2021-08-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Är sugen på en PS5a innan jul. Är det något jag kan fetglömma eller finns det hopp?

Undrar detsamma
Citera
2021-08-15, 08:46
Medlem
Vilken är den snabbaste hårdisken man kan köpa? Är den lika snabb som orginal?
Citera
2021-08-15, 09:20
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Är sugen på en PS5a innan jul. Är det något jag kan fetglömma eller finns det hopp?

Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Undrar detsamma

Gör en order i en fyskisk Media Markt butik: "För att förhindra köpbotar går denna produkt endast att beställa i våra fysiska varuhus. Vi reserverar oss för att det nu kan vara fullbokat i specifika varuhus.
Just nu tar vi beställningar för vår nästa leverans, välkommen!" https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-1283580.html

Ha även koll på elgiganten gamings twitter då de har lotterier: https://www.instagram.com/elgigantengaming/?hl=sv

Gör ni både dessa så finns det en god chans att ni får en innan nyår.
Citera
2021-08-15, 10:51
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Vilken är den snabbaste hårdisken man kan köpa? Är den lika snabb som orginal?
Det är oklart vilken NVME disk som är bäst för PS5 men SN850 och firecuda 530 ser bra ut, de är snabbare än den inbyggda.

https://www.youtube.com/watch?v=osMUt5nj7pU

https://www.pc-magazin.de/vergleich/ps5-ssd-test-ladezeiten-uebertragungsrate-vergleich-3202453-18115.html

Alla gen4 diskar som har testats har presterat bättre eller likvärdigt som den inbyggda disken.
Citera
2021-08-15, 20:23
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Går rykten om att PS5 har samma problem att installera spel som PS4 har när diskutrymmet minskar. Det om något sög get pung på PS4 när man hade typ 40gb kvar på disken och spelet va 10gb så vägra den installera trots att installationen inte kräver 40gb.
Har faktiskt redan stött på detta problem med min PS5:a. Hade runt 200 GiB ledigt på den interna SSD-disken, spelet jag tankade var runt 40 GiB eller något, fick felmeddelande att det inte gick att installera spelet (fortfarande inte färdigtankad). Tryckte sedan på resume och det tankades klart och installerades. Detta var i och för sig ett PS4-spel till den externa hårddisken, så kanske är det en PS4-bugg som har hängt med till PS5:an?

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Därför att det vore en helt och hållet idiotisk lösning då ingen förutom du vill ha en slö mekanisk hårddisk och sitta och vänta två minuter medan 4K-assets laddas från hårddisken till arbetsminnet.
Och SSD kommer visst vara ett måste för spel utvecklade för de nya konsolerna, det kommer inte gå att spela dem utifrån mekaniska hårddiskar då spelvärldarna kommer kunna vara uppbyggda med mycket större assets när man inte längre behöver oroa sig för flaskhals i bandbredden från lagringsminnet.
Hårddiskar är tillräckligt snabba idag för de flesta spel. Ni som spelar 4- eller 8K MMORPG är ju bara efterblivna ändå. Sedan, vad är poängen med att ha en intern SSD på 825 GB (varav ungefär 600 GB är tillgängligt för spel) för att spela 4K-spel, när typ, 2-3 spel kommer att fylla hela den interna SSD:en? Den enda idioten här är såklart du.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Anledningen till SSD-kravet hos nextgen beror på önskan att minska/eliminera laddningstiderna och även medge större, mer komplexa spelvärldar utan att det tar lång tid att läsa in dem. Även snabba spelstarter har spelat in med tanke på att större titlar tar ett tag att ladda in (t.ex RDR2).
Jo det förstår jag också, och från det perspektivet så är PS5:an ganska utmärkt. Visst går det snabbt att ladda fram nya banor osv.

Citat:
Så att SSD är standarddisk och att nextgenspelen kräver att ligga där har jag full förståelse för. Däremot är lagringen en viktig fråga då spelen trots allt blir större och där skulle man kanske snarare kunna tänka sig en funktion där spelet kan läggas på en extern disk och sedan "startas" därifrån även om denna "start" sker genom att det kopieras till den interna SSDn och sedan körs därifrån. Alltså inte att användaren först kopierar spelet från sina externa disk till intern-SSDn och sedan startar utan att processen automatiseras något.
4K-spel med "öppna världar" (GTA, Final Fantasy och liknande mainstreamspel som jag personligen inte spelar) blir ju allt större. Är nog bara en tidsfråga innan man bara kommer att få plats med ett sådant spel på den interna SSD:en.

Citat:
Man kan misstänka att kommande riktiga nextgenspel (t.ex GTA VI) landar på minst 100 GB om inte mer (plus expansioner) med fullständiga 4K-texturer och hela köret varpå lagringsfrågan blir mer pressande. Samtidigt är det förståeligt att snabb lagring "för spelkörning" är ett krav för att få den upplevelse och hantering som önskas.
Ja, 100 GiB är nog i det snålaste laget också.

Citat:
Som läget är idag kräver nextgenspelen körning från interna SSDn men att lagring på extern USB-disk medges vilket innebär att spelet i sådana fall får kopieras fram och tillbaka. Detta förhållande lär gälla ända tills SSD når prisparitet med mekaniska diskar och man således har en 5 TB SSD (mekaniska diskar blir då ett avlägset minne). Vi är inte där idag men helt klart bidrar nextgenkonsollerna till att trycka på denna utveckling genom att skapa ökad SSD-efterfrågan.
Så sett är det ju bra, att PS5 är med och bidrar till att sänka priserna på SSD.

Citat:
I fallet Xbox funkar valfri extern USB-hårddisk.

När det gäller PS5 funkar också valfri extern USB-hårddisk och för den interna lagringen verkar Sony hålla på att testa SSDer som kan användas (har för mig att PS5 har en ledig slot för det). Dock är inte dessa tester klara så en lista på sådana diskar finns inte ännu. När det gäller lagring på en extern USB-SSD och körning av spel från densamma verkar buden varit lite olika, alltifrån "USB är inte tillräckligt snabbt så USB-ansluten SSD inte kan användas av det skälet" till "håller på och testar diskar". Det verkar alltså fortfarande vara en öppen fråga om huruvida man kan köpa en disk ā la Samsung T5 och använda den till att lagra spel som även kan köras därifrån.
Jag har en portabel Western Digital Elements, 5TB, i min PS5, funkar helt okej så sett. Kommer köpa en portabel SSD senare.

Citat:
De tester som gjorts hittills har visat att laddningstiderna av spel från interna SSDn är avsevärt snabbare än från föregående generation så prestandafördelen är uppenbar.
Ja men det är ju ganska självklart, behövs inga tester för att komma fram till det. Men vad visade resultaten? Tar det verkligen 2 minuter eller mer för att ladda fram en 4K bana med HDD gentemot SSD?

Citat:
För egen del väger jag mellan PS5 och XSX - som läget är för tillfället lutar jag mer åt PS5 efter att ha sett Horizon - Forbidden West-trailern inte minst. Dock är det ganska uppenbart att det kommer ta ett tag innan vi får riktiga nextgen-spel då det även handlar om uppdaterade spelmotorer och annat innan spelen på allvar drar nytta av prestandan.

Jag ser fram emot kommande titlar, dels vad Cyberpunk 2077 kommer erbjuda, dels Horizon - Forbidden West (som ser mycket storslaget och filmiskt ut) men också Far Cry 6 samt inte minst Rockstars framtida produktioner (något säger mig att GTA VI blir för PS5 var GTA SA var för PS2). Även Fallouts utveckling blir intressant (skulle då önska mig uppdaterade versioner av Fallout New Vegas och Fallout 4).

Det slutliga beslutet kring vilken av PS5 eller XSX det blir styrs helt av kommande utveckling men jag lutar åt PS5 som det ser ut nu. En annan fråga är hur det blir med nästa Wolfenstein, alltså inte Old Blood utan det som lär heta "Wolfenstein III". Det är en spelserie jag följt ända sedan Wolfenstein 3D.
Personligen är Xbox inte ett tänkbart köp för min del. Tycker absolut att du ska införskaffa en PS5. Dock måste jag säga att spelutbudet fortfarande är lite torrt i dagsläget, så jag har överlevt på mina PS4-spel, men imorgon ska jag börja köra Returnal, som helt klart fångade mitt intresse.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-08-15 kl. 20:30.
Citera
2021-08-16, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fast spelen i skivform är ju inte direkt billigare. Varför man ska köpa PS5:an med stöd för optiska skivor är för att man ska kunna köpa spel på fysiska skivor, helt enkelt eftersom man har kontroll över ens spel då (det är alltid fördelaktigt att ha kontroll över ens böcker/filmer/spel/musik, så att mediabolagen inte kan censurera originalutgåvorna vid ett senare skede), plus att man senare kan sälja dem begagnade och få tillbaka lite pengar (eller mycket vid samlarutgåvor i bra skick osv). Sedan finns det ju fördelar med digital också, bland annat att du har allt på hårddisken och inte behöver byta skiva hela tiden (vilket är en lyx i sig, men detta kan man ju redan göra om man installerar spelen från skiva på hårddisken).

Apropå priser så tycker jag att PS5-spelen är löjligt dyra. Det är ju standard med 700+ kr, ofta runt tysingen också, för ett nytt spel. Okej, inflation i ekonomin osv, men ändå, vad är detta för ockerpriser? Jag är inte priskänslig så sett, men tycker att det börjar bli löjligt nu, ett TV-spel ska liksom inte kosta mer än en femhundring, och redan det är för mycket. Som om det inte vore nog med att de alltid rövknullar oss med priserna på PlayStation vid release här i Sverige, jag känner inte ens en jude som hade vågat ta sådana skamlösa priser!

Är Returnal bra förresten? Värt att lägga pengar på? Jag gillar utomjordingar, rymdfarkoster och time loops, men 800 kr för ett spel känns ändå inte okej Hur är det med Final Fantasy VII remaken? Final Fantasy är alldeles för mainstream för min del, men nu när det ändå är en ordentlig remake av sjuan så kan det ju vara värt att köpa med tanke på att detta ska vara det bästa FF osv.

Det finns en frustrerande hake med skivor ihop med moderna spel och det är att versionen som distribueras är att betrakta som beta. Skivorna börjar pressas före spelet släpps vilket gör att det man får är en version 0.9 som i praktiken kräver ett antal patchar innan buggar och annat är åtgärdat. Vad som krävs här är snarare att spelbolagen börjar släppa "Archive Editions" när spelet ifråga nått ett stadie som får anses som "färdigpatchat".

Redan under CD-ROM-erans början på datorsidan uppträdde det specifika fenomenet: Spel som led av buggar och där en eller flera patchar i princip behövdes innan resultatet började bli anständigt.

Skall man bevara spelen inför framtiden är dagens skivor till konsoller knappast en lösning p.g.a ovanstående - i praktiken krävs det "Archive Editions" för att det skall fungera praktiskt och att dessa versioner saknar DRM och att API:erna för online-delen öppnas upp så användare kan sätta upp egna spelservrar när titeln når EOL.

I princip är installation av spelen på konsollens interndisk nödvändigt ihop med nedladdning av ett antal patchar innan det går att börja spela (tror faktiskt inte att jag stött på spel som kan spelas direkt från skivan ifråga om konsoller fr.o.m PS4/Xbone). I praktiken fungerar skivan som ett partiellt installationsmedium och "licens".

Det finns ingen anledning att betala 799 kronor för ett spel år 2021 av följande skäl:

1. Moderna spel visar alltid sin sämsta sida på releasedagen (när de är som dyrast ironiskt nog).
2. När ett antal patchar (som i praktiken krävs om man avser avnjuta spelet som tänkt snarare än att ha en buggfest) har också titeln hamnat på rea/prissänkts.
3. Punkten 2 innebär också att moderna spel knappast är spelvärda förrän ett halvår efter släpp samtidigt som de bästa versionerna med inkluderad DLC också är de som släpps senare.

Enda gången det kan vara "värt" att betala dessa summor är om spelet ifråga är en exklusiv samlarutgåva som inkluderar all DLC (vi talar alltså inte launch day utan snarare sådana saker som Mass Effect: Legendary Edition där man får tre spel med expansioner). Ett annat fall är paketet med Fallout 4: GOTY och Skyrim: GOTY där man får två spel med komplett DLC plus patchar.

För nysläppta spel är däremot 799 kronor ett rejält överpris och här talar vi inte om konsumeristiska faktorer som "priskänslighet" (ett konsumeristiskt koncept som ofta används för att försvara/förespråka undermåliga lösningar) utan om det objektiva faktum att ett modernt spel inte når sitt klimax innan ett antal DLCer och patchar släppts och där upplevelsen blir som bäst när så sker vilket även sammanfaller med prissänkningar (ett halvår-ett år efter initialsläppet beroende på titel och lanseringstakt för DLC och patchkvaliteten).

Ofta är det bättre att importera spelen eller köpa digitalt när konsollbutikerna har rea. Jag är inte en anhängare av svenska omslag (för att inte tala om översatta titlar vare sig det gäller film eller spel) utan föredrar tveklöst engelska rakt igenom.

Edit: Om Returnal kostar 799 kronor är det import som gäller. Exempel här:

Returnal hos Amazon

Tog första länken som kom upp som exempel.

Jag kan inte uttala mig om spelet ifråga då jag inte spelat det men det ser ut att vara helt OK. Annars är det väl egentligen Elite Dangerous: Odyssey som ligger närmast till hands när det gäller rymden för närvarande (den expansion som äntligen kommer tillåta att man använder sina apostlahästar). Mass Effect: Legendary Edition kan också vara intressant.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2021-08-16 kl. 01:53.
Citera
2021-08-16, 02:15
Medlem
Citat:
Har faktiskt redan stött på detta problem med min PS5:a. Hade runt 200 GiB ledigt på den interna SSD-disken, spelet jag tankade var runt 40 GiB eller något, fick felmeddelande att det inte gick att installera spelet (fortfarande inte färdigtankad). Tryckte sedan på resume och det tankades klart och installerades. Detta var i och för sig ett PS4-spel till den externa hårddisken, så kanske är det en PS4-bugg som har hängt med till PS5:an?

Hårddiskar är tillräckligt snabba idag för de flesta spel. Ni som spelar 4- eller 8K MMORPG är ju bara efterblivna ändå. Sedan, vad är poängen med att ha en intern SSD på 825 GB (varav ungefär 600 GB är tillgängligt för spel) för att spela 4K-spel, när typ, 2-3 spel kommer att fylla hela den interna SSD:en? Den enda idioten här är såklart du.

Jo det förstår jag också, och från det perspektivet så är PS5:an ganska utmärkt. Visst går det snabbt att ladda fram nya banor osv.

4K-spel med "öppna världar" (GTA, Final Fantasy och liknande mainstreamspel som jag personligen inte spelar) blir ju allt större. Är nog bara en tidsfråga innan man bara kommer att få plats med ett sådant spel på den interna SSD:en.

Så sett är det ju bra, att PS5 är med och bidrar till att sänka priserna på SSD.

Jag har en portabel Western Digital Elements, 5TB, i min PS5, funkar helt okej så sett. Kommer köpa en portabel SSD senare.

Ja men det är ju ganska självklart, behövs inga tester för att komma fram till det. Men vad visade resultaten? Tar det verkligen 2 minuter eller mer för att ladda fram en 4K bana med HDD gentemot SSD?

Personligen är Xbox inte ett tänkbart köp för min del. Tycker absolut att du ska införskaffa en PS5. Dock måste jag säga att spelutbudet fortfarande är lite torrt i dagsläget, så jag har överlevt på mina PS4-spel, men imorgon ska jag börja köra Returnal, som helt klart fångade mitt intresse.

När det gäller snabbare diskar finns det ett spel där detta verkligen märks även om det inte är optimerat för nextgen: Fallout 4. Jag har kört det från hårddisk samt SSD och här talar vi bokstavligen skillnaden mellan sekunder och minuter (det finns YouTube-filmer som visar detta side-by-side). Även inne i spelet märker man en rejäl skillnad vare sig det gäller att växla mellan "byggläget" för ens settlements respektive växling mellan exteriörer/interiörer.

Detta spel skalar helt enkelt väldigt väl med den nya generationen trots avsaknaden av officiell optimering.

Avsikten med den snabba lagringen är i princip att få bort laddningstiderna så det som tidigare krävde inladdning (t.ex när man äntrar en byggnad) istället sker sömlöst (inte att man öppnar dörren och "teleporteras in" snarare än går rakt in.

Personligen är jag en anhängare av öppna spelvärldar/icke-linjärt spelande jämfört med traditionella upplägg med bana 1, bana 2, bana 3 etc. Det beror dock på att jag vant mig vid konceptet redan med NES (det började dyka upp där, d.v.s med en karta och möjlighet att välja olika vägar). Undantaget är då vissa spel som Wolfenstein fast där är ju varje nivå snarare sin egen "värld".

Vad jag fortfarande är lite irriterad på när det gäller konsollerna är att inte ens en USB-ansluten SSD anses bra nog för att få äran att spela optimerade titlar. Jag har förståelse för teorin bakom diskhastigheterna men är trots allt av den enkla uppfattningen att det vore bättre att ställa specifika prestandakrav som gör att "tillräckligt snabba" USB-SSD:er fungerar. Om det blir väldigt känsligt och kritiskt går det ju att ha en inbyggd disktestare som helt enkelt benchmarkar SSDn och meddelar om den är tillräckligt snabb eller ej.

En PS5 har jag tänkt införskaffa vad det lider, dock har jag specifika behov som gör att jag avvaktar en PS5 Slim. Mina spelpreferenser är sådana att både PS5 och XSX är den bästa vägen framåt då det finns titlar på båda hållen som tilltalar. Dock blev det XSX som steg 1, PS5 Slim får bli steg 2.

Utbudsmässigt har jag inga problem då jag inte är indoktrinerad med att det enda som går att spela är "nya" spel och att allting som når den flummiga gränsen "gammalt" inte längre är spelbart. Jag styrs helt av kvalitet och handling samt miljöer (jag gillar spel som ger immersion).
Citera
2021-08-16, 09:03
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

De flesta spel idag är inte optimerade för nya generationens konsoler och att dra nytta av deras hypersnabba lagringsminnen. De flesta spel idag är gjorda för att fungera på PS4. Framtiden är dock att mekaniska hårddiskar blir utfasade för spel, då kommer spelen nyttja dataströmning på ett sätt mekaniska hårddiskar inte mäktar med. Nu har just Sony låst upp tilläggsporten för tredjeparts nvme, så du tjötar om problem härrörande insteget i nya generationen. Är du väldigt fäst vid din gamla långsamma teknologi, håll dig då till PS4, PS5 driver ny teknologi. Haha, tacka tusan för att USB 3.0 inte räcker för att driva de nya optimerade spelen...det är ~600MB/s +latens, jämföra med ~6GB/s utan mätbar latens
Senast redigerad av MrMario 2021-08-16 kl. 09:09.
Citera
2021-08-16, 09:58
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
PS5 driver ny teknologi. Haha, tacka tusan för att USB 3.0 inte räcker för att driva de nya optimerade spelen...det är ~600MB/s +latens, jämföra med ~6GB/s utan mätbar latens
Det är inte utan latens, latensen för SSD diskar är över 180 gånger det för GDDR6. Enda anledningen till att det är svårt att mäta är pga att sony inte låter dig köra benchmark-program på PS5.

SN850 hade i detta testet latens på 55ĩs https://www.legitreviews.com/wd_black-sn850-2tb-pcie-gen4-nvme-ssd-review_223577/4 (troligtvis CPU begränsat iof)

Oklart vilken latens PS5 har på sitt minne, följande indikerar att latensen för PS5 är 144 ns (inte bra källa):

https://twitter.com/Locuza_/status/1412052369353871363/photo/1

https://chipsandcheese.com/2021/04/16/measuring-gpu-memory-latency/
Citera
2021-08-16, 10:13
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är inte utan latens, latensen för SSD diskar är över 180 gånger det för GDDR6. Enda anledningen till att det är svårt att mäta är pga att sony inte låter dig köra benchmark-program på PS5.

SN850 hade i detta testet latens på 55ĩs https://www.legitreviews.com/wd_black-sn850-2tb-pcie-gen4-nvme-ssd-review_223577/4 (troligtvis CPU begränsat iof)

Oklart vilken latens PS5 har på sitt minne, följande indikerar att latensen för PS5 är 144 ns (inte bra källa):

https://twitter.com/Locuza_/status/1412052369353871363/photo/1

https://chipsandcheese.com/2021/04/16/measuring-gpu-memory-latency/

En sata SSD har runt 100ms latens, en nvme typ 3-10ms (ännu lägre med Sonys interna). Det är naturligtvis inte direkt jämförbart med ett snabbt arbetsminne då det uppstår ytterligare ej angivna latens när lagringsmimmet inte är med bred buss anslutet direkt till GPU, men det är så pass snabbt att det i princip kan nyttjas som om hela spelet ligger på en hyfsad snabbt generellt ram. Med mekaniska diskar, speciellt över slö usb-port, så måste datan alltid gå över arbetsminnet först.
Citera
2021-08-16, 11:41
Medlem
Tomatstuvnings avatar
Någon som har förbokat PS5 hos Media Markt?

Står att dom förväntar sig kunna ta beställningar i varuhus i mitten av augusti.

Har några mil till närmsta varuhus och har ingen lust att åka dit på chans.
Citera
2021-08-16, 21:57
Medlem
Bokade på Mediamarkt i Helsingborg i lördags, det gick bra men man behövde betala halva priset i deposition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in