, dessutom är det pinsamt låga 50 kW man får om man betalar extra medans man får allt från 100 kW till mycket mer än så i priset för alla andra.

Den är helt enkelt totalt utdaterat idag om man kollar på nya bilar. Som begagnad kan den vara vettig till rätt pris, men ingen vettig person köper en Zoe idag ny när i princip alla andra bilar som finns på marknaden är bättre på laddning och det mesta annat.
Citera
2022-11-08, 15:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja så var det. Zoe var absolut en framgång och sålde mycket, men i dagens läge om man ska köpa nytt är det totalt vansinne att köpa en Zoe. Sist jag kollade för ett år sedan, så ingick inte ens snabbladdning, alltså DC laddning i priset. Finns det ens någon annan biltillverkare som säljer nya bilar idag, där man får betala extra för snabbladdning? Jag tror inte det, dessutom är det pinsamt låga 50 kW man får om man betalar extra medans man får allt från 100 kW till mycket mer än så i priset för alla andra.

Den är helt enkelt totalt utdaterat idag om man kollar på nya bilar. Som begagnad kan den vara vettig till rätt pris, men ingen vettig person köper en Zoe idag ny när i princip alla andra bilar som finns på marknaden är bättre på laddning och det mesta annat.
Du vet mycket väl att ZOE har längst räckvidd bland småbilarna, 40 mil wltp är klassbästa, med en ZOE 52 kWh är man snabbare framme än din Peugeot e-208 på långtur.
ZOE är dessutom rymligast.
Försäljningsmässigt är det dött lopp mellan ZOE och E-208 hittills i år.
ZOE går alltså starkt fortfarande och är 2022 en av de mest sålda elbilarna, fabriken går på högtryck och i dagsläget är det 7 månaders leveranstid på en ny ZOE.
ZOE årsmodell 2023 har också precis erhållit en mindre facelift.
Citera
2022-11-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du vet mycket väl att ZOE har längst räckvidd bland småbilarna, 40 mil wltp är klassbästa, med en ZOE 52 kWh är man snabbare framme än din Peugeot e-208 på långtur.
ZOE går alltså starkt fortfarande och är 2022 en av de mest sålda elbilarna, fabriken går på högtryck och i dagsläget är det 7 månaders leveranstid på en ny ZOE.

Förstår dock inte varför de inte uppgraderat sin snabbladdning till 100 kW och varför det inte ingår i priset Zoe och e-208 har väl ungefär lika stort batteripack? eller väldigt nära varandra i alla fall. Hade förstått om de hade haft 30 kWh batteripack eller nåt sånt men har man 50+ så ska de kunna erbjuda 100 kW laddning.

Jo jag vet att Zoe har den bästa räckvidden i klassen, men varför måste dom förstöra det genom att inte ens erbjuda snabbladdning som standard och som sagt om man väljer till det så får man den långsammaste "snabbladdningen" som fortfarande kan kallas snabbladdning på marknaden.

Jag förstår att Zoe i sin originalutlaga för väldigt länge sedan var annorlunda, men jag förstår inte varför dom inte idag eller för flera år sedan ändrat på det.

Kanske kunskapen inte finns där eller kanske de har för dålig BMS och inte vill lägga pengar på nåt bättre?
Citera
2022-11-08, 16:19
Medlem
Citat:

Tråkigt att man saboterar en potentiellt vettig långpendlarbil med så taskig laddkapacitet då. Typiskt fransmän att inte tänka hela vägen.

Sluta kalla Zoe för rymlig. Man får knappt in en matkasse i bagaget
Citera
2022-11-08, 16:24
Medlem
Citat:

Ja Zoe var ju inkörsporten för Renault i elbilsbranschen och var på sin tid en helt ok liten bil. Idag är den ju frånkörd så det ryker om det men som beg. kan man nog göra klipp om priset är det rätta. Med tanke på det usla krockresultatet där Renault ju snålade in på Zoe så att 0 stjärnor blev resultatet så lär namnet Zoe försvinna nu när modellen läggs ner.
Citera
2022-11-08, 17:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Förstår dock inte varför de inte uppgraderat sin snabbladdning till 100 kW och varför det inte ingår i priset Zoe och e-208 har väl ungefär lika stort batteripack? eller väldigt nära varandra i alla fall. Hade förstått om de hade haft 30 kWh batteripack eller nåt sånt men har man 50+ så ska de kunna erbjuda 100 kW laddning.

Jo jag vet att Zoe har den bästa räckvidden i klassen, men varför måste dom förstöra det genom att inte ens erbjuda snabbladdning som standard och som sagt om man väljer till det så får man den långsammaste "snabbladdningen" som fortfarande kan kallas snabbladdning på marknaden.

Jag förstår att Zoe i sin originalutlaga för väldigt länge sedan var annorlunda, men jag förstår inte varför dom inte idag eller för flera år sedan ändrat på det.

Kanske kunskapen inte finns där eller kanske de har för dålig BMS och inte vill lägga pengar på nåt bättre?
Handlar om koncernpolitik, Twingo är inkörsporten till elektromobilitet hos Renault, den kan du bara få med 22 kW laddning, ZOE är nästa steg med 50 kW och sen nya Mégane med 130 kW.
Citera
2022-11-08, 17:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Tråkigt att man saboterar en potentiellt vettig långpendlarbil med så taskig laddkapacitet då. Typiskt fransmän att inte tänka hela vägen.

ZOE är rymligast i småbilsklassen, punkt slut.
Sätt dig i en Peugeot e-208 eller Opel Corsa-e och sen i en ZOE, och återkom sen.

ZOE har också störst bagageutrymme, jag har kört från Paris med ett bord, två stolar, två resväskor och flera kassar i min ZOE.
Citera
2022-11-08, 17:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen

Hade du visst något om elbilar så hade du visst att laddkurvan är avgörande och inte vad bilen kan ladda rent teoretiskt.
Ingen bil med 100 kW laddar med 100 kW, den är uppe och vänder ett par minuter vid 80-90 kW som bäst för att sedan rasa i laddhastighet.
Tidsskillnaden mellan en ZOE med 50 kW och peugeot med 100 kW är typ 10 minuter längre laddtid på ZOE, men eftersom ZOE har 5 mil länge räckvidd så kommer du vara framme snabbare med ZOE.

En annan sak som ofta glöms bort i den teoretiska diskussionen är det faktum att de flesta laddstationer ändå bara kan ladda med högst 50 kW, och då spelar det ingen roll om du så har en Porsche taycan som kan ladda med 350 kW, för du får ändå bara i 50 kW som mest.
Citera
2022-11-08, 19:11
Medlem
Citat:
Hade du visst något om elbilar så hade du visst att laddkurvan är avgörande och inte vad bilen kan ladda rent teoretiskt.
Ingen bil med 100 kW laddar med 100 kW, den är uppe och vänder ett par minuter vid 80-90 kW som bäst för att sedan rasa i laddhastighet.
Tidsskillnaden mellan en ZOE med 50 kW och peugeot med 100 kW är typ 10 minuter längre laddtid på ZOE, men eftersom ZOE har 5 mil länge räckvidd så kommer du vara framme snabbare med ZOE.

En annan sak som ofta glöms bort i den teoretiska diskussionen är det faktum att de flesta laddstationer ändå bara kan ladda med högst 50 kW, och då spelar det ingen roll om du så har en Porsche taycan som kan ladda med 350 kW, för du får ändå bara i 50 kW som mest.

Nej inte Peugot.
Jag har inte snabbladdat något nyligen sedan det började bli kallare, men under sommaren och sensommaren så har jag laddat flera gånger hos Ionity och upp till ca 22% laddning så får man 100 kW, faktiskt 101 kW som mest, så 1kW mer än vad specifikationen säger. Så om man vill nyttja det till Max så ska man försöka köra bilen så nära 0% som man vågar så får man rejält med fart upp till 22%, sen från 23% så går det ner till 87 kW eller nåt sånt, men fortfarande vid över 50% laddning så ligger man en bra bit över 50kW, ca 67 kW eller nåt sånt.

Det är först efter 82% som det börjar gå för långsamt på riktigt. Tror hastigheten låg runt 38 kW vid 82%, men från 83% så dyker det till runt 22 KW och sen går det bara utför.
Citera
2022-11-08, 21:01
Medlem
Citat:

Jag kan i alla fall sova gott om natten med vetskapen att jag är smartare än dig som sitter och kör nere i Europa med en Zoe. Bara en kraftigt lågbegåvad ägnar sig åt sådant, särkilt som det är obligatoriskt motorbyte efter 5000 mil på din grodknullarbil
Citera
2022-11-15, 22:17
Medlem
Fisknyllets avatar
Hej

Körde bakom en kommunbil, en Renault Zoe och på vägen fanns vägbulor.

Varje gång den körde över en vägbula så kom det ett litet rökmoln under bilen när den fjädrade "poff".

Vad kan det bero på att det kom rök från bilen när den fjädrade vid vägbulan?
Citera
2022-11-15, 22:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisknyllet
Hej

Körde bakom en kommunbil, en Renault Zoe och på vägen fanns vägbulor.

Varje gång den körde över en vägbula så kom det ett litet rökmoln under bilen när den fjädrade "poff".

Vad kan det bero på att det kom rök från bilen när den fjädrade vid vägbulan?

Det finns inga sådana kända fall.
Troligtvis handlar det om vägdamm på körbanan som virvlat upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in