Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Det hade varit helt otroligt dumt att inte använda SSD-som standard, mekaniska hårddiskar är utan tvekan på väg bort och SSD blir standard allt mer bland datorer, utan SSD-standarden så skulle det förmodligen inte vara möjligt att göra framtidens sömlösa öppna världar heller, i alla fall inte med 16GB arbetsminne. Jämfört med PS3 så är PS5 billig, speciellt den digitala varianten som är 100 dollar billigare än PS3:s billiga releasevariant. Den fullstora PS5:an blir även den hyfsat billigare, 100 dollar lägre än den dyrare PS3:an vid lansering.
Man kan inte jämföra releasepriser i Sverige eftersom vi har miljöfascistiska extraskatter numera som inte fanns 2006.
Konsoler är inte topprustade PC:s, de är byggda med kompromisser för att kunna hålla lågt pris, får man slut på utrymme så raderar man spel man inte kör just då. Så har då jag gjort hela denna generation och jag tar mycket hellre en snabb hårddisk där man rymmer 3 spel än en där man rymmer 20 men dras med långa laddningstider och dessutom blir utan en stor förmodad del av next-gen upplevelsen.
Varför inte bara sälja PS5:an med en billig fet HDD som standard och låta de som vill ha en SSD köpa och installera den manuellt utan att garantin försvinner? Eller åtminstone låta oss välja mellan PS5 disk edition 825 GB SSD och PS5 disk edition 5 TB HDD? Att bara sälja disk edition med SSD innebär onödiga kostnader. De hade kunnat sälja en disk edition med HDD till samma pris som digital edition.
Jag vill inte sitta och installera och avinstallera spelen jag har köpt varje gång jag ska spela dem. Jag vill liksom ha ett stort och rymligt spelbibliotek där allt finns tillgängligt hela tiden, och detta utan att garantin försvinner.
SSD är nödvändigt för Windows och andra operativsystem, så att operativsystemen flyter utan lagg och liknande krångel. För TV-spelskonsoler är det inte nödvändigt med SSD, åtminstone inte för de flesta spel (alla TV-spel är ju liksom inte öppna världar). Det har aldrig varit några konstigheter med lagg och laddningstider på varken min PS3:a eller PS4:a. Visst, PS5-spelen kommer ju generellt att kräva mer utrymme eftersom grafiken är bättre, men en hårddisk är jävligt snabb ändå, så det är inga konstigheter.
För er som vill ha en halv sekund snabbare laddningstider i MMORPG-spel eller liknande, så borde det finnas en SSD-utgåva av PS5:an, eller så borde Sony ordna så att det inte är några konstigheter att byta ut HDD:en mot en SSD, och att PS5 kör med HDD som standard.
En sak som var bra med PS4:an jämfört med Bajsbox One däremot, är att PS4 hårddisken var en standard 2.5 tummare, så det var bara att köpa en vanlig 2.5 tum SATA HDD, och trycka in den när man ville ha mer utrymme. Microsoft däremot tillät tydligen bara proprietära hårddiskar har jag hört, och att till och med de externa USB hårddiskarna måste vara proprietära och godkända av Microsoft. Jag är inte insatt i Xbox och om detta stämmer, men jag utgår från att PS5:an tillåter standardiserad hårdvara precis som PS4:an? Inga konstigheter med andra ord?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Så länge som det finns spel till konsolen vid release och efteråt, Microsoft skjuter sig i foten genom att inte ha några riktiga exklusiva spel, visst deras maskin är starkare men Sony har spel som är optimerade för deras hårdvara och som inte lär komma till PC fören flera år framöver.
Både PS5 och Xbox Series X (vilket efterblivet namn för en spelkonsol ärligt talat, som om Xbox One inte var tillräckligt dåligt, lol) är kraftfulla konsoler, och det är inte så att XSX är mycket fetare. Ingen kommer märka någon större skillnad i grafik osv, det handlar inte ens om det längre. Det behövs liksom ingen direkt grafikuppgradering från PS4:an så sett. Vad det handlar om nu är vilket TV-spelsföretag som sköter de exklusiva spelen, bästa priserna för spelen, bästa handkontrollen och bästa onlinetjänsten osv. Sony vinner här alla dagar i veckan. Microsoft och TV-spel är ett missförstånd.