Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
I den senaste domen som jag läst från hovrätten lyfte man särskilt fram att bara det faktum att personen KAN ta en annan plats inte utgör skäl för att bedöma det som grovt.
I detta åtal försöker åklagaren då styrka att resultatet använts för att komma in på en utbildning i hopp om att domstolen då ska ändra sin uppfattning.
Åklagarna filar hela tiden på sina argument, allt för att fuskarna skall få en rättvis dom. Idag är straffet tyvärr för lågt. Jag stödjer åklagarna i deras arbete.
Jag såg ett nytt åtal där åklagaren lyfte att högskoleprovsfusket är ett instrumentellt brott, d.v.s brottet har föregåtts av lång planering och det syftar till att skaffa sig fördelar i framtiden. Jag tror det åtalet finns här på flashback, ett av alla dokument uppladdade i denna tråd.
Jag har läst domar från HD där straffet skärpts, då HD har konstaterat att t.ex våldsbrott har varit av instrumentell karaktär. Instrumentellt våld anses allvarligare än impulsstyrt. Det samma borde gälla fusk med telefonmetoden, som är betydligt mer välplanerat än att t.ex. tjuvtitta över axeln på en annan provskrivare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fraktaz
/../
Att polisen presterar ett förundersökningsprotokoll på runt 100 sidor för ett brott som vid fällande dom ger ett måttligt bötesstraff är bara helt sjukt.
/../
Fy fan för att slösa med våra skattepengar.
Du trycker på en intressant punkt, att polisen lägger mycket krut på utredningarna. Det visar att brottet är svårt att utreda och kräver stora resurser av samhället. Vilket är ett av kännetecknen för artbrott och ett kortare fängelsestraff skall alltid presumeras. Tror du vi får se om HD ändrar praxis inom snar framtid?