Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Varför inte bara sälja PS5:an med en billig fet HDD som standard och låta de som vill ha en SSD köpa och installera den manuellt utan att garantin försvinner? Eller åtminstone låta oss välja mellan PS5 disk edition 825 GB SSD och PS5 disk edition 5 TB HDD? Att bara sälja disk edition med SSD innebär onödiga kostnader. De hade kunnat sälja en disk edition med HDD till samma pris som digital edition.
Jag vill inte sitta och installera och avinstallera spelen jag har köpt varje gång jag ska spela dem. Jag vill liksom ha ett stort och rymligt spelbibliotek där allt finns tillgängligt hela tiden, och detta utan att garantin försvinner.
SSD är nödvändigt för Windows och andra operativsystem, så att operativsystemen flyter utan lagg och liknande krångel. För TV-spelskonsoler är det inte nödvändigt med SSD, åtminstone inte för de flesta spel (alla TV-spel är ju liksom inte öppna världar). Det har aldrig varit några konstigheter med lagg och laddningstider på varken min PS3:a eller PS4:a. Visst, PS5-spelen kommer ju generellt att kräva mer utrymme eftersom grafiken är bättre, men en hårddisk är jävligt snabb ändå, så det är inga konstigheter.
För er som vill ha en halv sekund snabbare laddningstider i MMORPG-spel eller liknande, så borde det finnas en SSD-utgåva av PS5:an, eller så borde Sony ordna så att det inte är några konstigheter att byta ut HDD:en mot en SSD, och att PS5 kör med HDD som standard.
En sak som var bra med PS4:an jämfört med Bajsbox One däremot, är att PS4 hårddisken var en standard 2.5 tummare, så det var bara att köpa en vanlig 2.5 tum SATA HDD, och trycka in den när man ville ha mer utrymme. Microsoft däremot tillät tydligen bara proprietära hårddiskar har jag hört, och att till och med de externa USB hårddiskarna måste vara proprietära och godkända av Microsoft. Jag är inte insatt i Xbox och om detta stämmer, men jag utgår från att PS5:an tillåter standardiserad hårdvara precis som PS4:an? Inga konstigheter med andra ord?
Både PS5 och Xbox Series X (vilket efterblivet namn för en spelkonsol ärligt talat, som om Xbox One inte var tillräckligt dåligt, lol) är kraftfulla konsoler, och det är inte så att XSX är mycket fetare. Ingen kommer märka någon större skillnad i grafik osv, det handlar inte ens om det längre. Det behövs liksom ingen direkt grafikuppgradering från PS4:an så sett. Vad det handlar om nu är vilket TV-spelsföretag som sköter de exklusiva spelen, bästa priserna för spelen, bästa handkontrollen och bästa onlinetjänsten osv. Sony vinner här alla dagar i veckan. Microsoft och TV-spel är ett missförstånd.
Anledningen till SSD-kravet hos nextgen beror på önskan att minska/eliminera laddningstiderna och även medge större, mer komplexa spelvärldar utan att det tar lång tid att läsa in dem. Även snabba spelstarter har spelat in med tanke på att större titlar tar ett tag att ladda in (t.ex RDR2).
Så att SSD är standarddisk och att nextgenspelen kräver att ligga där har jag full förståelse för. Däremot är lagringen en viktig fråga då spelen trots allt blir större och där skulle man kanske snarare kunna tänka sig en funktion där spelet kan läggas på en extern disk och sedan "startas" därifrån även om denna "start" sker genom att det kopieras till den interna SSDn och sedan körs därifrån. Alltså inte att användaren först kopierar spelet från sina externa disk till intern-SSDn och sedan startar utan att processen automatiseras något.
Man kan misstänka att kommande riktiga nextgenspel (t.ex GTA VI) landar på minst 100 GB om inte mer (plus expansioner) med fullständiga 4K-texturer och hela köret varpå lagringsfrågan blir mer pressande. Samtidigt är det förståeligt att snabb lagring "för spelkörning" är ett krav för att få den upplevelse och hantering som önskas.
Som läget är idag kräver nextgenspelen körning från interna SSDn men att lagring på extern USB-disk medges vilket innebär att spelet i sådana fall får kopieras fram och tillbaka. Detta förhållande lär gälla ända tills SSD når prisparitet med mekaniska diskar och man således har en 5 TB SSD (mekaniska diskar blir då ett avlägset minne). Vi är inte där idag men helt klart bidrar nextgenkonsollerna till att trycka på denna utveckling genom att skapa ökad SSD-efterfrågan.
I fallet Xbox funkar valfri extern USB-hårddisk.
När det gäller PS5 funkar också valfri extern USB-hårddisk och för den interna lagringen verkar Sony hålla på att testa SSDer som kan användas (har för mig att PS5 har en ledig slot för det). Dock är inte dessa tester klara så en lista på sådana diskar finns inte ännu. När det gäller lagring på en extern USB-SSD och körning av spel från densamma verkar buden varit lite olika, alltifrån "USB är inte tillräckligt snabbt så USB-ansluten SSD inte kan användas av det skälet" till "håller på och testar diskar". Det verkar alltså fortfarande vara en öppen fråga om huruvida man kan köpa en disk ā la Samsung T5 och använda den till att lagra spel som även kan köras därifrån.
De tester som gjorts hittills har visat att laddningstiderna av spel från interna SSDn är avsevärt snabbare än från föregående generation så prestandafördelen är uppenbar.
För egen del väger jag mellan PS5 och XSX - som läget är för tillfället lutar jag mer åt PS5 efter att ha sett Horizon - Forbidden West-trailern inte minst. Dock är det ganska uppenbart att det kommer ta ett tag innan vi får riktiga nextgen-spel då det även handlar om uppdaterade spelmotorer och annat innan spelen på allvar drar nytta av prestandan.
Jag ser fram emot kommande titlar, dels vad Cyberpunk 2077 kommer erbjuda, dels Horizon - Forbidden West (som ser mycket storslaget och filmiskt ut) men också Far Cry 6 samt inte minst Rockstars framtida produktioner (något säger mig att GTA VI blir för PS5 var GTA SA var för PS2). Även Fallouts utveckling blir intressant (skulle då önska mig uppdaterade versioner av Fallout New Vegas och Fallout 4).
Det slutliga beslutet kring vilken av PS5 eller XSX det blir styrs helt av kommande utveckling men jag lutar åt PS5 som det ser ut nu. En annan fråga är hur det blir med nästa Wolfenstein, alltså inte Old Blood utan det som lär heta "Wolfenstein III". Det är en spelserie jag följt ända sedan Wolfenstein 3D.