2020-12-09, 23:03
  #625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elhissar bak, park-sensorer bak, regnsensor.

Då fick man med lite matnyttiga funktioner för pengarna, vad kostade paketet?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Samma här, byter bil efter 3 år, så en elbil för mig skulle nog kunna både snabbladdas ofta och laddas fullt ofta utan större påverkar för mig själv, men för de som köper bilen så blir det ju mindre trevligt, men om de största försämringarna inte har börjat märkas vid försäljningsdatum så hur ska de veta?

De flesta tar nog inte iväg bilen vid en provkörning för att göra en analys av batteriet, men det kanske blir vanligare i framtiden om inte ny batterityp kommer som förändrar allt, men det har vu ju hört om i 20 år om fantastiska nya tekniker som aldrig har kommit utan bara funnits i labb.

Det är just dessa effekterna på begagnatmarknaden som jag är orolig, då detta indirekt påverkar mig som nybilsköpare.

Trots trenden med höga priser på begagnade elbilar är det för tidigt att sia om hur det kommer se ut inom de närmaste åren. Dels då underlaget är begränsat men även för att tekniken går väldigt fort framåt.
Citera
2020-12-09, 23:04
  #626
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mycket skitsnack här.
Kanske är det avundsjukan som lyser igenom bara..

Min ZOE är garanterat en av de finaste i sverige, och jag kan garantera att ingen annan ZOE med 13.000 mil på mätaren är i sådant toppskick som min!
Det var dagens skratt. Sälj aldrig detta fordon
Citera
2020-12-09, 23:16
  #627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elhissar bak, park-sensorer bak, regnsensor.

Vad gulligt, jag hade med elhissar bak samt parksensor på en volvo 740 glt -89 för snart 31 år sedan, samt taklucka,ac,abs,farthållare,motorvärmare med timer, som drevs av bensin, elstolar med minne osv
Citera
2020-12-09, 23:20
  #628
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Då fick man med lite matnyttiga funktioner för pengarna, vad kostade paketet?

Har för mig det kostade 4.900 kr
Citera
2020-12-09, 23:21
  #629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mycket skitsnack här.
Kanske är det avundsjukan som lyser igenom bara..

Min ZOE är garanterat en av de finaste i sverige, och jag kan garantera att ingen annan ZOE med 13.000 mil på mätaren är i sådant toppskick som min!

Avundsjuka? Tro mig, enbart en machosist hade varit avundsjuk på dig och ditt val av bil. Speciellt efter att ha läst de oräkneligt antal trådar där du radat upp problem med din bil.

Jag tror absolut att din Zoe är den finaste i Sverige som gått 13.000 mil. För det finns nog inga andra privatägda Zoes som gått så långt. Är nog svårt att hitta en vettig själ som frivilligt kör 13.000 mil inom loppet av 2 år med en bil i poloklassen. De bilar du har att jämföra med är bilar som körs av exempelvis hemtjänstpersonal och av döma av de hemtjänstbilar man ser hade en apa kunnat ta hand om en bil bättre än vad de kan.

Din bil kommer inte ses som finare av allmänheten oavsett hur mycket du själv intalar dig detta. Jag förstår att du tycker den är fin och gillar att polera på den, men för allmänheten är det och kommer alltid vara en helt vanlig Renault, en dussinbil.
__________________
Senast redigerad av Ormsaltaren 2020-12-09 kl. 23:26.
Citera
2020-12-09, 23:32
  #630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Avundsjuka? Tro mig, enbart en machosist hade varit avundsjuk på dig och ditt val av bil. Speciellt efter att ha läst de oräkneligt antal trådar där du radat upp problem med din bil.

Jag tror absolut att din Zoe är den finaste i Sverige som gått 13.000 mil. För det finns nog inga andra privatägda Zoes som gått så långt. Är nog svårt att hitta en vettig själ som frivilligt kör 13.000 mil inom loppet av 2 år med en bil i poloklassen. De bilar du har att jämföra med är bilar som körs av exempelvis hemtjänstpersonal och av döma av de hemtjänstbilar man ser hade en apa kunnat ta hand om en bil bättre än vad de kan.

Din bil kommer inte ses som finare av allmänheten oavsett hur mycket du själv intalar dig detta. Jag förstår att du tycker den är fin och gillar att polera på den, men för allmänheten är det och kommer alltid vara en helt vanlig Renault, en dussinbil.

Men en poäng har han och det är att man gärna övervärderar sin egen bil och försöker försvara valet av bil även om den har vissa brister. Det är vad han gör.

T.ex. så var jag lyrisk över min nyaste bil som jag hämtade ut förra året. Valde högsta trim nivån för att få alla funktioner man kunde få, men märket i sig är inte vad folk skulle kalla ett premiummärke.

Börjar allt mer och mer inse det. Egentligen har jag vetat det länge, men man försöker förtrycka det då man har betalat mycket pengar och är nöjd i allmänhet, men det finns alltid bättre så länge man inte köper en bil i miljonklassen och uppåt.

Men jag försöker i alla fall inte skriva inlägg på Flashback om hur fantastisk min bil är trots att den har mycket mer teknik och funktioner än BAB7s Zoe har för jag vet att den inte är något om man jämför med ännu dyrare bilar i premiumklassen.
Citera
2020-12-09, 23:41
  #631
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men en poäng har han och det är att man gärna övervärderar sin egen bil och försöker försvara valet av bil även om den har vissa brister. Det är vad han gör.

T.ex. så var jag lyrisk över min nyaste bil som jag hämtade ut förra året. Valde högsta trim nivån för att få alla funktioner man kunde få, men märket i sig är inte vad folk skulle kalla ett premiummärke.

Börjar allt mer och mer inse det. Egentligen har jag vetat det länge, men man försöker förtrycka det då man har betalat mycket pengar och är nöjd i allmänhet, men det finns alltid bättre så länge man inte köper en bil i miljonklassen och uppåt.

Men jag försöker i alla fall inte skriva inlägg på Flashback om hur fantastisk min bil är trots att den har mycket mer teknik och funktioner än BAB7s Zoe har för jag vet att den inte är något om man jämför med ännu dyrare bilar i premiumklassen.

Jag hade inte skapat denna tråden om jag köpt en Clio eller Polo.
Men jag köpte ingen vanlig bil, utan en speciell bil, - en elbil.
Citera
2020-12-09, 23:49
  #632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag hade inte skapat denna tråden om jag köpt en Clio eller Polo.
Men jag köpte ingen vanlig bil, utan en speciell bil, - en elbil.

Men det är ändå en elbil i det lägre segmentet. En av de billigaste även om den inte är billig.
Sen finns det ju bilar som e-up som är ett skämt och andra konstiga bilar, men av "vanliga" elbilar så ligger väl Zoe i den lägre klassen av många olika anledningar.

Dels är det en småbil, dels saknar den mycket teknik, den saknar totalt prestanda, den saknar snabbladdning (din bil), men nyaste Zoe har äntligen fått det, men det är inte ens standard utan man måste betala extra för det och även om man gör det så är det föga 50kW jämfört med konkurrenter som har det dubbla eller mer. Mycket mycket konstigt.

En fördel med nyaste Zoe är att de har hyffsad räckvidd ändå vilket din Zoe inte har, så det är helt ok nu för tiden i alla fall.

Men även du måste inse att en Zoe bland alla andra elbilar ligger i det lägre segmentet på alla plan.
Citera
2020-12-10, 00:00
  #633
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men det är ändå en elbil i det lägre segmentet. En av de billigaste även om den inte är billig.
Sen finns det ju bilar som e-up som är ett skämt och andra konstiga bilar, men av "vanliga" elbilar så ligger väl Zoe i den lägre klassen av många olika anledningar.

Dels är det en småbil, dels saknar den mycket teknik, den saknar totalt prestanda, den saknar snabbladdning (din bil), men nyaste Zoe har äntligen fått det, men det är inte ens standard utan man måste betala extra för det och även om man gör det så är det föga 50kW jämfört med konkurrenter som har det dubbla eller mer. Mycket mycket konstigt.

En fördel med nyaste Zoe är att de har hyffsad räckvidd ändå vilket din Zoe inte har, så det är helt ok nu för tiden i alla fall.

Men även du måste inse att en Zoe bland alla andra elbilar ligger i det lägre segmentet på alla plan.


Du har ju konstig uppfattning om det här med elbilar..
Det är ju just dessa små elbilar som är intressanta för den breda massan, inte lyx-elbilar från 700.000 kr och uppåt..

ZOE är fortfarande mest populära elbilen tillsammans med nya VW ID.3.
Och VW E-up! är slutsåld för i år! fabriken jobbar på högtryck för att kunna tillverka alla bilarna som bilköparna går och väntar på, just nu är det nästan 1 års väntetid på en VW E-up!
Med 27 mil wltp räckvidd och 40 kW DC och ett pris på 210.000:- efter bonusen fyller den sin funktion, därför är den så populär, precis som ZOE.
Citera
2020-12-10, 00:01
  #634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men en poäng har han och det är att man gärna övervärderar sin egen bil och försöker försvara valet av bil även om den har vissa brister. Det är vad han gör.

T.ex. så var jag lyrisk över min nyaste bil som jag hämtade ut förra året. Valde högsta trim nivån för att få alla funktioner man kunde få, men märket i sig är inte vad folk skulle kalla ett premiummärke.

Börjar allt mer och mer inse det. Egentligen har jag vetat det länge, men man försöker förtrycka det då man har betalat mycket pengar och är nöjd i allmänhet, men det finns alltid bättre så länge man inte köper en bil i miljonklassen och uppåt.

Men jag försöker i alla fall inte skriva inlägg på Flashback om hur fantastisk min bil är trots att den har mycket mer teknik och funktioner än BAB7s Zoe har för jag vet att den inte är något om man jämför med ännu dyrare bilar i premiumklassen.

Det man frågar sig om BAB7 förstår detta eller om han lever i total självförnekelse.

Att övervärdera sin egen bil ser jag inte som något konstigt. Affektionsvärdet på min barndomsbil som jag i min ungdom tog över och putsat på genom året är betydligt högre än marknadsvärdet.

I BAB7s fall verkar det som han har fortfarande känner av nybilskänslan efter 2 år, trots bilen bokstavligt talat rasar ihop. Han tror även att sitt egen affektionsvärdet av bilen korrelerar med marknadsvärdet vilket även det är befängt.

Jag vet inte vad grejen är och BAB7 är inte ensam om detta beteende. Vill inte dra alla över en kam men jag har fått en känsla av att detta beteende är vanligt bland elbilsägare idag, men detta skiftar. Minns att jag uppfattade BMW- och Mercedes-ägare likadant på 90-talet och på 00-talet var det SUV-ägarna som stod för detta beteende.

Kan dock inte svara på att Renault Zoe är en dålig bil, den fungerar säkert utmärkt för det den är tänkt att göra. Prismässigt ligger den väl även rätt till i segmentet vilket gör det till en attraktiv bil för det lilla hushållet som behöver en bil att ta sig runt med i stan.
__________________
Senast redigerad av Ormsaltaren 2020-12-10 kl. 00:07.
Citera
2020-12-10, 00:15
  #635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du har ju konstig uppfattning om det här med elbilar..
Det är ju just dessa små elbilar som är intressanta för den breda massan, inte lyx-elbilar från 700.000 kr och uppåt..

ZOE är fortfarande mest populära elbilen tillsammans med nya VW ID.3.
Och VW E-up! är slutsåld för i år! fabriken jobbar på högtryck för att kunna tillverka alla bilarna som bilköparna går och väntar på, just nu är det nästan 1 års väntetid på en VW E-up!
Med 27 mil wltp räckvidd och 40 kW DC och ett pris på 210.000:- efter bonusen fyller den sin funktion, därför är den så populär, precis som ZOE.

I det här fallet håller jag med dig. Sett på det stora hela gör bland annat Renault och Volkswagen rätt med Zoe och ID.3, framförallt i Europa.

Jag tror inte den stora massan är intresserad av prestandasiffror och lull-lull om det medför en allt för hög kostnad.
Citera
2020-12-10, 00:25
  #636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Det man frågar sig om BAB7 förstår detta eller om han lever i total självförnekelse.

Att övervärdera sin egen bil ser jag inte som något konstigt. Affektionsvärdet på min barndomsbil som jag i min ungdom tog över och putsat på genom året är betydligt högre än marknadsvärdet.

I BAB7s fall verkar det som han har fortfarande känner av nybilskänslan efter 2 år, trots bilen bokstavligt talat rasar ihop. Han tror även att sitt egen affektionsvärdet av bilen korrelerar med marknadsvärdet vilket även det är befängt.

Jag vet inte vad grejen är och BAB7 är inte ensam om detta beteende. Vill inte dra alla över en kam men jag har fått en känsla av att detta beteende är vanligt bland elbilsägare idag, men detta skiftar. Minns att jag uppfattade BMW- och Mercedes-ägare likadant på 90-talet och på 00-talet var det SUV-ägarna som stod för detta beteende.

Kan dock inte svara på att Renault Zoe är en dålig bil, den fungerar säkert utmärkt för det den är tänkt att göra. Prismässigt ligger den väl även rätt till i segmentet vilket gör det till en attraktiv bil för det lilla hushållet som behöver en bil att ta sig runt med i stan.

Om en bil är bra eller dålig (förutsatt att den inte har några fel) är nog mycket upp till vad man är van med och vad man förväntar sig.

T.ex. Tycker BAB7 att det är fin fint med saker som elhissar bak och andra saker som funnits i över 20 år. Själv tycker jag att jag har en omodern bil för att jag måste använda Android auto i bilen istället för inbyggda appar som Tesla eller Polestar.

Men då är också BAB7 en av de mest teknikfientliga personer jag hört om senaste tiden och jag är tvärt om och vill ha det senaste och bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in