Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 18:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Hade din gamla spis gått sönder? Normalt tror jag att hyresvärden får göra höjningar om standarden höjs, t.ex. om du får en induktionshäll istället för en gammal vanlig spis.
Den blev inte varm. jag kunde ställa den på högsta temperaturen stoppa in en kyckling och en timme senare är den fortfarande rå. . jag fick en gammal vanlig spis. jag gissar på att dom köpte den billigaste dom hittade.

Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
säkerhetsdörr istället för vanlig.
haha jag fick en sådan också.. och ingen högre hyra då heller
kanske jag har en bra hyresvärd helt enkelt
__________________
Senast redigerad av suna 2018-04-11 kl. 18:51.
Citera
2018-04-14, 21:34
  #26
Medlem
Min filosofi är bostaden man bor i bör hyras och bostaden man äger bör hyras ut
Citera
2018-04-15, 16:31
  #27
Medlem
1. Det kostar lika mycket att bygga en bostadsrätt och en hyresrätt. En stor fastighetsägare får lägre ränta än en privatperson. Det ger fördel för hyresrätt.

2. Slitaget är troligen lägre i en bostadsrätt då man "äger" bostaden och vill ha ut då mycket som möjligt vid försäljning. Fördel för bostadsrätt.

3. Renoverar man bostaden själv blir kostnaden troligen lägre än att anlita hantverkare. Fördel för bostadsrätt.

4. Handpenningen och lånade pengar placerad på aktiemarknaden eller på bostadsmarknaden. Det är jättesvårt att säga vad som är bäst. Stockholmsbörsen eller bostasmarknaden. Beror lite på mellan vilka år som man jämför. https://borsvarlden.com/artiklar/hur...bostadspriser/

5. Genom att köpa en lägenhet för en miljon så köper man sina grannar. Svårt för den som knarkar och super hela dagarna att få ett banklån. Fördel för bostadsrätt.

6. En hyresrätt kan stå tom utan hyresgäster. Det medför att hyresvärden måste ta lite extra i hyra för att kunna täcka upp för detta. En bostadsrätt kan aldrig stå utan ägare (det finns undantag). Å andra sidan så kan man få svårt att sälja sin bostadsrätt. Skulle ändå säga fördel bostadsrätt.

För min del är det punkt 5 som är det viktigaste när jag har valt boendeform.
Citera
2018-04-15, 16:43
  #28
Avstängd
Tammers avatar
Det har hittills alltid varit mest ekonomiskt att äga sin bostad, men hur det kommer bli i framtiden vet förstås ingen. Mina föräldrar köpte deras lägenhet på 60-talet, och de bor väldigt billigt idag. Jag köpte min lägenhet på 90-talet, och bor också väldigt billigt. Dessutom har jag en mindre förmögenhet i värdet på bostaden, som jag kan realisera när jag vill.
Jag betalar ca 4000 i månadsavgift (lånet är betalt) för min trerummare, en lika stor hyresrätt i samma område kostar ungefär det dubbla i hyra.
Citera
2018-04-15, 20:05
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det har hittills alltid varit mest ekonomiskt att äga sin bostad, men hur det kommer bli i framtiden vet förstås ingen. Mina föräldrar köpte deras lägenhet på 60-talet, och de bor väldigt billigt idag. Jag köpte min lägenhet på 90-talet, och bor också väldigt billigt. Dessutom har jag en mindre förmögenhet i värdet på bostaden, som jag kan realisera när jag vill.
Jag betalar ca 4000 i månadsavgift (lånet är betalt) för min trerummare, en lika stor hyresrätt i samma område kostar ungefär det dubbla i hyra.
Hur kom du fram till att det hittills alltid varit mest ekonomisk att äga sin bostad?. Tittar vi på https://borsvarlden.com/artiklar/hur...bostadspriser/ så är det inte helt solklart i alla fall.

Som jag ser det så beror mycket av vinsten på att man har en handpenning på exempelvis 20 % och sedan lånar 80 %. Det gör att man går stor exponering mot investeringen (bostaden). Hade man gjort lika, köpt aktier och belånat aktierna riktigt ordentligt (80%) så hade man fått i princip samma avkastning.

Den lilla skillnaden är marginell och bostadens läge och vilka aktier som man valt har väldigt stor betydelse för kalkylen.
Citera
2018-04-15, 21:47
  #30
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Hur kom du fram till att det hittills alltid varit mest ekonomisk att äga sin bostad?. Tittar vi på https://borsvarlden.com/artiklar/hur...bostadspriser/ så är det inte helt solklart i alla fall.

Som jag ser det så beror mycket av vinsten på att man har en handpenning på exempelvis 20 % och sedan lånar 80 %. Det gör att man går stor exponering mot investeringen (bostaden). Hade man gjort lika, köpt aktier och belånat aktierna riktigt ordentligt (80%) så hade man fått i princip samma avkastning.

Den lilla skillnaden är marginell och bostadens läge och vilka aktier som man valt har väldigt stor betydelse för kalkylen.
Jag har inte tillgång till någon statistik, utan min uppfattning grundar sig på egen och andras erfarenhet. De första åren när man köpt en lägenhet blir tunga med amorteringar och räntor. Men med tiden har man bara månadsavgiften att betala, i mitt fall ca hälften av var motsvarande hyreslägenhet kostar i hyra. Lägg till detta värdestegringen, som pågått närmast oavbrutet i åtminstone 60-70 år vid det här laget. Den som köpte en br för några tusenlappar på 50-talet, eller ett par hundra tusen på 80-talet, sitter på en rejäl ekonomiskt tillgång idag. Det är svårt att hitta en lägenhet för under tre miljoner i en Stockholmsförort.
Citera
2018-04-16, 05:38
  #31
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
D



Detta är exempel på en medelstor stad, inga upptriggade stockholmspriser för 6-15 miljoner. Utan en hederlig vanlig 2rum med kök för 5000 i månaden kontra en 2rum bostadsrätt för 1,3-2 miljoner för 2800-3700 i avgift i en svensk medelstad med 100 000-180 000 invånare!


)

Vart hittar du en hyres tvåa för 5000 i månaden? Väldigt intresserad!
Citera
2018-04-16, 07:28
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Det kostar lika mycket att bygga en bostadsrätt och en hyresrätt. En stor fastighetsägare får lägre ränta än en privatperson. Det ger fördel för hyresrätt.
En hyresrätt är oftast dyrare att bygga. En nybyggd bostadsrätt är en kartong med snygg yta som bara behöver hålla tills byggarens garanti går ut. En hyresrätt skall helst inte kosta något i underhåll varför de har högre krav på stomme och lägre krav på yta. Allt enligt en artikel i ny teknik.

Vad man väljer av bostadsrätt och hyresrätt är rätt ointressant då det oftast ändå bara är en lägenhet. Följande kriterier är betydligt viktigare än bostadsform (förklarande exempel inom parentes)

1: Behov (Jag behöver någonstans att bo.)
2: Läge (Pendelavstånd, skolor, matbutik, kollektivtrafik, övrig service.)
3: Månadskostnad (Jag måste ha råd med bostaden och jag vill betala så lite det bara går.)
4: Tidshorisont (Jag köper inte en villa för för ett ettårigt projekt.)
5: Trivsel (Grannar, hobbyrum, kvällssol.)
Citera
2018-04-16, 08:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vart hittar du en hyres tvåa för 5000 i månaden? Väldigt intresserad!

Det finns :-)

Bor själv i en liten 3:a för 4700, 5000 ink parkering , i Luleå dock
Citera
2018-04-16, 09:12
  #34
Medlem
Hade en hyres på 64 kvm utan balkong centralt i en stad med ca 130 000 inv.. Ingen diskmaskin eller tvättmaskin. Ok standard. Kostade 6200:- i hyra. Plus internet och tv och el. Hade även garage ett kvarter bort för 500:-/mån.

Flyttade för 2.5 år sedan till BR, lika centralt, för 1.3 milj. Hade kontantinsatsen själv. 64.5 kvm, med 8kvm balkong. Har diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare. 100 mbit internet och 50 tv-kanaler och fasta avgiften för el ingår i hyran som är på 3500:-. Garageplats har jag nu rakt ner i källaren med hissen för 300:-.
Standarden när jag flyttade in var något högre än den föregående HR, men jag har bytt vitvaror i kök och bänkskiva.
Med lån och 1500:- i amortering kostar detta mig ca 7000:- i månaden. Alltså billigare än min HR om man lägger till kostnaden för el, internet, tv på den hyran jag hade där. Då betalar jag ändå 1500:- "till mig själv" nu också.

Värderade lägenheten i höstas, då var den värd ca 1 750 000:-. Alltså en höjning med 450 000:- på två år.

Jag vet vad jag tycker är mest värt!
Citera
2018-04-16, 09:19
  #35
Medlem
Fenjal888s avatar
Den riktiga frågan i den här tråden är väl om HR eller BR kommer vara mest värt kommande 10 år. Alla är väl överens om att värdeökningen varit hög och BR varit bästa valet senaste tiden, men vad tror ni om värdet i framtiden. Runt 1990-talet stod ju priserna i princip helt stilla, och gör de det så känns HR minst lika attraktivt som BR då man hör pengar över till alternativa investeringar.
Citera
2018-04-16, 10:57
  #36
Medlem
Pershagen76s avatar
Som många har påpekat så är det svårt att sia om bostadsprisutvecklingen de kommande 10 åren.

För mig dock så har det aldrig handlat om att tjäna pengar på Bfr (har blivit så ändå), utan vad det har handlat om är att få möjligheten att bo var man vill istället för att bli förpassad till en hr i något skitområde man inte vill bo i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback