2019-02-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
https://mitti.se/nyheter/brott/kvinna-fuskade-hogskoleprovet/
Ytterligare en fuskare verkar nu ha dömts till 2500 kr i dagsböter för att ha fuskat på högskoleprovet år 2016 - rapporterar tidningen idag.
Jag gissar att artikeln pratar om domen i målnummer B 5923-18, Solna tingsrätt.
Citera
2019-02-12, 00:11
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aluminimum
Är det någon som har bytt försvarsadvokat, jag har inte sett Carla Pantzar innan i detta mål?

Carla Pantzar har sista tiden försvarat några uppmärksammade personer, bl.a. den skrattande mördaren och 17-åringen som högg polismannen Ted. Det är någon som vill växla upp försvaret, tror jag?

Nära släktingar som föräldrar och barn behöver inte vittna mot varandra, men att avlyssning och sparade chattmeddelanden tas med som bevisning kan väl inte vara ett hinder? Jag har för mig att förhörsledarna frågar vad LG menar när han i telefon frågar OG(?) om 'matlådorna' är klara. LG erkänner att 'matlådor' är förskottspengar samt fuskutrustning till kunderna som avses, och utredarna pressar sedan VG och OG med dom uppgifterna. Det är kanske det som Carla syftar på?

Det är jag som bytt försvarsadvokat!
Det Carla syftar på är ett beslagsförbud som innebär att meddelanden som sms, brev, mail mm mellan närstående inte får hanteras av en myndighet om inte straffvärdet för något brott är minst 2 års fängelse. En förutsättning är också att meddelandena hämtades från ett beslag som var i min besittning vid beslagstillfället.
Grovt skattebrott har minst 6 månader i straffskalan så det är 1.5 år för lite för att få använda meddelandena i förundersökningen.
Förbudet hittar du här: RB 27 kap. 2 §.

Ja, jag registrerade mig på FB enbart för att svara på ditt inlägg
Senast redigerad av 23-aringen 2019-02-12 kl. 00:14.
Citera
2019-02-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Det Carla syftar på är ett beslagsförbud som innebär att meddelanden som sms, brev, mail mm mellan närstående inte får hanteras av en myndighet om inte straffvärdet för något brott är minst 2 års fängelse. En förutsättning är också att meddelandena hämtades från ett beslag som var i min besittning vid beslagstillfället.
Grovt skattebrott har minst 6 månader i straffskalan så det är 1.5 år för lite för att få använda meddelandena i förundersökningen.

Edit: ta bort
Senast redigerad av TheSGuy 2019-02-12 kl. 01:11.
Citera
2019-02-12, 01:30
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:

Wow en av huvudstjärnorna! Välkommen ombord! Jag hoppas du kan svara på några frågor. Vi är många som är väldigt nyfikna!

1. Vad tycker du om straffet som du fick på fem år?

2. Tror du att all er reklam på social media och uppmärksamhet som ni fick var den stora anledningen att ni åkte dit tillslut?

3. Skulle du göra något annorlunda?

4. Av vilken anledning sparade ni kundnamn trots att ni lovade att de skulle försvinna efter betalning?
Citera
2019-02-12, 01:46
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Wow en av huvudstjärnorna! Välkommen ombord! Jag hoppas du kan svara på några frågor. Vi är många som är väldigt nyfikna!

1. Vad tycker du om straffet som du fick på fem år?

2. Tror du att all er reklam på social media och uppmärksamhet som ni fick var den stora anledningen att ni åkte dit tillslut?

3. Skulle du göra något annorlunda?

4. Av vilken anledning sparade ni kundnamn trots att ni lovade att de skulle försvinna efter betalning?

Vilka superhjältefrågor, om det nu verkligen är 23-åringen bakom kontot, som dessutom överklagat och ska upp i Hovrätten, så lär han inte säga något mer än vi redan vet. Fråga 2 och 4 har blivit besvarade genom utredningen, fråga 1 och 3 hade du nog kunnat gissa svaret på för vilken person som helst på denna jord.

Det jag tycker är intressant är att det isåfall måste ha varit åklagaren som gjort fel, inte tingsrätten, då det gäller förundersökningen? I rätten gäller fri bevisprövning, där får alltså även bevis som inhämtats genom olagliga metoder läggas fram för bedömning.
Senast redigerad av firemire 2019-02-12 kl. 02:15.
Citera
2019-02-12, 06:38
Medlem
Såg en av fuskarna som befinner sig utomlands och lever livet. Verkar inte ens bry sig för fem öre.
Citera
2019-02-12, 08:23
Medlem
23-aringens avatar
Jag svarar på era frågor längre fram i processen!
Senast redigerad av 23-aringen 2019-02-12 kl. 09:08.
Citera
2019-02-12, 10:18
Medlem
Citat:
Jag svarar på era frågor längre fram i processen!

En fråga som inte är rakt relaterat till rättegången. Hur har allt detta påverkat respektive familj och relationer med deras bekanta?
Citera
2019-02-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderm
Såg en av fuskarna som befinner sig utomlands och lever livet. Verkar inte ens bry sig för fem öre.

Om du pratar om L*visa Hellberg kan du vara lugn. Straffet kommer ikapp fuskarna till slut.
Citera
2019-02-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Om du pratar om L*visa Hellberg kan du vara lugn. Straffet kommer ikapp fuskarna till slut.

Inte om man inte har tillräcklig bevisning mot sig..
Citera
2019-02-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
Inte om man inte har tillräcklig bevisning mot sig..

Pratar inte bara juridiskt utan socialt. Räcker med att man finns med på listan så lär det ganska svårt att komma undan. Sen är de flesta på listan skyldiga. Än så länge är alla skyldiga. Så det lär nog följa trenden.
Citera
2019-02-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Pratar inte bara juridiskt utan socialt. Räcker med att man finns med på listan så lär det ganska svårt att komma undan. Sen är de flesta på listan skyldiga. Än så länge är alla skyldiga. Så det lär nog följa trenden.

Tro mig det finns folk som inte bryr sig om det sociala, speciellt om man vet att det finns brist på bevisning.

Än så länge är alla skyldiga? Du menar misstänkta, det är stor skillnad på ordvalen.

Vad säger du om de nio som lagmannen pratade om att de inte kommer åtalas på grund av att det helt enkelt inte finns tillräcklig bevisning mot de? Ska de klara sig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in