2019-08-09, 02:10
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP-hjalpen
Jag skulle hålla mig utanför detta. Försökte skriva till dig privat men det går inte då du inte har 50 inlägg.

Jag förstår du är besviken. Det blev jag också när VG, OG och LKG åkte fast. Jag förstår också att du är upprörd, du har förlorat pengar, tid och din pappa. Jag beklagar den sorgen. Förlorat tid och pengar har vi alla gjort i detta. Men ska du ta ut din ilska så gör det inte på dem. LKG var 19 år när han kom till oss och tyckte verksamheten var spännande. OG har bara hjälpt sin bror och VG har förlorat miljoner kronor och fick sitta inlåst i över 8 månader. Det var inte heller deras fel att uppgifterna fanns. När de togs så bröts all kontakt, och ingen visste vad de skulle göra. De var rädda att jag som styrde verksamheten skulle bli arg om listorna försvann, det var därför LKG grävde ner dem, för att skydda dig och de andra. Det hade varit säkert om inte AL och ES bedrog honom, och det kan du inte klandra honom för. Som andra sagt här så har du begått lika mycket misstag som de andra. Det var ingen som trodde denna verksamhet var olaglig.

Se vad jag svarade musfuktaren om listorna.

Det var det dummaste jag läst? Hur menar du om listorna försvann? Varför skulle man ha kvar listorna på kunder som redan hade betalat? Det är ju upplagt att misslyckas för eller senare. Dessutom så ljuger du. På FUP framkommer det tydligt att listorna även hittades på ett USB som fanns på hans LKGs dator.
Citera
2019-08-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeEhrmantraut
Jag måste tyvärr meddela att min klient fått ett väldigt dåligt besked från UHR. Detta innebär att nedräkningen startat igång och nu sitter inga säkra längre.

Har följt tråden aktivt och även sett att man skämtat om mitt ”Alias”. Man får helt enkelt ta det hur man vill, det är upp till var och en. Men nu är det seriöst, det spelar ingen roll vad som förlorats av de inblandade.

Man bröt mot en väldigt väldigt seriös regel. ”Betala och vi raderar dig från alla våra dokument permanent”. Detta följdes inte, så alla som är inblandade har nu bränt sig.

Det kan vara idag. Det kan vara imorgon. Det kan vara om tio år, oavsett plats så kommer detta lösas på ett eller annat sätt. Min klient är ingen ordinarie person.

Önskar er alla lycka till.

Man kan inte förvänta sig att kriminella typer raderar en ur sina dokument. Man är oerhört naiv om man tror det. De kan vara slöa eller vilja ha en hållhake. Snacket om anonymitet och ”sekretess” är bara ett lockbete!

För övrigt undrar jag om nån vet vem umebon som nu åtalas är? (Står om personen i dagens VK)
Citera
2019-08-12, 19:38
Medlem
Fraktazs avatar
Åklagare anklagas för jäv i högskoleprovsmål
Rättegången mot den liga som tagit betalt för att erbjuda fusk på högskoleprovet behöver tas om på grund av jäv. Nu anklagar en av de misstänkta även åklagarna för jäv – och kräver att de byts ut.

https://mobil.norrbottensaffarer.se/nyheter/aklagare-anklagas-for-jav-i-hogskoleprovsmal-ntm13204916.aspx
Citera
2019-08-13, 01:06
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Åklagare anklagas för jäv i högskoleprovsmål
Rättegången mot den liga som tagit betalt för att erbjuda fusk på högskoleprovet behöver tas om på grund av jäv. Nu anklagar en av de misstänkta även åklagarna för jäv – och kräver att de byts ut.

https://mobil.norrbottensaffarer.se/nyheter/aklagare-anklagas-for-jav-i-hogskoleprovsmal-ntm13204916.aspx

Ännu ett intressant utspel, frågan är om det är till de åtalades nackdel eller fördel om åklagarna skulle bli utbytta. De gamla känner dem till, hur de ställer frågor, och de framstår inte som så värst intellektuella, samtidigt kanske de börjar tröttna på fallet. Ett par nya kanske inte skulle vara lika noggranna i vilka detaljer som är viktiga då de ej varit med från början. Samtidigt är de oberäkneliga och kan vrida saker annorlunda.

Spännande
Citera
2019-08-15, 17:53
Medlem
spoilers avatar
"En 21-årig Vallentunabo och en 27-årig Täbybo misstänks för avancerat fusk på högskoleprovet.
Det tog Vallentunabon in på läkarlinjen medan Täbybon aldrig sökte till högskolan.
Nu riskerar de fängelse.

/…/

Vilket straff som väntar om de döms återstår att se. Åklagare Stefan Creutz skriver i åtalet att brottet ska bedömas som grovt bland annat eftersom ett falskt provresultat ”riskerar att påverka antagningssystemet till högskolan samt hindra eller minska möjligheten för andra att komma in”.
I januari dömdes 23 fuskare för grov osann försäkran vid Norrtälje tingsrätt, som kom fram till att straffvärdet var tre månaders fängelse.
Eftersom de tidigare var ostraffade stannade påföljden vid villkorlig dom. De tre huvudmännen dömdes till fängelse. Åklagaren, som ansåg att även fuskarna borde få fängelse, överklagade och det gjorde även de som dömdes. I juni revs den domen upp, eftersom domaren ansågs jävig."

https://mitti.se/nyheter/vallentunabo-betalade-hogskoleprovet/?omrade=hela-stockholm&view=app
Citera
2019-08-16, 09:28
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"En 21-årig Vallentunabo och en 27-årig Täbybo misstänks för avancerat fusk på högskoleprovet.
Det tog Vallentunabon in på läkarlinjen medan Täbybon aldrig sökte till högskolan.
Nu riskerar de fängelse.

/…/

Vilket straff som väntar om de döms återstår att se. Åklagare Stefan Creutz skriver i åtalet att brottet ska bedömas som grovt bland annat eftersom ett falskt provresultat ”riskerar att påverka antagningssystemet till högskolan samt hindra eller minska möjligheten för andra att komma in”.
I januari dömdes 23 fuskare för grov osann försäkran vid Norrtälje tingsrätt, som kom fram till att straffvärdet var tre månaders fängelse.
Eftersom de tidigare var ostraffade stannade påföljden vid villkorlig dom. De tre huvudmännen dömdes till fängelse. Åklagaren, som ansåg att även fuskarna borde få fängelse, överklagade och det gjorde även de som dömdes. I juni revs den domen upp, eftersom domaren ansågs jävig."

https://mitti.se/nyheter/vallentunabo-betalade-hogskoleprovet/?omrade=hela-stockholm&view=app

Undrar när de ska sluta åtala för grovt brott. De enda domarna som kommit upp i hovrätten har väl fastslagot att det ej rör sig om ett grovt brott?
Citera
2019-08-16, 11:45
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Undrar när de ska sluta åtala för grovt brott. De enda domarna som kommit upp i hovrätten har väl fastslagot att det ej rör sig om ett grovt brott?

Samtliga fall har väl tillbakavisat åklagarnas påståenden om grovt brott och fastslagit att det är normalgraden och att påföljden är 50 dagsböter.

Det är alltså en myt att man kan få fängelse för brottet.

Anledningen att åklagarna fortsätter åtala för grovt brott är sannolikt för att förbättra deras egen statistik. Statistiken bygger ju på lagförda brott och om de åtalar för grovt brott är det lagfört och därmed höjs statistiken. Om de inte åtalar för grovt brott så är det inte heller ett prioriterat brott. Eftersom påföljden bara är dagsböter ska man inte lägga resurser på att lagföra fuskarna, framför att bekämpa allvarlig brottslighet. Om man ska lagföra fuskarna ska det regelmässigt ske genom strafförelägganden, men då får ju inte fallen den uppmärksamhet i media som åklagarna önskar. Åklagarna ”fuskar” alltså och väljer att åtala för grovt brott, för att kunna motivera att åtala dessa före andra mål som åklagarna anser mindre viktiga. En följd av detta är att resurser som skulle kunnat användas för att bekämpa allvarligare brottslighet nu går till att lagföra fuskare och att tjurskalligt överklaga alla domar till hovrätten, trots att hovrätten gång på gång tillbakavisar åklagarnas påståenden.

Det må vara konspiratoriskt men kanske finns politiska drivkrafter bakom dessa lagföringar. Känner åklagarna en press från regeringen? Det vore mycket allvarligt.
Citera
2019-08-17, 18:07
Medlem
Pashtos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
För övrigt undrar jag om nån vet vem umebon som nu åtalas är? (Står om personen i dagens VK)
Jag vet en kvinna boende i Umeå som är åtalad för fusk. Jag kan inte lägga upp pdf-filer, men däremot klistra in hela stämningsansökan. Klicka på spolier nedan.

Jag reagerar lite på att en tidigare känd fuskare nämnd i tråden, pingisspelaren Jon*than Yem*ne från Luleå, används som vittne mot kvinnan i Umeå. Är det någon som vet vad det kan handla om, utöver det som står i stämningsansökan?

Senast redigerad av Pashto 2019-08-17 kl. 18:20.
Citera
2019-08-17, 20:40
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pashto
Jag vet en kvinna boende i Umeå som är åtalad för fusk. Jag kan inte lägga upp pdf-filer, men däremot klistra in hela stämningsansökan. Klicka på spolier nedan.

Jag reagerar lite på att en tidigare känd fuskare nämnd i tråden, pingisspelaren Jon*than Yem*ne från Luleå, används som vittne mot kvinnan i Umeå. Är det någon som vet vad det kan handla om, utöver det som står i stämningsansökan?

I den senaste domen som jag läst från hovrätten lyfte man särskilt fram att bara det faktum att personen KAN ta en annan plats inte utgör skäl för att bedöma det som grovt.
I detta åtal försöker åklagaren då styrka att resultatet använts för att komma in på en utbildning i hopp om att domstolen då ska ändra sin uppfattning.
Citera
2019-08-17, 21:02
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
I den senaste domen som jag läst från hovrätten lyfte man särskilt fram att bara det faktum att personen KAN ta en annan plats inte utgör skäl för att bedöma det som grovt.
I detta åtal försöker åklagaren då styrka att resultatet använts för att komma in på en utbildning i hopp om att domstolen då ska ändra sin uppfattning.

Är egentligen lustigt att UHR lägger ner mångmiljonbelopp och anställer extra personal för att göra långa promemorior för varje enskild misstänkt fuskare. Det ingår ju inte ens i myndighetens uppdrag.

Att polisen presterar ett förundersökningsprotokoll på runt 100 sidor för ett brott som vid fällande dom ger ett måttligt bötesstraff är bara helt sjukt.

Åklagaren tänker tydligen lägga ner en halv dag på förhandlingen, bara i tingsrätten. Det är en sorg att polisens, åklagarnas och domstolarnas resurser slösas på detta oansvariga sätt. Inte minst i dessa tider (http://www.svea.se/Om-Svea-hovratt/Nyheter-fran-Svea-hovratt/Hovrattens-handlaggningstider-kommer-att-oka-/). Dessa brott ska lagföras genom strafförelägganden, om resurser överhuvudtaget ska läggas på lagföring. Med tanke på åklagarmyndighetens ansträngda situation borde de prioritera och för samma resurser lagföra allvarliga brott (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/aklagarna-larmar-riskerar-att-bli-flaskhals-i-rattssystemet).

Fy fan för att slösa med våra skattepengar.
Citera
2019-08-18, 17:57
Medlem
Pashtos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Åklagarna filar hela tiden på sina argument, allt för att fuskarna skall få en rättvis dom. Idag är straffet tyvärr för lågt. Jag stödjer åklagarna i deras arbete.

Jag såg ett nytt åtal där åklagaren lyfte att högskoleprovsfusket är ett instrumentellt brott, d.v.s brottet har föregåtts av lång planering och det syftar till att skaffa sig fördelar i framtiden. Jag tror det åtalet finns här på flashback, ett av alla dokument uppladdade i denna tråd.

Jag har läst domar från HD där straffet skärpts, då HD har konstaterat att t.ex våldsbrott har varit av instrumentell karaktär. Instrumentellt våld anses allvarligare än impulsstyrt. Det samma borde gälla fusk med telefonmetoden, som är betydligt mer välplanerat än att t.ex. tjuvtitta över axeln på en annan provskrivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
/../
Att polisen presterar ett förundersökningsprotokoll på runt 100 sidor för ett brott som vid fällande dom ger ett måttligt bötesstraff är bara helt sjukt.
/../
Fy fan för att slösa med våra skattepengar.
Du trycker på en intressant punkt, att polisen lägger mycket krut på utredningarna. Det visar att brottet är svårt att utreda och kräver stora resurser av samhället. Vilket är ett av kännetecknen för artbrott och ett kortare fängelsestraff skall alltid presumeras. Tror du vi får se om HD ändrar praxis inom snar framtid?
Senast redigerad av Pashto 2019-08-18 kl. 18:05.
Citera
2019-08-18, 18:19
Medlem
Pashtos avatar
Läste en gammal men intressant artikel med Alexander Zahari, killen som satt som telefonvakt för hp-hjälpen. Han berättar lite hur det var att jobba med hp-hjälpen och livet innan och efter högskoleligans fall.

Det jag finner intressant är att artikeln maskerar den äldre broderns namn (VG) med den yngre broderns namn (OG)!

Är artikelförfattaren okunnig, dum i huvudet eller bara kaxig??

https://magasinetfilter.se/upplevt/det-har-ar-en-grej-som-later-lite-shady/
»Det här är en grej som låter lite shady«

Via en bekant hade jag stött på en kille som heter Oscar*. Kanske hade han snappat upp att mitt företag inte gick så bra, för hösten 2015 hörde han av sig med ett förslag. Han sa ungefär: ›Det här är en grej som låter lite shady, men jag lovar att den är helt laglig. Behöver du extra pengar finns en plats åt dig.‹
.
.
* = Oscar heter egentligen något annat.
Jag maskerar inte Alexanders namn, han lägger korten på bordet och går själv ut offentligt med sin inblandning i hp-hjälpen.
Senast redigerad av Pashto 2019-08-18 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in