2019-02-08, 18:01
Medlem
Är väl såvitt jag vet ingen fuskare som fått fängelse utan endast dom som tillhandahållit möjligheten att fuska samt tjänat en jävla massor av svarta pengar på det..
Citera
2019-02-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Möjligen AMS-projekt såsom Södertörns eller Malmö, där vilka idioter som helst kommer in. Skulle inte vilja påstå att Handelshögskolan, LU, KTH, Charlmers, KI osv. osv. har något med vänstern att göra. Det handlar om ett anta dem som förtjänat det, att man ska kunna lita på antagningsprocessen och att anta kompetenta studenter. Anta fuskare är naturligtvis inte bra för samhället.
Man lär ut om genus och global uppvärmning på nästan samtliga program på samtliga högskolor. Södertörn som KTH eller Karolinska. Så jo min poäng kvarstår.
Citera
2019-02-08, 18:09
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pill3
Du förutspådde domen i Januari och prickade ganska bra, vad tror du om hovrätten? Jag minns att du sa något i stil med "Inget artbrott, max villkorlig dom och böter" vilket stämde.
I och med att både huvudmän och fuskare överklagade domen kände sig Anna tvingad till att överklaga för hur det ska se ut utåt eller någon annan psykologisk faktor? Hon sa nämligen att hon var nöjd med domen under pressträffen.

Hur lång tid brukar det ta hos hovrätten? Samt om det går till HD?
Pratar vi månader eller år?

Huruvidare åklagaren överklagar eller ej kan såklart bero på flera faktorer. Vet ej om hon överklagat för ligan eller endast för fuskarna. Gällande fuskarna vill hon överklaga för att få en praxisändring, eller i någon form få fusk på prov att bli ett artsbrott. Det skulle isåfall bli något för Högsta domstolen, men måste gå via HR. Just nu är artsbrott grövre brott, så som misshandel, våld mot tjänsteman, narkotikabrott, vissa bokföringsbrott och mened.

Generellt sett så kan det bara bli samma eller lindrigare dom för den försvarande parten om den ensamt överklagar enligt principen Reformatio in pejus. Åklagaren brukar då bara bestrida ändring. Vad som talar för att man inte överklagar mot ligan är just för att åklagaren fått precis vad hon yrkat på. Att detta skulle till hovrätten, och med viss trolighet även HD, var ingen högoddsare, och jag tror personligen det är viktigt för både praxis och rättssäkerhet. Det är väldigt snårigt att få ihop det här för en ensam domare.

I tingsrätten är det endast en juristdomare och tre nämndemän (politiker i praktiken), medans det är tre juridikdomare och två nämndemän i hovrätten. Alltså fler som kan lagen.

Just nu är det väldigt lång kö på att få upp mål i hovrätten, jag uppskattar att det lär dröja minst till somaren eller hösten innan vi ser något nytt gällande ligan. Då ingen är häktad så finns det ingen maxtid att förhålla sig till.

Efter att ha läst domen så håller jag med om att bevisningen för de 23 fuskarna räcker till, dock finns det en hel del antaganden jag inte tycker det funnits tillräckligt med underlag att döma för. Tjejerna lär inte överklaga då de fick villkorligt och vill säkert lägga det bakom sig, men tror det kunnat bli friande dom på någon av dem i HR efter att ha lyssnat och läst.

Gällande övriga utöver fuskarna var det självklart med överklagandena, och jag tycker det är helt i sin ordning. Utan att se vad respektive part lägger fram för underlag i sina överklaganden är det svårt att uttala sig om vad som skulle kunna ändras i HR. Antagligen kommer respektive part fokusera på att spetsa sina argument. Jag var smått överraskad av att det blev så pass höga straff för vissa parter. Jag tror LG och LKG har störst chans att få mildrade domar i HR, tycker själv de har tillskrivits lite väl stort ansvar efter vad jag kunnat utläsa av FUP i förhållande till domen. Även OG och VG har såklart möjligheter, 6 år är ett väldigt saftigt straff.

Förutsätter vi att straffvärdet bedömts korrekt, så kan vi också tänka kring vad som skulle kunna falla bort, och därefter räkna på vad det skulle betyda. Bedömer HR ansvaret annorlunda kan t.ex bokföring/skattebrott falla bort för någon. Bedömer HR uppsåtet annorlunda kan t.ex medhjälpen försvinna för någon. EKO-delen och försäkransdelen har ungefär lika stor vikt i slutgiltiga straffet så som det är bedömt nu.
Senast redigerad av firemire 2019-02-08 kl. 18:13.
Citera
2019-02-08, 18:35
Medlem
Jag undrar lite, dock som tidigare, om inte laga kraft är vunnet och inte åklagaren har mer att tillägga i det tidigare. Hur kan man då anta de ska få fängelsetid? Fine, ta deras resultat och ge böter, men fängelsetid? Känns som om det bara ska "vägas upp", deras överklaganden? Nu pratar jag om "fuskarna" för att vara specifik . Det här är så galet..
Och huvudmännen kommer nog få ner nedsatt då hovrätt har mer "erfarenhet och kunskap" utav lagen än tingsrätt.
Citera
2019-02-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Huruvidare åklagaren överklagar eller ej kan såklart bero på flera faktorer. Vet ej om hon överklagat för ligan eller endast för fuskarna. Gällande fuskarna vill hon överklaga för att få en praxisändring, eller i någon form få fusk på prov att bli ett artsbrott. Det skulle isåfall bli något för Högsta domstolen, men måste gå via HR. Just nu är artsbrott grövre brott, så som misshandel, våld mot tjänsteman, narkotikabrott, vissa bokföringsbrott och mened.

Generellt sett så kan det bara bli samma eller lindrigare dom för den försvarande parten om den ensamt överklagar enligt principen Reformatio in pejus. Åklagaren brukar då bara bestrida ändring. Vad som talar för att man inte överklagar mot ligan är just för att åklagaren fått precis vad hon yrkat på. Att detta skulle till hovrätten, och med viss trolighet även HD, var ingen högoddsare, och jag tror personligen det är viktigt för både praxis och rättssäkerhet. Det är väldigt snårigt att få ihop det här för en ensam domare.

I tingsrätten är det endast en juristdomare och tre nämndemän (politiker i praktiken), medans det är tre juridikdomare och två nämndemän i hovrätten. Alltså fler som kan lagen.

Just nu är det väldigt lång kö på att få upp mål i hovrätten, jag uppskattar att det lär dröja minst till somaren eller hösten innan vi ser något nytt gällande ligan. Då ingen är häktad så finns det ingen maxtid att förhålla sig till.

Efter att ha läst domen så håller jag med om att bevisningen för de 23 fuskarna räcker till, dock finns det en hel del antaganden jag inte tycker det funnits tillräckligt med underlag att döma för. Tjejerna lär inte överklaga då de fick villkorligt och vill säkert lägga det bakom sig, men tror det kunnat bli friande dom på någon av dem i HR efter att ha lyssnat och läst.

Gällande övriga utöver fuskarna var det självklart med överklagandena, och jag tycker det är helt i sin ordning. Utan att se vad respektive part lägger fram för underlag i sina överklaganden är det svårt att uttala sig om vad som skulle kunna ändras i HR. Antagligen kommer respektive part fokusera på att spetsa sina argument. Jag var smått överraskad av att det blev så pass höga straff för vissa parter. Jag tror LG och LKG har störst chans att få mildrade domar i HR, tycker själv de har tillskrivits lite väl stort ansvar efter vad jag kunnat utläsa av FUP i förhållande till domen. Även OG och VG har såklart möjligheter, 6 år är ett väldigt saftigt straff.

Förutsätter vi att straffvärdet bedömts korrekt, så kan vi också tänka kring vad som skulle kunna falla bort, och därefter räkna på vad det skulle betyda. Bedömer HR ansvaret annorlunda kan t.ex bokföring/skattebrott falla bort för någon. Bedömer HR uppsåtet annorlunda kan t.ex medhjälpen försvinna för någon. EKO-delen och försäkransdelen har ungefär lika stor vikt i slutgiltiga straffet så som det är bedömt nu.

Tack för nyanserat svar, jag utvecklar.

Är inte allt kring artbrott lite lurigt? Det känns som det bygger lite på en/flera domares känsla av hur grovt brottet är. Det går ju minimera risken för fusk genom olika åtgärder som ligger just nu på bordet hos UHR (visitation osv). Det är ju inte lika lätt att förebygga exempelvis en misshandel på samma sätt.
Det låter sunt att HD bör fastställa något sådant som är oerhört viktigt.

Om det skulle fastställas som artbrott och tre månaders fängelse exempelvis, kan det gå över till samhällstjänst? Jag vet personer som har åkt dit för misshandel (artbrott(?)) men det slutade med samhällstjänst, jag har ej läst dennes FUP

Låt säga att det tar 6 månader för hovrätten och de skickar ärendet vidare till HD, pausas huvudmännens och fuskarnas straff för att sedan börja när de sitter inne beroende på utfall?

Vilka punkter tycker du duger som bevisning mot fuskarna och vilka faller bort?

Vem behöver lawline, bättre man swishar dig.
Citera
2019-02-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antoinewild
Jag undrar lite, dock som tidigare, om inte laga kraft är vunnet och inte åklagaren har mer att tillägga i det tidigare. Hur kan man då anta de ska få fängelsetid? Fine, ta deras resultat och ge böter, men fängelsetid? Känns som om det bara ska "vägas upp", deras överklaganden? Nu pratar jag om "fuskarna" för att vara specifik . Det här är så galet..
Och huvudmännen kommer nog få ner nedsatt då hovrätt har mer "erfarenhet och kunskap" utav lagen än tingsrätt.

Just för att denna sorts domar är "nya" och att rättsläget är något oklart.

Men givetvis kommer inte HR gå på annat än villkorligt och böter.

Villkorligt ger 10 år i brottsregistret. Det är ett straff som heter duga!
Och livstid i samtliga rättsdatabaser alla företag använder vid rekryteringar.
Citera
2019-02-08, 21:55
Medlem
"Endryt" - får jag skriva till dig privat.Har en i klassen som är identifierad och söker råd om hur man ska gå vidare med det.
Citera
2019-02-08, 22:02
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pill3
Tack för nyanserat svar, jag utvecklar.

Är inte allt kring artbrott lite lurigt? Det känns som det bygger lite på en/flera domares känsla av hur grovt brottet är. Det går ju minimera risken för fusk genom olika åtgärder som ligger just nu på bordet hos UHR (visitation osv). Det är ju inte lika lätt att förebygga exempelvis en misshandel på samma sätt.
Det låter sunt att HD bör fastställa något sådant som är oerhört viktigt.

Om det skulle fastställas som artbrott och tre månaders fängelse exempelvis, kan det gå över till samhällstjänst? Jag vet personer som har åkt dit för misshandel (artbrott(?)) men det slutade med samhällstjänst, jag har ej läst dennes FUP

Låt säga att det tar 6 månader för hovrätten och de skickar ärendet vidare till HD, pausas huvudmännens och fuskarnas straff för att sedan börja när de sitter inne beroende på utfall?

Vilka punkter tycker du duger som bevisning mot fuskarna och vilka faller bort?

Vem behöver lawline, bättre man swishar dig.

Vad som är artbrott bestäms av Högsta domstolen, men som med alla lagar och praxis bestäms de i slutändan av människors känsla och kunskap för lagen. Men HD har mycket större erfarenhet och insikt i diverse förarbeten, hur de ska tolkas med mera. Men det är som du säger, klurigt. Det har framkommit en del kritik mot artsbrottsreglerna just för att man anser att man går ifrån proportionalitetsprincipen. Jag har svårt att se att det skulle klassas som ett artbrott att fuska på ett prov.

Artbrott ger presumtion för fängelse men det finns omständigheter som gör att man kan döma till annat. Det kan t.ex bero på misshandelns natur, underliggande faktorer som ålder, om det funnits ursäktliga skäl osv. Har du tillgång till domen kan du nog utläsa det där!

Varken Tingsrätt eller Hovrätt skickar någonting vidare, det är parterna som kan överklaga så att det går vidare till högre instans. Ett straff påbörjas aldrig, och "räknas" inte, förens det vunnit laga kraft. En dom kan vinna laga kraft på tre sätt. Antingen så går tiden för överklagande ut (3 veckor), eller så nöjdförklaras domen av den som dömts, eller när högre instans väljer att ej pröva fallet. Det sistnämnda kan inte ske förens överklagan till HD när det gäller brottmål av denna karaktär. Drar det ut allt för mycket på tiden kan det faktiskt bli lindrigare straff bara ur den synpunkten enligt 29 kap. 5 § punkt 3

Mot fuskarna tycker jag bevisningen som använts som grund till domen varit bra. Jag utgick nästan från att dåligt resultat på utprövningsdelen inte skulle ha något större bevisvärde, då det är för osäkert. Det starkaste beviset är nog trots allt att man blivit tagen på bar gärning, och att man i kombination med detta har skrivit väldigt bra på de första delarna.
Senast redigerad av firemire 2019-02-08 kl. 22:08.
Citera
2019-02-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antoinewild
"Endryt" - får jag skriva till dig privat.Har en i klassen som är identifierad och söker råd om hur man ska gå vidare med det.

Skriv på!
Citera
2019-02-08, 22:11
Medlem
Citat:
Mot fuskarna tycker jag bevisningen som använts som grund till domen varit bra. Jag utgick nästan från att dåligt resultat på utprövningsdelen inte skulle ha något större bevisvärde, då det är för osäkert. Det starkaste beviset är nog trots allt att man blivit tagen på bar gärning, och att man i kombination med detta har skrivit väldigt bra på de första delarna.

Just detta.

Bevisen är något för svaga för att stå på egna ben, men tillsammans så!
Att stå med i kundregistret är inte tillräckligt, men att sedan: ha fått exakt det resultat man har beställt/finns kontantuttag/överföringar/hämtat ut utrustning osv - ja de är mycket besvärande för MGM.

Vill man åt mer bevis bör man se till att stämma av IMEI-nummer och vilka nummer som ringts upp. Vilka master/var den misstänkte befann sig utifrån dessa osv...
Citera
2019-02-09, 00:26
Medlem
Citat:

Man kan klara sig om man fuskat samt om utprövningsdelen såg kass ut, men då ska man inte förekomma i kundregister.
Citera
2019-02-09, 01:28
Medlem
STABILO99s avatar
Otroligt löjligt ifall ett fusk skulle ge fängelsedom. Inte löjligt i den bemärkelse att det inte är rätt utan snarare om man jämför med andra mer allvarliga brott som våldtäkt som kan ge några få månader i finkan.

Sveriges rättsystem är onekligen satt ur spel.

Någon som vet varför man ännu inte har tagit tillbaka resultatet från den 23:e personen? H*n blev ju trots allt dömd?

Vad händer ifall de frias i HR? Kommer de få tillbaka sina resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in