Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Fast spelen i skivform är ju inte direkt billigare. Varför man ska köpa PS5:an med stöd för optiska skivor är för att man ska kunna köpa spel på fysiska skivor, helt enkelt eftersom man har kontroll över ens spel då (det är alltid fördelaktigt att ha kontroll över ens böcker/filmer/spel/musik, så att mediabolagen inte kan censurera originalutgåvorna vid ett senare skede), plus att man senare kan sälja dem begagnade och få tillbaka lite pengar (eller mycket vid samlarutgåvor i bra skick osv). Sedan finns det ju fördelar med digital också, bland annat att du har allt på hårddisken och inte behöver byta skiva hela tiden (vilket är en lyx i sig, men detta kan man ju redan göra om man installerar spelen från skiva på hårddisken).
Apropå priser så tycker jag att PS5-spelen är löjligt dyra. Det är ju standard med 700+ kr, ofta runt tysingen också, för ett nytt spel. Okej, inflation i ekonomin osv, men ändå, vad är detta för ockerpriser? Jag är inte priskänslig så sett, men tycker att det börjar bli löjligt nu, ett TV-spel ska liksom inte kosta mer än en femhundring, och redan det är för mycket. Som om det inte vore nog med att de alltid rövknullar oss med priserna på PlayStation vid release här i Sverige, jag känner inte ens en jude som hade vågat ta sådana skamlösa priser!
Är Returnal bra förresten? Värt att lägga pengar på? Jag gillar utomjordingar, rymdfarkoster och time loops, men 800 kr för ett spel känns ändå inte okej

Hur är det med Final Fantasy VII remaken? Final Fantasy är alldeles för mainstream för min del, men nu när det ändå är en ordentlig remake av sjuan så kan det ju vara värt att köpa med tanke på att detta ska vara det bästa FF osv.
Det finns en frustrerande hake med skivor ihop med moderna spel och det är att versionen som distribueras är att betrakta som beta. Skivorna börjar pressas före spelet släpps vilket gör att det man får är en version 0.9 som i praktiken kräver ett antal patchar innan buggar och annat är åtgärdat. Vad som krävs här är snarare att spelbolagen börjar släppa "Archive Editions" när spelet ifråga nått ett stadie som får anses som "färdigpatchat".
Redan under CD-ROM-erans början på datorsidan uppträdde det specifika fenomenet: Spel som led av buggar och där en eller flera patchar i princip behövdes innan resultatet började bli anständigt.
Skall man bevara spelen inför framtiden är dagens skivor till konsoller knappast en lösning p.g.a ovanstående - i praktiken krävs det "Archive Editions" för att det skall fungera praktiskt och att dessa versioner saknar DRM och att API:erna för online-delen öppnas upp så användare kan sätta upp egna spelservrar när titeln når EOL.
I princip är installation av spelen på konsollens interndisk nödvändigt ihop med nedladdning av ett antal patchar innan det går att börja spela (tror faktiskt inte att jag stött på spel som kan spelas direkt från skivan ifråga om konsoller fr.o.m PS4/Xbone). I praktiken fungerar skivan som ett partiellt installationsmedium och "licens".
Det finns ingen anledning att betala 799 kronor för ett spel år 2021 av följande skäl:
1. Moderna spel visar alltid sin sämsta sida på releasedagen (när de är som dyrast ironiskt nog).
2. När ett antal patchar (som i praktiken krävs om man avser avnjuta spelet som tänkt snarare än att ha en buggfest) har också titeln hamnat på rea/prissänkts.
3. Punkten 2 innebär också att moderna spel knappast är spelvärda förrän ett halvår efter släpp samtidigt som de bästa versionerna med inkluderad DLC också är de som släpps senare.
Enda gången det kan vara "värt" att betala dessa summor är om spelet ifråga är en exklusiv samlarutgåva som inkluderar all DLC (vi talar alltså inte launch day utan snarare sådana saker som Mass Effect: Legendary Edition där man får tre spel med expansioner). Ett annat fall är paketet med Fallout 4: GOTY och Skyrim: GOTY där man får två spel med komplett DLC plus patchar.
För nysläppta spel är däremot 799 kronor ett rejält överpris och här talar vi inte om konsumeristiska faktorer som "priskänslighet" (ett konsumeristiskt koncept som ofta används för att försvara/förespråka undermåliga lösningar) utan om det objektiva faktum att ett modernt spel inte når sitt klimax innan ett antal DLCer och patchar släppts och där upplevelsen blir som bäst när så sker vilket även sammanfaller med prissänkningar (ett halvår-ett år efter initialsläppet beroende på titel och lanseringstakt för DLC och patchkvaliteten).
Ofta är det bättre att importera spelen eller köpa digitalt när konsollbutikerna har rea. Jag är inte en anhängare av svenska omslag (för att inte tala om översatta titlar vare sig det gäller film eller spel) utan föredrar tveklöst engelska rakt igenom.
Edit: Om Returnal kostar 799 kronor är det import som gäller. Exempel här:
Returnal hos Amazon
Tog första länken som kom upp som exempel.
Jag kan inte uttala mig om spelet ifråga då jag inte spelat det men det ser ut att vara helt OK. Annars är det väl egentligen Elite Dangerous: Odyssey som ligger närmast till hands när det gäller rymden för närvarande (den expansion som äntligen kommer tillåta att man använder sina apostlahästar). Mass Effect: Legendary Edition kan också vara intressant.