2018-04-10, 20:55
Medlem
Diskussionen i denna tråd är kring vad som är lönsammast ur ett ekonomiskt perspektiv. Finns många som hävdar en hyresrätt (ej nyproducerad) är mer lönsamt än en bostadsrätt på samma kvm och antal rum, samt vice versa. Vissa hävdar argumentet att bostadsrätterna blir dyrare med tiden, men det håller inte heller då vi har haft en ofantlig uppgång senaste 15 åren bara.

Kontentan är vad anser ni är lönsammast? Exempelvis en tvårummare i en medelstor stad för 4500-5000 kr i månaden, eller en bostadsrätt för 1,3-2 miljoner ( priserna cirka i en medelstor stad) med en avgift på säg 2800-3700kr

Detta är exempel på en medelstor stad, inga upptriggade stockholmspriser för 6-15 miljoner. Utan en hederlig vanlig 2rum med kök för 5000 i månaden kontra en 2rum bostadsrätt för 1,3-2 miljoner för 2800-3700 i avgift i en svensk medelstad med 100 000-180 000 invånare!

Min åsikt: personligen tror jag på hyresrätt är det lönsammaste alternativet kommande 0-5 åren, om man bor i lägenhet med bra hyra såsäga. oroligheter på marknaden, övervärderade bostäder där folk lever på lånade pengar, samt en högkonjuktur som varat väldigt länge nu. Finns det mer krut i kistan innan skutan vänder nedåt?

Vad tror Flashback?
Citera
2018-04-10, 21:09
Medlem
Jag var sugen köpa lägenhet i tobo tierp 390000kr 0 kr hyra för att dra mig tillbaka den gick fort bort.
Räntehöjning kommer ske men mycket långsamt om möjligt svenska ekonomin är dopad av ingves
fallhöjden kommer ske men nya köpare hittas i bra lägen.Hyreslägenheter hittas nog i medelstora städer
och då t om hyresvärden får smöra för hyresgästen istället för tvärtom.Hyra nog bättre ett par år.
Citera
2018-04-10, 21:09
Medlem
Får man tag på en billig hyresrätt som man trivs i så är det nog ett bra val.

Att slippa att vantrivas i en hyresrätt i ghettot är klart värt risken att köpa idag.
Citera
2018-04-10, 21:14
Medlem
Mingla101s avatar
För att överhuvudtaget ha en chans på en hyresrätt måste man väl stå i kö ?
Och då blir man om man är lägre ner i kön enbart erbjuden lghter som kanske inte är det man tänkt sig.
Om du letar bostadsrätt däremot då måste du kunna få ta ett lån, det har blivit betydligt lättare på senare år.

Jag stod aldrig i kö, om jag hade gjort det hade jag fortf väntat på en lght i ett no kriminellt område..
Bestämde själv vart jag skulle bo, var på många visningar, men bara i områden jag själv ville bo i!

Den lyxen får man inte med en hyres tror jag!

Den ända ångesten jag har är om räntan skulle kila iväg allt för mkt
Citera
2018-04-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Diskussionen i denna tråd är kring vad som är lönsammast ur ett ekonomiskt perspektiv. Finns många som hävdar en hyresrätt (ej nyproducerad) är mer lönsamt än en bostadsrätt på samma kvm och antal rum, samt vice versa. Vissa hävdar argumentet att bostadsrätterna blir dyrare med tiden, men det håller inte heller då vi har haft en ofantlig uppgång senaste 15 åren bara.

Kontentan är vad anser ni är lönsammast? Exempelvis en tvårummare i en medelstor stad för 4500-5000 kr i månaden, eller en bostadsrätt för 1,3-2 miljoner ( priserna cirka i en medelstor stad) med en avgift på säg 2800-3700kr

Detta är exempel på en medelstor stad, inga upptriggade stockholmspriser för 6-15 miljoner. Utan en hederlig vanlig 2rum med kök för 5000 i månaden kontra en 2rum bostadsrätt för 1,3-2 miljoner för 2800-3700 i avgift i en svensk medelstad med 100 000-180 000 invånare!

Min åsikt: personligen tror jag på hyresrätt är det lönsammaste alternativet kommande 0-5 åren, om man bor i lägenhet med bra hyra såsäga. oroligheter på marknaden, övervärderade bostäder där folk lever på lånade pengar, samt en högkonjuktur som varat väldigt länge nu. Finns det mer krut i kistan innan skutan vänder nedåt?

Vad tror Flashback?

För det första kan ingen se in i framtiden så det är omöjligt att förutspå hur priserna för BRFer kommer röra sig. Sen går det att variera ett 10tal andra parametrar så att man kommer fram till att brf är bättre än hyres och vice versa, eller att båda är lika bra. Beroende på hur man prognosticerar olika parametrars värde.

Kort och gott: det beror på
Citera
2018-04-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
För att överhuvudtaget ha en chans på en hyresrätt måste man väl stå i kö ?
Och då blir man om man är lägre ner i kön enbart erbjuden lghter som kanske inte är det man tänkt sig.
Om du letar bostadsrätt däremot då måste du kunna få ta ett lån, det har blivit betydligt lättare på senare år.

Jag stod aldrig i kö, om jag hade gjort det hade jag fortf väntat på en lght i ett no kriminellt område..
Bestämde själv vart jag skulle bo, var på många visningar, men bara i områden jag själv ville bo i!

Den lyxen får man inte med en hyres tror jag!

Den ända ångesten jag har är om räntan skulle kila iväg allt för mkt

Bostadsköer i en medelstor stad kan det vara ungefär 3-8 år beroende på läge. Nu snackar vi inte Stockholm som är ett eget exempel i sig själv, dessutom finns det privata hyresvärdar, man känner någon som känner någon som har en ledig lägenhet i ett fastighetshus osv. Det var själv på det viset jag flytta till en hyresrätt 2018 i en medelstor svensk stad med 120 000 + invånare och en hyra under 5500. Så visst går det utan bostadskö. Tänkte du på Stockholm specifikt?
Citera
2018-04-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
För det första kan ingen se in i framtiden så det är omöjligt att förutspå hur priserna för BRFer kommer röra sig. Sen går det att variera ett 10tal andra parametrar så att man kommer fram till att brf är bättre än hyres och vice versa, eller att båda är lika bra. Beroende på hur man prognosticerar olika parametrars värde.

Kort och gott: det beror på

Ska man vara krass är det sant. Finns många olika vinklar som spelar in. sen vet man aldrig hur framtiden är. Exempelvis skulle inte de som köpte bostad på 90 talskrisen med 15 % räntor tro att deras bostäder skulle tiodubblas på 20 år. Men som sagt var en diskussionstråd vad du som person föredrar/tror på mest.
Citera
2018-04-10, 21:27
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Att slippa att vantrivas i en hyresrätt i ghettot är klart värt risken att köpa idag.

Det är väl ett skäl som eg är värt mer än den ekonomiska biten? Kul o bo i ghettot och känna att man tjänar en eller två tusingar i månaden, nersidan är risken att bli rövknullad av bruuuuschorna som dealar knark i centrum!
Citera
2018-04-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ska man vara krass är det sant. Finns många olika vinklar som spelar in. sen vet man aldrig hur framtiden är. Exempelvis skulle inte de som köpte bostad på 90 talskrisen med 15 % räntor tro att deras bostäder skulle tiodubblas på 20 år. Men som sagt var en diskussionstråd vad du som person föredrar/tror på mest.

Finns fortfarande många parametrar. Ska man bara jämföra själva boendet bör ju brf öka i värde med inflationen och lite till åtminstone. Men då kommer det luriga, tar man ett lån och köper brfen ska man betala ränta. men Köper man den kontant, hur ska man veta vad den uteblivna alternativa avkastningen hade blivit? Och hyreslägenhetens innehavare, hur stort kapital har han? Och vad får han för avkastning på det? Är lite att jämföra äpplen och päron då brfen innebär en hel del risk och bör ge bättre avkastning på sikt medans hyresrätten är 0 risk. Beror vilken tidshorisont man ska jämföra.

Det beror helt enkelt på hur man förvaltar sitt kapital som helhet
Senast redigerad av gfbs88 2018-04-10 kl. 21:41.
Citera
2018-04-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Det är väl ett skäl som eg är värt mer än den ekonomiska biten? Kul o bo i ghettot och känna att man tjänar en eller två tusingar i månaden, nersidan är risken att bli rövknullad av bruuuuschorna som dealar knark i centrum!

Klart läget är ett bra skäl, men säg du har en hyresrätt i ett bra läge enligt dig då?
Och tjäna 1-2K i månaden? Bara sen senaste året har bostadsmarknaden gått ner 10 % om man förutsätter du köpte lägenheten exempelvis juli 2017. Redan där är de unga som köpt sin första lägenhet redan back x antal 100 000 i nuläget gentemot priserna
Citera
2018-04-10, 21:55
Medlem
Självklart är det ju bostadsrätt som gäller idag och i framtiden. Hyra är som sagt hyra. Ser ingen framtid i hyresrätten.

Dem nya hyresrätterna som byggs har hyror på över 10.000 kr för en liten etta eller tvåa. Dem gamla har billig hyra men är döende pga renoveringsbehov, blir dem renoverade så skjuter hyran i höjden.

Till sist, hur roligt är det att bo i hyresrätt egentligen. Skulle själv inte sälja min BR och göra miljonklipp för att sätta mig i en sunkig hyresrätt.
Citera
2018-04-10, 23:06
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Klart läget är ett bra skäl, men säg du har en hyresrätt i ett bra läge enligt dig då?
Och tjäna 1-2K i månaden? Bara sen senaste året har bostadsmarknaden gått ner 10 % om man förutsätter du köpte lägenheten exempelvis juli 2017. Redan där är de unga som köpt sin första lägenhet redan back x antal 100 000 i nuläget gentemot priserna

Billiga hyresrätter i bra områden är stoooor bristvara idag, i princip omöjligt att få utan massa år i kö! Men visst, sitter man i sån eller kan få det så är väl det ett ok val!

Angående prisnedgången, den har pågått i ett halvår nu, innan dess hade vi tjugo års uppgång=folk som tjänat på att bo. Ofantligt mer har tjänat på BR än de som har förlorat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in