Citat:
Ursprungligen postat av
aluminimum
Är det någon som har bytt försvarsadvokat, jag har inte sett Carla Pantzar innan i detta mål?
Carla Pantzar har sista tiden försvarat några uppmärksammade personer, bl.a. den skrattande mördaren och 17-åringen som högg polismannen Ted. Det är någon som vill växla upp försvaret, tror jag?
Nära släktingar som föräldrar och barn behöver inte vittna mot varandra, men att avlyssning och sparade chattmeddelanden tas med som bevisning kan väl inte vara ett hinder? Jag har för mig att förhörsledarna frågar vad LG menar när han i telefon frågar OG(?) om 'matlådorna' är klara. LG erkänner att 'matlådor' är förskottspengar samt fuskutrustning till kunderna som avses, och utredarna pressar sedan VG och OG med dom uppgifterna. Det är kanske det som Carla syftar på?
Det är jag som bytt försvarsadvokat!

Det Carla syftar på är ett beslagsförbud som innebär att meddelanden som sms, brev, mail mm mellan närstående inte får hanteras av en myndighet om inte straffvärdet för något brott är minst 2 års fängelse. En förutsättning är också att meddelandena hämtades från ett beslag som var i min besittning vid beslagstillfället.
Grovt skattebrott har minst 6 månader i straffskalan så det är 1.5 år för lite för att få använda meddelandena i förundersökningen.
Förbudet hittar du här: RB 27 kap. 2 §.
Ja, jag registrerade mig på FB enbart för att svara på ditt inlägg