• 1
  • 2
2018-05-02, 21:38
Medlem
pwmus avatar
Som titeln lyder! Vad gör man när man blivit kär i sin läkare på VC?

Vi har träffats några gånger på grund av min symptom som nu börjar försvinna! Vi är nästan i samma ålder då jag är 26 och han runt 35. Men vad händer nu? När jag är frisk och inte behöver gå dit längre? Skit tråkigt tycker jag då jag blivit förälskad i honom! Kan tillägga kort att vi klickar sjukt bra tillsammans och min magkänsla säger att det är attraktion från båda hållen. Är det okej om jag vill ta initiativ till något? Går det? Eller ska jag bara låta det vara?

Ni får jätte gärna berätta om ni har varit i någon liknande sits!
Citera
2018-05-02, 21:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pwmu
Som titeln lyder! Vad gör man när man blivit kär i sin läkare på VC?

Vi har träffats några gånger på grund av min symptom som nu börjar försvinna! Vi är nästan i samma ålder då jag är 26 och han runt 35. Men vad händer nu? När jag är frisk och inte behöver gå dit längre? Skit tråkigt tycker jag då jag blivit förälskad i honom! Kan tillägga kort att vi klickar sjukt bra tillsammans och min magkänsla säger att det är attraktion från båda hållen. Är det okej om jag vill ta initiativ till något? Går det? Eller ska jag bara låta det vara?

Ni får jätte gärna berätta om ni har varit i någon liknande sits!

Du får vänta till er relation läkare-patient "tar slut", sen torde det vara OK. Själv gör du inget fel (kan ej bli straffad) om du "lägger dig pladask omedelbart", men han kan råka väldigt illa ut.

Tänk också över om du kanske råkat ut för "Florence Nightingale-syndomet", dvs. att patienter blir förälskade i sin vårdgivare eller tvärt om?
Läs mer här om detta.

Edit, citat är alltid bra, dock från annan länk:
The Florence Nightingale Syndrome is also referred to as the Florence Nightingale Effect. This syndrome happens when an individual caring for another individual develops romantic feelings for them. More specifically the Florence Nightingale Syndrome is a psychological complex that might happen when a vulnerable patient is being cared for and their caretaker develops romantic and oftentimes erotic feelings for them. The Florence Nightingale Syndrome can also occur when the patient develops romantic feelings for their caretaker as they begin to see them as their protector.
https://healthfully.com/12235111/flo...ngale-syndrome

Så mitt råd är alltså att låt det ta lite tid, och om känslorna fortfarande kvarstår när läkar-patientrelationen tar slut, så kör på!
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-02 kl. 21:50.
Citera
2018-05-02, 21:53
Medlem
Avvakta efter att er kontakt upphört, eftersom det är jättevanligt att patienter blir "förälskade" i sin läkare, denne förändrar ju livet till det bättre oftast. Känner du fortfarande likadant efter en månad eller två kan du ju skicka ett brev till honom och förklara läget.
Citera
2018-05-02, 21:56
Medlem
pwmus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Avvakta efter att er kontakt upphört, eftersom det är jättevanligt att patienter blir "förälskade" i sin läkare, denne förändrar ju livet till det bättre oftast. Känner du fortfarande likadant efter en månad eller två kan du ju skicka ett brev till honom och förklara läget.
Jag har också hört talats om detta fenomen men jag blev f-n förälskad sekunden jag såg honom!
Citera
2018-05-02, 21:57
Medlem
pwmus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du får vänta till er relation läkare-patient "tar slut", sen torde det vara OK. Själv gör du inget fel (kan ej bli straffad) om du "lägger dig pladask omedelbart", men han kan råka väldigt illa ut.

Tänk också över om du kanske råkat ut för "Florence Nightingale-syndomet", dvs. att patienter blir förälskade i sin vårdgivare eller tvärt om?
Läs mer här om detta.

Edit, citat är alltid bra, dock från annan länk:
The Florence Nightingale Syndrome is also referred to as the Florence Nightingale Effect. This syndrome happens when an individual caring for another individual develops romantic feelings for them. More specifically the Florence Nightingale Syndrome is a psychological complex that might happen when a vulnerable patient is being cared for and their caretaker develops romantic and oftentimes erotic feelings for them. The Florence Nightingale Syndrome can also occur when the patient develops romantic feelings for their caretaker as they begin to see them as their protector.
https://healthfully.com/12235111/flo...ngale-syndrome

Så mitt råd är alltså att låt det ta lite tid, och om känslorna fortfarande kvarstår när läkar-patientrelationen tar slut, så kör på!
Tack för länk! Ska bli jätte intressant att läsa. Frågan är varför det är så förbjudet för läkare och patient att inleda ett förhållande?
Senast redigerad av pwmu 2018-05-02 kl. 22:00.
Citera
2018-05-02, 21:59
Medlem
pwmus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Testa att bjuda ut honom på en kaffe, vad är det värsta som kan hända?

Kanske vi får läsa i Aftonbladet:
Jag har för mig att de flesta psykopater söker sig till yrken där folk blir beroende av dem. Kan tänka mig att läkare ligger i den kategorin faktiskt.
Citera
2018-05-02, 22:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tack för länk! Ska bli jätte intressant att läsa. Frågan är varför det är så förbjudet för läkare och patient att inleda ett förhållande? Vi är ju vuxna båda två.

Det handlar om beroendeställning, och i så fall "utnyttjande av person i beroendeställning". Förbjudet för alla och en var, speciellt för läkare som riskerar yrkesförbud om de blir av med sin legitimation i sådana fall. Du riskerar dock inget, rent rättsligt. Men bryr du dig om honom, så vänta med relationen.

Kolla här: https://duckduckgo.com/?q=person+i+b...&t=ffnt&ia=web
Citera
2018-05-02, 22:05
Medlem
Citat:
Tack för länk! Ska bli jätte intressant att läsa. Frågan är varför det är så förbjudet för läkare och patient att inleda ett förhållande?
För att samvetslösa läkare kan utnyttja att patienten är i beroendeställning till dom. Tänk så här, en 15-årig flicka blir förälskad i sin 57-årige läkare, ska det då vara okej att han har sex med henne? Hon är ju byxmyndig.
Citera
2018-05-02, 22:06
Medlem
Citat:
Frågan är varför det är så förbjudet för läkare och patient att inleda ett förhållande?
Det är ett beroendeförhållande och det finns många fall där kåta läkare pillar på patienter och där det gått över gränsen.
Tänk på att läkaren har betalt för att vara snäll och intresserad av dig troligtvis har han en annan sida också.
Citera
2018-05-02, 22:06
Medlem
dwgs avatar
Skadar inte att fråga, vad är det värsta som kan hända? du får ett nej
Citera
2018-05-02, 22:07
Medlem
pwmus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
För att samvetslösa läkare kan utnyttja att patienten är i beroendeställning till dom. Tänk så här, en 15-årig flicka blir förälskad i sin 57-årige läkare, ska det då vara okej att han har sex med henne? Hon är ju byxmyndig.
Får ju räkna med att man är över 18 år gammal och mentalt 'klar'.
Citera
2018-05-02, 22:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag har också hört talats om detta fenomen men jag blev f-n förälskad sekunden jag såg honom!
Tycker att du ska börja med att kolla om han är gift eller har sambo. Om han är upptagen är det ju bara att glömma honom, tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in