2022-04-03, 00:06
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
7 olika? Likväl borde de ha åtminstone en av varje kan man tycka, det rullar ju en hel del av dem här. (jobbar med bla just att planera underhåll och miniminivåer på reservdelar så tycker det är märkligt tänk ifrån Renault).

Varför hällde de inte i nya olja om nu lådan är nyrenoverad? Antar att det är för att de får tömma igen sen, men då kunde de ju hällt i ny och sen återanvänt den oljan.

Och du hade ju inte tänkt nyttja bilen ändå som jag förstod det, varför satte de ens ihop det? Kunde de inte bara rullat ut bilen i väntan på delar? Går ju en del arbetstid att sätta ihop och ta isär grejer också.

Bra poäng. Hur vet TS att bilen är i körbart skick, kan ju vara flera komponenter som inte är inkopplade.
Citera
2022-04-03, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tänkte mest om det kanske kommit något skit i oljan när de hällt av den i behållaren, eftersom den egentligen skulle kastas.
Tja, jo. Vi kan ju inte svara på hur noggrann din verkstad är. Med tanke på att de gjorde ett fuskjobb på reduktionslådan första gången så kanske man inte kan lita 100 % på dem...
Citera
2022-04-03, 00:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
7 olika? Likväl borde de ha åtminstone en av varje kan man tycka, det rullar ju en hel del av dem här. (jobbar med bla just att planera underhåll och miniminivåer på reservdelar så tycker det är märkligt tänk ifrån Renault).

Varför hällde de inte i nya olja om nu lådan är nyrenoverad? Antar att det är för att de får tömma igen sen, men då kunde de ju hällt i ny och sen återanvänt den oljan.

Och du hade ju inte tänkt nyttja bilen ändå som jag förstod det, varför satte de ens ihop det? Kunde de inte bara rullat ut bilen i väntan på delar? Går ju en del arbetstid att sätta ihop och ta isär grejer också.

Ja, 7 motorer.
Q21 2013-2015
Q21 från 2015
R240
R90
Q90
R110
R135
Finns även en R75 som bara såldes i Frankrike.

Naturligtvis fick jag ny olja i samband med renoveringen av växellådan, men det var förra månaden.

Bilen står nu på verkstad bara sedan i förrgår.
Så oljan är inte gammal, men den har ju så att säga varit "ute och vänt" eftersom de tappade av oljan i förrgår.

De ville väl sätta ihop det av någon anledning, det är kanske inte så bra att bilen står utomhus i 2 veckor utan växellåda, inte vet jag..

Det kostar mig inget extra iaf, jag har fått ett fastpris på 52.224 kr.
Citera
2022-04-03, 00:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tja, jo. Vi kan ju inte svara på hur noggrann din verkstad är. Med tanke på att de gjorde ett fuskjobb på reduktionslådan första gången så kanske man inte kan lita 100 % på dem...

Vad yrar du nu om?
Citera
2022-04-03, 00:21
Medlem
Citat:
Vad yrar du nu om?
De fick ju helrenovera reduktionslådan relativt kort tid efter att de hade renoverat den första gången... Blåser alla problem, strul och trassel du haft med din skruttbil bara bort ur ditt medvetande eller vad då...?
Citera
2022-04-03, 00:31
Medlem
Bilen står utomhus, den logiska lösningen är att du kör klimatanläggningen via appen (på natten, så ingen blir orolig när det plöttsligt börjar väsa om bilen). Vips efter 2-3 halvtimmor med förkonditionering är du väl nere kring 80%. Men att du ens funderar på att åka dit och åka runt med en trasig bil får mig att fundera på om Zoe saknar förkonditionering?
Citera
2022-04-03, 00:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
De fick ju helrenovera reduktionslådan relativt kort tid efter att de hade renoverat den första gången... Blåser alla problem, strul och trassel du haft med din skruttbil bara bort ur ditt medvetande eller vad då...?

Jag renoverade parkeringsspärren och fick nya kugghjul i växellådan i augusti, precis innan jag skulle köra till Paris, jag fick även då såklart ny olja i lådan.

Förra månaden fick jag nya lager etc, i växellådan, även då fick jag naturligtvis ny olja igen, nya packningar, ny oljetätning etc.

Nu när jag ska få en ny motor, ska jag också få ny olja i lådan igen.
Citera
2022-04-03, 00:47
Medlem
Citat:
Jag renoverade parkeringsspärren och fick nya kugghjul i växellådan i augusti, precis innan jag skulle köra till Paris, jag fick även då såklart ny olja i lådan.

Förra månaden fick jag nya lager etc, i växellådan, även då fick jag naturligtvis ny olja igen, nya packningar, ny oljetätning etc.

Ja det är ju det jag menar... De skulle ha gjort jobbet ordentligt från början istället medans lådan ändå var urtagen och arbetades med! Forumanvändaren hippili gjorde ju analysen att flis från de slitna kugghjulen hade malts in i lagerbanorna och jag kan bara hålla med. Det där kostade dig en hel näve tusenlappar helt i onödan!
Citera
2022-04-03, 00:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja det är ju det jag menar... De skulle ha gjort jobbet ordentligt från början istället medans lådan ändå var urtagen och arbetades med! Forumanvändaren hippili gjorde ju analysen att flis från de slitna kugghjulen hade malts in i lagerbanorna och jag kan bara hålla med. Det där kostade dig en hel näve tusenlappar helt i onödan!

Det var bara parkeringsspärren och kugghjulen som var slitna i augusti!
Varför skulle då verkstaden byta alla lagerna i lådan då också??
Det hade ju blivit mycket dyrare då.
Man gör ju inte vid mer än vad som behövs.

Ingen kunde ju veta att lagerna i lådan skulle ge upp nu!
Ingen kan se in i framtiden vad som kan gå sönder.

Jag hade inget ljud i lådan i augusti när vi gjorde vid lådan, lagerljudet började jag höra först i november/december.
Problemet i augusti var att bilen stod still trots att jag la växelspaken i Drive och gav gas.
Det var alltså en helt annan sak!
Citera
2022-04-03, 01:04
Medlem
PeterNosters avatar
Hur stor buffert har du i toppen på batteriet? Skillnad mellan uppgiven energi i batteriet och användbar?

Om du laddar till 100% finns det då fortfarande regen eller måste du köra en bit för att få tillbaks regen?
I så fall är kanske dina 90% = 80%.
Citera
2022-04-03, 01:04
Medlem
Citat:
Det var bara parkeringsspärren och kugghjulen som var slitna i augusti!
Varför skulle då verkstaden byta alla lagerna i lådan då också??
Det hade ju blivit mycket dyrare då.
Man gör ju inte vid mer än vad som behövs.

Ingen kunde ju veta att lagerna i lådan skulle ge upp nu!
Ingen kan se in i framtiden vad som kan gå sönder.

Jag hade inget ljud i lådan i augusti när vi gjorde vid lådan, lagerljudet började jag höra först i november/december.
Problemet i augusti var att bilen stod still trots att jag la växelspaken i Drive och gav gas.
Det var alltså en helt annan sak!
Du har aldrig reflekterat över VARFÖR lagren pajar ett par månader senare...? Om du inte fattar varför det INTE är bra att få metallflis från slitna kugghjul inmalda i lagerbanorna så är det inte så mycket att göra.
Citera
2022-04-03, 01:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur stor buffert har du i toppen på batteriet? Skillnad mellan uppgiven energi i batteriet och användbar?

Om du laddar till 100% finns det då fortfarande regen eller måste du köra en bit för att få tillbaks regen?
I så fall är kanske dina 90% = 80%.

Som ny har den 41 kWh nettokapacitet.

Enligt uppmätta data ska den ha 45,61 kWh bruttokapacitet, men enligt Batteritillverkaren LG ska det röra sig om 46,8 brutto.

Min har 36 kWh netto kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in