2019-02-10, 02:28
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aluminimum
Preliminära siffror ang. överklaganden.

17 av de 23 dömda fuskarna har överklagat.
De tre huvudmännen VG, OG och LKG har överklagat.
Fadern LG samt VG:s fd flickvän MD har överklagat.
Överklagande från ekobrottskammaren mot samtliga 23 fuskare.

Tre av de åtta som blev tagna på bar gärning våren 2018 har valt att inte överklaga. Alla tre har erkänt brott.

Resterande tre fuskare som ej överklagar nekar till brott. Gemensamt är att dom var väldigt fåordiga i förhören från FUP. Dom valde att tiga och svarade inte på några frågor. 'Inga kommentarer' var ett favorituttryck. Vidare kan man i domen läsa att dom hade dåliga förklaringar till varför dom finns med i HP-Hjälpens register och det dåliga resultatet på utprovningsdelen.

Frågan är om inte resterande fuskare kommer överklaga nu när åklagaren dragit till med en överklagan mot dem, åtminstone de som nekar brott. De kommer ändå vara med i HR-processen, annars hade jag förstått man velat undvika det.

MD har nog en del att vinna dock, även om många nog nöjt sig med villkorligt för att slippa HR.
Senast redigerad av firemire 2019-02-10 kl. 02:33.
Citera
2019-02-10, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Men herrejesus - du är otrolig du! =)

Finns ett helt forum här på FB som handlar m just IT-säkerhet; ta dina tekniska spörsmål där. För i denna tråd blir det off-topic! Denna tråd skall handla om det aktuella kriminalfallet.

Du tog upp IT-säkerhet i detta forum. Vilket enligt mig är relevant i diskussionen kring hur eko lyckades knäcka ligan.

Du får såklart vara förberedd på att bli synad när det märks att du inte har någon aning om vad du pratar om. Du har läst en tweet om att TOR är osäkert men du vet inte vad det är som gör det osäkert, hur det är osäkert eller varför.

Citat:
Eller för all del; en enkel googling; "TOR is not safe" eller "Police track down TOR users". Varsågod för exemplen.

Så du menar att det är min uppgift att hitta källor till dina påståenden?

Citat:
För övrigt ganska kul att du kriver till mig som mindre förstående. Jag som skrivit 1,9-2,0 på HP senaste 7 provtillfällena, av egen kraft och utan fusk. Jämfört med dig som var tvungen att fuska dig till ett bra resultat. Pinsamt är ordet. P-I-N-S-A-M-T.

Kul? Det är väl hemskt.
Vad har dina 7st 2.0 på hp att göra med att du inte kan föra en enkel diskussion mer än att det visar på lite bokstavskombinationer också?
Du har hittills inte bemött en enda fråga.

Jag har enbart studerat och jobbar, med personer som skrivit 1.9+ på högskoleprovet. De flesta är vältaliga, bergsäkra och pålästa.

Det är fullt möjligt att du är årtiondets högskoleprovsbegåvning - jag har ingen aning.
Men du visar inte direkt det.

Du förstår väl att diskussionen hade sedan länge varit över om du bara kunde backa upp 1 utav dina påståenden med konkret och saklig information? Det är pinsamt ja.
Senast redigerad av vagassistans 2019-02-10 kl. 03:15.
Citera
2019-02-10, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vagassistans
Du tog upp IT-säkerhet i detta forum. Vilket enligt mig är relevant i diskussionen kring hur eko lyckades knäcka ligan.

Du får såklart vara förberedd på att bli synad när det märks att du inte har någon aning om vad du pratar om. Du har läst en tweet om att TOR är osäkert men du vet inte vad det är som gör det osäkert, hur det är osäkert eller varför.

Så du menar att det är min uppgift att hitta källor till dina påståenden?

Kul? Det är väl hemskt.
Vad har dina 7st 2.0 på hp att göra med att du inte kan föra en enkel diskussion mer än att det visar på lite bokstavskombinationer också?
Du har hittills inte bemött en enda fråga.

Jag har enbart studerat och jobbar, med personer som skrivit 1.9+ på högskoleprovet. De flesta är vältaliga, bergsäkra och pålästa.

Det är fullt möjligt att du är årtiondets högskoleprovsbegåvning - jag har ingen aning.
Men du visar inte direkt det.

Du förstår väl att diskussionen hade sedan länge varit över om du bara kunde backa upp 1 utav dina påståenden med konkret och saklig information? Det är pinsamt ja.

Vad gäller IT-säkerhet och hur man lyckades knäcka denna liga framgår med all tydlighet i FUP. Din frågeställning var av mer generell karaktär och hur man framöver ska knäcka andra ligor. Därav min önskan att du för den diskussionen i en annan mer lämplig tråd.

Det framgår med all tydlighet varför du var tvungen att köpa dig till ett bra HP-resultat. Jag har gett dig svar på dina frågor. Sedan får du förkasta dem hur mycket du vill. TOR och krypterat är noll garanti för att vara på den säkra sidan =) I synnerhet inte nu med den nya dataavläsningslagen (tips; tänk script och trojaner). Nu får du inga fler svar från mig gullet. Önskar dig lycka till med ditt och dina polares framtida fuskande!
Citera
2019-02-10, 03:55
Medlem
Citat:
Vad gäller IT-säkerhet och hur man lyckades knäcka denna liga framgår med all tydlighet i FUP. Din frågeställning var av mer generell karaktär och hur man framöver ska knäcka andra ligor. Därav min önskan att du för den diskussionen i en annan mer lämplig tråd.

Det stämmer. Du skrev generellt att TOR leder till åtal och jag frågade generellt hur det händer?

Citat:
Det framgår med all tydlighet varför du var tvungen att köpa dig till ett bra HP-resultat.

Det stämmer också. Jag skrev ju varför med all tydlighet några sidor bak.

Citat:
Jag har gett dig svar på dina frågor.

Nej, det har du inte. Men du. Här har du världens chans! Summera frågorna och dina svar under ett citat, då blir ju jag totalsågad! Enkelt! Gör det!

Citat:
Sedan får du förkasta dem hur mycket du vill. TOR och krypterat är noll garanti för att vara på den säkra sidan =) I synnerhet inte nu med den nya dataavläsningslagen (tips; tänk script och trojaner). Nu får du inga fler svar från mig gullet. Önskar dig lycka till med ditt och dina polares framtida fuskande!

Efter allt ditt dansande är vi tillbaka på ruta 1.
I utbyte mot dina snälla tips kan du få ett av mig. Precis så som dina påståenden behöver backas upp av saklig fakta, behöver dina skrivna 2.0 backas upp av ett intellekt.
Att inte kunna föra en (vad jag hoppades på) konstruktiv diskussion, att göra personliga påhopp, att undvika frågor och kasta sarkasm och smileys hit och dit samt tills sist kasta fram dina 2.0 som något slags försök till en räddning... Inte bra du.
Citera
2019-02-10, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vagassistans
Precis så som dina påståenden behöver backas upp av saklig fakta, behöver dina skrivna 2.0 backas upp av ett intellekt..

Kommer från killen som var tvungen att KÖPA sig till ett bra HP-resultat. Inte bra du
Gå och lägg dig nu, så du kan fortsätta spåna på dina "vattensäkra" fuskplaner utvilad imorgon
Citera
2019-02-10, 07:22
Medlem
Bra där Endryt! Sätt dessa fuskare på plats. Fuskaren ovan borde tänka mer på sin lastbarhet än på säkra fuskmetoder. Förstår inte varför ni känner er ha rätt till en utbildningsplats som ni inte förtjänar. Förstår ni inte hur mycket ni skadar samhället? Tillit är en av dem mest grundläggande faktorer för en fungerande välfärd. Om ni ska undergräva denna tillit, tror ni inte att samhället i sin tur kommer förändras?
Citera
2019-02-10, 14:14
Medlem
Ascks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Du kan lugna dig. Finns sätt tro mig.
Ht 2015's alla underkända fuskare finns på flashback..... Uhr lämnade ut namn på underkända fuskare till alla på den tiden.. Det är därför alla från 2015 finns på Flashback..... Men alla 50 underkända fuskare från 2016 finns däremot inte att få tag i......
Däremot finns namn på de underkända fuskare från 2016 som åtalats men långt ifrån alla åtalades ju....Folk har hämtat namnen på de som åtalats från 2016 från tingsrätterna och lagt ut här, eftersom när de åtalats blev namnen offentliga.....

Men de fuskare från 2016 som underkändes av UHR men som aldrig åtalades finns nog bara hos UHR, vilken annan myndighet har deras namn där man kan få ut namnen...? Och varför har inte alla 2016s underkända fuskare publicerats här isf...? När alla fr 2015 finns. UHR vägrar lämna ut namnen. Tingsrätterna har inte deras namn eftersom de aldrig åtalats. Det är nog förklaringarna....
Citera
2019-02-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asck
Ht 2015's alla underkända fuskare finns på flashback..... Uhr lämnade ut namn på underkända fuskare till alla på den tiden.. Det är därför alla från 2015 finns på Flashback..... Men alla 50 underkända fuskare från 2016 finns däremot inte att få tag i......
Däremot finns namn på de underkända fuskare från 2016 som åtalats men långt ifrån alla åtalades ju....Folk har hämtat namnen på de som åtalats från 2016 från tingsrätterna och lagt ut här, eftersom när de åtalats blev namnen offentliga.....

Men de fuskare från 2016 som underkändes av UHR men som aldrig åtalades finns nog bara hos UHR, vilken annan myndighet har deras namn där man kan få ut namnen...? Och varför har inte alla 2016s underkända fuskare publicerats här isf...? När alla fr 2015 finns. UHR vägrar lämna ut namnen. Tingsrätterna har inte deras namn eftersom de aldrig åtalats. Det är nog förklaringarna....

Har ett par tankar om hur man kan få tag på det . Inte 100% vattentät men det kanske funkar.
Citera
2019-02-10, 15:49
Medlem
Citat:
Kommer från killen som var tvungen att KÖPA sig till ett bra HP-resultat. Inte bra du
Gå och lägg dig nu, så du kan fortsätta spåna på dina "vattensäkra" fuskplaner utvilad imorgon

Du behöver läsa dina citeringar noggrannare.
Du är klar här nu. Var beredd med källor i fortsättningen så slipper vi denna cirkus.
Citera
2019-02-10, 18:34
Medlem
aluminimums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Frågan är om inte resterande fuskare kommer överklaga nu när åklagaren dragit till med en överklagan mot dem, åtminstone de som nekar brott. De kommer ändå vara med i HR-processen, annars hade jag förstått man velat undvika det.

MD har nog en del att vinna dock, även om många nog nöjt sig med villkorligt för att slippa HR.
Torsdags var sista dagen för överklagan. Jag såg listan ganska sent på eftermiddagen, men det kan ha tillkommit någon efter det.

De dömda fuskarna som nekade till brott och avstår överklagan hade så dåliga förklaringar. Jag misstänker att dom inte vill stå i rätten och dra lögnerna en gång till.

Citat från tingsrättens dom:
"- Visserligen står det en åtalad fritt att ljuga i domstol eller att välja att vara helt tyst, men för att förklaringen ska kunna tas på visst allvar behövs en berättelse som har spår av tänkbara förklaringar"
Citera
2019-02-10, 20:33
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aluminimum
Torsdags var sista dagen för överklagan. Jag såg listan ganska sent på eftermiddagen, men det kan ha tillkommit någon efter det.

De dömda fuskarna som nekade till brott och avstår överklagan hade så dåliga förklaringar. Jag misstänker att dom inte vill stå i rätten och dra lögnerna en gång till.

Citat från tingsrättens dom:
"- Visserligen står det en åtalad fritt att ljuga i domstol eller att välja att vara helt tyst, men för att förklaringen ska kunna tas på visst allvar behövs en berättelse som har spår av tänkbara förklaringar"

Först och främst så har part rätt att överklaga en dom en vecka efter sista datum om motpart överklagat enligt rättegångsbalken 51 kap §2, för det andra så spelas de gamla förhören upp i hovrätten, de behöver alltså ej säga allt igen. Sista dagen för överklagan för resterande fuskande är alltså den 14e. I övrigt tror jag det är som du säger.
Senast redigerad av firemire 2019-02-10 kl. 20:38.
Citera
2019-02-11, 16:11
Medlem
https://mitti.se/nyheter/brott/kvinna-fuskade-hogskoleprovet/
Ytterligare en fuskare verkar nu ha dömts till 2500 kr i dagsböter för att ha fuskat på högskoleprovet år 2016 - rapporterar tidningen idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in