2022-04-02, 07:01
  #1813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag behövde inte byta en enda chassikomponent innan 14.000 mil.
Vid 14.000 mil byttes krängningshämmarstagen.
Vid 16.000 mil byttes höger länkarm.

Det är allt jag bytt inom kategorin chassikomponenter, på 20.000 mil.

Det låter bra och beror nog på hur bilen är körd. Gropiga vägar=högt slitage. Zoe har en underdimensionerad framvagn där det inte är ovanligt att få byta delar redan vid låga mil.

Innan ni går för bananas med bashandet av Renault Zoe så vill jag uppmärksamma er på hur verkligheten ser ut om man lyfter blicken ifrån de problemen som drabbat två ägare i denna tråden. Vi tittar på hur Tysklands motsvarighet till bilbesiktningen TÜV har rankat elbilar 2-3år gamla som går igenom sin första besiktning. Där ser vi att skitbilen Zoe har ungefär hälften så många fel som lyxbilen Tesla. Det ger lite perspektiv till de individer i gruppen som baserat på en persons erfarenheter av Zoe spyr galla på modellen. https://car-recalls.eu/tesla-electric-cars-tuv-report/

Renault Zoe har en felprocent på 5.7% och det handlar om fjädring (framvagn säkert) och strålkastare. Tesla har en felprocent på 10.7%, det rör sig om strålkastare och länkarmar! Har Tesla också underdimensionerad framvagn? Åtminstone så felar den mer än på Zoe. Det komiska i sammanhanget är att Tesla ,trots mest problem har de nöjdaste ägarna... Lever teslaägarna i förnekelse de med?
__________________
Senast redigerad av flat7 2022-04-02 kl. 07:32.
Citera
2022-04-02, 10:58
  #1814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Det låter bra och beror nog på hur bilen är körd. Gropiga vägar=högt slitage. Zoe har en underdimensionerad framvagn där det inte är ovanligt att få byta delar redan vid låga mil.

Innan ni går för bananas med bashandet av Renault Zoe så vill jag uppmärksamma er på hur verkligheten ser ut om man lyfter blicken ifrån de problemen som drabbat två ägare i denna tråden. Vi tittar på hur Tysklands motsvarighet till bilbesiktningen TÜV har rankat elbilar 2-3år gamla som går igenom sin första besiktning. Där ser vi att skitbilen Zoe har ungefär hälften så många fel som lyxbilen Tesla. Det ger lite perspektiv till de individer i gruppen som baserat på en persons erfarenheter av Zoe spyr galla på modellen. https://car-recalls.eu/tesla-electric-cars-tuv-report/

Renault Zoe har en felprocent på 5.7% och det handlar om fjädring (framvagn säkert) och strålkastare. Tesla har en felprocent på 10.7%, det rör sig om strålkastare och länkarmar! Har Tesla också underdimensionerad framvagn? Åtminstone så felar den mer än på Zoe. Det komiska i sammanhanget är att Tesla ,trots mest problem har de nöjdaste ägarna... Lever teslaägarna i förnekelse de med?
Det är nog inte alltid felprocenten i sig som avgör utan hur felen snabbt åtgärdas och givetvis bemötandet, hur kunden upplever efterservicen efter att bilen är köpt. Det är nog där Tesla binder kunder till sig. Det skall var lika enkelt att köra en elbil och få service som vilket annan bil som helst. Sedan är man ju ofta märkestrogen när det gäller dyrare bilar. En Tesla modell större på garageuppfarten är ju att visa att man tagit sig upp här i världen helt enkelt.
Sedan har väl Tesla en körupplevelse få andra elbilar har åtminstone enligt dom som rattat en Tesla.
Citera
2022-04-02, 12:43
  #1815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det är nog inte alltid felprocenten i sig som avgör utan hur felen snabbt åtgärdas och givetvis bemötandet, hur kunden upplever efterservicen efter att bilen är köpt. Det är nog där Tesla binder kunder till sig. Det skall var lika enkelt att köra en elbil och få service som vilket annan bil som helst. Sedan är man ju ofta märkestrogen när det gäller dyrare bilar. En Tesla modell större på garageuppfarten är ju att visa att man tagit sig upp här i världen helt enkelt.
Sedan har väl Tesla en körupplevelse få andra elbilar har åtminstone enligt dom som rattat en Tesla.

Vad menar du med "tagit sig upp här i världen"? Om du menar att ekonomiskt välstånd är synonymt med framgång så är håller jag inte med. Visst ,pengar är bra att ha och grattis till dem som tjänar ordentligt med dem! Skulle vara kul att köra en Tesla nån gång.
Citera
2022-04-02, 12:56
  #1816
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Det låter bra och beror nog på hur bilen är körd. Gropiga vägar=högt slitage. Zoe har en underdimensionerad framvagn där det inte är ovanligt att få byta delar redan vid låga mil.

Innan ni går för bananas med bashandet av Renault Zoe så vill jag uppmärksamma er på hur verkligheten ser ut om man lyfter blicken ifrån de problemen som drabbat två ägare i denna tråden. Vi tittar på hur Tysklands motsvarighet till bilbesiktningen TÜV har rankat elbilar 2-3år gamla som går igenom sin första besiktning. Där ser vi att skitbilen Zoe har ungefär hälften så många fel som lyxbilen Tesla. Det ger lite perspektiv till de individer i gruppen som baserat på en persons erfarenheter av Zoe spyr galla på modellen. https://car-recalls.eu/tesla-electric-cars-tuv-report/

Renault Zoe har en felprocent på 5.7% och det handlar om fjädring (framvagn säkert) och strålkastare. Tesla har en felprocent på 10.7%, det rör sig om strålkastare och länkarmar! Har Tesla också underdimensionerad framvagn? Åtminstone så felar den mer än på Zoe. Det komiska i sammanhanget är att Tesla ,trots mest problem har de nöjdaste ägarna... Lever teslaägarna i förnekelse de med?

Tesla gäller ju modell S och de har ju ganska stark motor, Audi brukar man ju få byta stag och skit i framvagnen på, men det beror ju på att de har en avancerad hjulupphängning typ, så S är ju mer åt det hållet. Zoe har väl en oerhört svag motor, och hjulupphängningen är väl den enklast möjliga gissar jag.

Har kört min Toyota i drygt 20 år och 30k mil och aldrig behövt byta något i hjulupphängningen, men den har ju en enkel hjulupphängning, så Toyota har väl gjort den så den håller, det borde Renault också gjort då den ju inte är någon prestanda åk som Audi BMW och Tesla.
Citera
2022-04-02, 13:32
  #1817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tesla gäller ju modell S och de har ju ganska stark motor, Audi brukar man ju få byta stag och skit i framvagnen på, men det beror ju på att de har en avancerad hjulupphängning typ, så S är ju mer åt det hållet. Zoe har väl en oerhört svag motor, och hjulupphängningen är väl den enklast möjliga gissar jag.

Har kört min Toyota i drygt 20 år och 30k mil och aldrig behövt byta något i hjulupphängningen, men den har ju en enkel hjulupphängning, så Toyota har väl gjort den så den håller, det borde Renault också gjort då den ju inte är någon prestanda åk som Audi BMW och Tesla.

Jag håller med. Men jag tycker att även Tesla borde gjort det, tycker du inte?
Citera
2022-04-02, 14:14
  #1818
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jag håller med. Men jag tycker att även Tesla borde gjort det, tycker du inte?

De har ju haft en hel del problem med S och X tex drivaxlar och de första motorerna som inte höll så bra. 3 och Y har ju varit betydligt problemfriare. Audi och Renault har ju gjort bilar betydligt längre än Tesla, som jag förstått det är det ett medvetet val av Audi att göra en framvagnskonstruktion som inte håller så bra, men gör att ägarna gillar bilens egenskaper.

Min bil fick kritik för att den slänger med bakvagnen vid full last, så gissar att de valde hållbarhet före köregenskaper.
Citera
2022-04-02, 17:03
  #1819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är ett MEGA-jobb att byta motorn!
17 timmar är arbetstiden för jobbet.

Här kan du läsa allt som ska göras:
- ny motor, R90 5AQ
- packning växellåda, 2 st
- oljetätning
- olja ELF rmatic 2 liter
- packning laddare
- motorkylsystem slang
- gskt-bat charger
- påfyllning AC gas
- avtapp påfyllning elektrisk drivn. reducerare
- kylarvätska 6 Liter

arbete:
- utlås
- borttag/montering Motor
- borttag/montering Drivlina
- borttag/montering Omvandlare
- borttag/montering Laddarenhet
- borttag/montering Reducerenhet
- borttag/montering Utgående axel

Totalt: 52.224 kronor

Motorlager är kass, vilket betyder totalhaveri, det var ett jäkla surrande i bilen, och när den testades på lyften i verkstaden så lät det ännu jävligare, så den hade rasat inom kort om jag fortsatt köra, nu står den på verkstaden, jag kör inte mer med den nu innan den är lagad.

Men är du helt säker på att det inte räcker med att byta lagren som rykt, då?

Jag har aldrig skruvat med just en elmotor till en bil men i många andra elmotorer kasseras ju inte allt pga lager skurit, man försöker ju ofta se om det räcker att byta till nya.
Citera
2022-04-02, 17:57
  #1820
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men är du helt säker på att det inte räcker med att byta lagren som rykt, då?

Jag har aldrig skruvat med just en elmotor till en bil men i många andra elmotorer kasseras ju inte allt pga lager skurit, man försöker ju ofta se om det räcker att byta till nya.

Det hade blivit lika dyrt, kanske dyrare eftersom det hade varit ännu mer arbetstid.
Sen går kanske något annat sönder i motorn,, rotorn, sensorn etc,,
Bättre med en helt ny motor då, för samma pengar.
Citera
2022-04-02, 20:22
  #1821
Medlem
BAB7s avatar
Okej att låta bilen stå med 98% i 20 dagar, eller bör jag köra ner det under 80%?

Vad säger ni, tror det är okej att låta bilen stå 20 dagar med 98% på batteriet, eller bör jag köra en liten runda så att jag får ner det till 75-80%?

Den nya motorn ska skickas från Frankrike, den kommer inte förrän om ca 14 dagar, så bilen står parkerad på verkstaden nu sedan ett par dagar tillbaks.

Okej att köra med den gamla oljan?
Den gamla oljan hällde dom i igen, eftersom det var oväntat lång leveranstid på motorn, verkstaden hade påbörjat nedmonteringen av motor och växellåda men eftersom vi får vänta 2 veckor på den nya motorn så monterade de ihop den igen och körde ut bilen eftersom de behövde plats till att serva andra bilar under tiden.

Men det kan väl inte vara skadligt om jag kör en runda med den gamla oljan?

Tacksam för svar.
För i så fall kör jag upp till verkstaden på måndag och kör ner batteriet till 80%.
Man kan ju låta bilen stå igång också, med ACn på, men då tar det ett par timmar innan den gått ner 20%.
Citera
2022-04-02, 21:10
  #1822
Medlem
paerras avatar
Kan du inte fjärrstarta värmaren på +30 grader? Då borde det dra rätt mycket
Citera
2022-04-02, 21:10
  #1823
Medlem
Oljan lär ju inte vara sämre än när de hällde ut den, så det behöver du inte vara orolig för.

Angående batteriet är det väl bara att sätta på värmen i några timmar så har du fått ner laddning lite.
Citera
2022-04-02, 21:39
  #1824
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Oljan lär ju inte vara sämre än när de hällde ut den, så det behöver du inte vara orolig för.

Angående batteriet är det väl bara att sätta på värmen i några timmar så har du fått ner laddning lite.

Är oljan ren då?
Är oljetätningen och packningarna täta?

Visst jag kan ju låta bilen stå igång ett par timmar med klimatanläggningen på men då kanske jag måste vara där under tiden, jag tror inte de vill ansvara över en bil som står igång ute på parkeringen under ett par timmar utan uppsikt..

Lättare hade ju varit om jag kört en kort runda, och kört ner den 20%, det är ju gjort på ett kvart.

Men huvudfrågan kvarstår ju:
- tror du det är skadligt att bilen står med 98% i 20 dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in