Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-19, 20:01
  #1
Medlem
I en artikel på SVT med rubriken Så kan du som förälder upptäcka köp av olagliga substanser, uttrycker sig Sven Eriksson, brottsutredare på Tullverket, så här:
Citat:
En sak, det är ju om man har en egen dator, finns det en Tor Browser kan man ju fundera varför man har det. En webbläsare som krävs för att komma in på det så kallade dark net då som man säger. Och det finns väl ingen anledning för någon ungdom att ha det, kan jag tycka. Annat än att titta på olagliga saker. Det är ju en sak. Sen finns det ju en uppsjö av appar idag, krypterade appar, som, dels är apparna krypterade, meddelandena raderas när du har läst dem. Och det är väl också så att man kan undra vad man ska ha dem till egentligen.
Vad tycker ni om detta? Finns det några legitima användningar för en Tor Browser annat än att titta på olagliga saker? Vad ska man ha krypterade appar till egentligen?
Citera
2018-04-19, 20:08
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Det är just för att man ska kunna besöka hemsidor man inte får ex sådana som blockerade för att sprida regimkritiskt material.

Sverige är inte det enda landet med internet.
Citera
2018-04-19, 20:15
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Den som säger att man inte har anledning att använda Tor om man inte gör något olagligt kan med fördel lämna dörren öppen till toaletten i fortsättningen. Om man inte gör något olagligt där inne då...
Citera
2018-04-19, 20:33
  #4
Avstängd
En tanke från en som inte har TOR är att det skulle ju vara en bra anledning att använda TOR om man inte vill bli loggad i diverse databaser och undvika riktad reklam och annan hjärntvätt som försiggår. Men jag kanske inte förstår så mycket...
Citera
2018-04-19, 20:39
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
En tanke från en som inte har TOR är att det skulle ju vara en bra anledning att använda TOR om man inte vill bli loggad i diverse databaser och undvika riktad reklam och annan hjärntvätt som försiggår. Men jag kanske inte förstår så mycket...

Det är ett möjligt skäl, men långt från det enda.
Citera
2018-04-19, 20:44
  #6
Medlem
HeroicDozes avatar
"ingen anledning" att ha Tor, mer än att "titta på olagliga saker"
//
"ingen anledning" att ha tullverket, mer än att "hitta olagliga saker"

Känns som tor är välbehövligt, nu om någonsin, veckorna efter alla skandaler kring facebook. Opassande tillfälle för ett sådan uttalande.
Citera
2018-04-19, 21:38
  #7
Medlem
LeXeLs avatar
Skulle vilja se en replik från Piratpartiet angående detta.

Värnar man om sin personliga integritet och inte vill att andra snokar i vad du gör på internet så är Tor mycket bra. Det tror jag även ungdomar kan tycka.
Citera
2018-04-19, 23:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lj4
I en artikel på SVT med rubriken Så kan du som förälder upptäcka köp av olagliga substanser, uttrycker sig Sven Eriksson, brottsutredare på Tullverket, så här:

Vad tycker ni om detta? Finns det några legitima användningar för en Tor Browser annat än att titta på olagliga saker? Vad ska man ha krypterade appar till egentligen?


Om inte Sven Eriksson på tullverket vet vad ”TOR” är bra för så kan han alltid fråga 2011 års utrikesdepartement, för de visste visst….

från SVT nov 2011:
Citat:
Den svenska staten är en av huvudfinansiärerna till en ny programvara som gör det omöjligt för myndigheter runtom i världen att avlyssna sina medborgare.

”– Det blir ingen demokrati utan demokrater, och då behövs också stöd till de internetaktivister som gör deras verksamhet möjlig, säger Hanna Hellqvist, statssekreterare på Utrikesdepartementet till SVT.
Det är också anledningen till att svenska staten går in med mångmiljonbelopp, hittills har man beslutat om cirka 5 miljoner, via biståndsorganet Sidas budget för demokratirörelser och nätaktivism”
Citat:
"I sin intervju med SVT berättar Jacob Appelbaum inte bara om hur ”Tor” kan användas av svenskar som vill skydda sig mot FRA, utan också om hur demokratiaktivister i Syrien just nu får ut information om vad som händer i landet, tack vare just Tor."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...fra-avlyssning
https://youtu.be/khvGNwRsA2U?t=19s




Så det svenska staten sponsrade med mångmiljonbelopp och höjde till skyarna för mindre än 7 år sen det spottar man på idag och klassar mer eller mindre som ett hjälpmedel till terroristbenägna stollar. Det måste onekligen ha flutit mycket skit under broarna dessa år för att få myndighetsSverige att svänga så kraftigt i frågan om TORs vara eller inte vara.

Jag har en fråga till de svenska myndigheterna,,, -vid vilket exakt datum slutade ”TOR” att vara guds gåva till mänskligheten och istället förvandlades till ett fruktansvärt verktyg åt alla satans mördare och demoner??
Citera
2018-04-20, 00:14
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Om inte Sven Eriksson på tullverket vet vad ”TOR” är bra för så kan han alltid fråga 2011 års utrikesdepartement, för de visste visst….

från SVT nov 2011:


https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...fra-avlyssning
https://youtu.be/khvGNwRsA2U?t=19s




Så det svenska staten sponsrade med mångmiljonbelopp och höjde till skyarna för mindre än 7 år sen det spottar man på idag och klassar mer eller mindre som ett hjälpmedel till terroristbenägna stollar. Det måste onekligen ha flutit mycket skit under broarna dessa år för att få myndighetsSverige att svänga så kraftigt i frågan om TORs vara eller inte vara.

Jag har en fråga till de svenska myndigheterna,,, -vid vilket exakt datum slutade ”TOR” att vara guds gåva till mänskligheten och istället förvandlades till ett fruktansvärt verktyg åt alla satans mördare och demoner??

Fast något en enstaka tjänstenman kläcker ur sig är knappast representativt för hela staten.
Citera
2018-04-20, 00:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Om inte Sven Eriksson på tullverket vet vad ”TOR” är bra för så kan han alltid fråga 2011 års utrikesdepartement, för de visste visst….
Eller varför inte fråga George Orwell, han verkar insatt i frågan…
https://www.youtube.com/watch?v=c4EEa0HAqzQ
Citera
2018-04-20, 01:32
  #11
Medlem
Olanzapines avatar
Hans påstående är väl snarare ett väldigt rimligt antagande än någon absolut sanning.

Min gissning är att majoriteten som använder Tor Browser gör detta för att få tillgång till diverse DNM:s, men det finns det inga konkreta bevis för.

Tor Browser eller dylika mjukvaror är inte på något sätt olagliga, och det är mig veterligen inte heller olagligt att exempelvis logga in på Flugsvamp och titta runt, förutsatt att man inte köper något.

Däremot förstår jag mannens induktion. Applikationen Wickr används nästintill uteslutande av personer i min umgängeskrets för att kontakta drogförsäljare. Ser jag någon random på krogen med appen så förstår jag direkt varför, och har ibland skämtsamt frågat och fått svaret att den används för det jag misstänkte att den användes för.
Citera
2018-04-20, 01:35
  #12
Medlem
Olanzapines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
En tanke från en som inte har TOR är att det skulle ju vara en bra anledning att använda TOR om man inte vill bli loggad i diverse databaser och undvika riktad reklam och annan hjärntvätt som försiggår. Men jag kanske inte förstår så mycket...

I detta ändamål så används oftast en VPN-anslutning, där du har en konstant uppkoppling till en server istället för att få nya IP-adresser stup i kvarten.

The more you know!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback