2024-09-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Tror det svenska priset hamnar runt 11-12K.

Ja om man räknar med moms, skatter, inflation, kass krona, samt både skivläsare och konsolstöd så lär man hamna på närmare 12 000 kr. Så min fråga blir: varför köpa PS5 Pro som är en refresh till en maskin med kasst utbud av exklusiva titlar när PS6 ändå troligen bara är fyra år bort?
Citera
2024-09-13, 23:44
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Ja om man räknar med moms, skatter, inflation, kass krona, samt både skivläsare och konsolstöd så lär man hamna på närmare 12 000 kr. Så min fråga blir: varför köpa PS5 Pro som är en refresh till en maskin med kasst utbud av exklusiva titlar när PS6 ändå troligen bara är fyra år bort?

Sony behöver en smäll.

Samma sak efter PS2 när de skulle lansera PS3.
Citera
2024-09-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Sony behöver en smäll.

Samma sak efter PS2 när de skulle lansera PS3.

Till Sonys försvar så har inflation spelat en roll, men kanske i synnerhet att komponenter i modernare hårdvara verkar vara betydligt dyrare än tidigare, så jag tvivlar inte på att prestandan i PS5 Pro motiverar prislappen. MEN vi lever i en tid av 'diminishing returns' vilket innebär att man kraftigt kan ifrågasätta vad man faktiskt får för pengarna. Hoppet mellan PS3 och PS4 kändes stort, trots att PS4 inte var ett jättestort hopp "egentligen" från PS3, medan hoppet från PS4 till PS5 egentligen var större, men kändes mycket mindre. Jag kommer knappast betala 12 000 kr för en PS5 Pro bara för att få lite bättre fps, upplösning och raytracing. Känns som att Sony (och entusiasterna) slänger pengar i sjön helt i onödan. PS5 är mer än tillräckligt kraftfull. Faktum är att redan bas-PS5 känns onödigt kraftfull om du frågar mig. Tycker fortfarande att PS4 hade en bra balans mellan prestanda och pris, samt mer rimliga utvecklingstider.
Citera
2024-09-15, 02:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Den lär sälja minimalt i Sverige och liknande u-länder. Typ Brasilien och Mexiko som också är kända för dyra tech priser.
Citera
2024-09-15, 03:05
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Den allmänna uppfattningen globalt verkar vara att PS5 Pro är på tok för dyr, det lär visa sig om det är så eller inte.
Sony har dock råd att göra fadäser eftersom deras närmsta konkurrent Microsoft inte gjort annat än fadäser med senaste generationen.
Citera
2024-09-15, 05:35
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Trots hårdvaruuppgraderingar som kommer till ps5pro så komer det troligen inte att klara av att spela gta6 i 60fps i 4k. https://www.gamesradar.com/games/grand-theft-auto/tech-expert-says-gta-6-likely-wont-run-at-60fps-on-the-ps5-pro-even-if-itll-probably-have-higher-qua lity-visuals/

Så vad ska Vi spela GTA6 på då?
Citera
2024-09-15, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Den lär sälja minimalt i Sverige och liknande u-länder. Typ Brasilien och Mexiko som också är kända för dyra tech priser.

Glöm inte att spelen många gånger är brutalt dyra på Playstation store om man köper digital, vissa spel kostar 400kr mer där än i butik.

Vi kan ta Spiderman 2 som exempel: https://www.playstation.com/sv-se/games/marvels-spider-man-2/

https://www.amazon.se/dp/B0C85VFMRL/ref=asc_df_B0C85VFMRL/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B0C85VFMRL&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG

Jag fyndade Spiderman 2 för 350kr när det var en drive på det. Men det är ofta minst 200kr dyrare på PS Store än att köpa fysiskt i butik, så köper man 10 spel om året blir det väldigt dyrt med digitala utgåvor.

Ja man gör bättre att uppgradera sin PC, ett 4070 Super kostar mindre än PS5 Pro.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-09-15 kl. 08:20.
Citera
2024-09-15, 10:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Därför att vissa vill spela på konsol, har god inkomst och inte har lust att vänta fyra år? Visst är 12 000 kronor mycket i relativa termer men däremot inte i nominella. En vanlig 22-årig knegare med hyfsat boende har ju de summorna till övers varje månad.
Citera
2024-09-15, 15:26
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
En dator för väldigt många tusen lappar såklart.
Citera
2024-09-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008

Citat:
While the official press release that accompanied GTA 6's reveal trailer confirmed that the game would be coming to PlayStation 5 and Xbox Series X/S consoles, it included no mention of a PC release, suggesting that there would be a console-exclusive

Eftersom Microsoft planerar att satsa mer på Game Pass via Amazon Fire Stick, antar jag att vi kommer kunna spela GTA 6 på Amazon Fire Stick. Om det är det enda spelet man är intresserad av på nuvarande konsolgeneration, tror jag att enbart storyläget kommer att fungera riktigt bra. Då jag själv spelade igenom Red Dead Redemption 2 på Stadia eftersom jag inte orkade med de långa laddningstiderna på min PS4. Innan GTA 6 släpps kanske Microsoft har fler plattformar som erbjuder Game Pass. Jag såg nyligen att Game Pass finns via Meta Quest. Tror bättre vänta med skaffa konsol för GTA 6 tills det släppts.
Citera
2024-09-15, 17:12
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Den allmänna uppfattningen globalt verkar vara att PS5 Pro är på tok för dyr, det lär visa sig om det är så eller inte.
Priset är såpass högt att man kan få en bättre (överlag) PC även till samma pris.

Det hade varit smartare av sony att ha något lägre pris (100$ lägre) då det hade lockat många fler köpare för dem att sen mjölka (PS plus, osv).

Citat:
Sony har dock råd att göra fadäser eftersom deras närmsta konkurrent Microsoft inte gjort annat än fadäser med senaste generationen.

Det är mycket dyrare att köpa mer lagring till series S/X så om du köper 4TB extra till series X 2TB så är man uppe i mer pengar än PS5 pro.

Problemet med sony är dock inte konkurrens från microsofts konsoler, problemet är konkurrens ifrån PC, speciellt för kundgruppen de försöker locka med PS5 pro.

Om man vill ha bäst grafik så är det typ 4090 som gäller.

Om man vill ha riktigt bra grafik men har begränsad budget finns 4080 super, 4070ti super, använt 3090/3090ti, 7900XT/7900XTX, osv. Alternativt vänta på 50-serien.
Citera
2024-09-15, 20:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Därför att vissa vill spela på konsol, har god inkomst och inte har lust att vänta fyra år? Visst är 12 000 kronor mycket i relativa termer men däremot inte i nominella. En vanlig 22-årig knegare med hyfsat boende har ju de summorna till övers varje månad.
Särskilt i Usa exempelvis där en lön på 100 000 dollar per år är ganska vanligt. Även för lastbilschauförrer och andra knegare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in