Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 18:45
  #1
Medlem
Hej!
Här kommer lite Info:
Ålder: 18
Längd: 186cm
Vikt: 95kg
Kön: Man

Träning:
Jag tränar Thaiboxning två gånger veckan.
Jag har gymkort men gymmar inte förtillfället.

Om ungefär 70 dagar ska jag utomlands med polare och skulle vilja vara nöjd med min vikt till dess. Jag skulle vilja ligga runt 85kg, men skulle vara nöjd runt 86-87kg.
Är det möjligt att kunna gå ner från 95kg-86kg under 70 dagar?

Jag har tänkt att försöka lägga in 2-3 gympass i veckan men eftersom jag fortfarande går i skolan och behöver sköta mina studier och fortsätta med thaiboxning kan gymandet variera.

Jag äter ganska bra såsom kyckling och ris och försöker skippa pasta och bröd osv osv.
Jag dricker ibland på helgerna men ska inte dricka tills jag åker utomlands.

Är det möjligt att gå ner 7-10kg under 70 dagar? Ska jag bara köra cardio på gymmet? Eftersom jag bara gymmat ett 10 tal gånger i mitt liv så vill jag gärna veta vad jag ska göra på gymmet så jag inte tränar fel i onödan osv.
Ska jag fortsätta käka som jag gör? Måste jag börja räkna kalorier?
Har ni tips som kan hjälpa mig så lämna gärna dem!
Mvh
Citera
2018-05-02, 18:52
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Torzpy
Hej!
Här kommer lite Info:
Ålder: 18
Längd: 186cm
Vikt: 95kg
Kön: Man

Träning:
Jag tränar Thaiboxning två gånger veckan.
Jag har gymkort men gymmar inte förtillfället.

Om ungefär 70 dagar ska jag utomlands med polare och skulle vilja vara nöjd med min vikt till dess. Jag skulle vilja ligga runt 85kg, men skulle vara nöjd runt 86-87kg.
Är det möjligt att kunna gå ner från 95kg-86kg under 70 dagar?

Jag har tänkt att försöka lägga in 2-3 gympass i veckan men eftersom jag fortfarande går i skolan och behöver sköta mina studier och fortsätta med thaiboxning kan gymandet variera.

Jag äter ganska bra såsom kyckling och ris och försöker skippa pasta och bröd osv osv.
Jag dricker ibland på helgerna men ska inte dricka tills jag åker utomlands.

Är det möjligt att gå ner 7-10kg under 70 dagar? Ska jag bara köra cardio på gymmet? Eftersom jag bara gymmat ett 10 tal gånger i mitt liv så vill jag gärna veta vad jag ska göra på gymmet så jag inte tränar fel i onödan osv.
Ska jag fortsätta käka som jag gör? Måste jag börja räkna kalorier?
Har ni tips som kan hjälpa mig så lämna gärna dem!
Mvh

Antagligen inte, du borde väl redan gå ner i vikt redan så sätt.
Varför vill du gå ner i vikt?
Citera
2018-05-02, 18:52
  #3
Medlem
All fokus på kosten, träna gärna, men för ditt definierade mål och tidsram så är maten allt.

Ja du måste räkna kalorier. Runt 1500 kcal per dag bör ge ungefär ett kilo minus i veckan. Justera under tid om det går för fort/långsamt. Du kan fortsätta och äta det du gör nu men måste räkna på det.

Tldr, Fullt möjligt, det enda du behöver göra är att räkna kalorier
Citera
2018-05-02, 18:59
  #4
Medlem
Dnp, tjack, clenbuterol och lite jävlar anamma, så absolut!
Citera
2018-05-02, 19:11
  #5
Medlem
Med 5:2 kan man ju gå ner 1 kg i vecka, i början åtminstone.
Citera
2018-05-02, 19:26
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, det är möjligt, 1 kg i veckan. Måste du räkna kalorier? Nej. Är det en fördel? Ja. På så sätt får du en uppfattning om mängden du äter och därefter kan justera efter behov.

Första veckorna kommer till stor del bestå av vätska, inklusive fett givetvis, om du inte ägnar dig åt styrketräning kommer det även resultera i förlust av muskelmassa. För att minimera förlusten av muskelmassa så rekommenderas styrketräning och ett proteinintag runt 2>g/kg, självklart påverkar andra faktorer så som genetik, hormoner, sömn/återhämtning, träningsschema m.m. Du behöver inte göra cardio för den saken skull, träningen gör du inte för viktnedgången i sig, utan för att viktnedgången ska vara av kvalité och där är som sagt styrketräning att föredra, både för kroppssammansättningen och kaloriförbrukningen. Givetvis kan du fortfarande utföra kondition/thaiboxningen om du vill det.

Kaloriunderskott är ett måste oavsett vilket upplägg du väljer att följa.
Citera
2018-05-02, 19:30
  #7
Medlem
kumlafucker84s avatar
Gå långa promenader och ät mat med lite kalorier så kommer det funka
Citera
2018-05-02, 19:36
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991

Kaloriunderskott är ett måste oavsett vilket upplägg du väljer att följa.

Låter kanske som ett skämt men hjärnan förbrukar rätt mycket energi ifall den faktiskt används.
Citera
2018-05-02, 19:42
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Låter kanske som ett skämt men hjärnan förbrukar rätt mycket energi ifall den faktiskt används.
Vad syftar du på?
Citera
2018-05-02, 19:51
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad syftar du på?

Det är egentligen ganska mycket psykiska faktorer som påverkar vikten och muskler, muskler byggs inte upp för att kroppen blir trött det har också med att hjärnan registrerar att det kommer krävas en förändring.
Sen är det hjärnan som förbränner kalorierna under sömnen när det genomför processen.

Det spelar alltså roll att arbeta på sitt psykiska mående för att kunna få kroppen att fungera bättre gällande förbränning , en osäker personlighet lär ha sämre testosteron än vid självsäkerhet.

Fastnar man enbart i tankar på kalorier och träning så lär resultatet gå sämre, hade t.s försökt se målet att bli bättre på thaiboxning hade resultatet varit annorlunda.
Både gällande motivering till tränandet då man konstant blir bättre och självsäkrare, att ha ett mål som att bli smalare rör sig om osäkerhet och det är inte ett bra hormonellt mål.

Edit :

Denna bilden kanske förklarar lite om hur svängarna går

https://upload.wikimedia.org/wikiped...roidsyntes.png
__________________
Senast redigerad av rusur 2018-05-02 kl. 19:56.
Citera
2018-05-02, 19:53
  #11
Medlem
OldMKenseys avatar
Absolut. Jag har gått från 100 till 89 nu på 9 veckor. En del promender men i övrigt endast förändrat kosten. Äter samma men mindre och mängder med grönt istället. Ingen godis/läsk, begränsat med alkohol. Inget räknande med kalorier.
__________________
Senast redigerad av OldMKensey 2018-05-02 kl. 19:56.
Citera
2018-05-02, 19:53
  #12
Medlem
Kalkon77s avatar
Du behöver alltså gå ner 1 kg i veckan. Borde du klara

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback