2020-11-10, 07:12
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det där narritativet håller inte längre att Sony har massa exklusiva spel och MS har inget. Faktum är att Xbox släppt mer exklusiva spel för Xbox/PC och mobil 2020 än vad Sony gjort. Ser man ännu mer framåt 2021 så kommer Xbox att dominera Sony vad gäller Xbox/PC spel och alla kommer dag ett på Gamespass . Vid och runt release är det klent med spel för båda maskinerna.

Vilka andra exklusiva spel har Microsoft släppt som enbart fanns på Xbox under 2020 utöver de 6 som har släppts?

Du måste komma ihåg att du inte kan räkna in mobiltelefoner och datorer då dessa inte är en del av konsollmarknaden, eller ja Android, Windows Phone (finns de ens kvar?) och Iphone är sin egna marknad men de är inte en del av Nintendo, Sony och Microsoft triangeln.

För grejen är den att jag pratar inte bara om PS5 kontra nya Xbox utan jag pratar rent generellt, Microsoft har haft det dålig med exklusiva titlar, ska man ta in PC i det hela så blir det ännu sämre för då finns det inget argument för de som har en speldator att skaffa en ny XBox (jag anser genuint att det var korkat av Microsoft att släppa spel på PC och konsol samtidigt)
Citera
2020-11-10, 12:37
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilka andra exklusiva spel har Microsoft släppt som enbart fanns på Xbox under 2020 utöver de 6 som har släppts?

Du måste komma ihåg att du inte kan räkna in mobiltelefoner och datorer då dessa inte är en del av konsollmarknaden, eller ja Android, Windows Phone (finns de ens kvar?) och Iphone är sin egna marknad men de är inte en del av Nintendo, Sony och Microsoft triangeln.

För grejen är den att jag pratar inte bara om PS5 kontra nya Xbox utan jag pratar rent generellt, Microsoft har haft det dålig med exklusiva titlar, ska man ta in PC i det hela så blir det ännu sämre för då finns det inget argument för de som har en speldator att skaffa en ny XBox (jag anser genuint att det var korkat av Microsoft att släppa spel på PC och konsol samtidigt)

Xbox är inte längre ett konsolmärke utan det är Konsol,PC och Mobil genom Xcloud. Det gör inte MS något om deras spel släpps på Steam eller deras egna store eller om dem inte säljer 100 miljoner konsoler bara du är del av Xboxs ekosystem som är PC,Konsol och Mobil och snart även genom Samsungs tv apparater och den Xcloud stickan liknade firetv som ryktas ska släppas.

Är Nintendo och Sony som kör på som de alltid gjort.
Citera
2020-11-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Vem fan bryr sig om 1440p?

På PS5 spelar vi i 4K.

Jag väljer 120fps med 1440p före 60fps 4k alla dagar i veckan.
Väldigt väldigt få spel kommer köra 120fps i 4k.
Väldigt få spelar på det avstånd som behövs för att 4k tillföra något.
3m+ och du kan lika gärna köra 1080p utan att du kan se skillnaden.
Avstånden är 55” 1,5-1,9m och 65” 1,8-2,2m.
Citera
2020-11-10, 15:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det hade varit helt otroligt dumt att inte använda SSD-som standard, mekaniska hårddiskar är utan tvekan på väg bort och SSD blir standard allt mer bland datorer, utan SSD-standarden så skulle det förmodligen inte vara möjligt att göra framtidens sömlösa öppna världar heller, i alla fall inte med 16GB arbetsminne. Jämfört med PS3 så är PS5 billig, speciellt den digitala varianten som är 100 dollar billigare än PS3:s billiga releasevariant. Den fullstora PS5:an blir även den hyfsat billigare, 100 dollar lägre än den dyrare PS3:an vid lansering.
Man kan inte jämföra releasepriser i Sverige eftersom vi har miljöfascistiska extraskatter numera som inte fanns 2006.

Konsoler är inte topprustade PC:s, de är byggda med kompromisser för att kunna hålla lågt pris, får man slut på utrymme så raderar man spel man inte kör just då. Så har då jag gjort hela denna generation och jag tar mycket hellre en snabb hårddisk där man rymmer 3 spel än en där man rymmer 20 men dras med långa laddningstider och dessutom blir utan en stor förmodad del av next-gen upplevelsen.
Varför inte bara sälja PS5:an med en billig fet HDD som standard och låta de som vill ha en SSD köpa och installera den manuellt utan att garantin försvinner? Eller åtminstone låta oss välja mellan PS5 disk edition 825 GB SSD och PS5 disk edition 5 TB HDD? Att bara sälja disk edition med SSD innebär onödiga kostnader. De hade kunnat sälja en disk edition med HDD till samma pris som digital edition.

Jag vill inte sitta och installera och avinstallera spelen jag har köpt varje gång jag ska spela dem. Jag vill liksom ha ett stort och rymligt spelbibliotek där allt finns tillgängligt hela tiden, och detta utan att garantin försvinner.

SSD är nödvändigt för Windows och andra operativsystem, så att operativsystemen flyter utan lagg och liknande krångel. För TV-spelskonsoler är det inte nödvändigt med SSD, åtminstone inte för de flesta spel (alla TV-spel är ju liksom inte öppna världar). Det har aldrig varit några konstigheter med lagg och laddningstider på varken min PS3:a eller PS4:a. Visst, PS5-spelen kommer ju generellt att kräva mer utrymme eftersom grafiken är bättre, men en hårddisk är jävligt snabb ändå, så det är inga konstigheter.

För er som vill ha en halv sekund snabbare laddningstider i MMORPG-spel eller liknande, så borde det finnas en SSD-utgåva av PS5:an, eller så borde Sony ordna så att det inte är några konstigheter att byta ut HDD:en mot en SSD, och att PS5 kör med HDD som standard.

En sak som var bra med PS4:an jämfört med Bajsbox One däremot, är att PS4 hårddisken var en standard 2.5 tummare, så det var bara att köpa en vanlig 2.5 tum SATA HDD, och trycka in den när man ville ha mer utrymme. Microsoft däremot tillät tydligen bara proprietära hårddiskar har jag hört, och att till och med de externa USB hårddiskarna måste vara proprietära och godkända av Microsoft. Jag är inte insatt i Xbox och om detta stämmer, men jag utgår från att PS5:an tillåter standardiserad hårdvara precis som PS4:an? Inga konstigheter med andra ord?

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så länge som det finns spel till konsolen vid release och efteråt, Microsoft skjuter sig i foten genom att inte ha några riktiga exklusiva spel, visst deras maskin är starkare men Sony har spel som är optimerade för deras hårdvara och som inte lär komma till PC fören flera år framöver.
Både PS5 och Xbox Series X (vilket efterblivet namn för en spelkonsol ärligt talat, som om Xbox One inte var tillräckligt dåligt, lol) är kraftfulla konsoler, och det är inte så att XSX är mycket fetare. Ingen kommer märka någon större skillnad i grafik osv, det handlar inte ens om det längre. Det behövs liksom ingen direkt grafikuppgradering från PS4:an så sett. Vad det handlar om nu är vilket TV-spelsföretag som sköter de exklusiva spelen, bästa priserna för spelen, bästa handkontrollen och bästa onlinetjänsten osv. Sony vinner här alla dagar i veckan. Microsoft och TV-spel är ett missförstånd.
Citera
2020-11-10, 17:35
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det hade varit helt otroligt dumt att inte använda SSD-som standard, mekaniska hårddiskar är utan tvekan på väg bort och SSD blir standard allt mer bland datorer, utan SSD-standarden så skulle det förmodligen inte vara möjligt att göra framtidens sömlösa öppna världar heller, i alla fall inte med 16GB arbetsminne.

Jag tror även att PS5 i längden kommer tjäna på att ha börjat med en så snabb SSD, speciellt som många spel görs från grunden med den i åtanke.
Citera
2020-11-10, 19:54
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det där narritativet håller inte längre att Sony har massa exklusiva spel och MS har inget. Faktum är att Xbox släppt mer exklusiva spel för Xbox/PC och mobil 2020 än vad Sony gjort. Ser man ännu mer framåt 2021 så kommer Xbox att dominera Sony vad gäller Xbox/PC spel och alla kommer dag ett på Gamespass . Vid och runt release är det klent med spel för båda maskinerna.

Jag läser din kommentar som att man ska ha PS5 och en schysst gaming desktop så slipper man välja. Var det detta du försökte kommunicera?

Så lirar man multiplattform + Microsoft exklusiva spel på datorn och Sony exklusivt på PS. Eftersom det inte kommer många Sony exklusiva spel ungefär samtidigt så lider man inte av att utrymmet är ganska så bristfälligt för stunden på ps5 då det bara är att avinstallera och lägga in på nytt när varje nytt lir kommer.

Playstation 4 kom ut i slutet av 2013 kom ut ytterligare tre år senare efter det. Jag undrar om det kommer vara liknande för nionde generationen av TV-spel. Spännande.
Citera
2020-11-10, 20:30
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Jag läser din kommentar som att man ska ha PS5 och en schysst gaming desktop så slipper man välja. Var det detta du försökte kommunicera?

Så lirar man multiplattform + Microsoft exklusiva spel på datorn och Sony exklusivt på PS. Eftersom det inte kommer många Sony exklusiva spel ungefär samtidigt så lider man inte av att utrymmet är ganska så bristfälligt för stunden på ps5 då det bara är att avinstallera och lägga in på nytt när varje nytt lir kommer.

Playstation 4 kom ut i slutet av 2013 kom ut ytterligare tre år senare efter det. Jag undrar om det kommer vara liknande för nionde generationen av TV-spel. Spännande.

Ja en PC och PS5 låter som en bra kombo. På PC köper du endå in dig i Xbox och MS ekosystem så de får en slant endå när du spelar deras spel på datorn.
Citera
2020-11-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stance7331
Fick precis mail från Dustin om min order; "Just nu har vi dessvärre ingen information om leveranstid för din order". Inte riktigt säker på vad det innebär... Någon annan som fått besked?

Samma här, känns pissigt också att Dustin fortfarande låter folk beställa PS5. Elgiganten har ju t.ex. stängt förhandsbokningar för att så många som möjligt som bokat ska få den i tid
Citera
2020-11-11, 03:45
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Varför inte bara sälja PS5:an med en billig fet HDD som standard och låta de som vill ha en SSD köpa och installera den manuellt utan att garantin försvinner? Eller åtminstone låta oss välja mellan PS5 disk edition 825 GB SSD och PS5 disk edition 5 TB HDD? Att bara sälja disk edition med SSD innebär onödiga kostnader. De hade kunnat sälja en disk edition med HDD till samma pris som digital edition.

Jag vill inte sitta och installera och avinstallera spelen jag har köpt varje gång jag ska spela dem. Jag vill liksom ha ett stort och rymligt spelbibliotek där allt finns tillgängligt hela tiden, och detta utan att garantin försvinner.

SSD är nödvändigt för Windows och andra operativsystem, så att operativsystemen flyter utan lagg och liknande krångel. För TV-spelskonsoler är det inte nödvändigt med SSD, åtminstone inte för de flesta spel (alla TV-spel är ju liksom inte öppna världar). Det har aldrig varit några konstigheter med lagg och laddningstider på varken min PS3:a eller PS4:a. Visst, PS5-spelen kommer ju generellt att kräva mer utrymme eftersom grafiken är bättre, men en hårddisk är jävligt snabb ändå, så det är inga konstigheter.

Därför att det vore en helt och hållet idiotisk lösning då ingen förutom du vill ha en slö mekanisk hårddisk och sitta och vänta två minuter medan 4K-assets laddas från hårddisken till arbetsminnet.
Och SSD kommer visst vara ett måste för spel utvecklade för de nya konsolerna, det kommer inte gå att spela dem utifrån mekaniska hårddiskar då spelvärldarna kommer kunna vara uppbyggda med mycket större assets när man inte längre behöver oroa sig för flaskhals i bandbredden från lagringsminnet.
Citera
2020-11-11, 11:54
Medlem
Kongruensbojds avatar
Mitt inlägg om vilken konsol som är Trump respektive Biden togs bort. Vad jag menade var vilken konsol, Xbox Series S/X eller PS5, som vinner i slutändan. Allt talar ju för PS5 nu vars popularitet gjort det omöjligt för den som vill ha en maskin nu och inte långt senare. Man pratar dessutom om att PS5 kan erbjuda nya generationens spel på releasedagen.

Vad talar för att PS5 håller linjen och går segrande ur striden med flest sålda konsoler om sisådär fem, sex, sju år framåt?
Citera
2020-11-11, 13:59
Medlem
Guldtandens avatar
Satan att man inte förbeställde PS5. Trist att man inte kommer kunna köpa konsollen från butik på releasedagen. Enligt Sony så kommer man kunna ha möjlighet att köpa en PS5 från deras officiella hemsida den 19e. Går det bra att köpa en PS5 overseas, eller kommer man stöta på några problem?
Citera
2020-11-11, 14:24
Medlem
Dan88s avatar
JackFrags:

"Demon's Souls on the PS5 looks ridiculous. These are screenshots I've just taken with no thought at all. Gorgeous game!"

https://twitter.com/jackfrags/status/1326503065810251776

Next-gen börjar 19 november
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in